9/1 De bruiloft op het Kruis - De Goddelijke Bruid van Jezus - Fulton Sheen - Sheen’s wisdom
Ik ga het met jullie hebben over onze Gezegende Moeder onder drie titels, eerst als een droom, ten tweede als moeder en ten derde als echtgenote. We hebben het bijna nooit over als echtgenote.
Eerst de Gezegende Moeder als een droom. Ze was Gods droom. Soms gebeurt het in menselijke liefde dat mannen liefhebben in het ideaal voordat ze liefhebben. In feite worden hun ervaringen als zoveel afzonderlijke stukjes van een mozaïek en ze vormen in hun eigen geest het soort vrouw dat ze zouden willen en op een dag verschijnt deze vrouw en de man zal zeggen: dat is het, zij is degene.
Ik kende een man in Zwitserland die in zijn huis een foto van een jong meisje had hangen en toen hij naar Amerika verhuisde, nam hij de foto mee en toen hij een jongen was, zei hij tegen zijn moeder: ik ga trouwen met een meisje dat er precies zo uitziet. En hij trouwde met een meisje op mijn kantoor dat er precies zo uitzag als die foto. Hij hield van het ideaal voordat hij in feite liefhad. Sommigen van jullie meisjes zullen soms Droommeisjes zijn, je weet het niet, maar je zult het zijn. En nu heeft Onze Heer, ik bedoel dat God een droom had, namelijk de ideale vrouw. De Onbevlekte Ontvangenis was in de geest van God.
Hij dacht aan haar van alle eeuwigheid. En je weet hoe het is dat je probeert je moeder zo aardig mogelijk te maken. Is het dan niet redelijk om te verwachten dat als we onze moeder reeds hadden gehad we haar de perfecte vrouw zouden hebben gemaakt? God had Eva reeds eerder geschapen en daarom zou Hij proberen haar zo perfect mogelijk te maken en daarom was ze een droom en een ideaal in Gods gedachten. Ze werd zelfs beschouwd als de nieuwe Eva. God maakte een tuin zoals God alleen weet hoe je een tuin mooi kunt maken en toen plaatste Hij de eerste man en vrouw erin. Ze vielen in zonde en verloren de tuin. En toen dacht God aan een andere tuin en een ander Eden. Een Paradijs in vlees, dat Zijn Moeder zou zijn.
Met de nieuwe Adam, Onze Heer, als Tuinier en dit nieuwe Paradijs van de Incarnatie was Onze Gezegende Moeder. Ik geloof echt dat zij de vrouw is die elke man houdt als van een ideaal. Ik denk dat ze onbewust het soort vrouw is dat elke vrouw wil zijn. De droom van het hele menselijke ras. Maar ze was niet alleen een droom, ze werd nu de Moeder van God de Zoon. Toen Hij mens werd stuurde God een engel van de grote witte Troon van licht en de engel kwam naar Maria, die geknield was in gebed. Hij stelde haar deze vraag: Wil je God een Zoon geven, wil je God een menselijke natuur geven? Weet je dat die vraag bij ieder van ons komt toen we gedoopt werden? God zeitegen ons: wil je Mij je menselijke natuur geven?
Hij wil ons ook gebruiken zoals Hij de menselijke natuur gebruikte, die Maria Hem gaf en Maria beloofde God een menselijke natuur te geven. Uiteindelijk werd het Woord, Onze Heer, vlees en woonde onder ons. En moeders zeggen tegen hun jonge kinderen: kijk de Hemel is daarboven! Maar onze Gezegende Moeder was de enige vrouw ter wereld die naar de Hemel kon kijken, want ze hield de Hemel in haar armen. Ze werd Jezus’ Moeder, en het was niet gemakkelijk om Zijn Moeder te zijn. Ze had veel beproevingen. Op het moment dat ze onze Heer in de tempel presenteerde, was daar een oude man met de naam Simeon en hij had gewacht op de geboorte van de Messias. Toen de Gezegende Moeder hem het Kind gaf, was er geen generatiekloof. Die is er nooit waar Christus is, en de oude man zei, nu kun je me laten heengaan.
O God, ik ben klaar om te sterven, ik heb de Messias gezien, maar toen sprak hij tot de Gezegende Moeder en hij zei: een zwaard zal je Hart doorboren, een zwaard. Er zijn in het Grieks 2 woorden voor zwaard. Het ene is een klein zwaar, bijna een dolk, en het andere is een grote halvemaanzwaarden. Met andere woorden, je zult verdriet hebben. Dan komen we bij de Bruiloft van Kana. Onze Gezegende Moeder was er al, en misschien kende ze de partijen die zouden trouwen, maar onze Heer was nog aan de overkant van de Jordaan en bracht Zijn discipelen bijeen. De Gezegende Moeder vertegenwoordigde het Oude Testament en hier is onze Heer het Nieuwe Testament. Hij komt naar deze bruiloft samen met Zijn discipelen en wanneer hij arriveert zegt de Gezegende Moeder tegen Hem: ze hebben nu geen wijn meer.
Dat was erg op een bruiloft. Het was de Gezegende Moeder die als eerste opmerkte dat er geen wijn meer was. Ze merkt altijd onze behoeften op voordat wij het merken en ze zei tegen haar Zoon: ze hebben nu geen wijn meer. Let op de woorden van Onze Heer. Hij zei ’vrouw’ tot haar en niet moeder. In het originele Evangelie dat in het Grieks was, betekent dit ’wat voor mij aan jou‘. Wat voor mij aan jou, Mijn uur is nog niet gekomen. Wanneer je het woord 'ons' in het Evangelie van Johannes vindt, betekent dit altijd het lijden en dood van onze Heer.
Daarom zei onze Heer eigenlijk tegen Zijn Moeder: Mijn lieve Moeder, je wilt dat Ik Mij verklaar als de Zoon van God, om Mij te openbaren als de Messias, realiseer je je op dit moment dat Ik dat doe, dat je relatie met Mij tot nu toe verandert? Je bent Mijn Moeder geweest maar als Ik mijn openbare levenswerk begin, Mijn eerste wonder, zul je niet langer alleen Mijn Moeder zijn, je zult de Moeder zijn van iedereen die Ik zal verlossen. Je bent hierbij betrokken. Wat er met Mij gebeurt zal ook met jou gebeuren en daarom spreek Ik je niet aan als Moeder, Ik spreek je aan als de universele Moeder van allen die door Mij aan het Kruis verlost zullen worden. Daarom noem ik je vrouw. Dat was de betekenis van Kana.
Daarmee gaan we naar het Kruis onze Heer. Aan het Kruis was het de laatste preekstoel van Zijn leven. Vanaf die preekstoel zie de schuld opgeheven. Daar aan de voet van het Kruis was die gebroken bloem Maria Magdalena die de Heer zoveel liefhad. En Johannes, Zijn meest geliefde Apostel. God had medelijden Zijn Moeder, Maria Magdalena en Johannes, of onschuld, boete en priesterschap. Dit zijn de soorten zielen die onder de Kruis van Christus stonden. Weet je wat er nu gebeurt aan het Kruis? Het is een Bruiloft. Dat heb je nog nooit eerder gehoord. Alle geschriften zijn gebaseerd op het idee van een Bruiloft.
God zegt bijvoorbeeld tegen Israël: Ik ben je echtgenoot, jij bent Mijn echtgenote. Nu laten we de gezegende moeders achter als een droom. We laten haar achter als Moeder en we ontmoeten de Gezegende Moeder als Bruid. Wie hangt er aan het Kruis? De nieuwe Adam. En onder het Kruis, Maria, de nieuwe Eva. Wat gaat er gebeuren, de voltrekking van een huwelijk? Onze Heer kijkt neer op Zijn Moeder aan de voet van het Kruis en zegt tegen de echtgenote en dan tegen Johannes: daar is je zoon. En tegen Johannes, de zoon van Zebedeüs: daar is je moeder. Dit idee van een huwelijk dat nu is geïnitieerd in het Nieuwe Testament aan het Kruis.
Zoals de H. Augustinus zei: de Hemelse Bruidegom komt uit Zijn vertrekken met de bruiloft voor zich. Hij komt naar het huwelijksbed van het Kruis en daar voltooit Hij Zijn huwelijk, niet met plezier maar met pijn en verenigt Zichzelf voor altijd met de vrouw met andere woorden de Heilige Moeder staat voor het begin van de Kerk. Onze Heer is het Hoofd van de Kerk. Hij is de echtgenoot, zij is de bruid en er is reeds het begin van de Kerk. Het begin van een Familie. En met Pinksteren zie je hoe de familie groeit. Jullie getrouwde mensen, toen jullie naar het altaar kwamen werd jullie verteld dat de bruidegom voor Christus staat en de bruid voor de Kerk. We zien hier het begin van de Kerk waarin Christus nu het Hoofd van de Kerk is, de Hemelse Bruidegom en de Heilige Moeder is het begin van de Kerk, de nieuwe Eva.
En zoals veel kinderen van Eva kwamen, zo komen er nu veel kinderen van Maria en dit is de reden waarom vrouwen geen priesters kunnen zijn, omdat het de man is die het zaad geeft. Ik bedoel onze Heer zegt dat het Woord het zaad is. Hij zei: Ik geef je het Woord, dat het zaad van het leven is en de gezegende Moeder ontvangt het zaad. De vrouw ontvangt het zaad, voedt het op, brengt het tot leven, onderwijst het, houdt ervan. Er is hier geen sprake van minderwaardigheid of superioriteit, laten we het duidelijk maken, het is een onderscheid in functie. De man biedt het, de vrouw ontving het en dit ontstond aan het Kruis.
Noem de Kerk dan nooit een instelling, het is het lichaam van Christus, het is Zijn Bruid. Als we in de Hemel komen, wat zouden we dan zijn? We zullen aanwezig zijn bij een bruiloft, en we hebben zelfs in het boek Openbaring de beschrijving van hoe de bruid of de Kerk gekleed is, In het linnen van de gebeden van de heiligen, dan is er de beschrijving van de manier waarop de Hemelse Bruidegom, Christus, gekleed is. We zullen allen deelnemers zijn aan dit Hemels huwelijk. Teruggaand naar het leven van de Heilige Moeder. Zij is eerst een droom.
Ten tweede is zij de Moeder van Onze Heer. Kun je je het goddelijke Kind aan haar voeten voorstellen? Zij was een droom. Zij is een Moeder. Zij is de echtgenote, het symbool van de Kerk. Dit is het mysterie waar we in deze dagen bij stil moeten staan, want terwijl we onze toewijding aan de Heilige Moeder opgeven, was er altijd een afname in liefde voor de Kerk. Een professor aan de Universiteit van Californië zei in een van zijn boeken dat wanneer je vandaag de dag een goed woord hoort over OLVrouw, je er zeker van kunt zijn dat hij protestant is omdat ze over OLVrouw schrijven.
Wij laten OLVrouw vallen en zij verheffen OLVrouw. Een Engelse methodistische predikant bijvoorbeeld heeft één van de mooiste meditaties geschreven over de 15 mysteries van de rozenkrans dat ooit is gedaan: het heet 10 voor vreugde, vijf voor verdriet. Nu je weet wie ze is, als een droom, en al jullie meisjes, zouden moeten bidden om te zijn als de Heilige Moeder, goed en deugdzaam, zodat jullie de Kerk vertegenwoordigen. En jongens, wees zuiver, wees toegewijd aan haar, zij zal je goed houden, bewaar een beeld van OLVrouw in je woning, bid elke de rozenkrans voor haar.
|