Antonius van Egypte

wiki: Antonius van Egypte, Antonius-Abt, Antonius-Heremiet, of Antonius de Grote (Heracleopolis Magna, Egypte, 251 – Colzimberg, Egypte, 356) is een Christelijke Heilige, die bekendstaat als de vader van het kloosterleven. Zij naamdag is 17 januari.
Antonius werd geboren als kind van rijke ouders. Toen Antonius twintig jaar was, stierven zijn ouders. Hij gaf alle bezittingen aan de armen en trok zich in eenzaamheid in de woestijn terug. Later voegden andere Christenen zich bij hem en vormden een van de eerste gemeenschappen van monniken in zijn klooster van Sint-Antonius in de Oostelijke Woestijn van Egypte.

Hij was de eerste monnik die vele volgelingen kreeg en staat daarom bekend als de vader van het kloosterleven. Aan Antonius wordt de eerste formulering van de metafoor van het boek van de natuur toegeschreven. Dit was een opvatting die de natuur ziet als een boek dat - naast de Bijbel – gelezen kan worden als een bron van godskennis. Een bezoeker zou Antonius gevraagd hebben hoe hij het in zijn bestaan als kluizenaar toch zonder boeken kon stellen. Het antwoord van Antonius was Mijn boek is de gehele natuur, en ik kan dat boek lezen wanneer ik wil.
Hij stierf op 105-jarige leeftijd en werd volgens zijn eigen instructies in een geheim graf begraven om te voorkomen dat zijn graf een plaats van verering zou worden. Al snel na zijn dood werd hij heilig verklaard. Athanasius van Alexandrië schreef de bekendste biografie over Antonius.
Het gebeente van Antonius zou rond 1070 uit Constantinopel naar Saint-Antoine-l’Abbaye in het kanton Saint-Marcellin gebracht zijn en daarna verloren zijn gegaan, op enkele kleine deeltjes ("partikels") na.
Verhaald wordt dat zijn gebeente in 1491 werd overgebracht naar de Sint-Juliuskerk in Arles, alwaar het volgens sommigen nog steeds zou liggen. Volgens anderen is het gebeente in Arles een (uit kerkpolitieke overwegingen vervaardigde) valse relikwie.
Ook zou nog een armreliek in Keulen bewaard zijn. Overigens is van deze reliek de authenticiteit evenmin zeker. Men bedenke hierbij dat Antonius een heilige uit de laat-antieke tijd was en in feite genieten de meeste relieken uit die tijd niet meer dan het voordeel van de twijfel.
In Warfhuizen wordt in de kluiskerk een Antoniusreliek bewaard, waarschijnlijk is dit van het gebeente uit Saint-Antoine.
Zijn bijnaam Antonius met het varken ontstond in de middeleeuwen. De Antonieten, leden van de naar hem vernoemde verpleegorde, mochten hun varkens vrij laten rondlopen als vergoeding voor de verpleging die zij verstrekten. Op 17 januari werden deze varkens geslacht en het vlees verdeeld onder de armen.
Bekend is het verhaal van de Verzoekingen van Sint-Antonius. Aan Antonius zouden demonen zijn verschenen die poogden hem van het goede pad af te houden.
Enkele citaten van de H. Antonius, de Grote
Zijn leringen en wijsheid blijven Christenen over de hele wereld inspireren en begeleiden.
* Er komt een tijd dat mensen gek worden, en wanneer ze iemand zien die niet gek is, zullen ze hem aanvallen en zeggen: 'Je bent gek; je bent niet zoals wij.'
* De werkelijk wijze man is hij die altijd gelooft dat hij aan het begin van zijn spirituele tocht staat, voortdurend op zoek en ernaar streeft te groeien in zijn kennis en liefde voor God.
* Onthoud bij alles wat je doet dat God altijd kijkt. Hij ziet al je daden, hoort al je woorden en kent al je gedachten. Streef er daarom naar een leven te leiden dat Hem welgevallig is.
* Gezegend is de mens die niet de lof en goedkeuring van anderen zoekt, maar rustig en ijverig werkt voor de glorie van God. Want ware grootheid wordt gevonden in nederigheid.
* Wees niet bang voor de ontberingen en beproevingen die op je pad komen, want daardoor beproeft en loutert God ons als goud in het vuur. Omarm ze met geloof en volharding, wetende dat ze een middel zijn tot zuivering en spirituele groei.
* Ware vrede wordt niet gevonden in de afwezigheid van conflict of lijden, maar te midden ervan. Het is een vrede die alle begrip te boven gaat, een vrede die geworteld is in de wetenschap dat God met ons is en dat Hij alle dingen ten goede werkt voor ons.
* Laat je leven een weerspiegeling zijn van de deugden van Christus. Streef er niet naar door mensen geprezen te worden, maar volg Hem na die Zich vernederde en gehoorzaam werd tot de dood. Door dat te doen, zul je ware vreugde en vervulling vinden.
Geloof en gebed
* Gebed is niet vragen. Het is een verlangen van de ziel. Het is een dagelijkse erkenning van iemands zwakheid. Het is beter om in gebed een hart zonder woorden te hebben dan woorden zonder hart.
* Geloof bestaat uit geloven wanneer het de rede te boven gaat om te geloven.
* Gebed is de sleutel van de morgen en de grendel van de avond.
* Als je wilt bidden, maak je ziel dan leeg van alle gedachten om te kunnen bidden.
* Zorg ervoor dat je bij alles wat je doet de levende God altijd voor ogen hebt.
Nederigheid en zelfverloochening
* Nederigheid is de basis van alle deugden.
* Ware nederigheid is niet minder over jezelf denken, maar minder aan jezelf denken.
* Verloochen jezelf, neem je kruis op en volg Christus.
* Zelfverloochening is de weg naar spirituele groei en vereniging met God.
* Trots is de vijand van nederigheid.
* Nederigheid stelt ons in staat onze eigen fouten te erkennen en vergeving te zoeken.
* Gezegend zijn de nederigen, want zij zullen het koninkrijk van God beërven.
* Laten we ons ontdoen van trots en ons hart vullen met nederigheid en liefde.
* In de ogen van de wereld is nederigheid misschien zwakte, maar in de ogen van God is het kracht.
* Ware nederigheid komt voort uit het begrijpen van onze eigen beperkingen en het vertrouwen op Gods genade.
Geestelijke strijd
In zijn leer benadrukt de H. Antonius van de Woestijn het belang van het erkennen van de realiteit van geestelijke strijd. Hij geloofde dat de strijd tussen goed en kwaad niet alleen een externe strijd is, maar ook een interne. Volgens de H. Antonius zijn de grootste vijanden die men kan tegenkomen, de eigen hartstochten en verleidingen.
* De demonen zijn bang voor de gedisciplineerde en gematigde.
De H. Antonius adviseert zijn volgelingen om voortdurend op hun hoede en waakzaam te zijn tegen de aanvallen van de boze. Hij leert dat de duivel er alles aan zal doen om mensen van hun spirituele pad af te leiden. Het is cruciaal om je bewust te zijn van de listen van de duivel en Gods leiding en bescherming te zoeken.
* Weersta de duivel, en hij zal van je wegvluchten.
De H. Antonius benadrukt ook het belang van zelfbeheersing en discipline in de geestelijke strijd. Hij leert dat je door je hartstochten en verlangens te beheersen de kracht kunt vinden om de verleidingen van de duivel te weerstaan.
* Leer je tong en buik te beheersen; dan zul je vooruitgang boeken in de strijd tegen kwade gedachten.
Bovendien herinnert de H. Antonius zijn volgelingen eraan dat ze niet alleen zijn in hun strijd. God is altijd bij hen, klaar om steun en kracht te bieden. Door op God te vertrouwen en te vertrouwen op Zijn genade, kun je de uitdagingen van de geestelijke strijd aangaan en als overwinnaar tevoorschijn komen.
* God verlaat ons niet. Hij geeft ons een uitweg uit de verleiding en de kracht om die te doorstaan.
Kortom, de H. Antonius van de Woestijn leert dat geestelijke strijd een realiteit is en dat het constante waakzaamheid, zelfbeheersing en vertrouwen op Gods kracht vereist. Door de innerlijke strijd te erkennen en Gods leiding te zoeken, kan men de aanvallen van de boze overwinnen en groeien in spirituele volwassenheid.
Liefde en mededogen
De H. Antonius van de Woestijn, ook bekend als Antonius de Grote, was een invloedrijk figuur in het vroege Christendom. Hij wijdde zijn leven aan eenzaamheid en het beoefenen van ascese in de Egyptische woestijn. Zijn leer benadrukte het belang van liefde en mededogen jegens anderen.
* Ons leven en onze dood is met onze naaste. Als we onze broeder winnen, hebben we God gewonnen, maar als we onze naaste tot last zijn, hebben we tegen Christus gezondigd.
Dit citaat benadrukt het belang van het behandelen van anderen met liefde en mededogen. Sint Antonius geloofde dat onze interacties met anderen onze relatie met God weerspiegelen. Door vriendelijkheid en begrip te tonen jegens onze naasten, eren en dienen we God.
* Ik vrees God niet langer, maar ik heb Hem lief. Want liefde verdrijft angst.
Hij geloofde dat liefde een krachtige kracht is die angst overwint en ons dichter bij God brengt. Door angst te vervangen door liefde, kunnen we mededogen en empathie voor anderen ontwikkelen. De leer van de H. Antonius herinnert ons aan het belang van liefde en mededogen voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of overtuiging. Door liefde en mededogen kunnen we echt contact maken met anderen en een zinvol en vervullend leven leiden.
Eenvoud en tevredenheid
Eenvoud en tevredenheid zijn gewaardeerde deugden door de H. Antonius van de Woestijn. Hij geloofde dat waar geluk te vinden is in een leven van eenvoud en tevredenheid. De H. Antonius leert ons dat het niet de overvloed aan materiële bezittingen is die vreugde brengt, maar eerder het vermogen om tevreden te zijn met wat je hebt. In een wereld die gedreven wordt door consumentisme en het constante verlangen naar meer, dienen de leringen van de H. Antonius als een herinnering om tevredenheid te vinden in het huidige moment. Hij moedigt ons aan om onze gehechtheid aan materiële zaken los te laten en ons te concentreren op de spirituele aspecten van het leven.
* Eenvoud is de ultieme verfijning.
Hij geloofde dat een eenvoudig leven een leven van ware vrijheid is. Door ons leven te vereenvoudigen, kunnen we vrede en tevredenheid in onszelf vinden.
De H. Antonius leerde ook dat tevredenheid niet de afwezigheid van verlangens is, maar eerder het vermogen om tevreden te zijn met wat je hebt. Hij geloofde dat ware tevredenheid van binnenuit komt en niet afhankelijk is van externe omstandigheden. Leer tevreden te zijn met wat je hebt, want zo zul je ware rijkdom vinden.
* Laat je niet verteren door het verlangen naar meer, maar wees tevreden met wat je al bezit.
* Meet je waarde niet af aan de dingen die je bezit, maar aan de kwaliteit van je karakter.
* Vind vreugde in de eenvoudige dingen van het leven, want zij zijn de ware bronnen van geluk.
De leringen van de H. Antonius over eenvoud en tevredenheid herinneren ons eraan een leven van dankbaarheid en waardering te leiden voor wat we hebben. Door deze deugden te omarmen, kunnen we waar geluk en vervulling vinden.
Discipline en Verleiding
De H. Antonius van de Woestijn benadrukte het belang van discipline in het spirituele leven. Hij geloofde dat je door zelfdiscipline en ascetische praktijken verleiding kunt overwinnen en dichter bij God kunt komen.
* Disciplineer je lichaam en je verlangens, zodat je het pad van de rechtvaardigheid kunt bewandelen. Laat je hartstochten je niet beheersen, maar streef in plaats daarvan naar zelfbeheersing.
* Verleiding is als een wild beest dat in de schaduw loert, wachtend om zijn prooi aan te vallen. Wees waakzaam en laat je waakzaamheid niet verslappen, want zelfs de kleinste verleiding kan je op een dwaalspoor brengen.
De H. Antonius geloofde dat je door discipline te beoefenen en verleiding te weerstaan, spirituele groei kunt bereiken en door Gods genade getransformeerd kunt worden. Hij leerde dat het spirituele leven constante waakzaamheid en zelfreflectie vereist, evenals de kracht om de verleiding van wereldse verlangens te weerstaan.
Hij benadrukte het belang van gebed en eenzaamheid bij het ontwikkelen van discipline en het weerstaan van verleiding. Hij geloofde dat je door je te verdiepen in gebed en je terug te trekken uit wereldse afleidingen, innerlijke vrede en kracht kunt vinden om de worstelingen van het vlees te overwinnen.
De leer van de H. Antonius over discipline en verleiding heeft een blijvende impact gehad op de Christelijke traditie. Zijn voorbeeld van ascese en zijn nadruk op zelfbeheersing blijven gelovigen tot op de dag van vandaag inspireren.
Reinheid en kuisheid
De H. Antonius van de Woestijn legde grote nadruk op het belang van reinheid en kuisheid. Hij geloofde dat deze deugden essentieel waren voor een leven van heiligheid en het bereiken van eenheid met God.
* Laat je gedachten zuiver zijn, want ze onthullen de staat van je ziel.
* Bescherm je ogen tegen onreine beelden, want ze bederven het hart.
* Houd je lichaam rein, want het is de tempel van de Heilige Geest.
* Wees waakzaam tegen onreine verlangens, want ze leiden tot vernietiging.
* Omarm kuisheid als een kostbaar juweel, want het brengt je dichter bij God.
De leer van de H. Antonius over zuiverheid en kuisheid herinnert ons eraan dat deze deugden niet alleen belangrijk zijn voor onze persoonlijke spirituele groei, maar ook voor onze relatie met God. Door ernaar te streven onze gedachten, daden en verlangens zuiver te houden, kunnen we een dieper gevoel van heiligheid ontwikkelen en vaten van Gods genade worden.
Eenzaamheid en stilte
Eenzaamheid en stilte worden vaak gezien als de twee metgezellen van spirituele groei en diepere verbondenheid met God. De H. Antonius van de Woestijn, een gerespecteerd figuur in de Christelijke monastieke traditie, pleitte voor het belang van deze deugden in zijn leer en leven.
* Om jezelf en God werkelijk te kennen, moet je eerst een leven in eenzaamheid omarmen.
Hij geloofde dat het terugtrekken van de afleidingen van de wereld en het doorbrengen van tijd alleen met je gedachten en met God cruciaal was voor spirituele ontwikkeling. Juist in eenzaamheid kun je je innerlijke strijd confronteren, je zwakheden onder ogen zien en Gods leiding en transformatie zoeken. Evenzo speelt stilte een cruciale rol in deze tocht van zelfontdekking en verbondenheid met God. Hij leerde dat stilte de geest en het hart in staat stelt stil te zijn, waardoor er ruimte ontstaat waar Gods aanwezigheid gevoeld en gehoord kan worden.
* Stilte is een poort naar contemplatie.
Bij afwezigheid van lawaai en externe prikkels kan men een diepe innerlijke stilte en afstemming op het goddelijke cultiveren.
De H. Antonius zelf was een levend voorbeeld van de kracht van eenzaamheid en stilte. Hij trok zich terug in de Egyptische woestijn, waar hij decennialang in volledige afzondering doorbracht, zich bezighield met intense spirituele oefeningen en vocht tegen innerlijke verleidingen. Zijn eenzame leven en diepe stilte werden een magneet die zoekers van heinde en verre aantrok die zijn wijsheid en spirituele leiding zochten.
Tegenwoordig, in een wereld vol constant lawaai en drukte, blijven de leringen van de H. Antonius over eenzaamheid en stilte relevant en inspirerend. Ze herinneren ons eraan hoe belangrijk het is om bewust ruimte te creëren voor stille reflectie, contemplatie en gebed in ons leven. Juist in de omarming van eenzaamheid en stilte kunnen we onszelf werkelijk ontmoeten en onze verbinding met het goddelijke verdiepen.
|