8/8 Genezing van de wonden van verdeeldheid - Zr Charista Maria & Zr Mary Clare - O Crux Ave
Het gaat erom te zeggen dat moeder het overneemt. Het gaat erom te zeggen: "Ik zal het doen, Heer, naar Uw wil, om in Maria's hart te zijn en om alles over te geven." Vickie Smith heeft een gezegde: "Berijd de goddelijke stroom". Dus
"toewijding aan Maria is als "meevaren op de golven van genade in plaats van eronder te tuimelen". We hebben het perfecte voorbeeld in de Heilige Familie. Als we aan Jezus, Maria en Jozef denken gedurende hun leven, praat dan over een luisterend hart naar elkaar. Maar om een luisterend hart naar anderen te hebben, moeten we eerst een
"luisterend hart naar God en naar onszelf hebben. En dit is zo belangrijk omdat onze relatie met God onze relatie met anderen weerspiegelt. En dus als we zien hoe onze relatie met anderen is, is dat in zekere zin een weerspiegeling van onze relatie met God en vice versa.
En zoals we in deze wereld weten, hebben we hier in onze maatschappij met zoveel te maken, dat er zo'n gebrek is aan communicatie en een luisterend hart naar elkaar. Er zijn zoveel afleidingen in de wereld dat het voor ons moeilijk is om echt stil te zijn, en die eenheid met God te koesteren, dat gebed en die eenheid met God, zodat we die met anderen kunnen koesteren. Ik zag twee tienerjongens. Ze zaten naast elkaar en hadden allebei een mobiele telefoon in hun hand en ze spraken met elkaar via de mobiele telefoon in plaats van persoonlijk met elkaar te praten.
En weet je, zelfs Moeder Teresa zei dat Amerika het spiritueel armste land ter wereld is vanwege haar spirituele armoede en ze sprak veel over eenzaamheid. Natuurlijk hebben we zoveel afleidingen. En natuurlijk verlangen mensen ernaar dat deze enorme leegte gevuld wordt. Ze moet gevuld worden met Gods oneindige liefde en toch proberen we die te vullen met eindige dingen.
Maar al deze dingen kunnen ons weghouden van die diepere verbinding met elkaar. We moeten onszelf echt blijven onderzoeken en groeien in zelfkennis, en door ons steeds meer over te geven aan onze Heer, om naar ons diepere hart te gaan, dan zijn we in staat om anderen lief te hebben met de liefde van God.
God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem. En dit is gewoon zo geweldig. God is liefde. En ik bedoel, als je erover nadenkt, probeert de wereld van vandaag Gods liefde te vervormen. De liefde van vandaag is echt ongeordend. Het is niet God en zijn liefde. Het is geen opofferende liefde. Het is geen waarheid. Het is niet gebaseerd op waarheid. God is liefde. Jezus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven." En Hij is ook liefde, toch? En Zijn liefde is goddelijk.
En wij kunnen de liefde van God niet vergelijken met de liefde voor pizza en de liefde voor je hond. Weet je, het gaat zoveel dieper. Volmaakte liefde drijft angst uit. Wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. Wij hebben lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Amen. Daarom hebben wij angst? Hebben we zorgen? Iets wat ons neerdrukt? God is liefde en volmaakte liefde verdrijft dit alles. Niets kan ons weghalen van de liefde van God, de liefde van Christus, tenzij we het toelaten.
Maar het is een proces gedurende ons leven hier op aarde, waarbij we ons bewust worden van die kamers en plaatsen in ons hart waar we die liefde missen, die liefde die we misschien angsten, zorgen of onzekerheden hebben die ons raken, en dat we onze Heer horen kloppen om binnen te komen. En als Hij binnenkomt en onze leegte vult, dan kunnen we een groter vat van liefde voor anderen zijn, om Zijn liefde aan anderen te brengen,
omdat we liefhebben omdat Hij ons eerst liefheeft. En hij antwoordde: "Je zult de Heer liefhebben met heel je hart en heel je ziel en heel je kracht en heel je verstand, en je naaste als jezelf. Heb elkaar lief zoals Ik jullie heb liefgehad. Deze waarheid is echt onze roeping als christenen om God lief te hebben met heel ons hart, verstand, ziel en kracht. En zo kunnen we Zijn liefde naar anderen uitdragen.
Ik heb de afbeelding van het huis dat ons hart en de vele kamers in ons hart vertegenwoordigt. En natuurlijk, weet je, zijn er manieren waarop we tekortschieten, dat we God niet liefhebben met heel ons hart, verstand, ziel en kracht. Er zijn delen van ons die nog niet openstaan voor Hem, waar we misschien tekortschieten. En daarom worden we elke dag opgeroepen tot gebed. We worden geroepen om ons geweten te onderzoeken en echt te proberen ons te gedragen,
vooral door in het huidige moment te leven. En dat is de sleutel dat we bewust zijn wie we zijn in het heden en waar we zijn en of God met ons is en of Hij niet met ons is, om onze harten te openen en Hem uit te nodigen in elke kamer waarin we ons bevinden. En iets wat in mijn hart roert, is wanneer we Jezus horen zeggen: heb elkaar lief zoals Ik jullie heb liefgehad. De vraag is deze: Hoe houdt Jezus van ons? Hoe houdt Jezus van jou? En het eerste wat in me opkomt,
is dat Hij zo veel van ons houdt dat Hij voor ons stierf aan het kruis alsof wij de enige persoon waren die bestond. En dat zou Hij opnieuw doen. Stel je eens voor dat er niemand anders op de wereld was, niemand anders op de wereld behalve jij. Besef je wel hoeveel liefde Jezus voor jou heeft? Dat hij dat voor jou zou doen alsof jij de enige persoon was die bestond. Dat is de realiteit en dat is goddelijke liefde. Amen

Charles de Foucauld zegt in het evangelie dat Jezus ons twee soorten gemeenschap laat zien die samen de hele christelijke roeping vormen. Ten eerste, een oproep tot intieme, intieme en kinderlijke gemeenschap met God. Ten tweede, een oproep om zusterlijke, broederlijke intimiteit te bereiken met onze medebroeders en -zusters. De gemeenschap met elkaar moet breder en dieper worden naarmate de gemeenschap met God intiemer wordt. We zijn werkelijk geroepen tot een diepgaande intimiteit.
En natuurlijk is dit een volkomen zuivere en heilige, transcendente intimiteit met onze drie-enige God en met elkaar, want in de hemel zullen we als met elkaar getrouwd zijn. Weet je, de gemeenschap der heiligen. En dit is werkelijk het verlangen dat we allemaal hebben: naar gemeenschap. Gemeenschap met God en gemeenschap met elkaar. Maar we leven in een gevallen wereld en we zijn allemaal zo gebroken dat het een proces is. Jezus en Maria zijn de nieuwe Adam en de nieuwe Eva die proberen ons terug te brengen naar wat we in de val verloren hebben. En ieder van ons verlangt ernaar om gekend en geliefd te worden in de diepte van wie we zijn. Het is gewoon een diepe pijn in ons.
En dus is dit eigenlijk een huis. Dit is een huis, het huis van Loretto, als jullie er ooit geweest zijn. Dit is het huis waar de heilige familie woonde. Het werd volgens de traditie door engelen van Nazareth naar Loretto overgebracht. Het ademt de geest van de Heilige Familie. Ze waren samen en hun geest van liefde en verbondenheid die ze deelden. Is dat niet prachtig?
Gewoon om die genade van de Heilige Familie binnen te treden, omdat ze 30 jaar op aarde leefden. Nou ja, hoeveel jaar ze ook allemaal samen waren en Sint Jozef stierf natuurlijk reeds eerder, dus hij was er niet 33 jaar, maar wat een genade. Dan hebben ze maar de helft die overgebracht is. De andere helft is nog steeds in Nazareth. Ik had gelezen dat het de basis was, de bodem, een lage houten bodem, nog steeds in Nazareth is. Je kunt de omtrek ervan zien in Nazareth.
En de H. Drie-eenheid. De familie van de vader, zoon en heilige geest en de familie hier op aarde, de heilige familie van Jezus, Maria en Jozef, die de natuurlijke wereld weerspiegelt, de bovennatuurlijke liefde van de vader, zoon en heilige geest. En zij zijn echt onze voorbeelden.
Vader, zoon en heilige geest zijn in deze diepe gemeenschap. Ze zijn zo één. En dit is wat ze de eerste apostelen en discipelen aantrokken. Ze waren één van hart, ziel en verstand. En natuurlijk is de H. Familie het voorbeeld, het is het voorbeeld dat ze leerden van de eerste apostelen en discipelen. Zuster Lucia vroeger zei toen ze nog leefde, zal het gezin één van de belangrijkste doelwitten zijn van Satan in zijn vernietigingen in de nieuwe samenlevingen van het westen.

Niemand leeft op een eiland alleen. Leven we in gemeenschap zoals schepen die elkaar 's nachts passeren? Of koesteren we een voorproefje van wat de gemeenschap van heiligen in de Hemel ervaren? Leven we een leven los van de gemeenschap met anderen, zelfs al is het door ons gebed, of ervaren we datgene waarover Paulus spreekt: elkaar intens liefhebben vanuit het hart? En God moet altijd op de eerste plaats komen en het middelpunt en de bron zijn van alle menselijke genegenheid en liefde. Christus is het begin en het einde van alle heilige vriendschappen. En dat is iets om over na te denken. We worden aangemoedigd om onze eigen relaties te onderzoeken, vooral binnen onze families, gewoon om aandacht te hebben voor degenen die ons het dichtst bij staan, weet je, hoe zijn ze en zijn er gebieden waarop we kunnen groeien? We kunnen alleen ons steentje bijdragen.
En je kunt beginnen met je hart te openen om Jezus en Maria uit te nodigen om er voor jou te zijn. En als je Jezus en Maria binnenlaat, ervaar je zo'n genade, een diepe genade. En dan kun je ook moeilijke relaties aan die je met sommigen hebt, en kun je ook vergeving schenken. we kennen allemaal het bevel van onze
Heer. Vergeef 70x7.
Hoe vergeef je iemand die geen spijt heeft van wat hij of zij heeft gedaan of gezegd, en die, als hij of zij de kans zou krijgen om iets in het openbaar opnieuw te doen of te resetten om je pijn te doen, niet zou aarzelen? Hoe vergeef je ze? Een onberouwvolle, gewetenloze persoon. Ik zal je vertellen wat me echt heeft geholpen. Hoe meer ik Gods liefde voor mij ben gaan ontvangen, mijn hart ben gaan openstellen voor Gods liefde, mijn diepere, volwassen kind of een kleine Lila of kleine Carista heb leren kennen, hoe meer ik mijn diepere hart heb kunnen omarmen en mijn wonden heb kunnen erkennen en me heb kunnen openstellen voor God, hoe meer ik anderen in hun gebrokenheid kan zien. Als ze me pijn doen, kan ik echt verder kijken, want meestal behandelen mensen ons op dezelfde manier als ze zichzelf behandelen. Hoe meer ik groei in mijn ware waardigheid en identiteit in onze Heer, hoe meer ik de genade heb. En dit is echt de kern van het geheim. De H. Maagd Maria zei: Wen er maar aan dat je vertrapt wordt, verkeerd begrepen wordt, niet gewaardeerd wordt. Ik regel het van tevoren. Dit doet je heel veel pijn, maar Ik regel alles van tevoren om je te helpen groeien in je totale toewijding.
Ze zegt namelijk dat we naar Jezus moeten gaan en puur en oprecht met Hem moeten zijn. Dat is altijd wat we mensen vertellen om puur en oprecht met Jezus om te gaan. Wanneer anderen ons beledigen, wanneer anderen ons pijn doen, in plaats van dat we dat in ons opnemen en het innerlijk internaliseren en er steeds meer door gekwetst en gekwetst raken en zeggen: "Ik kan niet geloven dat ze dat gedaan hebben. Waarom zeiden ze dat tegen mij? Ik heb niets gedaan." Nee, nee.
We kunnen nog wel even doorgaan en er kunnen talloze excuses zijn. Ik bedoel, talloze excuses. Maar we kunnen naar Jezus gaan in het heilig sacrament en we kunnen zeggen: "Heer, wees eerlijk tegen Hem en zeg: Jezus, dat deed echt pijn, toch? Dat stak me in mijn hart. Wat voel jij daarvan?" Je zult verbaasd zijn over wat Hij tegen je zegt. Vaak zal Hij zeggen: "Oh ja, ik begrijp het. Ik begrijp meer dan je denkt." En dan begint Hij je vragen te stellen, zoals: hoe voelde je je daardoor? Wat zou je anders willen zien gebeuren? Weet je, er kunnen verschillende dingen in je hart gebeuren als je op die manier met Jezus praat.
Soms moeten we er wel met anderen over praten. Met mensen die een luisterend hart kunnen hebben en ons kunnen helpen om te gaan waar we moeten zijn om de aanwezigheid en genade van onze Heer uit te nodigen, want dan zullen we bevrijd worden. En ook om anderen te kunnen helpen is het daarom zo belangrijk om Jezus uit te nodigen, want Jezus weet wat ze nodig hebben. En dus kwam onze Heer binnen en onthulde de waarheid van wie ze is aan Hem en het genas die diepe wond volledig, net zoals haar identiteit in Jezus was. Ze was vrij in het heden. Jezus is echt aanwezig. En stel je dan eens voor dat Hij daar recht voor je zit, je aankijkt met ogen vol liefde, en dat je terugkijkt, dan weet je: wauw, het is anders. Het is de genade van de incarnatie die veel religies inderdaad missen in het volledig begrijpen van wie God is. Sommigen zijn gewond geraakt in hun leven en verwonden daardoor soms, onbedoeld of opzettelijk, anderen. Ze hebben gebed nodig. Ze hebben absoluut gebed nodig.
St Aelred: Sint Aelred: Welke uitspraak over vriendschap kan subliemer, waarachtiger, waardevoller zijn dan deze: het is bewezen dat vriendschap in Christus moet beginnen, met Christus moet worden voortgezet en door Christus vervolmaakt moet worden. Er zijn er velen die hun vriendschap niet eens in Christus beginnen. Ze gaan niet met Christus verder en/of worden niet door Christus vervolmaakt. Maar als je een vriendschap hebt die in Christus is, is het absoluut fenomenaal.
Het is zoiets als de Heilige Familie. Je weet dat toch, de liefde en de vriendschap en de begeleiding en de vriendelijkheid die ze voor elkaar hadden en de open communicatie. Het waren helemaal geen schepen die elkaar in de nacht voorbijvoeren. Zelfs huwelijken zijn bedoeld om Christus centraal te stellen. En heel vaak zijn huwelijken niet op die manier begonnen, omdat door de gebrekkige vorming van de Kerk.
Dit is een heel mooi perspectief: bouwstenen voor groei in een gezond gemeenschapsleven, ongeacht je roeping. Dit zijn de niveaus die ik je wil laten zien om op te bouwen:
1 Band met de ouders
2 Band met je broers en zussen en leeftijdsgenoten
3 Band met je partner en kinderen, vrienden, gemeenschapoals
Vaak trouwen mensen die geen goede band met hun ouders hebben, en dan ineens, wat hebben ze dan als basis? Ik denk dat dat de reden is waarom er zelfs nu nog zoveel echtscheidingen zijn. Er is gewoon zoveel verwonding in onze tijd. Maar er is grote hoop, want God heeft een plan voor ons.
En als we christen zijn, dan moeten we beseffen dat Hij het voor ons heeft opgezet om de H. Familie te hebben, zodat we genezen kunnen worden in die ouderlijke band met onze hemelse Vader, onze hemelse Moeder, met Jezus, onze Redder, onze Verlosser, met onze broers en zussen, met Jezus als onze broeder, met de heiligen en engelen als onze broers en zussen, met Jezus als onze goddelijke Bruidegom, enzovoort. We hebben onze hele hemelse familie die ons kan helpen hierin vernieuwd te worden. En dit is een diepe genade voor ons.
Dus dit is geweldig nieuws. Dit is het goede nieuws van het evangelie. Als we niet verbonden zijn met Jezus, dan leven we een gecompromitteerd evangelie en gaan we onze doopbeloften en genaden niet naleven. Dus we zullen geen licht zijn. Een gedoopte ziel die verbonden is met Jezus. We moeten verbonden zijn met Jezus.

Achter de stekker zit natuurlijk de elektriciteit, de Heilige Geest en de krachtcentrale, de Vader. We hebben de Vader als de bron en dan komt de elektriciteit, de Heilige Geest, erdoorheen. We zijn verbonden met Jezus en we lichten op. En raad eens wat het snoer is? Gebeden.
Christus is het hoofd van het Mystiek Lichaam. Wij zijn het lichaam. Maria is de nek. Maria is de bemiddelaar van alle genade. Dus we moeten de navelstreng hebben. We moeten Maria hebben om ons te helpen ons aan te sluiten op Jezus. En dus moet het in deze volgorde. Zelfs als we het hebben over het hebben van een luisterend hart met anderen. Dit is de enige manier waarop we aangesloten moeten zijn op Jezus, en open moeten staan voor de Heilige Geest.
In een energiecentrale die de Heilige Drie-eenheid is waar we op aangesloten zijn. Hebben we de aansluiting met Maria en we komen tot de eenheid met de Drie-eenheid, gemeenschap met de Vader, Zoon en Heilige Geest. En dus is het echt met Jezus door Maria, zoals Maria zei. En Jezus opent Zijn H. Hart zoals hij aan de H. Margaretha Maria Alacoque toonde, een hart-tot-hart gemeenschap.
En Maria trekt ons naar een eenheid met het Hart van Jezus. En we worden daarin geholpen door de H. Schrift en de rozenkrans, want eerlijk gezegd zijn de rozenkransmysteries zo'n krachtige en diepgaande manier om Jezus te ontmoeten, het bevorderen van het aansluiten op de eenheid met Jezus, het ontmoeten van Hem op een heel persoonlijke manier.
Hoe vaak heb je deze uitspraken gehoord of gevoeld?
Je luistert niet naar me.
Waarom laat je me niet uitpraten?
Als je me maar laat uitpraten, zal ik het je vertellen.
Ik kan net zo goed tegen een muur praten.
Je begrijpt het gewoon niet.
Maar dat is niet wat ik zei.
Daarom moeten we leren om echt met het hart te luisteren.
* Ga verder dan je verstand, luister naar het hart van de ander, wees aandachtig voor zijn of haar gevoelens, empathisch in het heden, geef je over aan God voor inspiratie.
* Het vergt een bewuste poging om op deze manier aandachtig te zijn voor de gevoelens van de ander. Vaak zijn we alleen geïnteresseerd in onszelf. We zijn alleen geïnteresseerd in onze eigen gevoelens. Maar we geven minder om de gevoelens van anderen.
* Vaak zijn we niet empathisch naar anderen. We tonen geen empathie.
* En vaak leven we in het verleden of projecteren we de toekomst en zijn we niet of bezorgd omdat we met andere zaken bezig zijn.
* En velen van ons geven zich niet over aan God voor inspiratie.
Het kan zijn dat een deel van mij zegt: oh, ik heb dit al eerder gehoord, of het zou kunnen zijn: eh, ik ben echt, ik ben echt niet geïnteresseerd, maar Jezus is wel degelijk geïnteresseerd. Jezus is geïnteresseerd in elk woord dat die persoon zegt en hij roept mij om zijn oren te zijn, zijn ogen, zijn hart voor de ander. Mensen verlangen zo naar dat luisterende hart en die aanwezigheid bij de ander.
Maar een mysterie van de rozenkrans dat dit laat zien is het bezoek is van Maria aan Elizabeth. Maria was zeker zo ingesteld, natuurlijk stond haar hele wezen open, haar hart was onbevlekt. Dus ze had een luisterend hart in zichzelf, weet je, en natuurlijk, de engel vertelt haar, ze wordt aangemoedigd om Elizabeth te bezoeken, om snel te gaan. En ze luistert. Ze gaat, en tegelijkertijd heeft Elizabeth een luisterend hart. Maria vertelde Elizabeth niet eens dat ze zou komen of dat Jezus in haar schoot was.
Maar Elizabeth was door de Heilige Geest geïnspireerd. En ook Johannes de Doper had dat perfecte luisterende hart. En toen Maria's stem, toen Maria sprak, was Elizabeth zich van alles bewust. Ze had zo'n volledige instelling. En dat is zo mooi gedurende hun hele tijd samen daar. Ongetwijfeld hadden ze een diep luisterend hart voor elkaar, terwijl ze samen aan hun missie begonnen.
En dus hebben we natuurlijk de prachtige harten van Jezus en Maria, die ons steeds dieper trekken. Dit is echt de belangrijkste toewijding aan hun twee harten. Ze helpen ons onze harten aan hen en aan anderen bloot te stellen. Dus nogmaals, dit is gewoon weer een voorbeeld. Ik weet dat ik het al eerder heb gedeeld, maar dit was zo interessant.

Ik zocht humanisme op, gewoon om het te bevestigen. Het is een denksysteem dat zich richt op mensen en hun waarden, capaciteiten en waarde. Ik zet dit tegenover transhumanisme, omdat er zoveel aantrekkingskracht is tot transhumanisme en dat is natuurlijk waarschijnlijk waarom Paus Leo dat deelde, omdat hij probeert tegen te gaan wat de digitale wereld, de technologie, ons probeert te laten zien: om weg te komen van de menselijkheid van het mens-zijn, weet je, om ons weg te leiden van waar God ons voor geschapen heeft. Jezus was volledig mens, volledig goddelijk, Maria was volledig mens en perfect in haar menselijkheid. En en dat zijn echt onze voorbeelden. En dus probeert de AI-technologie ons daarvan te beroven.

We hebben de technologievinger en de vinger van de vader. Als je transhumanisme en de toekomst van de mensheid wilt lezen, dan is dat wat ze proberen te bevorderen. Transhumanisme, het geloof of de theorie dat het menselijk ras zich kan ontwikkelen voorbij zijn huidige fysieke en mentale beperkingen, vooral door middel van wetenschap en technologie. Misschien gerelateerd aan de opkomst van de Antichrist en zijn menselijk transformerende merkteken van het beest, is technologie een intrigerend aspect van transhumanisme dat zich nu pas ontwikkelt tot wat een universalistische religie voor de eindtijd zou kunnen zijn.
En daarom is het zo belangrijk dat we ons er zeer bewust van zijn. We zouden zo'n vermogen moeten hebben om los te staan van alle technologie, omdat we dat waarschijnlijk ooit heel hard nodig zullen hebben. En laten we technologie alleen gebruiken om het goede nieuws aan anderen te brengen, voor onze eigen groei in God. We kunnen zien hoe deze AI aantrekt, vooral onze jongeren, ook ouderen, maar onze jongeren worden aangetrokken. Ze zijn er langer mee opgegroeid dan de ouderen. En dus is het vreselijk. Het wordt als goden voor hen omdat ze er alles van vragen. Ze krijgen er bevestiging van, eh, likes, dislikes, wat dan ook. Het is alsof alles deze computer en AI is en dan vormen ze online vriendjes en vriendinnetjes en die zijn niet eens echt. En het is bedoeld om ons van gebed en God te verwijderen.
Het is een beetje als de kikker in het warme water, ze trekken iedereen naar de technologie, naar die unie daarmee, en dan gaan ze beginnen, ze gaan al bedriegen, zoals ze doen met massamedia, en ze gaan dat des te meer doen. Zelfs de Bijbel online veranderen, daar hebben we van gehoord. Wat dit des te meer doet, is ons loskoppelen van wie we zijn, geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God. We hebben een geheugen, een intellect en een wil. En we zijn Christusgelijk.
God wil dat we een andere Christus worden. En wat er gebeurt, is dat wanneer we verbinding maken met computers, we ons loskoppelen van de drie-eenheid. We gaan een beestachtige drie-eenheid in, die eigenlijk het ego is, en we gaan de heilige drie-eenheid niet binnen. Denk aan Eva in de tuin vóór de val. Ze maakte contact met de slang. Het leidde haar af van wie ze geschapen was om te zijn, en ze gaf eraan toe. We horen verenigd te zijn met de Vader. Amen.
Paus Benedictus XVI: Wie de mens echt wil genezen, moet hem in zijn geheel zien en moet weten dat zijn ultieme genezing alleen Gods liefde kan zijn.
Gods liefde. Dus dit is de waarheid, niet menselijke liefde, maar Gods liefde. Dit alleen is de waarheid. Het is alles, en ook niet de liefde van een computer. Het draait allemaal om God, onze hemelse Vader, onze drie-enige God. Dus we moeten een evenwichtige benadering hebben en een luisterend hart hebben voor anderen.
* Verlies je niet aan de grillen van een ander die wil delen
* Sta open voor gepaste momenten van gezonde persoonlijke uitwisseling.
Een wanordelijk luisterend hart is:
* Jezelf verliezen in anderen
* Iemand zijn die enkel mensen wil plezieren
* Iemand die geen grenzen stelt
* Iemand die anderen voor Gopd plaatst (gouden kalf)
Je moet geen deurmat zijn voor een ander.
Waar moet je voor opletten?
* We moeten ons bewust zijn van degenen met een controlerende, veeleisende geest (narcistisch).
* Projectie. Als je hier bekend mee bent, een psychologisch proces waarbij je onaanvaardbare gedachten, gevoelens, eigenschappen of gedragingen toeschrijft aan anderen die eigenlijk je eigen kenmerken zijn.
* Overdracht: wanneer gevoelens uit vroegere relaties, vaak met belangrijke figuren zoals ouders, op iemand anders worden gericht.
De waarheid wordt vandaag gekruisigd. De Schrift zegt: als wij Hem verloochenen, zal Hij ons ook verloochenen. Als wij ontrouw zijn, blijft Hij trouw. Want Hij kan zichzelf niet verloochenen, omdat de waarheid waar blijft.
St. Aelred: Hier zijn we dan, jij en ik. En ik hoop dat Christus een derde met ons vormt. Niemand kan ons nu onderbreken. Niemand kan ons vriendschappelijke gesprek bederven. Niemands stem of lawaai zal deze aangename eenzaamheid van ons verstoren. Kom nu, liefste vriend, open je hart en spreek je gedachten uit. Je hebt een vriendelijk publiek. Zeg wat je wilt. En laten we niet ondankbaar zijn voor deze tijd of voor onze gelegenheid en vrije tijd. Christus is het principe en doel van vriendschap. Het gaat echt om naastenliefde. God is liefde en wij stellen ons open voor die liefde om elkaar lief te hebben en Christus' liefde aan elkaar over te brengen.
Ivo tegen Aelred: Niets dan de geest van naastenliefde heeft mijn geest en gedachten voor u geopend. Moge uw vriendelijkheid mij deze gunst verlenen; dat ik, telkens wanneer u uw zonen bezoekt die hier zijn, slechts één keer alleen bij u terecht kan, zonder dat er anderen aanwezig zijn, en zonder onderbreking de vurigheid van mijn hart kan blootleggen.
Aelred: Ik zal graag gehoor geven. Ik ben blij te zien dat u niet geneigd bent tot loze en zinloze praatjes, dat u altijd iets nuttigs en noodzakelijks voor uw vooruitgang ter sprake brengt. Spreek dan zonder angst. Deel al uw gedachten en zorgen met een vriend, zodat u iets kunt leren, iets kunt onderwijzen, iets kunt geven en ontvangen, iets kunt uitgieten en iets kunt drinken.
Ga voor de tabernakel staan om een eenvoudige en dagelijkse band in het leven op te bouwen. Met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee u een vriend zoekt, of uzelf toevertrouwt aan mensen die u dierbaar zijn, of de behoefte voelt aan vrienden die u helpen, ga op dezelfde manier voor de tabernakel staan om Jezus te zoeken. Maak van Jezus je beste vriend, de meest vertrouwde persoon, de meest gewenste en de meest geliefde.
|