Even ons
licht opsteken bij Ward Peinen, dé
Raymond de la Hayekenner bij uitstek
Fragmenten
uit zijn mails.
Dit
onafgewerkt doek is inderdaad voor dr. Marcel Cordemans levenslang een relikwie
geweest !!
Het is
één van de laatste schilderijen van Raymond de la Haye, die het de naam "Stoet der bomen - Pallieterland"
gaf.
Het meet 110 x 90 cm. Raymond schilderde het in 1914. Het is opgenomen in mijn
boek op pagina 120.
In de
monografie die Cordemans schreef onder de titel: "Raymond de la Haye en
Felix Timmermans, Herinneringen" (uitgeverij Story - Scientia pvba Gent),
is het werk vermeld op p. 161 en achteraan in het boek opgenomen als afbeelding
nr. 34.
Wie ooit
intensief is bezig geweest met de mens en het werk van RdlHaye kan niet anders
dan met ontroering vaststellen dat het werk "eindelijk
weer boven water is gekomen" en dat
het voor een "aanvaardbaar bod" van de hand wordt gedaan.
Dit
schilderij is zonder twijfel van Raymond de la Haye. Ook al is het werk
niet gesigneerd, het getuigenis van Marcel Cordemans volstaat om de
authenticiteit ervan te waarborgen.
Het werk,
gemaakt in de lente van 1914, overleefde de oorlog in één van de hoeven waar
Raymond zijn doeken in bewaring gaf tot ze helemaal droog waren. In het midden
staat de rij bomen van de Ouderijstraat. Onder de hoge lucht ligt in de verte
het profiel van Lier. De roze bloesems van de canada's hangen wit omrand tegen
een hemel van vloeiende blauwtinten die dialogeren met de vele tonaliteiten van
groen in het gras. Ik heb het schilderij, dat ik meermaals in werkelijkheid heb
kunnen zien, telkens ervaren als een werk dat in hoge mate een gevoel van
"voltooidheid" aan de kijker overdraagt.
Uiteraard
kunnen we niet met zekerheid zeggen of Raymond zelf het doek als voltooid
beschouwde. Wel is geweten dat hij als typische plein-airschilder een doek, dat
hij in de vrije natuur had opgezet omdat licht en sfeer hem boeiden, zelden of
nooit mee naar zijn atelier nam om het daar verder af te werken. Liever gaf hij
het in een hoeve in de buurt in bewaring en wachtte hij tot een later tijdstip
om het doek weer op te halen en er verder aan te werken als de lichtinval en de
stemming weer dezelfde waren.
|