Friesland Elfstedenroute 2013
Dagboek van een Fietstocht langs de Friese Elfsteden
09-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 Dag 6 Leeuwarden – Heerenveen 19april 2013

07 Dag 6 Leeuwarden – Heerenveen 19april 2013

Onze laatste fietsdag kondigt zich wat triest en druilerig aan. Het ochtendritueel, opfrissen, sanitair en fietsenbelading wordt een klusje welke van langsom vlugger gaat. Wanneer we willen vertrekken en afrekenen moeten we de campingbaas zoeken. Uiteindelijk vinden we hem in de reuzengrote romp van de boerderij. Hij toont ons fier wat hier allemaal te beleven valt. Camping Taniaburg is een veelzijdig vakantiebedrijf, met ook andere overnachtingsmogelijkheden…..er zijn ook enkele appartementen en er is een B&B met eetmogelijkheid. Hij heeft nog heel wat werk om tegen het seizoen klaar te geraken; Johan heeft het te druk om ons uit te wuiven, met een “droge” goede reis nemen we afscheid.

Na ons ontbijt in het winkelcentrum van Bilgaard, willen we de hoofdstad van Friesland bezoeken. Leeuwarden heeft een prachtige historische binnenstad. Er komen heel wat vaarroutes en fietslussen samen. Er zijn ook veel winkelstraten en heel wat horeca. Het is duidelijk een administratieve centrum-stad met vele hoge kantoorgebouwen. De moderne hoogbouw mag gezien worden, soms met gedurfde architectuur en veel glas.

Het hart van de stad met grachten doet middeleeuws aan, de oude gebouwen zijn prachtig gerestaureerd. Alles voelt heel gezellig en laat ons aan ons eigen Brugge denken. We rijden voorbij de monumentale Waag naar de scheve “Oldenhove” toren.

Deze mastodont trekt onze aandacht. De toren is slechts 40m hoog en staat zeker 2m uit het lood. Het bouwwerk begon al te verzakken toen het nog maar 10m hoog was. De toren is niet alleen scheef maar ook nog krom en vergt regelmatig herstellingswerken. Blijkbaar is de toren gebouwd zijn op een onstabiele terp! We hebben op onze Frieslandtour al meerdere scheve torens opgemerkt. Op het grote plein liggen veel grote natuurstenen blokken met inschriften. We veronderstellen dat dit plein ooit een begraafplaats was! Leeuwarden is voor de schaatsers begin en eindpunt van de tocht. Wij moeten nog twee van de Elfsteden aandoen…..

Laat ons vertrekken jongens, het is al 10H00. Gelukkig is het vandaag kalmer, we schatten dat er slechts 3Beaufort aan wind is. Toch vermoeden we dat we straks regen krijgen want het wordt donkerder. We volgen de fietsnummertjes op weg naar Wirdum en Wijtgaard.
We volgen een kanaaltje “de Zwette” tot Sneek. We maken eerst een grote bocht om de voorlaatste Elfstedenstad IJlst aan te doen. Dit stadje heeft de grote van een dorp, maar heeft wel stadsrechten. Het ligt langs de Geeuw, een door watersporters druk bevaren water op weg naar Sneek.

Onze laatste Elfstedenstad Sneek is een handelsstad met een oud centrum, met veel grachten en wallen. Een van de bekendste oude bouwwerken op de gordel rond het stadshart is de “Waterpoort”. Dit bouwwerk is niet alleen een poort maar ook een brug met torens en verbindt verschillende vaarroutes door en langs de stad. Het is hét symbool voor Sneek.

De Sneker zeilmakerij Gaastra heeft met het symbool van de Waterpoort, Sneek wereldberoemd gemaakt. Douwe Gaastra startte zijn zeilmakerij onder de Waterpoort in 1897. De zeilen van deze zeilmaker domineerden wereldwijd bijna alle grote zeilwedstrijden. Ook de beroemde Skûtsjesilers zeilden oorspronkelijk met Gaastra Sails. Nu is het zelfs een sportkleding merk.

Wanneer we de stad verlaten moeten we even zoeken naar de wegwijzertjes van de Sneekermeerronde. Tussen water, boerderijen en campings komen we in Offengawier. Verder rijden we op de Grienedyk voorbij de jachthaven “De Potten”. Het wordt nog grijzer en de wind steekt op. Over het meer zien we wat zwarte wolken in onze richting schuiven.

Bij het paviljoen “Meer van Lenten” in Ter Herne is het zover. We stoppen en vliegen de grote gelagzaal binnen….Terwijl het buiten iets harder begint te regenen, genieten we binnen van enkele “Hertog Jan” een blond gerstebiertje uit Venlo. We profiteren van onze rustpauze en eten een boerenomelet.

We wachten tot de vlaag overwaait en genieten van een wat wazig maar toch weids uitzicht over het enorme meer. Plots duiken er een reeks zeiltjes uit de regenvlaag. Met veel gejoel en geroep leggen er een vijftal bootjes aan bij de steiger. Een groep ouderdomsgenoten komt doornat binnen en willen allemaal warme drank. De rust is gebroken en we besluiten om maar te vertrekken. Het is zoeken naar de regencapes die we sedert onze eerste fietsdag niet meer nodig hadden.

We volgen een smal schelpenpaadje tegen de waterrand een afwijking van de Sneekermeerronde…..Volgens de gps moeten we enkele bochten maken op en door waterboerderijen. We moeten hekjes openen en rijden langs gegraven kanaalarmen waar platte boten liggen met veel stro op. We veronderstellen dat de boeren hun koeien naar de hier recht tegenover liggende eilanden vervoeren op deze schuiten…. Wanneer we op een van de boerderijen halt houden komen er enkele honden vlug duidelijk maken dat wij niet gewenst zijn.

In Goingarijp willen we de klokkenstoel zien. We vinden hem niet tot hij plots vanachter de kerk toch te voorschijn komt.

We volgen de fietsnummertjes, we ontwijken Joure en zijn plots aan de rand van Heerenveen. De gps brengt ons door een bosrijk gebied op de camping. Ons tellertje van de gps staat op 350km cumul. Pol heeft gelukkig nog enkele grote flessen Hommelbier in de koelkast van zijn camper.. ‘t Doet ons deugd.Een voor een willen we ons wat verfrissen en een douche nemen. We zullen tot Heerenveen rijden en daar ons laatste avondmaal van deze tocht nemen. Zoeken doen we niet we stappen eetcafé de Buurman binnen, dat we kennen van vorige zondag. Het is wachten geblazen om een plaatsje te krijgen….Maar dat deert ons niet, er kan altijd een frisse Affligem bij. Na een lekkere maaltijd met veel gebabbel en een verlangend vooruitzicht op onze nakende Donautocht, fietsen we in het donker terug naar Wautersbergje.

’s Anderdaags brengt Pol ons zonder enig probleem een voor een veilig thuis.

Weer:  Fris, af en toe motregen tot felle regen +/- 10° à 12°C

Afstand : 6km

Verblijf: Met de mobilhome op Camping Wautersbergje Heerenveen.

Epiloog

Het was fietsend genieten van de prachtige Friese natuur. De gastronomie was iets mindere dan gewoonlijk! De B&B verblijven in Stavoren en Harlingen waren subliem. De trekkershutten op de campings daarentegen waren eerder matig.

De ontvolking van de plattelandsdorpen in het noorden is opvallend.

Toch waren het de weersomstandigheden die ons het meest parten speelden.

Een grote troost, Friesland zonder wind en of storm daarvoor moet je meer dan geluk hebben….Nu weten we tenminste hoe het er echt aan toe kan gaan op de Schaats-Elfstedentocht. Stel je voor….storm, sneeuw en harde vorst!

De onbekende steden en dorpen waren telkens een verrassing. Toch zou alles veel mooier geweest zijn met zon en warmte.

Maar dat was er het gehele voorjaar 2013 niet!

We dromen al van onze volgende grote rit van Budapest naar Regensburg

langs de Donau.

Bedankt vrienden van de bende, het was heerlijk.