Dit jaar (2007) bestaat het kanaal Brussel Charleroi 175 jaar (gegraven 1828 1832) dus in Hollandse periode en oon de prille onafhankelijkheid van België. Daarom wou ik iets schrijven over de vaartuigen die toen dagelijks in Halle passeerden getrokken door man - ofwel paardenkracht van op het jaagpad.
De reis Brussel - Charleroi 75 km duurde toen drie dagen via de 57 sluizen.
Vijf jaar voor de opening van het kanaal Brussel Charleroi werd er al aandacht besteed om het speciaal aangepaste typisch Belgisch vaartuig te bouwen om Brussel vanuit de streek van Charleroi en Henegouwen te bevoorraden met steenkool en ook natuurstenen
Wegens de constructie beperkingen van toen van de sluizen wordt een scheepstype ontwikkeld dat de goede verhoudingen heeft en toch over voldoende tonnenmaat beschikt. De Bak van Charleroi is balkvormig met rechte voor en achtersteven, het schip heeft een lengte van 19,5 m op een breedte van 2,65m met een diepgang van 1,8m en een tonnenmaat van +/- 70 ton. Later werden er ook ijzeren baquets gebouwd daarvan lag het laadvermogen lichtjes hoger.
Het is een laag schip zonder bovenbouw, omdat de bruggen laag zijn moet van de boven bouw afgezien worden en is er geen kajuit mogelijk. De schippers wonen in een klein vertrek van 2,5m op 2 m Lucht en licht kunnen alleen binnendringen langs een klein raam en het openstaande luik. Vooraan juist voor het eerste luik staat een neerklapbare mast waaraan een zeil wordt bevestigd. Tijdens de vaart op het kanaal is de mast gestreken wegens de lage bruggen. De Baquet heeft een klein roer van 1 m, wat te klein is voor een goede besturing. Een groter roer is niet mogelijk want reeds nu moet het roer dwars staan om te kunnen versassen. Het roer wordt verlengd met een ophaalbaar verlengstuk, stuurplank of lunette genaamd. De modelbouwclub in Baasrode heeft begin 2002 2 mooie maquettes van de bak van Charleroi afgewerkt naar originele plannen van de scheepswerf Van Damme en van Praet-Dansaert. (Museum in Baasrode is een bezoek waard)
Het oudste plan, daterend van 1902 stelt een ijzeren baquet voor gebouwd bij Van Damme Frères et Adam. Dit ijzeren schip komt volledig overeen met zijn houten voorganger. Het tweede model, gebouwd in 1906 op de scheepswerf Van Praet-Dansaert is een moderne variant. Het traditionele uitzicht is hier vervangen door de vorm van de ijzeren spits, men noemt deze bak van Charleroi dan ook een spitsbak. Zijn laadvermogen ligt iets meer dan 70 ton en is iets hoger gebouwd. De luiken lopen ook door tot aan het vooronder.
Als deze vaartuigen de Schelde op moesten, gingen ze met twee naast elkaar liggen. Ze trokken enkele draden onder de schepen door en zetten die stevig vast. Anders was de kans groot dat ze omsloegen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Victor
|