Inhoud blog
  • DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010 (Vervolg)
  • DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010
  • DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010 (Vervolg 2)
  • WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg 3)
  • WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg 2)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Noorse Fjorden
    Met Hurtigruten langs Noorse fjorden
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 SEPTEMBER 2010




    Vlucht SAS van 11u40 naar Oslo ; aankomst 13u20
    De landing in Oslo




    Met de FLYTOGET van de luchthaven naar OSLO (SENTRALSTASJON) (170 NOK =23 E enkel biljet).
    Deze sneltrein brengt je in ongeveer 20 minuten in het centrum van Oslo.

                                                     


    30-01-2012 om 00:00 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 SEPTEMBER 2010 (vervolg)
    Omwille van de vrij korte tijd die ik in Oslo ben, beperk ik mijn vluchtig bezoek tot enkele, naar mijn menig belanrijke gebouwen.


    Kvadraturen met historische architectuur en mooie tuin


                                                      
    De Haven



    Radhuset (stadhuis) waar elk jaar in december de Nobelprijs voor de Vrede wordt uitgereikt. Het gebouw is deels opgetrokken met handgemaakte bakstenen (de zogenaamde monniksteen)

                                                       
    Slottet of Koninklijk Paleis staat op de heuvel boven de Karl Johans Gate


                                                      
    Stortinget - het Noorse Parlementsgebouw
    Het Station

    31-01-2012 om 16:45 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZATERDAG 4 SEPTEMBER 2010
    Vlucht van Oslo naar Kirkeness en transfer naar het hotel, waar ik iets na 21 u aankom.

    KIRKENESS ligt aan de kop van de Bokfjord en is de grootste stad van Oost-Finnmark en begin/eindpunt van de Hurtigruten. De stad werd gebouwd rondom de mijnonderneming AS Sydvarangar, maar de ijzerindustrie is intussen stopgezet.
    De haven ligt zo diep in de fjord dat de Golfstroom er niet bij kan, waardoor de haven regelmatig dichtvriest. Vaak moeten ijsbrekers ingezet worden om deze vrij te maken.

    In de voormiddag maak ik, in druilerig weer, een wandeling door de stad tot aan de Bokfjord, en zie hoe de MS Lofoten de haven binnenvaart.



                                                       

                                                       


    Om 11 u neem ik de bus richting haven en scheep in op de MS Lofoten.




                                                     


                       


    We verlaten de haven om 12u45.




    01-02-2012 om 15:27 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HISTORISCH OVERZICHT VAN DE HURTIGRUTEN

    In 1891 lanceerde de scheepvaartadviseur van de Noorse staat het idee om een expresdienst te organiseren tussen Trondheim en Hammerfest.

    Alleen de nog relatief jonge firma "Vesteraalens Dampskibsselskab"  in Stokmarknes nam de uitdaging aan. Op 18 mei 1893 ondertekenden de Noorse staat en deze firma een contract van 4 jaar, waarbij de staat ondersteuning verleende voor het organiseren van een wekelijkse lijndienst tussen Trondheim en Hammerfest in de zomer en tussen Trondheim en Tromso in de winter, met 9 aanloophavens onderweg.

    Toen de stoomboot "Vesteraalen" op 2 juli 1893 's achtends uit Trondheim afvoer naar Hammerfest, luidde dit een revolutie in op communicatiegebied : de kustbevolking beschikte nu over een geheel nieuwe manier om contact te houden met elkaar. Vroeger duurde het in de zomer drie weken en in de winter zelfs vijf maanden om een brief van Trondheim naar Hammerfest te versturen. Dankzij de Hurtigruten werd deze reistijd nu tot enkele dagen teruggebracht.

    Svolvaer werd na 36 uur bereikt en 67 uur na de afvaart uit Trondheim, meer bepaald op 5 juli om 03.30 u, wierp het schip zijn ankers uit in de haven van Hammerfest. Langs de hele kust werden zowel schip als bemanning onthaald op eresaluten en volksfeesten.

    Al snel volgden andere rederijen, de lijn werd voortdurend uitgebreid en in 1898 werd Bergen de zuidelijke eindhaven van de Hurtigruten. In 1914 werd de lijn verlengd tot Kirkenes.

    In de loop van 100 jaar zijn meer dan 70 schepen op de Hurtigruten-lijn ingezet. Geleidelijk aan begon men speciaal voor Hurtigruten schepen te bouwen, met o.a. koel- en vrieskamers, speciale constructies voor het laden van paletten, autoplaatsen en roll-on/roll-off systemen.

    Dankzij Hurtigruten werden plaatsen als Lofoten, Trollfjorden, Hammerfest en Noordkaap toegankelijk gemaakt voor een internationaal publiek, dat het land van de middernachtzon wenste te ontdekken. En de toeristen kwamen in grote getale en maakten Hurtigruten tot één van de belangrijkste attracties in Europa.






                                                              

    De Noorse Vlag
    De MS Lofoten in Hammerfest
    (eerste eindhaven van de vroege Hurtigruten)

    02-02-2012 om 00:00 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZATERDAG 4 SEPTEMBER 2010 (Vervolg)
    Eens op open zee steekt een vrij krachtige wind op en wordt de zee nogal woelig. Alhoewel ik "Touristil" meeheb, vergeet ik eentje in te nemen, met als gevolg : zeeziek!

    De haven van Vardo varen we voorbij omdat de wind te hevig is en aanmeren te gevaarlijk is.




    De vaarroute

                                                            


                                                            


    03-02-2012 om 16:21 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 5 SEPTEMBER 2010
    Om 6u15 verlaten we Honningsvag. De degelijke beschutting van de haven heeft er mee toe geleid dat deze zich ontwikkelde tot een grote vissershaven. Vroeger vormde een veerboot de enige verbinding met het vasteland, maar sinds 1999 werd een nieuwe weg geopend met een onderzeese tunnel van 6,8 km. In de lente worden kudden rendieren met landingsboten overgebracht naar hun zomerweiden op het eiland Mageroy. In de herfst keren ze al zwemmend naar de besneeuwde vlakten van Karasjok.




                               
    We varen naar Havoysund



                                                          
    Onderweg naar Hammerfest


    Ontmoeting mat de MS Vesteralen


    Het eiland Melkoya, waar vloeibaar gas naar Europa wordt geëxporteerd


    05-02-2012 om 11:43 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 5 SEPTEMBER 2010 (vervolg 1)
    We varen verder naar Hammerfest




    Overzichtkaart van de vaarroute naar Hammerfest



    We varen de haven van Hammerfest binnen


    05-02-2012 om 12:00 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 5 SEPTEMBER 2010 (vervolg 2)
    Om 11u15 varen we de haven van Hammerfest binnen.
    Dit is de meest noordelijke stad ter wereld. Dank zij de nabijheid van de Golfstroom bestaat de vissershaven sinds onheuglijke tijden.
    Ten gevolge van haar strategische ligging tijdens de Noord-Atlantische zeeoorlog was Hammerfest een Duitse vlootbasis van 1940 tot 1944. In 1944 werd de stad volledig vernield maar later weer opgebouwd tot de moderne stad die ze nu is.
    Het toerisme naar de Noordkaap heeft gunstige gevolgen gehad voor de plaatselijke economie.
    Nu heeft men veel hoop in de grote gasvoorraden van de Noordelijke IJszee en de Barentszee.

    Tijdens een stadrondrit, bezoeken we :
    De Meridiaansteen op Fuglenes, deze staat op de plek waar de verdedigingsschans zich in 1809 bevond. De gedenksteen werd opgericht als herinnering aan het grote landmetinsproject dat Rusland, Zweden en Noorwegen in de jaren 1816-1852 gezamenlijk op zich namen om de grootte en de vorm van de aardbol te bepalen.



    Salen (het Zadel) is een uitkijkpunt 80 meter boven de zeespiegel.

                            

                                                         

    Om 12u45 verlaten we Hammerfest en zetten koers naar Oksfjord.

                                                        

    Het stadje staat volledig in het teken van de visserij.

    Tegen 19u20 bereiken we Skjervoy met een natuurlijke haven middenin een bergwereld, die zich rond diepe fjorden en grote eilanden uitstrekt naar de oneindigheid van de Noorse zee. Men heeft hier overblijfselen gevonden van oude nederzettingen van de Samen die teruggaan tot het stenen tijdperk.





    06-02-2012 om 16:20 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010
    VAARROUTE TUSSEN HAMMERFEST - TROMSO - HARSTADT

                                     


    06-02-2012 om 16:21 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010 (vervolg)
    Tegen 8 u 00 varen we de haven van Harstad binnen. Het mooie heldere weer van de vroege ochtend heeft plaats gemaakt voor lichte regen.
    De stad telt ongeveer 23.000 inwoners en ontwikkelde zich, na het verdwijnen van de harinvangst aan het einde van de 19e eeuw, dank zij de scheepswerven en sinds kort ook als basis bij het zoeken naar olie in de streek. Ten noorden en ten westen van de stad liggen vruchtbare landbouwgronden die gezorgd hebben voor een omvangrijke vleesverwerkende en zuivelindustrie. Zo zijn de eigen landbouwproducten een welkome aanvulling geworden voor de visproducten uit zee.

    Bij het binnenvaren ontmoeten we de MS Finmarken die noordelijk vaart.

                                                   



    De brug van de MS Lofoten


                                                  
    Harstadt


    De Trondenes Kerk was waarschijnlijk oorspronkelijk van hout.
    Volgens de legende werden de eerste christenen van Noord-Noorwegen in een meertje bij de kerk gedoopt in het jaar 999.
    De stenen kerk bevindt zich op de plek waar vroeger recht werd gesproken.

    We varen nu naar Risoyhamn
                          


    08-02-2012 om 16:22 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010 (vervolg 2)
    Kaart met de vaarroute Harstad - Stokmarknes - Svolvaer (Lofoten)



    Bij het binnenvaren van de haven van Sortland, zien we tientallen aalscholvers. Sortland is het centrum van de Vesteralen-eilanden en de belangrijkste basis voor de kustwachtschepen.

         

    Dan wenden we de steven naar Stokmarknes.

      

    Tot de tweede Wereldoorlog was de stad het centrum van een grote zomermarktvoor de kustbewoners. Nu doet men hier o.a.aan vis- en garnaalverwerking.

      



    10-02-2012 om 13:35 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010 (vervolg 3)
    In Stokmarknes bevindt zich ook het Hurtigruten-museum.

    Hier werd in 1881 het bedrijf "Vesteraalens Dampskibsselkab" opgericht door Richard With, de vader van de Hurtigruten.
    Het museum is deels ingericht in een oud schip waar je de kabines, restaurants enz.van vroeger kunt bewonderen.

         

                   

                   

             


    10-02-2012 om 13:48 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010 (vervolg 4)
    We zetten koers naar het zuidoosten, recht de bergwand in. We varen door de Raftsundet, een smalle 20 kilometer lange zee-engte die zich op bijna miraculeuse wijze een weg baant door de bergwanden tussen Hinnoya en Austvagoy. Vlak voor ons rijzen de bergen tot 1000 meter bobven de zeespiegel.

             

             

             

             

             

            




    10-02-2012 om 14:19 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010 (vervolg 5)
    We varen nu de Trollfjorden in. Deze is 2 km lang en slechts 100 m breed bij de monding. Het is gewoonweg indrukwekkend ! In het zuiden stijgt de "Trolltindan" tot 1084 m uit de zee op en dreigt met steenlawines van de bijna loodrechte bergwanden. Aan de noordzijde zien we de "Blafjellet" 998 m boven zee oprijzen. Dichter bij de Noorse Trollen kan de Hurtigruten niet komen.

    Op het einde van de fjord is er als een soort sleutelgat waar het schip kan keren.



         



        

        


    13-02-2012 om 13:59 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 6 SEPTEMBER 2010 (vervolg 6)
    Dan richten we de steven naar de Lofoten. Dit is een eilandengroep voor de kusten van het Noorden van Noorwegen.

        

      

      

    We varen de haven van Svolvaer binnen om 18u30.

      

      
    Hier zien we het Vissersvrouwtje, dat waakt voor de veiligheid van de vissers.
    Dit zijn houten geraamten waar de vis wordt gedroogd.

    Ik zal hier op de Lofoten 3 dagen verblijven, in een "rorbu" in de Svinoya Rorbuer. Dit zijn oude gerestaureerde vissershuisjes aan de rand van het water.
       

    Er is eveneens een restaurant, waar de specialiteiten van het eiland worden opgediend.

      



    13-02-2012 om 15:01 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DINSDAG 7 SEPTEMBER 2010
    SVOLVAER is de onbetwiste hoofdstad van de Lofoten.
    De Svolvaergeita (Geitenberg) met zijn twee opmerkelijke hoorns, die 1,5 m uit elkaar staan is kenmerkend voor de stad. Er zijn bergbeklimmers die de sprong tussen de twee hoorns wagen.
    De basis van dit kuststadje is de grootste kabeljauwvisserij ter wereld. De stad beschikt over allerlei industrieën die verband houden met het verwerken van de vis, de visserij zelf en de scheepvaart.
    Het sterk toegenomen toerisme, ook in de winter, ligt aan de basis van een uitgebreid en gevarieerd infrastructuur- en dienstenaanbod voor reizigers.

         

         

         




    16-02-2012 om 11:19 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DINSDAG 7 SEPTEMBER 2010 (vervolg)
    In de voormiddag neem ik de bus naar Kabelvag.
    Dit was het belangrijkste vissersstadje van de Lofoten in de vorige eeuw.
    De Vagan-kerk, ook gekend onder de naam Lofoten kathedraal, werd gebouwd in 1898 en biedt plaats aan 1200 personen.

            

            

            

            


    16-02-2012 om 11:42 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DINSDAG 7 SEPTEMBER 2010 (vervolg2)
    In de namiddag rijd ik verder naar Henningsvaer.
    Het heeft, niet onterecht, de naam van het Venetië van de Lofoten.


            

            

            


    16-02-2012 om 14:48 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010
    Omdat het weer zo prachtig was, vond ik het zonde om met de bus rond te toeren, alhoewel er nog veel mooie zaken te zien waren op de eilanden.
    Na een bezoek aan het toerismebureau, heb ik besloten om een paar mooie wandelingen te maken.

    Een mogelijke wandeling was naar de "TJELDBERTIND". Eigenlijk zijn dat twee toppen die met elkaar verbonden zijn. Een wandeling die zowat voor iedereen haalbaar is.

            

            

            

            




    16-02-2012 om 16:10 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg)
    Vanaf de zuidelijke top heeft men een prachtig zicht op Svolvaer, Skrova en Kabelvag. Vanaf de noordelijke top kun je de omliggende toppen zien alsook het meer "Kongsvannet".

    De volgende acht foto's geven een zicht van de omgeving in 360°.

            

            

            

            


    16-02-2012 om 16:27 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg 2)
    Nog een blik op Kabelvag met zijn Lofoten-kathedraal

            


    en dan verder naar de andere top

            


    dit ziet er wel moeilijker uit

            


    en daarna terug naar beneden

         



    17-02-2012 om 15:55 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg 3)
    In de namiddag rijd ik met de bus nog naar Henningsvaer, dat toch wel indruk op me maakte, ik wil het nog eens ontdekken.

            


            


            
    Op deze houten rekken wordt de vis gedroogd

            


    17-02-2012 om 16:12 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010 (Vervolg 2)
    Dan wordt het tijd om naar Svolvaer terug te keren om er op het binnenvaren van de MS Nordkapp te wachten. Die loopt binnen omstreeks 18u45.

            


            


            


            


    Het vervolg van deze reis vindt u op Hurtigruten2

    20-02-2012 om 00:00 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010
    Vandaag plan ik een wandeling naar de "Tuva".
    Ik laat de bagage in het kantoor van de "Rorbu" en maak er kennis met de inrichting van de shop zoals die eruit zag in 1992.

            

            

    En dan op weg

            

    Een mooi zicht op de Tjeldbergtinden



    Ik bereik met heel wat moeite het meer Gronnasvatnet

            

    maar daarna wordt de klim te moeilijk en ik keer terug




    20-02-2012 om 16:00 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010 (Vervolg)
    Eens beneden wandel ik naar het Svolvaervatnet, een meer dat eigenlijk uit twee delen bestaat. Ik ontdek er zowaar een zandstrandje.

            


            


            





    20-02-2012 om 16:08 geschreven door theo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!