3/6 Heremiet van Assisi: Christus zal terugkeren - Mother & Refuge of the Endtimes
Over de Heremiet van Assisi een interview met John Canerella: De H. Augustinus heeft het in De Stad van God over "Twee liefdes die twee steden hebben gemaakt: liefde voor zichzelf, tot verachting van God, die de aardse stad maakt. En liefde voor God, tot verachting van zichzelf, de hemelse stad maakte." Het is dus een heel krachtig thema en hij gaat daar in deze boodschap dieper op in. Het is een heel diepgaande boodschap. Hij heeft het over deze twee steden en hij heeft het ook over andere aspecten van de eindtijd, waaronder de twee opstandingen, het idee van de opname en hij heeft het ook over een grote verrassing die zal plaatsvinden aan het einde der tijden.
Ik wil het hebben over het laatste deel van zijn boodschap, want ik denk dat daar de belangrijkste escatologische punten liggen, waar ik me op wil concentreren. Hij leest een passage uit de 1 Tessalonicenzen 4:15-17 en hij zegt: Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.
Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.
Hij gebruikt deze passage om een beetje commentaar te geven op verschillende dingen. Een van de dingen die hij noemt, is iets dat hij citeert als de opname van de Kerk. We weten dat deze passage in Paulus vaak wordt gebruikt door protestanten om te praten over de opname vóór de verdrukking. Zij geloven in de opname vóór de verdrukking. Maar hij verduidelijkt dit punt. Hij zegt dat ‚opname‘ een zeer controversiële term is. Hij verduidelijkt de ware betekenis ervan. In zijn boodschap neigt hij meer naar een hemelvaart. Hij wijst ons erop dat we ook een hemelvaart naar de Hemel zullen hebben, net als onze Heer.
We zullen Hem volgen in glorie. Er zal een hemelvaart zijn in plaats van een opname. Wij, als Katholieken geloven niet dat er een opname zal zijn tijdens de verdrukking. Daar verschillen we dus van mening. Het is meer tegen het einde van de tijd, wanneer het oordeel komt, en al die dingen. Er staat trouwens een catechismuspassage over, maar we zijn het er eens over dat we in de Hemel zullen worden opgenomen. We zijn het alleen oneens over de betekenis van die passage in relatie tot de tijd, en dat geldt ook voor sommige andere denominaties.
Hij zegt hier dat we in de eerstelingen van onze hemelvaart zullen zijn, dus de mensen die in God zijn gestorven, de mensen die in de genade van God zijn gestorven, die in God zijn gestorven, zullen de eerstelingen van de hemelvaart zijn. Hij gebruikt dus eigenlijk dat woord hemelvaart. De Kerk zal de glorie van het koninkrijk alleen binnengaan via het laatste Pesach, wanneer zij haar Heer zal volgen in de dood en opstanding. Zoals je kunt zien, moest Jezus door het lijden heen en de Kerk moet door het lijden heen.
Als je naar die passage kijkt, wat de interpretatie is, is het bijna alsof sommige denominaties zeggen dat men in het geheim zal worden meegenomen, iemand zal weg zijn en een ander niet. Maar een Aartsengel zal de trompet blazen en het zal een wereldwijde gebeurtenis zijn. Iedereen zal weten dat het dramatisch gaat worden, er is geen geheim over, het zal een eindtijdgebeurtenis zijn. En de Kerk, dat wil zeggen elke gelovige Christen, zal het laatste Pesach moeten doorstaan, dus er is geen ontkomen aan. En als je Openbaring zorgvuldig leest, zul je zien dat het dit bevestigt, dat de gelovigen door dit Lijden moeten groeien, velen van hen moeten gezuiverd worden.
Natuurlijk moet de Kerk gezuiverd worden, hoe zal ze gezuiverd worden? Ze moet lijden zoals onze Heer, ze moet lijden. Dat is de enige manier waarop ze volledig gezuiverd kan worden door te lijden. Dat is een groot verschil tussen het idee van opname bij Protestanten en bij de Katholieke interpretatie van Tessalonicenzen. Ik wil de rest van deze boodschap van de kluizenaar doorlezen, zodat mensen een idee krijgen van wat hij precies zei. Wij geloven in de opstanding van de doden, zoals we in de geloofsbelijdenis zeggen, maar er zullen twee opstandingen zijn.
1 De eerste van de gelovigen, wanneer Christus terugkeert, zijn degenen die in Hem gestorven zijn. Zelfs degenen die vóór Zijn komst in de geprofeteerde Messias geloofden, zullen opstaan.
2 En degenen die nog in leven zijn wanneer Christus terugkeert, zullen getransformeerd worden en de Heer in de lucht ontmoeten.
Dit is de bekende en soms controversiële leer van de opname van de Kerk. Het betekent dat de gelovigen die Jezus dienen en op Hem wachten, in de Hemel zullen worden opgenomen. Ze zullen opstijgen en dit heeft meer te maken met de hemelvaart van de gelovigen, net zoals Hij deed. De hemelvaart laat ons zien wat onze toekomst zal zijn. Als we trouw zijn, zei Jezus het duidelijk: er zullen twee op het veld zijn. De ene zal worden meegenomen, de ander zal worden achtergelaten.
Twee vrouwen die aan het malen zijn, de ene zal worden meegenomen, de ander zal worden achtergelaten. Twee mensen in bed. De ene zal worden meegenomen, de ander zal worden achtergelaten. En de apostelen vroegen: "Waarheen?" Jezus gaf een huiveringwekkend antwoord: "Waar het lichaam is, zullen de andere gieren zich verzamelen."
Met andere woorden, als we dit ter beoordeling overlaten, openbaart deze leer dat we voor God niet allemaal gelijk zijn en dat is eigenlijk nog een punt dat we willen aanhalen. Zodra we hebben gelezen dat we voor God niet allen gelijk zijn. Maar als Christus terugkomt, zullen degenen die op Hem wachten, die Hem liefhebben, Hem dienen, Hem geloven en Hem gehoorzamen, in de Hemel worden opgenomen. De hemelvaart zou ons aan het denken moeten zetten. Hoe zullen we gevonden worden als die dag komt?
De dag komt steeds dichterbij, ook al is de Kerk vandaag de dag terughoudend om over de wederkomst van Christus te spreken, alsof Christus nooit meer zal terugkomen en alles om de Paus draait. Christus zal terugkeren en de tekenen zijn overvloedig en nemen toe. Sommigen gaan tot het uiterste en zeggen dat de wederkomst morgen is, anderen vallen in slaap en zeggen dat het leven doorgaat, dat er een nieuwe wereldorde komt, dat Christus niet zal terugkeren. Maar de terugkeer van Christus zal een grote verrassing zijn.
Jezus waarschuwde ons keer op keer om ons wakker te maken, omdat mensen denken dat de realiteit is wat ze elke dag op het nieuws zien, wat er gebeurt. Maar de ware realiteit is dat Christus terugkeert. En wanneer Hij dat doet, zal er een grote scheiding zijn tussen degenen die God liefhebben en ontzag voor Hem hebben en degenen die de wereld en de republiek najagen. Deze waarheid zou ons moeten bemoedigen, want die dag komt eraan. En we zeggen het met opgeheven hoofd. Wij die van die dag houden, omdat we van Hem houden die terugkomt. We houden van Jezus.
We verlangen ernaar dat Hij terugkomt en niet een nieuwe wereldorde vestigt, maar het Koninkrijk van Christus, waar gerechtigheid zal heersen, waar de armen, de verachten en de lijdenden getroost zullen worden. Er zal ware eeuwige gerechtigheid zijn. Daarom zeggen we in vurige hoop en zelfs om die dag te bespoedigen. Kom, Heer Jezus, kom snel, want we kunnen het niet meer aan. Maranatha, kom, Heer Jezus. Dat is de volledige boodschap. Zr Lucia van Fatima zei: vanaf nu moet iedereen zelf beslissen over zijn of haar redding. Er is geen tussenweg. Je bent voor of tegen God.
Als je denkt dat je neutraal bent, dan zit je reeds in het kamp van de vijand. Ik maak hier even een korte verklaring van St Francesca Romana. Zij was begiftigd met visioenen van demonen en hoe ze opereren. Ze zei dat een groot deel van de demonen, die eerst engelen waren, zich in de onderste delen van de aarde bevinden en nu als demonen van de luch. Waarom? Omdat ze geen partij kozen in de strijd tussen de H. Michaël en de duivel. Maar dit was wel het geval omdat ze niet de kant van God kozen. Wij moeten partij kiezen. Er is geen tussenweg, zelfs in de Hemel was er geen tussenweg.
Ze kregen een lichtere straf dan degenen die vrijwillig in opstand kwamen. Maar toch werden ze, vanwege hun lauwheid en hun besluiteloosheid, ook veroordeeld. Als de tijd gekomen is, zul je geen tijd meer hebben om je voor te bereiden. Net als de apostelen toen Jezus kwam en hen uiteindelijk riep, en zij kwamen, was er geen tijd meer om zich voor te bereiden. Er was geen tijd meer om te bidden. Je was er niet klaar voor. Je hebt de kracht niet. Waak en bid, anders word je overwonnen. Je wordt overwonnen als je niet bidt. Dit is de tijd om te bidden en te waken.
Als je niet voor God leeft, leef je voor jezelf. Je maakt jezelf tot God. Het is het ene of het ander. Je wordt het middelpunt van alles. En dat komt uit Augustinus' boek 'De Stad van God', de twee steden of de stad van God, waar we het in het begin over hadden. Dat is heel krachtig. Je bent ofwel in genade, ofwel niet in genade. Als je in genade bent, ben je bij God. Als je niet in genade bent, ben je in doodzonde. Als je niet in genade bent, ben je vleselijk. Je bent ofwel vleselijk, ofwel spiritueel. En het vleselijke staat tegenover het spirituele.
God geeft ons een keuze en als we een relatie met God willen, moeten we ons aan de regels houden. We moeten een verbond hebben. De tien geboden zijn slechts een reeks regels waarmee we een relatie met God hebben. Als we die regels niet gehoorzamen, kunnen we geen relatie met God hebben. Tegenwoordig is de Kerk terughoudend om over de eindtijd en de hel te praten. Ze is terughoudend om over deze dingen te praten. maar het is nog steeds een realiteit. Maar het is een realiteit: Christus zal terugkeren. De tekenen van Christus' terugkeer zijn overvloedig en nemen toe.
We ontvangen de eucharistie, wat het lichaam van onze Heer is. Wij, katholieken, het is een van de dogmatische dingen in ons geloof. We geloven in de drie punten: het Pausdom, de Eucharistie en de Onbevlekte Ontvangenis en deze zijn niet onderhandelbaar in het Katholieke geloof. We zeggen dat we op zondag niet naar de Mis hoeven te gaan. Dat is niet nodig, ik hoef dit niet te doen, dus we gaan niet naar het bruiloftsmaal. Weet je wat God gaat doen?
Hij gaat iedereen uitnodigen. En daarom zie ik af en toe mensen die tot andere denominaties behoren en heel heilig zijn. God brengt ze allemaal terug en Hij brengt hen terug in de plooi die hij hun heeft gegeven, omdat degenen die Hij heeft uitgenodigd weigeren te komen. Maar ik geef geen tijdslijn aan mensen, ik zeg gewoon: zorg dat je klaar bent. Woon je de sacramenten bij, lees je de Bijbel? Zorg dat je in staat van genade bent.
De Heer zegt dat degenen die volharden tot het einde, gered zullen worden. Dat is de juiste nadruk in de geschriften, volharding tot het einde. En soms wachten mensen reeds jaren op de tekenen, wonderen en waarschuwingen van Garabandal. Maar ik waarschuw mensen dat dit een val is. En ik zal je vertellen waarom het een val is. Want als je verwacht dat het op een bepaald moment gaat gebeuren, en als het dan niet gebeurt, ben je teleurgesteld en geloof je geen enkele andere profetie meer.
En als het dan echt gaat gebeuren, val je in slaap en geloof je het niet meer. En zo zijn er veel valse profeten en heel veel mensen die andere mensen misleiden, omdat ze een tijd aangeven of zeggen dat het gaat gebeuren. Nee, je moet er altijd klaar voor zijn. Lees je profetieën als ze je inspireren, als ze je helpen een heilig leven te leiden, gebruik dan vooral alle middelen die je tot je beschikking hebt om een heilig leven te leiden. Maar houd aan het eind van de dag niet vast aan dit exacte moment, want als het niet gebeurt, zul je gedesillusioneerd en teleurgesteld zijn en weglopen. Maar als je dat gaat doen, heb je sowieso geen echt geloof, want je bereidt je alleen maar voor omdat je denkt dat het het laatste moment is.
Hij noemde de woorden in een zinsnede: de opname van de kerk. Het doet me denken aan de Kerk als de bruid van Christus. De bruid maakt zich hier op aarde klaar om naar de Hemel te worden opgevaren. Het is een ander beeld dat hij schetst van de opname, niet die opname waar protestanten over praten. Nee, het is een soort hemelvaart. Om onze Heer in de lucht te ontmoeten en zo. Het is niet zoals ik reeds zei. De tijdlijn is niet hetzelfde als onze tijdlijn.
En de betekenis is dat we de verdrukking niet zullen ontlopen, alleen maar omdat we geloven in een opname. Tijdens de verdrukking gaan we hier doorheen en dan weten we dat we op een gegeven moment uiteindelijk worden opgenomen door onze Heer. En ik noemde de bruid van Christus. Dat is de Kerk, de bruid van Christus. Die zuivering die we tijdens de verdrukking ondergaan, helpt om die bruid puur en onbevlekt te maken voordat ze de Bruidegom, onze Heer ontmoet.
Is het niet grappig en ironisch dat de Joden, na 2000 jaar, de laatsten waren die Hem herkenden? De mensen die alle kennis hadden, alle geschriften, die het bestudeerd hadden, waren degenen die Hem niet herkenden. En soms waren het de eenvoudigen van hart, de nederige en eenvoudige mensen, aan wie God de verlichting gaf en zij herkenden Hem. Kijk eens naar de drie Koningen, zij herkenden Hem. De drie Koningen die heidenen waren, herkenden de ster. En de Joden niet. En hier zijn we dan, 2000 jaar na dato. We hadden de catechismus, we hadden de Bijbel, we hadden dit en juist de mensen die de geschriften bestudeerd hadden en dat alles.
Niet iedereen, want ik wil niet iedereen over één kam scheren, maar ik zeg dat juist degenen die het zouden moeten weten, die het bestudeerd hebben, nu juist degenen zijn die beginnen te twijfelen. Ze weten het en toch herkennen ze de tekenen des tijds niet. Velen van hen willen er niet over preken of praten, omdat het politiek niet correct is. Je gaat iemand van streek maken, want dat gebeurt er als het redden van de ziel niet zo belangrijk is als menselijk respect. Dit is waar mensen meer bezig zijn: met het kwetsen van iemands gevoeligheden dan met het redden van hun ziel.
En dit is waar we echt in de war raken over wat liefde echt betekent. Als ik echt van je hou, zal ik je iets vertellen wat goed voor je is, zelfs als je beledigd raakt. En dat betekent dat ik een echte vriend ben. Daarom zegt de Bijbel: beter een klap van een vriend is dan een kus van een vijand, want ja, een echte vriend is eerlijk tegen je, wat er ook gebeurt. Een valse vriend is iemand die je vertelt wat je wilt horen. Ze zullen je altijd vertellen wat je wilt horen en jij denkt dat ze aardig zijn. Er is een groot verschil tussen een goed mens en een aardig mens. God, Jezus was een goed mens, niet alleen een aardig mens.
Hij benadrukt in zijn boodschap dat Christus zal terugkeren. Hij zegt: nee, er zal geen wereldlijk koninkrijk zijn dat eeuwig op aarde zal zijn. Nee, Christus zal terugkeren en het zal een grote verrassing zijn. Maar er is ook nog een andere grote verrassing waar andere heiligen het over hebben. In de katholieke wereld, zeggen we zdat er twee komsten van Christus zijn, de eerste komst en de tweede komst.
En natuurlijk, zoals de andere denominaties zeggen, zal er een opname zijn, waarbij ze proberen de komst van Christus te identificeren als midden in de verdrukking, maar dat is ook een derde komst, omdat we weten God Christus zal aan het einde komen, wanneer er een laatste oordeel is en alles van dien aard, maar wij in de Katholieke wereld geloven dat er een tussentijdse wederkomst van onze Heer zal zijn en veel mensen weten dit misschien niet.
Sint Bernardus van Clairvaux zei dat er een tussentijdse wederkomst van onze Heer zou zijn. Luister naar wat onze Heer Zelf zegt: als iemand van Mij houdt, zal Hij mijn woord houden en mijn Vader zal van hem houden en wij zullen tot hem komen. Er is nog een passage in de Schrift die luidt: "Wie God vreest, zal goed doen." Waar moet Gods woord bewaard worden? Het is duidelijk dat Gods woord in het hart bewaard moet worden, zoals de profeet zegt: "Ik heb Uw woorden in mijn hart verborgen, zodat ik niet tegen U zondig."
Houd Gods woord op deze manier vast, laat het in je diepste wezen binnendringen, laat het bezit nemen van je verlangens en je hele manier van leven, voed je met goedheid en je ziel zal zich verheugen in de rijkdommen ervan. Vergeet niet om je brood te eten, anders zal je hart verdorren, vul je ziel met rijkdom en kracht, want deze komst ligt tussen de andere twee in. Het is als een weg waarop we reizen van de eerste tot de laatste komst. In de eerste was Christus onze verlossing, in de laatste zal hij verschijnen als ons leven, in de middelste komst is hij onze rust en troost.
Als je het woord van God op deze manier vasthoudt, zal het je ook beschermen. Ik wil er ook nog even een opmerking over maken, over wat hij daarover zei. Als je kijkt, denk ik dat het Openbaring 6 is, waar ik denk dat dat vers staat, en ze vroegen de bergen om op ons te vallen. En je weet dat dit de Dag des Heren is, maar als je goed naar die tekst kijkt, zul je zien dat dat niet het einde der tijden en het laatste oordeel betekent, dat betekent een soort van middelste komst. En als je dit terugbrengt naar de Waarschuwing waar veel heiligen in de Katholieke wereld over hebben gesproken. Ik bedoel, zelfs Vincent Ferrer.
Deze Waarschuwing zal één van de grootste daden van barmhartigheid van God zijn sinds de verlossing, sinds het begin van de wereld, eigenlijk sinds Zijn Kruisiging, waardoor iedereen de kans krijgt om zijn leven te overdenken en berouw te tonen voordat de gerechtigheid komt. En ik denk dat dat een moment is waarop God zal verschijnen, zoals in de goddelijke barmhartigheid. Hij zal aan de hemel verschijnen, er zal een Kruis zijn en we zullen zijn wonden zien en we zullen allen de Heer 15 minuten ontmoeten, met een gewetensonderzoek van ieder van ons, en Hij zal ons die kans geven.
Niemand is verplicht het te geloven, maar er is zoveel bewijs. Bernardus vermeldt dat deze komst in het midden een tijd van rust zal vertegenwoordigen, wat erg interessant is, omdat de Goddelijke Barmhartigheid spreekt over dit nieuwe tijdperk van rust, de tijd van vrede, de sabbatdag. De aarde is reeds 6000 jaar in beroering, in beroering door zonde, en de zevende dag is een rustdag. Sommige van uw andere sprekers spreken er vaak over in Louise Piccarreta's geschriften. Het is de komst van het Koninkrijk van de goddelijke Wil, waar God geestelijk zal regeren.
En je weet dat Hij niet fysiek zal komen, maar er zal een regering zijn van 1000 jaar vrede, waar de Geest van God zal regeren. Dat het Koninkrijk van God op aarde zijn, in de harten van mensen. Het zal komen door de harten van mensen. Het Onze Vader zal vervuld worden. Uw koninkrijk kome, zoals het in de Hemel is, is het op aarde. En ik geloof echt dat dat gaat gebeuren. En dus ja, Sint Bernard verbindt het hier opnieuw met deze wederkomst van de Heilige Geest van God. Dat waar er duizend jaar vrede zal zijn, tot de laatste komst van onze Heer, wat het laatste oordeel zal zijn.
|