Waarom zouden er regels moeten zijn in een creatief gebeuren. Regels gebruiken we om dingen voorspelbaar, herhaalbaar en nauwkeurig voor te stellen.
Dat is dan wel het tegenovergestelde om er een interessante en verrassende foto van de te maken. Een foto die blijft hangen in het geheugen, een beeld dat we terug willen zien. Kortom een foto met een wow-gehalte. Toch zijn topfoto's meestal een bijvangst.
De regel van derden, een belangrijke regel die aangehaald wordt in de fotografie en mogelijk bedoeld is om een richtlijn te geven aan mindere creatieve kunstenaars om toch een aanvaardbaar beeld te creëren. Mag hij dan niet toegepast worden? Zeker wel als het bijdraagt tot een interessant beeld. Het is echter niet altijd het spannendste onderwerp, het spectaculairste landschap of het meest betoverende ochtendlicht dat telt. Wel het leren zien en daarna het maken van een bijzonder visueel beeld.
Vele kunstenaars stappen toch af van de regels en creëren liever een beeld zoals zij het zien. Dit gegeven gaan we proberen te tonen in dit blog waar we de creatieve fotografie gaan tonen van onze leden van de mailgroep fotografie bij http://fotografiegroep.seniorennet.be/index.html .
TAMRON 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD B028N Shot at 330 mm (35mm film equiv: 495mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/640 sec, f/6.3, ISO 160
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Zag het web in de zon hangen en heb mijn camera gepakt om het te fotograferen.
Flink overbelicht om de achtergrond donker te maken.
Ik zag in de bolletjes wat regenboogkleuren in de zon.
Die geprobeerd te vangen.
- Welke nabewerking en met welke software.
Was een raw bestand en die bewerkt in Photoshop.
Nog verscherpt met topaz A1
- Bedoeling van de foto
Niet echt een bedoeling.
Heb mijn camera altijd bij de hand en als ik wat zie fotografeer ik het.
- Comment admin:
In het najaar zijn in het bos tussen dode takken vaak prachtige webjes te vinden. Met tegenlicht ontstaan dikwijls mooie kleuren en reflecties. Hier mooi toegelicht.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon Z 7_2
Lens:
NIKKOR Z 24-200mm f/4-6.3 VR Shot at 200 mm
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/2,500 sec, f/6.3, ISO 1000
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Het was zeker een geplande opname. Ik was al een paar weken bezig met het idee van het te proberen. Verschrikkelijk moeilijk
- Welke nabewerking en met welke software
Foto in RAW genomen en dan bewerkt in Photoshop CC.
- Bedoeling van de foto
De bedoeling was gewoon de uitdaging aan om zo’n foto te maken.
Comment admin: ook reeds verschillende keren geprobeerd, maar nog nooit in de buurt van dit beeld gekomen. Belangrijk zo te zien om zulk resultaat te bekomen. Zien we in de exifs, hoge snelheid van de schutter en een goede télélens.
Ik dacht dat is zo gepiept, maar toch moeilijker dan ik verwacht had. Om de juiste plaats te vinden en goed in beeld te brengen. Nog verder oefenen dus.
Een vraagje aan alle geïnteresseerde leden? Een leuke opdracht om de creativiteit eens uit te testen. We nemen een bepaald voorwerp en gaan hier foto’s van nemen, de omgeving heeft niet direct een link met het voorwerp, wat de foto een zekere spanning zal geven.
De opdracht is om drie foto’s in te zenden van jullie voorwerp op verschillende locaties gefotografeerd. Alle inzendingen worden op het blog creativiteit geplaatst. Het is geen wedstrijd, maar enkel een leerfase en ideeën welke we kunnen meenemen in onze fotografie.
We kijken uit naar mooie inzendingen en combinaties.
Om te fotograferen in een dierentuin hou ik ervan om dieren in hun zo natuurlijk mogelijke omgeving te fotograferen. Daarom mijd ik vooral exotische dieren vanuit andere continenten. Ondanks dat ze zeer fotogeniek kunnen zijn. De omgeving is dit meestal niet.
Voor de foto van de Europese lynx heb ik gekozen voor een wildpark. Ik had de linx kunnen fotograferen in het wildpark van Han-sur-Lesse, maar vanuit een treintje en tussen de begroeiing kan je moeilijk een mooi beeld vastleggen. Daar ik in 2018 het Wildpark Schwarte Berge heb leren kennen wist ik dat je er de lynxen, weliswaar met een telelens, in een mooie omgeving kon vastleggen, dit vanop een platform waar je rustig kan observeren. Gelukkig waren er ook drie jongen geboren en kon daardoor de interactie tussen een jong en de vader vastleggen.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
100-400mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary 017 Shot at 202 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/125 sec, f/5.6, ISO 2000, Compensation: -1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Een geplande opname, daarom ook dat ik de verplaatsing naar Noord-Duitsland heb gemaakt.
- Welke nabewerking en met welke software
Al mijn foto’s maak ik in RAW. Bij het opladen op de pc worden ze automatisch omgezet in dng bestand.
Wat is een DNG bestand?
Eigenlijk is DNG ook een RAW formaat, met het verschil dat dit formaat de data opslaat in een algemeen bestand dat niet langer gekoppeld is aan een specifieke fabrikant of camera. Het is een bestandstype dat door Adobe werd ontwikkeld, meerdere fabrikanten zoals Pentax, Leica en Hasselblad maken standaard gebruik van het DNG bestandstype.
De omzetting naar JPG wordt volledig uitgevoerd in Camera Raw, een onderdeel van Adobe. Belichting is wat aangepast, een crop uitgevoerd om storende elementen weg te nemen. Ruis weggenomen omdat de foto is genomen met ISO2000. De hoge ISO om de linx goed scherp te krijgen.
- Bedoeling van de foto
Foto’s van lynxen te maken in een zo natuurlijk mogelijke omgeving.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Fujifilm X-E1
Lens:
XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS Shot at 52.7 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/140 sec, f/4.5, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Opname is genomen tijdens een wandeling langs de Thames in Londen. Op een bepaald moment, ter hoogte van St. Saviours Dock Footbridge, kruis je een inham van de rivier.
Langs beide kanten hiervan staan oude pakhuizen die worden gerenoveerd tot appartementswoningen. Die zijarm komt bij lage tij zo goed als leeg te staan.
Je kon in het slip nog juist de contouren van de gebouwen zien. Hiervan geprofiteerd om deze foto te nemen.
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking met LR. Uitgesneden en beetje meer contrast gegeven.
- Bedoeling van de foto
Ik weet niet of het beeld, zonder nadere toelichting, duidelijk overkomt maar in het beeld zie je duidelijk de contouren van een gebouw, de vensters, de afvoerpijpen. En dan die
lage waterstand met het slib in die vaargeul geeft de foto voor mij althans toch een bepaalde charme.
- Comment admin:
Kijken en observeren, een fotograaf scant doorlopend zijn omgeving en een ietwat gedreven fotograaf heeft dan ook steeds een fototoestel tot zijner beschikking. Resultaten kan je dan bekomen zoals bij dit beeld van OJ, een schitterende spiegeling.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 50D
Lens:
EF-S17-55mm f/2.8 IS USM Shot at 55 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/30 sec, f/22, ISO 100
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Een geplande opname gekozen tussen de vele pogingen.
- Welke nabewerking en met welke software
Toen gebruikte ik enkel Photoshop om te verscherpen
- Bedoeling van de foto
Ik wou het deel met de Belgische vlag laten opvallen door dat deel scherper te hebben dan de rest. Dus eerst scherp gesteld op de vlag. Dan klikken maar NIET METEEN ook zoomen en de lens naar boven kantelen. Zeker even stilhouden dus. Dat deed ik toen ook met bloemen bijvoorbeeld.
Comment admin: Zoom burst een techniek waar je mits het juiste onderwerp prachtige resultanten mee kan behalen. Belangrijk om te weten dat een zoom burst foto draait om timing en geduld. Controleer altijd je opname op het LCD-schermpje en stel de instellingen bij wanneer het nodig is. Een sluitertijd van minimaal 1/8 sec is zeker vereist.
Zeker een creatieve benadering van de fotografie. Zulk beeld op een meter groot, prachtig.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D750
Lens:
105 mm f/2.8
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/4.5, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Dit was niet echt een geplande opname het hield op met regenen en ik zag overal de druppeltjes hangen,
dus vlug de macro lens opgezet, en naar buiten, toch statief gebruikt en de camera zoveel mogelijk op evenwijdige afstand van de druppels geplaats omdat ik 4druppeltjes graag even scherp wou krijgen met een groot diafragma,
het was nog vrij weinig licht dus met een led lichtje van Metz bij belicht
- Welke nabewerking en met welke software
voor de bewerking het ik met het penseel in Lightroom de druppels gemaskerd en enkel dit wat meer contrast gegeven en verscherpt, het frisse groen heb ik iets minder verzadigd. In Photoshop enkel de handtekening gezet.
Comment admin: mooie scherpte op elke druppel en de weerkaatsing erin. De parallel plaatsing van de stengel t.o.z van de lens heeft goed gewerkt hier.
Een zacht bokeh en de kleine aanpassingen in Photoshop heft de foto op een hoger niveau.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D90
Lens:
150 mm f/2.8 Shot at 150 mm (35mm film equiv: 225mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/4,000 sec, f/5, ISO 500
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Deels gepland (gewerkt met een 150mm vaste brandpunt en F 5) en deels een lucky shot ( het resultaat van een spel van licht en schaduw ...)
Soms ga ik eens de tuin in en werk dan met een 1 poot statief , de ontspanstand op continu,scherpstelpunt op het onderwerp, en de scherpste foto (beoordeling op PC ) bewerk ik verder...
Ik hou ook steeds meer en meer rekening met de achtergrond.
Maar eerlijk gezegd... er gaan ook veel opnames de vuilbak in...
- Welke nabewerking en met welke software
Steeds vertrekkende van LR voor de gewone aanpassingen die we allemaal doen (denk ik) .Dan ga ik over naar PS en hier is verscherpt met de Plug in : Topaz Sharpen AI. ( Ben ik zeer tevreden over )
Daarna nog wat kleuraanpassingen naar smaak en dan terug over naar LR voor wat meer contrast en dergelijke...
- Bedoeling van de foto
Het essentiële in de foto proberen naar voor te brengen door een scherp onderwerp en een vage achtergrond. Ik ben blij met deze opname !
- Comment admin:
De essentie is datgene wat overblijft als de randzaken worden weggedacht of vervaagd door aan de ene kant de juiste lens te gebruiken en aan de andere kant een correct diafragma. Een statief of een éénpoot zoals hier helpt altijd om uw onderwerp loepzuiver in beeld te brengen. De vage dikke lijn door het beeld doet dit juist opvallen bij een groep gelijkaardige foto’s, daarbij komt de bij in een mooi licht te zitten.
bij gebrek aan vlinders in de tuin ....dan maar een vlieg
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D800
Lens:
105 mm f/2.8
Exposure:
Manual exposure, 1/500 sec, f/5, ISO 200, Compensation: -1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Het is een foto lucky shot, op zoek naar een vlinder maar die was er niet
- Welke nabewerking en met welke software
bewerkt en bijgeknipt met Adobe Lightroom
- Bedoeling van de foto
Aangezien ik niet kan wandelen door de recente heupprothese, toch wat zoeken in de tuin.
- Comment admin:
Soms gaat het wat minder met de beweeglijkheid, maar dan kan macrofotografie ons nog wel helpen onze hobby te beoefenen. Hiervan een mooi voorbeeld met een mooie focus op de ogen van deze groene vleesvlieg. Een mooie background gevormd door de blaadjes van een paarse bloem.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Canon EOS-1DX=MarkII, lens 500mm, 1/25sec, f14, iso 500. flits
- Geplande opname of eerder een lucky shot.
geplande opname, na vele mislukkingen de foto met voldoende scherpte genomen>
Op een private vijver ( voor de rust) waar de ijsvogel een vaste plaats had om te vissen
- Welke nabewerking en met welke software,
LR, PS, Luminar
- Bedoeling van de foto, de duik van de ijsvogel zo goed mogelijk trachten te nemen
vele mislukkingen, probleem was om de scherpte op de juiste plaats te krijgen
Comment admin:
Een opmerkelijk mooie opname van een ijsvogel in volle duikvlucht. Buiten de moeilijkheid om de vogel op het juiste punt ten opzichte van het water te schieten, dan nog zeer scherp, moeten we ook de digitale bewerking bewonderen, zeker de toevoeging van een passende lucht. Deze bewerking is zeker niet overdreven en brengt de foto op een hoger plan.
Titel van de foto: Pillage of the Sea – Beaufort 2021 - Oostende
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D610
Lens:
200 mm
Exposure:
1/1,000 sec, f/4, ISO 200, Compensation: +2.33
Date:
June 8, 2021 1:24:07PM (timezone not specified) (1 day, 12 hours, 33 minutes, 33 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 801 JPEG 390,325 bytes (381 kilobytes)
- Geplande opname of eerder een lucky shot Ik had al een paar foto’s genomen van dit kunstwerk uit de Beaufort 2021 reeks maar met de strak blauwe hemel en dito kalme zee vond ik het eigenlijk wat saai. Ik wou dus wel wat gaan doen met die toch tamelijk egale achtergrond en besloot om de instellingen aan te passen om een foto te bekomen die enkel nog bruikbaar zou zijn mits een sterke bewerking. Ik wou beperkte scherpte diepte en ook de achtergrond die zo bleek mogelijk werd. Daarom de instelling f/4 en compensatie + 2.33. Deze zijde van het beeld lag in de schaduw en behield zodoende voldoende structuur.
- Welke nabewerking en met welke software
De nabewerking gebeurde in ON1. Ik heb het contrast verminderd maar daarentegen wel verhoogd voor de grote lijnen (mogelijkheid in ON1) zodat de contouren van het beeld meer uit kwamen. Ook de hooglichten nog versterkt zodat we uiteindelijk kwamen tot een soort high-key.
Dit vorm de basis voor een aantal bewerkingen die ik later nog wil doen met deze foto om zo verschillende sferen te bekomen.
- Bedoeling van de foto
Voor deze foto gebruikte ik een “grunchy” vignet, eentje van de vele texturen die beschikbaar zijn in ON1. Na wat aanpassen van de grootte en de plaats van het lichte centrale gedeelte gaf het dit effect. Het was de bedoeling om het effect te geven van de zon die plots doorbreekt na een hevig stormweer dat de overstroming veroorzaakt heeft. Een beetje zoals in het verhaal van de ark van Noe, zonneschijn na 40 dagen regen.
Comment admin:
Door fotobewerking kunnen we ook creativiteit toevoegen aan onze foto’s. Henlo toont ons hiervan een mooi voorbeeld. Voor een deel van de fotografen zal dit niets toevoegen aan hun fotografie voor anderen juist wel. Dat dit niet altijd lukt en tot wow-plaatjes leidt is ook een feit en dus met mate toe te passen.
-Titel van de foto: Inspired by Pink Floyd - Dark Side of the Moon
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera: NIKON D750
Lens/ Nikon AF-S 105mm F/2.8 Micro
Sluitertijd: 2.5 sec
Diafragma: f/20
ISO: 250
Brandpuntsafstand: 105mm
Zonder flits met natuurlijk binnenvallend licht door het raam
- Geplande opname of eerder een lucky shot:
De opname was helemaal gepland
- Welke nabewerking en met welke software:
Nabewerking in Lightroom Classic:
Achtergrond perfect zwart maken
Verzadiging kleuren opgetrokken
Met vlekkenverwijderaar enkele pluisjes op de garendraad weggedaan
Met het aanpassingspenseel de draden links van de stopnaald “ontkleurd” door de verzanding van alle kleuren op nul te zetten
- Bedoeling van de foto:
De bedoeling van de foto is om de platenhoes van Pink Floyd - “Dark Side of the Moon” - na te bootsen
- Comment admin:
Een idee van een vroegere hoes van een plaat was genoeg om dit creatief beeld te maken. Een perfecte compositie en een strakke afbeelding van naald en garen. Een kleine photoshop bewerking en we bekomen hier een prachtige plaat.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7000
Lens:
TAMRON 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD B028N Shot at 400 mm (35mm film equiv: 600mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/6.3, ISO 250, Compensation: +1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Geplande opname. Heb deze winter verschillende Webinars gevolgd en daar geleerd om eens een ander standpunt in te nemen en wat overbelichten om een zachtere kleur te bekomen. Dat heb ik ook hier geprobeerd.
- Welke nabewerking en met welke software
Ik fotografeer in raw.
Heb deze opname gemaakt met de telelens om de vlinder niet te storen. Heb in photoshop Cloud raw bestand een beetje bijgesneden en de hooglichten wat teruggebracht. Ook contrast en een beetje textuur toegevoegd en daarna verscherpt.
- Bedoeling van de foto
Net zolang mijn positie veranderd tot ik de vlinder frontaal in beeld kreeg.
Gelukkig bleef het lang genoeg zitten.
Comment admin:
Hoe een beeld interessant maken.
Als hobbyfotograaf gaan we bij het fotograferen van dieren en insecten al zeer tevreden zijn als we het dier of insect kunnen tonen met zijn meest in het oog springende kenmerken. Dat op een zo scherp en kleurechte manier.
Daarom lijken deze foto’s dan ook meestal op elkaar. Nu we wat verder staan als fotograaf en onze technieken, kunnen we ook eens kijken hoe we een foto meer in het oog kunnen laten springen.
De foto van Maxi23 toont ons dat een wijziging van de positie t.o.v. het onderwerp, de voorgrondscherpte en een aanpassing van de belichting een beeld oplevert dat er zal uitspringen tussen de andere klassieke foto’s van een oranjetipje.
Nabewerking met cc ,niksoftware; hebt ook gebruikt gemaakt om verschillende verlopen op de foto te gebruiken. Ik werk bij deze foto’s met verschillende lagen
- Bedoeling van de foto
Bedoeling van de foto is om te laten zien wat er digitaal mogelijk is en tot welk resultaat je kan komen met een beetje bewerking en wat fantasie
Comment: Henlo
We staan altijd vol bewondering voor schilderijen van bv Van Eyck als we zien welke fijne details hij in zijn werk steekt. Dikwijls horen we hierbij: “het lijkt wel een foto”. Hier krijgen we een omgekeerd fenomeen waarbij we gaan zeggen: “het lijkt wel een schilderij”. En dit is precies het boeiende aan dit soort foto’s. De fotograaf beperkt zich hier niet tot het technisch perfect vastleggen van een werkelijkheid maar voegt er een extra dimensie aan toe. Registratie wordt perceptie.
Daarom is het leuk om even stil te staan bij de wijze waarop het tot stand kwam zeker als we weten dat het niet louter in digitale donkere kamer gebeurde. Maar zelfs als men beschikt over alle nodige tools is het realiseren van zo een werk niet aan iedereen gegeven vrees ik. Tot spijt van wie het benijdt.
Dit was een geplande opname ik nam de uitgebloeide paardenbloem mee naar huis en buiten op een tafeltje gelegd,
omdat ik heel dichtbij wou heb ik nog een tussenring op de lens aangebracht van 36 mm.
met de plantenspuit enkele druppeltje gespoten.
met een lampje wat bijgelicht omdat het in tegenlicht was.
- Welke nabewerking en met welke software
de bewerking is in Light room gedaan, een beetje bijgesneden, en in het tabblad kalibratie heb ik de kleurentint schaduwen op -92 en bij primair blauw de verzadiging op 100 gezet,
in het HSL tabblad de verzadiging van het oranje op +20
- Comment admin:
Van een idee naar een concept
Als meer ervaren fotograaf krijg je toch wel het idee, hoe maak ik een meer onderscheiden foto. Van een paardenbloem hebben we er nu wel al duizenden gezien, maar nog nooit eentje zoals deze.
Zo is er hier gewerkt op kleur, zeker ook op uitsnede. Nog teveel denken we dat we steeds het volledige onderwerp te moeten tonen. Niets is minder waar bij een creatieve foto. We zoemen in op de kern van het gebeuren en tonen zo zaken waar iedereen aan voorbij gaat.
De schoonheid van een uitgebloeide paardenbloem, we gaan hier nog verder, het verval van deze uitbloeide bloem. Mooi uitgewerkt.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D90
Lens:
50 mm f/1.4 Shot at 50 mm (35mm film equiv: 75mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/5 sec, f/8, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Geplande opname
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking steeds beginnend in LR : gewone aanpassingen : contrast, hooglichten , kleurtemperatuur e.d. ,
dan switch naar PS , waar ik verscherpt heb met plug in : Topaz sharpen AI , daarna naar aanvoelen kleur aanpassingen en kadertje .
Terug naar LR en met de schuivertjes nog wat optimale lichtaanpassingen...
- Bedoeling van de foto
Ik heb steeds veel aandacht voor opnames van andere fotografen en stillevens heeft me steeds aangetrokken.
Hier heb ik een opstelling gemaakt naar aanvoelen, ditmaal in een werkruimte in de kelder (geen lichtinval van ramen ) ,
waar ik het materiaal tegen het bord achter een werktafel heb afgeschermd met een zwart doek.
Gewerkt met 1 flitser los van de camera op een statief en voorzien van een “snoot”.
Daardoor kon ik het licht brengen waar ik het hebben wilde.
50mm vaste brandpunt en om geen meerdere opnames te moeten maken : F8 en scherpstelpunt vooraan.
Spiegelvoorontspanning op ON en mét draadontspanner.
Scherp gesteld op automatisch en dan scherpstelling manueel vastgezet.
Daglicht van de kelder uit en opname in duisternis met snootfitser gemaakt... dat was het zowat...
Comment admin:
Zonder licht geen fotografie
De meeste onder ons kennen het gebruik van het daglicht, avondlicht en soms ook het licht tijdens de nacht. We doen een wandeling, we fotograferen onze geliefde of doen aan straat- en natuurfotografie. Er is echter nog een ander aspect van belichting, de studiobelichting. We fotograferen hier in een pikdonkere omgeving maar gaan het licht construeren via lichtbronnen zoals flitsers, studiolampen, softboxen, gritten, snooters, reflextieschermen en nog veel meer.
Eddyge geeft hier in beeld en uitleg hoe hij het aanpakt om tot dit mooi belicht stilleven is gekomen.