Friesland Elfstedenroute 2013
Dagboek van een Fietstocht langs de Friese Elfsteden
07-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 dag 5 Holwerd - Leeuwarden 18-04-2013

06 Dag 5 Holwerd – Leeuwarden 18april 2013

Onze eerste nacht in een trekkershut dit jaar, hebben we met veel gedruis verteerd. Opkomende wind heeft ons heel vroeg wakker gemaakt. Maar ’t heeft geen zin om zo vroeg op te staan, de winkel waar we inkopen kunnen doen is toch maar om 8h00 open. Pol en Bob gaan brood en beleg halen terwijl Hugo en Antoine opruimen en koffie zetten.

Het waait meer dan dat we dachten, moeten we toegeven, bij onze terugkomst. We besluiten dan maar onze rit voor vandaag kort te houden. Moeilijk is het gelukkig niet…..

We laten de Lauwersmeersronde weg uit het parcours. We besluiten tot Dokkum te fietsen, met zijwind en dan pal in de wind naar Leeuwarden, onze schatting is zo’n 40 km. Wanneer we gaan afrekenen, zijn de camping eigenaars niet zo optimistisch, de baas beweert dat de wind nog zal aanwakkeren en dat we een westerstorm van 7 à 8 BF mogen verwachten. Allé merci dan staan we er goed voor zeg!

Vol goede moed vertrekken we vanuit het bijna doods en verlaten dorp Holwerd.  De wind komt van rechts ’t heeft niet veel zin om op een rijtje te fietsen, iedereen krijgt evenveel wind. We vorderen goed ’t is ten slotte slechts 10km naar Dokkum. We blijven evenwijdig met de N356 en fietsen voorbij de dorpen Brantgum, Foudgum en Bornwird. Een zeer laag liggend gebied met veel watervogels. Na een half uur staan we aan de rand van Dokkum, de meest noordelijke Elfstedenstad. Een heel goed bewaarde stad met oude panden en veel kanalen. We rijden rond de stad door groene parkzones en tussen typische kleine huisjes. We slenteren langs het water op de voet- en fietspaden bij de Zuidergracht.

Het is zonnig maar de strakke wind doet het heel fris aanvoelen. Aan de kaai ligt de grote zeil-tweemaster de “Mars”. Er is heel wat volk op de boot en we worden spontaan uitgenodigd op de koffie! Dat moeten ze geen tweemaal vragen. Wanneer we het ruim binnenstappen kunnen we onze ogen niet geloven. In het salon zijn heel wat meevarenden, enkelen zitten zelfs te schilderen en te knutselen.

Schipper Jan Velthuis vertelt ons dat hij het schip verhuurd voor allerhande groeps accommodaties. Nu is hij voor een 5-tal dagen met schilders en fotograven aan het varen. Ze willen net als wij deze avond in Leeuwarden aankomen, maar voor het ogenblik houdt de storm hen aan de kaai. Ze moeten op motor voorbij een reeks bruggen en dat is op gevaar af van zijwindstoten onmogelijk met deze grote boot. Het tuig vangt heel veel wind. Alles kan beschadigd worden en is gevaarlijk voor de passagiers….. www.zeilschipmars.nl

Dokkum is de centrumplaats van Noord-oost-Friesland en er zijn enkele winkelstraten, waar wij ons bevoorraden. Bij de rand van de stad rijden we nog voorbij de molen “Zeldenrust” en komen terug op de Elfstedenroute.

De ellende begint, met de wind pal op kop op het jaagpad van de Dokkumer Ee. Dit is, een brede vaart, welke we nog 25km moeten volgen! Er is een smal pad waar we op een rijtje dicht in elkaars wiel blijven. Soms is het slechts aan 6-7km/h met moeite recht blijven. Hugo en Bob wisselen elkaar af want zowel Antoine als Pol hebben moeite met hun versnellingsapparaat. Na een 5-tal kilometers moeten we stoppen, Pol zijn ketting breekt, en kan niet meer verder. Geen paniek, gelukkig heeft Antoine een kettingpons bij, we kunnen, na het verwijderen van twee schakels de ketting herstellen. Het duurt even eer we opnieuw ons ritme hebben….Het gevecht tegen de stormwind wordt zwaar, iedereen zit op zijn tandvlees. Tot overmaat van ramp is het eenzaam er is niets anders te zien dan een weidse vlakte en schuimend golvend water, ’t begint tegen te steken. Duwen maar….telkens ik van Hugo overneem zing ik bij mezelf het liedje “Jimmy” van Boudewijn De Groot en dit wel 100 keer.

Hoe sterk is de eenzame fietser, die kromgebogen over z’n stuur tegen de wind zichzelf een weg baant…..maar liever dat nog dan een bord voor z’n kop van een zakenman, want daar wordt ie alleen maar slechter van!

Wanneer we, Hugo en ikzelf aan de brug bij het dorp Budaard bij de molen “De Zwaluw” halt houden merken we dat we alleen zij. Antoine en Pol zijn, zonder dat wij het ook maar opgemerkt hebben achter gebleven….Wanneer we terugkeren zien we beiden in de verte naast hun fiets op een evenwijdige weg stappen. We herinneren ons dat we langs werkzaamheden afgeweken zijn en veronderstellen dat zij beiden de verbodstekens genegeerd hebben en nu even zijn moeten afstappen bij die werken. Na een poosje verliezen we ze uit het oog en het wachten duurt naar onze menig veel te lang, ze hadden al bij ons moeten zijn!

Ik blijf terplaatse bij de brug, Hugo gaat opzoek. Na een poos komt Hugo wat aangeslagen terug…..Antoine zijn versnellingsapparaat is stuk hij kan onmogelijk verder. We vinden onze vrienden in een hangar waar motoren hersteld worden. De patroon probeert Antoine uit de nood te helpen maar moet hem teleurstellen. Hij stelt voor Antoine en zijn fiets enkele dorpen verder bij een vriend fietsenmaker te voeren met zijn bestelwagen. Ik geef onze vriend alle gegevens en plannetjes waar hij ons deze avond zal vinden. We zullen regelmatig met elkaar telefonisch contact houden. We keren nu met drie, terug langs de molen “de Zwaluw”. Dit is trouwens een houtzaag- en korenmolen welke nog in bedrijf is. Langs het kanaal vervolgen we onze weg.

Wanneer we opnieuw in ons ritme geraken en opboksen tegen de wind, moeten we het ene bruggetje na het andere over. We zijn echt helemaal alleen langs het water enkel de watervogels hebben last van ons. Toch willen we absoluut langs Bartlehiem. Dit gehucht met slechts een handvol inwoners, is een van de bekendste plaatsen van Nederland. Beroemd om zijn keerpunt op de schaatstocht. Hier moeten de schaatsers voorbij op weg naar Dokkum en wanneer ze voor de 2° maal passeren weten ze dat de Elfstedentocht binnen is. Als ze de 2° maal niet meer voorbij mogen hebben ze het evenwel niet gehaald, ze zouden toch buiten tijd toekomen in Leeuwarden. Dit veroorzaakt soms hartverscheurende toestanden bij de rijders!

Iets verder houden we een stop om iets te eten, te drinken en op adem te komen. De wind blijft maar aanhouden er zijn zelfs meer en hardere stoten bij waardoor we soms helemaal dreigen stil te vallen. We denken dat we in Wyns iets zullen kunnen drinken. verkeerd gedacht, het dorp met drankgelegenheden ligt op de andere oever en het veer vaart slechts in ’t weekend en in de zomermaanden. Gelukkig moeten we maar enkele kilometers meer, we zijn die rotwind echt beu! Na Wyns volgen we nog een poosje de Dokkumer Ee, om ter hoogte van het dorp Miedum , via de fietsknooppuntjes op Camping Taniaburg te geraken.

Fel bezweet en rood aanlopend staan we te trillen op onze benen. Van de Campingbaas Feenstra, krijgen we onmiddellijk de trekkershut sleutel en kunnen we gebruik maken van een deugddoende douche. Ondertussen heb ik Antoine gehoord ,zijn fiets is hersteld, hij is op weg naar Leeuwarden. Binnen een uur spreken we af waar we elkaar ontmoeten. De camping ligt midden in een natuurgebied en het secretariaat en sanitaire gedeelten zijn in een kop-hals-romp boerderij. (Kop is het woonhuis, romp meestal stallingen of stapelruimte en hals is een korte verbinding tussen beiden). Zo zien de meeste grote boerderijen eruit hier in Friesland!

Verder is het natuurgebied omgeven door waterpartijen, weiland en bos. Na onze was en plasbeurt wandelen we langs verzorgde wandelpaden naar het nabijgelegen winkelcentrum op hoop van zegen daar onze dorst te kunnen lessen. Na enkele honderden meters komen we in het dorp Bilgaard waar we onmiddellijk in het grote winkelcentrum een wat bizarre café vinden en onze dorst kunnen lessen.

Ondertussen is Antoine ook op weg naar het winkelcentrum, er is hier een Chinees en daar willen we deze avond het souper nemen. Rond 19h00 komt Antoine toe. Iedereen heeft grote honger en we begeven ons naar het Chinees Indisch restaurant “Mei Wah”. We genieten van een onbeperkte buffet. De diverse soepjes, hapjes warm- & wokbuffet en ijsdessert is een voltreffer….lang geleden dat we zo’n smakelijke Chinese avond meegemaakt hebben en dan nog aan een heel democratische prijs.

Met een bol buikje wandelen we voldaan terug naar onze slaapplaats en kruipen zoals bij de vorige dagen veel tevroeg in de slaapzakken. En toch, we zijn moe en vallen bijna onmiddellijk in slaap.