“De Koningin van de Vrede”:
Notitie over de spirituele ervaring in verband met Medjugorje
Officiele website van het Vaticaan
Voorwoord
1. Het is tijd om een lange en complexe geschiedenis af te ronden die de spirituele verschijnselen van Medjugorje heeft omgeven. Het is een geschiedenis waarin bisschoppen, theologen, commissies en analisten een reeks uiteenlopende meningen hebben geuit.
De conclusies in deze notitie worden gepresenteerd in de context van wat is vastgelegd in de nieuwe Normen voor de Procedure bij het Onderscheiden van Veronderstelde Bovennatuurlijke Verschijnselen ( Dicasterie voor de Geloofsleer, 17 mei 2024; hierna: "Normen") . Het perspectief van deze analyse wijkt dan ook aanzienlijk af van dat van eerdere studies.
Het is belangrijk om vanaf het begin duidelijk te maken dat de conclusies van deze notitie geen oordeel impliceren over het morele leven van de vermeende visionairen. Bovendien, wanneer we een handeling van de Geest ten goede van het volk van God erkennen "te midden van" een spirituele ervaring, die vanaf het begin tot nu aanwezig is, moeten we bedenken dat de charismatische gaven ( gratiae gratis datae ) die met die ervaring verbonden kunnen zijn, niet noodzakelijkerwijs vereisen dat de betrokkenen morele perfectie bezitten.
2. Hoewel we veel positieve elementen vinden die helpen gehoor te geven aan de roep van het Evangelie wanneer we de gehele reeks boodschappen beschouwen die verbonden zijn met deze spirituele ervaring, geloven sommige mensen dat bepaalde boodschappen tegenstrijdigheden bevatten of verband houden met de verlangens of belangen van de vermeende zieners of anderen. Het kan niet worden uitgesloten dat dit in het geval van enkele boodschappen is gebeurd.
Dit herinnert ons eraan dat de Normen van dit Dicasterie stellen dat dergelijke verschijnselen "soms verband lijken te houden met verwarde menselijke ervaringen, theologisch onjuiste uitingen of belangen die niet geheel legitiem zijn" (Normen, par. 14). Dit sluit de mogelijkheid niet uit van "een of andere fout van natuurlijke orde [...] die niet te wijten is aan slechte bedoelingen, maar aan de subjectieve perceptie van het verschijnsel" (ibid, art. 15, 2°).
Als voorbeeld van deze onnauwkeurige en uiteindelijk theologisch incorrecte mystieke taal kunnen we in de boodschappen die verband houden met Medjugorje (vgl. Raccolta completa dei messaggi della Regina della Pace. «Vi supplico: convertitevi!» [Camerata Picena, Italië, 2024]; in sommige gevallen werd de vertaling verbeterd door vergelijking met de oorspronkelijke teksten) de geïsoleerde uitdrukking noemen: "Mijn Zoon, één en drie-enig, heeft u lief" (2 november 2017).
Het is niet ongebruikelijk dat mystieke teksten die de aanwezigheid van de hele Drie-eenheid in het mysterie van het Mensgeworden Woord willen uitdrukken, een dergelijke ongeschikte uitdrukking gebruiken. In dit geval moet de tekst zo worden begrepen dat in de mensgeworden Zoon de liefde van de Drie-enige God tot uiting komt (vgl. Dicasterie voor de Geloofsleer, “Drievoudige Barmhartigheid: Brief aan de bisschop van Como over de spirituele ervaring verbonden met het heiligdom van Maccio (Villa Guardia)“, 15 juli 2024).
Bovendien moet de lezer zich ervan bewust zijn dat wanneer in deze Nota wordt verwezen naar “boodschappen” van Onze Lieve Vrouw, hiermee altijd “vermeende boodschappen” wordt bedoeld.
Om gebeurtenissen in verband met Medjugorje te kunnen onderscheiden, kijken we in de basis naar het bestaan van duidelijk bewezen vruchten en analyseren we de vermeende Mariaboodschappen.
De vruchten
3. Een direct gevolg van de verschijnselen die met Medjugorje in verband worden gebracht, is het grote en groeiende aantal toegewijden wereldwijd, samen met de vele mensen die vanuit de meest uiteenlopende plaatsen een bedevaart daarheen maken.
De positieve vruchten komen het duidelijkst tot uiting in de bevordering van een gezonde geloofspraktijk, in overeenstemming met de traditie van de Kerk. In de context van Medjugorje geldt dit zowel voor hen die voorheen afstand hadden genomen van het geloof als voor hen die het geloof slechts oppervlakkig hadden beoefend.
Het unieke van de plaats ligt in de vele vruchten die dit met zich meebracht: overvloedige bekeringen, een frequente terugkeer naar de sacramenten (met name de eucharistie en de biecht), vele roepingen tot het priesterschap, het religieuze leven en het huwelijk, een verdieping van het geloofsleven, een intensievere gebedspraktijk, talrijke verzoeningen tussen echtgenoten en de hernieuwing van het huwelijks- en gezinsleven. Opgemerkt moet worden dat dergelijke ervaringen zich vooral voordoen in het kader van pelgrimstochten naar de plaatsen die verband houden met de oorspronkelijke gebeurtenissen, en niet zozeer tijdens ontmoetingen met de "zieners" die aanwezig zouden zijn bij de vermeende verschijningen.
4. De intensieve dagelijkse pastorale zorg in de parochie van Medjugorje is toegenomen dankzij het "Medjugorje-fenomeen". In die parochie kunnen we het dagelijks bidden van verschillende delen van de rozenkrans, de viering van de Heilige Mis (met vele liturgieën, ook doordeweeks), de aanbidding van het Allerheiligste Sacrament en talrijke biechten bijwonen.
Buiten de parochiekerk zijn er twee kruiswegstaties, een grote zaal voor catechese en een kleine kapel voor aanbidding. Naast het reguliere sacramentele en spirituele leven organiseert Medjugorje ook diverse gewone pastorale activiteiten, zoals jaarlijkse seminars van verschillende aard, een jeugdfestival en spirituele retraites voor priesters, echtparen, organisatoren van pelgrimstochten, directeuren van vredescentra en leiders van gebedsgroepen.
Bovendien is de parochie van Medjugorje al tientallen jaren een belangrijk bedevaartsoord. In tegenstelling tot andere plaatsen die verband houden met verschijningen, lijken mensen Medjugorje vooral te bezoeken om hun geloof te vernieuwen, en niet om hulp te zoeken met specifieke verzoeken. Opvallend is dat ook groepen orthodoxe christenen en moslims het heiligdom bezoeken.
5. Veel mensen hebben hun roeping tot het priesterschap of het gewijde leven ontdekt in de context van het "Medjugorje-fenomeen". De verhalen van deze mensen zijn heel verschillend, maar ze komen samen in dezelfde spirituele ervaring: zich geroepen voelen om Jezus op deze manier te volgen. Sommigen gingen naar Medjugorje om Gods wil in hun leven te ontdekken, anderen gingen er gewoon uit nieuwsgierigheid heen, en weer anderen gingen er helemaal zonder geloof heen.
Verschillende mensen vertelden dat ze de genade van een roeping ontvingen, met een sterk verlangen om zich volledig aan God te geven terwijl ze zich op de berg bevonden waar de vermeende verschijningen plaatsvonden; anderen ervoeren deze roeping terwijl ze in aanbidding waren voor het Allerheiligste Sacrament.
Voor veel mensen veranderde het leven nadat ze de spiritualiteit van Medjugorje (boodschappen, gebed, vasten, aanbidding, heilige mis, biecht, enz.) in hun dagelijks leven hadden opgenomen, wat hen ertoe bracht een roeping tot het priesterschap of het religieuze leven te volgen. Sommigen voelden dat ze in Medjugorje de definitieve bevestiging ontvingen van een roeping die al lang rijpte.
Er zijn ook veel gevallen bekend van mensen die een specifieke roeping ontdekten die, hoewel buiten Medjugorje zelf, toch plaatsvond binnen groepen die geïnspireerd waren door de spiritualiteit ervan of door het lezen van boeken die verband hielden met deze ervaring.
Bovendien is er geen gebrek aan oprechte bekeringen van mensen die ver van God en de Kerk stonden en die van een leven getekend door zonde overgingen op radicale existentiële veranderingen, gericht op het Evangelie. Ook zijn er talrijke genezingen gemeld in verband met Medjugorje.
Zoveel anderen hebben de schoonheid van het christen-zijn ontdekt dankzij Medjugorje. Voor velen werd het een door God gekozen plek om hun geloof te vernieuwen; sommigen ervaren het dan ook als een nieuw startpunt voor hun spirituele reis. In veel gevallen konden mensen dankzij Medjugorje een spirituele crisis overwinnen.
Anderen melden dat in de context van Medjugorje het verlangen is ontwaakt om zich diepgaand te wijden aan de dienst aan God in gehoorzaamheid aan de Kerk, of om zich met grotere toewijding te wijden aan het geloofsleven in hun eigen parochie. Ondertussen zijn er in veel landen wereldwijd een groot aantal Maria-devotie- en gebedsgroepen ontstaan die geïnspireerd zijn door de spirituele ervaring van Medjugorje.
Ook zijn er liefdadigheidswerken ontstaan in verband met diverse gemeenschappen en verenigingen, met name die welke zich bezighouden met de zorg voor wezen, drugsverslaafden, alcoholisten, kinderen met diverse moeilijkheden en mensen met een handicap.
Bijzonder opvallend is de aanwezigheid van vele jongeren, jonge stellen en volwassenen die het christelijk geloof in Medjugorje herontdekken via Onze-Lieve-Vrouw, met een ervaring die hen naar Christus in de Kerk leidt. Een bewijs van de sterke aanwezigheid van jongeren in Medjugorje is het jaarlijkse Jeugdfestival.
Naast deze bijzondere vruchten wordt Medjugorje gezien als een plek van grote vrede, bezinning en oprechte, diepe en gemakkelijk te delen vroomheid.
Concluderend kunnen we zeggen dat de positieve vruchten die met deze spirituele ervaring gepaard gaan, duidelijk zijn en in de loop van de tijd duidelijk zijn geworden in vergelijking met de ervaring van de zogenaamde zieners, die niet langer worden gezien als de centrale bemiddelaars van het "Medjugorje-fenomeen". Te midden van dit fenomeen brengt de Heilige Geest veel mooie en positieve dingen tot stand.
Centrale aspecten van de boodschappen
De Koningin van de Vrede
6. Hoewel de Gospa [d.w.z. Vrouwe ] zichzelf het vaakst de naam "Moeder" toeschrijft, volgens verschillende uitdrukkingen (Moeder van de Kerk, van God, van de rechtvaardigen, van de heiligen, enz.), is de meest originele titel in de boodschappen die van "Koningin van de Vrede" (vgl. Boodschap van 16 juni 1983). Deze titel biedt een theocentrische visie die zeer rijk is aan de ware betekenis van vrede.
Volgens deze opvatting betekent vrede niet alleen de afwezigheid van oorlog; ze heeft ook een spirituele, familiale en sociale betekenis. Deze vrede wordt immers voornamelijk bereikt door gebed, maar ze wordt ook verspreid door missionaire inspanningen. Een van de overheersende kenmerken van de spiritualiteit die uit de boodschappen naar voren komt, is die van vertrouwen in God door een volledig vertrouwen in Maria, om instrumenten van vrede in de wereld te worden. De boodschappen over dit thema zijn vrij talrijk, waarvan we er hier enkele zullen citeren:
“Lieve kinderen, ik ben naar jullie toe gekomen en heb mezelf voorgesteld als de Koningin van de Vrede, omdat mijn Zoon mij gezonden heeft. Ik verlang ernaar, lieve kinderen, jullie te helpen: jullie te helpen zodat er vrede mag komen” (10 augustus 2012).
“Vrede. Vrede. Vrede! Laat u verzoenen! Laat u verzoenen met God en met elkaar” (26 juni 1981).
"Lieve kinderen, zonder gebed is er geen vrede. Daarom roep ik jullie op, lieve kinderen, om aan de voet van het kruis te bidden voor vrede" (6 september 1984).
Ik roep jullie allen op om verantwoordelijk te bidden voor vrede. Bid, lieve kinderen, dat er vrede heerst in de wereld, dat er vrede heerst in de harten van mensen en in de harten van mijn kinderen. Wees daarom mijn dragers van vrede in deze rusteloze wereld. Wees mijn levend teken: een teken van vrede” (5 augustus 2013).
“Lieve kinderen, ik roep jullie allen die mijn vredesboodschap hebben gehoord op om deze met ernst en liefde in jullie leven te brengen. Velen denken dat ze veel bereiken door over de boodschappen te praten, maar ze leven er niet naar. Lieve kinderen, ik roep jullie op tot leven en om al het negatieve in jullie te veranderen, zodat alles positief en levengevend wordt” (25 mei 1991).
"Je vergist je wanneer je naar de toekomst kijkt en alleen maar aan oorlogen, straffen en kwaad denkt. Als je altijd aan het kwaad denkt, ben je al op weg om het te ontmoeten. Voor de christen is er maar één houding ten opzichte van de toekomst: de hoop op verlossing. Je taak is Gods vrede te aanvaarden, ernaar te leven en die te verspreiden" (10 juni 1982).
“De wereld van vandaag leeft te midden van grote spanningen en staat aan de rand van een catastrofe. Ze kan alleen gered worden als ze vrede vindt. Maar ze kan alleen vrede vinden door terug te keren naar God” (15 februari 1983).
"Ik heb mij hier gepresenteerd als de Koningin van de Vrede om iedereen te vertellen dat vrede noodzakelijk is voor de redding van de wereld. Alleen in God kun je ware vreugde vinden, die de bron is van ware vrede. Daarom vraag ik om bekering" (16 juni 1983).
"Draag vrede in je hart. Koester het als een bloem die water, tederheid en licht nodig heeft" (25 februari 2003).
De vrede die voortvloeit uit liefde
7. Deze vrede is geen doel op zich, noch drukt ze de hoogste christelijke waarde uit. Het is veeleer de vrucht van de liefde die geleefd wordt, wat de grootste en mooiste deugd is. Het is de liefde die zich overgeeft aan Gods liefde en zich uitdrukt in de broederliefde die ruzies vermijdt, niet oordeelt en vergeeft:
“Heb elkaar lief. Wees broeders en zusters voor elkaar en vermijd alle ruzies” (25 december 1981). “Lieve kinderen, ook vandaag wil ik jullie oproepen om te vergeven. Vergeef, mijn kinderen! Vergeef anderen, vergeef jezelf” (13 maart 2010). “Lieve kinderen, dit is de tijd van dankzegging. Vandaag zoek ik liefde bij jullie. Zoek niet naar fouten en vergissingen bij anderen en veroordeel hen niet” (4 mei 2020).
Deze liefde, die ons in staat stelt vrede in de wereld te brengen, impliceert ook liefde voor degenen die niet katholiek zijn. Dit is inderdaad niet bedoeld om syncretisme te suggereren of te zeggen dat "alle religies gelijk zijn voor God". Toch worden alle mensen bemind. Dit is een punt dat het best begrepen kan worden in de oecumenische en interreligieuze context van Bosnië en Herzegovina, dat getekend is door een verschrikkelijke oorlog met sterke religieuze componenten:
“Op aarde zijn jullie verdeeld, maar jullie zijn allemaal mijn kinderen. Moslims, orthodoxen, katholieken, jullie zijn allemaal gelijk voor mijn Zoon en mij. Jullie zijn allemaal mijn kinderen. Dit betekent niet dat alle religies gelijk zijn voor God, maar de mensen wel. Het is echter niet voldoende om tot de katholieke Kerk te behoren om gered te worden: men moet Gods wil respecteren [...].
Aan wie weinig gegeven is, zal weinig gevraagd worden” (20 mei 1982). “Jullie zijn geen ware christenen als jullie je broeders en zusters die tot andere religies behoren niet respecteren” (21 februari 1983). Er wordt echter ook herinnerd aan de noodzaak om “het katholieke geloof koste wat kost te behouden, voor jullie en voor jullie kinderen” (19 februari 1984).
De Koning van de Vrede
8. De titel “Koningin van de Vrede” komt overeen met de titel “Koning van de Vrede”, die aan Jezus wordt toegeschreven:
"Ik roep jullie op, lieve kinderen, opdat jullie leven met Hem verenigd mag zijn. Jezus is de Koning van de Vrede, en alleen Hij kan jullie de vrede geven die jullie zoeken. Ik ben met jullie en ik presenteer jullie aan Jezus" (25 december 1995). "In mijn handen draag ik de kleine Jezus, de Koning van de Vrede" (25 december 2002). "Met grote vreugde breng ik jullie de Koning van de Vrede, opdat Hij jullie met zijn zegen moge zegenen" (25 december 2007).
Alleen God
9. De boodschappen bieden een sterk theocentrische visie op het spirituele leven en roepen ons vaak op om ons vol vertrouwen over te geven aan God, die liefde is:
“Lieve kinderen, vandaag roep ik jullie op om je volledig aan God over te geven. Geef alles wat je doet en alles wat je bezit aan God, zodat Hij in je leven kan regeren als Koning van alles. Wees niet bang!” (25 juli 1988).
“Lieve kinderen, vandaag roep ik jullie op om deze week de volgende woorden te leven: ‘ Ik heb God lief! ’ Lieve kinderen, met liefde zullen jullie alles bereiken, zelfs wat jullie onmogelijk achten” (28 februari 1985).
Lieve kinderen, ik roep jullie op tot volledige overgave aan God. Laat alles wat jullie bezitten in Gods handen zijn. Alleen zo zullen jullie vreugde in jullie hart hebben. Mijn kinderen, verheug jullie in alles wat jullie hebben. Dank God, want alles is Gods geschenk aan jullie. Zo zullen jullie in het leven dankbaar kunnen zijn voor alles en God in alles ontdekken, zelfs in de kleinste bloem. (25 april 1989)
10. In het licht van al het bovenstaande kunnen we een kern van boodschappen zien waarin Onze Lieve Vrouw zichzelf niet in het centrum plaatst, maar zich volledig richt op onze vereniging met God:
“Zie, hiervoor ben Ik bij u: om u te onderwijzen en u dichter bij de Liefde van God te brengen” (25 mei 1999).
“Ik roep u op om eerst God, de Schepper van uw leven, lief te hebben; dan zult u God in iedereen herkennen en liefhebben” (25 november 1992).
“Ik ben met u en spreek bij God voor ieder van u ten beste, zodat uw harten geopend mogen worden voor God en Gods liefde” (25 maart 2000).
“Ik roep u allen op om te groeien in Gods liefde, als een bloem die de warme stralen van de lente voelt” (25 april 2008).
“Twijfel niet in je geloof en vraag niet 'waarom', denkend dat je alleen en verlaten bent. Open in plaats daarvan je hart, bid en geloof vast. Dan zul je Gods nabijheid voelen en dat God je nooit in de steek laat – dat Hij altijd naast je staat” (25 december 2019).
11. Om deze reden nodigt Maria de luisteraar uit om God te ontmoeten, die altijd aanwezig is in het dagelijks leven:
"Je zoekt tekenen en boodschappen en ziet niet dat God je bij elke ochtendzonsopgang oproept tot bekering en terugkeer naar het pad van waarheid en verlossing" (25 september 1998). "Mogen de korenvelden je vertellen over Gods barmhartigheid jegens elk schepsel" (25 augustus 1999). "God wil je redden, en daarom stuurt hij je boodschappen via mensen, via de natuur en via vele andere dingen die je kunnen helpen begrijpen dat je de richting van je leven moet veranderen" (25 maart 1990).
Christocentrisme
12. De voorspraak en het werk van Maria blijken duidelijk ondergeschikt te zijn aan Jezus Christus, de auteur van genade en verlossing voor ieder mens:
“Op een bijzondere manier, mijn kinderen, wil ik jullie dichter bij het Hart van Jezus brengen. Daarom, mijn kinderen, roep ik jullie vandaag op tot gebed gericht tot mijn lieve Zoon Jezus, opdat jullie harten de Zijne mogen zijn” (25 oktober 1988). “Laat het licht van de wereld jullie niet verleiden. Open jullie voor het licht van de Goddelijke Liefde, voor de Liefde van mijn Zoon.
Kies voor Hem; Hij is Liefde en Hij is Waarheid” (2 mei 2016). “Vandaag roep ik jullie op, lieve kinderen, omdat jullie je van Jezus hebben afgekeerd – omdat jullie Hem op de achtergrond hebben geplaatst en over het hoofd hebben gezien. Daarom roep ik jullie op om voor Hem te kiezen en Jezus op de eerste plaats in jullie leven te zetten” (24 april 2017).
“Ik wil jullie vernieuwen en jullie met mijn hart leiden naar het Hart van Jezus, die nog steeds voor jullie lijdt en jullie oproept tot bekering” (25 oktober 1996). "Alleen als je dicht bij Jezus komt, zul je de onmetelijke liefde begrijpen die Hij voor ieder van jullie heeft" (25 februari 1998). "Ik roep jullie op om jullie harten steeds vuriger te laten ontbranden van liefde voor de Gekruisigde, en vergeet niet dat Hij Zijn leven uit liefde voor jullie heeft gegeven, zodat jullie gered konden worden" (25 september 2007).
13. Maria spreekt voor ons, maar het is Christus die de kracht geeft. Haar hele moederlijke werk bestaat er dan ook in ons te motiveren ons tot Christus te wenden:
"Hij zal jullie kracht en vreugde geven in deze tijd. Ik ben jullie nabij met mijn voorspraak" (25 november 1993). "Mijn handen bieden jullie mijn Zoon aan, die de bron van zuiver water is. Hij zal jullie geloof nieuw leven inblazen en jullie harten zuiveren" (2 oktober 2014). "Open jullie harten en geef jullie leven over aan Jezus, zodat Hij door jullie harten kan werken en jullie kan sterken in het geloof" (23 mei 1985).
Maria spreekt nederig over haar eigen woorden in vergelijking met het Eeuwige Woord, wiens woorden van leven effectief zijn in het transformeren van ons: "Lieve kinderen, Ik spreek tot jullie als Moeder, met eenvoudige woorden [...]. Mijn Zoon daarentegen, die voortkomt uit het Eeuwige Nu, spreekt tot jullie met woorden van leven en zaait liefde in open harten" (2 oktober 2017).
De werking van de Heilige Geest
14. In veel boodschappen wordt ons gevraagd het belang te erkennen van het vragen om de hulp van de Heilige Geest:
"Mensen hebben ongelijk als ze zich uitsluitend tot de heiligen wenden om iets te vragen. Het belangrijkste is te bidden tot de Heilige Geest om op je neer te dalen. Als je Hem hebt, heb je alles" (21 oktober 1983).
Begin met het dagelijks aanroepen van de Heilige Geest. Het belangrijkste is om tot de Heilige Geest te bidden. Want alles verandert en wordt helder wanneer de Heilige Geest op je neerdaalt (25 november 1983).
"Vóór de mis is het noodzakelijk om tot de Heilige Geest te bidden. Gebeden tot de Heilige Geest moeten altijd de mis vergezellen" (26 november 1983).
Mensen bidden op de verkeerde manier. Ze gaan naar kerken en heiligdommen om te vragen om materiële voordelen. Maar heel weinigen vragen om de gave van de Heilige Geest. Het belangrijkste wat je kunt doen, is gewoon smeken om de Heilige Geest, want als je de gave van de Heilige Geest hebt, heb je alles. (29 december 1983)
De oproep tot bekering
15. In de boodschappen wordt voortdurend opgeroepen om afstand te doen van een wereldse levensstijl en een buitensporige gehechtheid aan wereldse goederen, samen met frequente oproepen tot bekering, die ware vrede in de wereld mogelijk maakt. Bekering lijkt de kern te zijn van de boodschap van de Gospa : "Lieve kinderen! Vandaag roep ik jullie op tot bekering. Dit is de belangrijkste boodschap die ik jullie hier heb gegeven" (25 februari 1996).
"Mijn hart brandt van liefde voor jou. Het enige woord dat ik de wereld wil zeggen is dit: bekering, bekering. Laat het al mijn kinderen weten; ik vraag alleen om bekering" (25 april 1983).
"Lieve kinderen, vandaag wil ik jullie omhullen met mijn mantel en jullie allen leiden op de weg van bekering. Lieve kinderen, geef alstublieft heel jullie verleden, al het kwaad dat zich in jullie harten heeft opgehoopt, aan de Heer." (25 februari 1987)
“Je kunt niet zeggen dat je bekeerd bent, want je leven moet een dagelijkse bekering worden” (25 februari 1993).
“Ontwaak uit de vermoeide slaap van uw ziel en zeg met al uw kracht tot God: ‘Ja.’ Kies voor bekering en heiligheid” (25 maart 2001).
"Bekeer u, mijn kinderen, en kniel neer in de stilte van uw hart. Plaats God in het centrum van uw wezen" (25 mei 2001).
“Lieve kinderen, ook vandaag roep ik jullie met grote vreugde in mijn hart op tot bekering [...]. God wil de hele wereld bekeren; Hij wil haar roepen tot verlossing en tot de weg naar Hem, die het begin en het einde is van alle bestaan” (25 juni 2007).
De zware last van kwaad en zonde
16. Tegelijkertijd is er een dringende aansporing om de ernst van het kwaad en de zonde niet te onderschatten en Gods oproep om te strijden tegen het kwaad en de invloed van Satan zeer serieus te nemen. Een andere veelgehoorde oproep is om niet bang te zijn voor beproevingen. Af en toe wordt er gezegd dat het huidige moment een tijd van genade en een tijd van beproeving is.
Soms wordt dat laatste element in zeer sterke bewoordingen uitgedrukt – zoals bijvoorbeeld wanneer er gezegd wordt dat er overal wanhoop heerst, dat alles instort, enzovoort, en dat deze dingen vooral verband houden met het feit dat veel mensen geen geloof hebben en ver van God verwijderd zijn. Hieruit ontstaat de oproep om al ons lijden en onze moeilijkheden aan God op te dragen, zodat we de vruchten van genade en innerlijke troost kunnen dragen:
“Ik ween niet alleen omdat Jezus gestorven is, maar omdat Jezus gestorven is en zijn bloed tot de laatste druppel heeft gegeven voor alle mensen. Toch willen veel van mijn kinderen hier geen enkel voordeel uit halen” (1 april 1983).
Kijk om je heen, lieve kinderen, en je zult zien hoe groot de zonde is die deze aarde beheerst. Bid daarom dat Jezus zegeviert (13 september 1984).
Lieve kinderen, jullie weten dat ik jullie een oase van vrede heb beloofd. Maar weet dat naast die oase de woestijn ligt waar Satan loert en ieder van jullie probeert te verleiden. Lieve kinderen, alleen door gebed kunnen jullie elke invloed van Satan overwinnen op de plek waar jullie leven. Ik ben bij jullie, maar ik kan jullie je vrijheid niet ontnemen. (7 augustus 1986)
“Waar ik ook ga en waar mijn Zoon ook bij mij is, daar komt Satan ook. Jullie hebben hem, zonder het te beseffen, in jullie laten overheersen [...]. Geef niet toe, mijn kinderen! Veeg de tranen van mijn gezicht die ik vergoot toen ik zag wat jullie deden. Kijk om je heen!
Neem de tijd om tot God te naderen in de Kerk. Kom in het huis van jullie Vader. Neem de tijd om als gezin samen te komen en smeek om Gods genade. [...] Kijk niet met minachting naar de arme man die jullie bedelt om een stuk brood. Stuur hem niet weg van jullie volle tafel. Help hem!
En God zal jullie ook helpen [...]. Jullie, mijn kinderen, zijn dit alles vergeten, en Satan heeft daar ook aan bijgedragen. Geef niet toe! [...] Ik wil jullie niet verder verwijten maken; in plaats daarvan wil ik jullie nogmaals oproepen tot gebed, vasten en boetedoening” (28 januari 1987).
Lieve kinderen, op een bijzondere manier roep ik jullie nu allen op tot gebed en verzaking. Want Satan wil, meer dan ooit tevoren, zoveel mogelijk mensen verleiden tot de weg van dood en zonde. Help daarom, lieve kinderen, mijn Onbevlekt Hart te zegevieren in een wereld van zonde (25 september 1991).
"Laat Satan je niet rondslepen en met je doen wat hij wil. Ik roep je op om verantwoordelijk en vastberaden te zijn en je elke dag aan God te wijden" (25 januari 1998).
Nu, meer dan ooit tevoren, wil Satan de mens en zijn ziel verstikken met zijn besmettelijke wind van haat en onrust. In zo veel harten is er geen vreugde, omdat er geen God en geen gebed is. Haat en oorlog nemen met de dag toe. Ik roep jullie, mijn kinderen, op om met enthousiasme opnieuw het pad van heiligheid en liefde te bewandelen, omdat ik daarvoor onder jullie ben gekomen. Laten we samen liefde en vergeving zijn voor allen die alleen met menselijke liefde liefhebben en willen liefhebben, en niet met die immense liefde van God (25 januari 2015).
17. Onze Lieve Vrouw wijst op een mogelijkheid om de oorlog te beëindigen, maar daarvoor is de medewerking van christenen nodig om hun leven te geven. Dit impliceert een krachtige oproep tot verantwoordelijkheid: "Jullie praten, maar leven niet. Daarom, mijn kinderen, duurt deze oorlog zo lang. Ik roep jullie op om je open te stellen voor God en met God in jullie hart te leven [...].
Lieve kinderen, ik kan jullie niet helpen als jullie Gods geboden niet naleven, als jullie de Mis niet beleven en als jullie de zonde niet afwijzen" (25 oktober 1993). Niettemin wordt vier maanden later dankbaarheid geuit door de waarde van de medewerking van gelovigen te benadrukken: "Jullie hebben mij allen geholpen zodat deze oorlog zo snel mogelijk voorbij kan zijn" (25 februari 1994).
Het belang van de medewerking van gelovigen komt ook in andere contexten naar voren: "Jullie moeten allemaal, met jullie leven en jullie voorbeeld, meewerken aan het werk van de verlossing" (25 mei 1996).
Gebed
18. Op deze reis is gebed fundamenteel. De aansporing tot gebed is zowel constant als dringend aanwezig in de boodschappen:
Ik roep jullie nogmaals op om te kiezen voor gebed, want door gebed zullen jullie je bekering kunnen ervaren. Ieder van jullie zal, in eenvoud, gelijk worden aan een kind dat openstaat voor de liefde van de Vader (25 juli 1996).
Ik roep u op om uw dag te vullen met korte, vurige gebeden. Wanneer u bidt, staat uw hart open en heeft God u lief met een bijzondere liefde en schenkt Hij u bijzondere genaden. Maak daarom goed gebruik van deze tijd van genade en wijd hem aan God zoals nooit tevoren” (25 juli 2005).
19. Naast gebed komt de oproep tot vasten vaak voor, maar deze wordt uitgelegd als een vrijwillig gegeven offer, naast fysieke offers: "Als u in nood verkeert of in nood verkeert, kom dan naar mij. Als u niet de kracht hebt om op brood en water te vasten, kunt u andere dingen opgeven.
Naast eten zou het goed zijn om televisie te laten staan, want na het kijken naar televisieprogramma's bent u afgeleid en kunt u niet bidden. U kunt ook alcohol, sigaretten en andere genoegens laten staan. U weet zelf wat u moet doen" (8 december 1981).
De centraliteit van de mis
20. Voor de gelovigen vindt het gebed zijn hoogtepunt in de viering van de Eucharistie:
“De Mis is de hoogste vorm van gebed. Jullie zullen de grootsheid ervan nooit kunnen begrijpen” (13 januari 1984). “Lieve kinderen, ook vandaag wil ik jullie op een bijzondere manier uitnodigen tot de Eucharistie. Moge de Mis het middelpunt van jullie leven zijn! Lieve kinderen, moge de Eucharistie in het bijzonder in jullie gezin aanwezig zijn. Het gezin moet naar de Heilige Mis gaan en Jezus vieren.
Jezus moet het middelpunt van jullie leven zijn!” (15 juni 2018). “Moge de Heilige Mis voor jullie geen gewoonte zijn, maar een leven. Door elke dag de Heilige Mis te beleven, zullen jullie de behoefte aan heiligheid voelen” (25 januari 1998). “Vergeet niet dat in de Eucharistie, die het hart van het geloof is, mijn Zoon altijd bij jullie is. Hij komt naar jullie toe en breekt het brood met jullie; want, mijn kinderen, omwille van jullie is Hij gestorven, opgestaan en opnieuw gekomen” (2 mei 2016).
21. De volgende boodschap onderstreept de geringe waarde van de verschijningen zelf, vergeleken met de immense spirituele schat die de Eucharistie is:
“Ik ben dichter bij u tijdens de mis dan tijdens een verschijning. Veel pelgrims willen graag aanwezig zijn in de kleine ruimte van de verschijningen, en daarom verdringen ze zich rond de pastorie. Wanneer ze samenzwermen voor het tabernakel, zoals ze nu voor de pastorie doen, dan zullen ze alles begrepen hebben; ze zullen de aanwezigheid van Jezus begrepen hebben, want de Heilige Communie ontvangen is groter dan een visionair zijn” (12 november 1986).
Broederlijke Gemeenschap
22. De spiritualiteit van Medjugorje is niet individualistisch. Ze wordt vooral ervaren tijdens gemeenschappelijke evenementen, zoals bedevaarten en gebedsbijeenkomsten. Tegelijkertijd bevatten de boodschappen, naast het gebed, een constante oproep tot broederliefde – een liefde die de armen begeleidt, geeft, dient, vergeeft en nabij is:
"Dit is de enige waarheid, en het is de waarheid die mijn Zoon jullie heeft nagelaten. Jullie hoeven er niet veel over na te denken. Wat van jullie gevraagd wordt, is liefhebben en geven" (2 januari 2015).
"Ik roep jullie op, mijn kinderen, om te zien wie jullie geestelijke of materiële hulp nodig heeft. Door jullie voorbeeld, mijn kinderen, zullen jullie de uitgestrekte handen van God zijn, waarnaar de mensheid op zoek is" (25 februari 1997).
“Kies dan een dag in de week en wijd die aan de armen en de zieken: vergeet hen niet” (23 januari 1984).
"Lieve kinderen, ik spoor jullie aan om je naaste lief te hebben en vooral degene die jullie kwaad doet. Zo zullen jullie met liefde de intenties van het hart kunnen waarderen. Bid en heb lief, lieve kinderen! Met liefde zullen jullie zelfs datgene kunnen doen wat jullie onmogelijk leek" (7 november 1985).
Lieve kinderen, vandaag roep ik jullie op tot de liefde die God welgevallig en dierbaar is. Mijn kinderen, de liefde verdraagt alles – alles wat moeilijk en bitter is – omwille van Jezus, die liefde is. Daarom, lieve kinderen, bid dat God jullie te hulp komt [...]. Zo kan God jullie leven vormgeven en zullen jullie groeien in liefde. Verheerlijk God, mijn kinderen, met het Lied van de Liefde (1 Kor. 13), zodat Gods liefde van dag tot dag in jullie tot volle bloei mag komen” (25 juni 1988).
"Jullie vragen mijn Zoon om barmhartig voor jullie te zijn, maar ik roep jullie op tot barmhartigheid. Jullie vragen hem om goed voor jullie te zijn en jullie te vergeven, maar hoe lang smeek ik jullie, mijn kinderen, al om alle mensen die jullie ontmoeten te vergeven en lief te hebben!" (2 maart 2019).
Het gemeenschappelijke aspect van Medjugorje komt ook naar voren in de voortdurende nadruk op het fundamentele belang van het gezin in het christelijk leven: "Lieve kinderen, ik smeek jullie, begin alsjeblieft met het veranderen van jullie gezinsleven. Laat het gezin een harmonieuze bloem zijn die ik aan Jezus wil schenken. Lieve kinderen, laat elk gezin actief bidden, want ik verlang ernaar dat de vruchten van het gezin ooit zichtbaar worden. Alleen zo kan ik ze allemaal, als bloemblaadjes, aan Jezus geven voor de vervulling van Gods plan" (1 mei 1986).
23. Deze spiritualiteit omvat zeker ook een kerkelijke dimensie: een dimensie van gemeenschap met de hele Kerk, met de herders en in het bijzonder met de Heilige Vader:
“Vervul uw plichten goed en doe wat de Kerk u vraagt” (2 februari 1983). “Ik vraag mijn Zoon, uit liefde, om u door Hem eenheid te schenken: eenheid onderling en eenheid tussen u en uw herders. Door hen geeft mijn Zoon zich steeds opnieuw aan u en vernieuwt hij uw zielen. Vergeet dit niet” (2 augustus 2014).
“Als mijn kinderen vraag ik u: bid van harte voor de Kerk en haar dienaren, uw herders, opdat de Kerk mag zijn zoals mijn Zoon dat wenst: helder als bronwater en vol liefde” (2 maart 2018). “Bid voor mijn zeer geliefde Heilige Vader; bid voor zijn zending” (17 augustus 2014).
Vreugde en dankbaarheid
24. De spiritualiteit van Medjugorje is vreugdevol, feestelijk en omvat een oproep om de vreugde van het volgen van Christus te beleven en zelfs voor de kleine, goede dingen in het leven dankbaar te zijn:
Lieve kinderen, ik roep jullie op om je open te stellen voor God. Zie, mijn kinderen, zoals de natuur zich opent en leven en vrucht geeft, zo roep ik jullie ook op om met God te leven en je volledig aan Hem over te geven. Mijn kinderen, ik ben bij jullie en ik wil jullie voortdurend laten kennismaken met de vreugde van het leven. Ik verlang ernaar dat ieder van jullie de vreugde en liefde ontdekt die alleen in God te vinden zijn en die alleen God kan geven” (25 mei 1989).
Lieve kinderen, ik roep jullie op om God te danken voor alle gaven die jullie in je leven hebben ontdekt, zelfs voor de kleinste gave die jullie hebben waargenomen. Ik dank jullie samen. En ik verlang dat jullie allemaal de vreugde van deze gaven mogen ervaren, en dat God alles voor ieder van jullie mag zijn (25 september 1989).
"Bid, lieve kinderen, opdat het gebed leven voor jullie mag worden. Zo zullen jullie in jullie leven de vrede en vreugde ontdekken die God schenkt aan hen wier hart openstaat voor zijn liefde" (25 augustus 2007).
“Mijn kinderen, zij die bidden, voelen de vrijheid van Gods kinderen en dienen met een vreugdevol hart het welzijn van hun broeders en zusters, want God is liefde en vrijheid. Daarom, mijn kinderen, wanneer zij jullie willen ketenen en gebruiken, komt dat niet van God, want God is liefde en geeft zijn vrede aan elk schepsel” (25 oktober 2021).
“Vind vrede in de natuur en je zult God de Schepper ontdekken, aan wie je dank kunt zeggen voor alle schepselen” (25 juli 2001).
“Ik wil dat jullie allemaal gelukkig zijn hier op aarde” (25 mei 1987).
“Lieve kinderen! Bid en vernieuw jullie harten, zodat het goede dat jullie gezaaid hebben, vrucht van vreugde mag dragen” (25 februari 2024).
“Ik heb nodig dat je één bent met mijn Zoon, omdat ik wil dat je gelukkig bent” (2 mei 2015).
De Getuigenis van de Gelovigen
25. In de boodschappen vinden we ook dringende oproepen tot persoonlijk getuigenis. Over het algemeen zijn dit oproepen om te getuigen van geloof en liefde in iemands leven – sterker nog, we kunnen de missionaire boodschap van Medjugorje in die zin samenvatten. In dit verband richt de Gospa zich in de maandelijkse boodschappen aan de parochie vaak tot de gelovigen en noemt hen "apostelen van mijn liefde".
Lieve kinderen, als Moeder smeek ik jullie om te volharden als mijn apostelen [...]. Ik bid dat jullie getuige mogen zijn van de liefde van de Hemelse Vader, zoals mijn Zoon dat doet. Mijn kinderen, jullie is grote genade gegeven om getuigen te zijn van Gods liefde. Neem de verantwoordelijkheid die jullie is gegeven niet licht op. Bedroef mijn moederlijk hart niet. Als Moeder wil ik vertrouwen op mijn kinderen, op mijn apostelen” (2 november 2012).
"Apostelen van mijn liefde, mijn kinderen, wees als zonnestralen die met de warmte van de liefde van mijn Zoon iedereen om hen heen verwarmen. Mijn kinderen, de wereld heeft apostelen van liefde nodig" (2 oktober 2018).
Bijzonder mooi is een boodschap die mensen aanspoort minder waarde te hechten aan spectaculaire tekenen en in plaats daarvan met hun leven te laten zien wat ze geloven: "Jullie vragen mij om een teken, zodat mijn aanwezigheid geloofd kan worden. Het teken zal komen. Maar jullie hebben het niet nodig: jullie moeten zelf een teken zijn voor anderen" (8 februari 1982).
Eeuwig leven
26. In zoveel boodschappen wordt er sterk opgeroepen om het verlangen naar de hemel te wekken en daarmee ook de zoektocht naar de ultieme betekenis van het bestaan in het eeuwige leven: “Lieve kinderen, vandaag wil ik jullie allemaal oproepen om te kiezen voor het paradijs” (25 oktober 1987). “God zendt mij om jullie te helpen en jullie naar het paradijs te leiden, jullie doel” (25 september 1994). “Ik wil van jullie een prachtig boeket maken, klaargemaakt voor de eeuwigheid” (25 juli 1995).
“Zonder Hem is er geen toekomst en geen vreugde, maar bovenal is er geen eeuwige redding” (25 april 1997). “Kies voor heiligheid, mijn kinderen, en denk aan de hemel” (25 mei 2006). “In jullie hart zal het verlangen naar de hemel geboren worden. Vreugde zal in jullie hart gaan heersen” (25 augustus 2006). “Jullie zijn zo blind en gehecht aan aardse dingen en denken aan het aardse leven. God heeft mij gezonden om jullie naar het eeuwige leven te leiden” (25 oktober 2006).
“Vergeet niet dat jullie pelgrims zijn op de weg naar de eeuwigheid” (25 november 2006). "Vergeet niet dat je voorbijgaat, als een bloem in een veld" (25 januari 2007). "Vergeet niet dat je pelgrims bent op deze aarde" (25 december 2007). "Alles gaat voorbij, mijn kinderen; alleen God blijft" (25 maart 2008). "Ik verlang, mijn kinderen, dat ieder van jullie verliefd wordt op het eeuwige leven dat jullie toekomst is" (25 januari 2009).
Berispingen en bedreigingen
28. In sommige gevallen lijkt Onze Lieve Vrouw enige irritatie te tonen omdat sommige van haar instructies niet werden opgevolgd. Ze waarschuwt dan ook voor dreigende signalen en de mogelijkheid dat ze niet meer verschijnt (hoewel de berichten daarna onverminderd doorgaan):
"Ik ben gekomen om de wereld voor de laatste keer tot bekering op te roepen. Later zal ik niet meer op aarde verschijnen. Dit zijn mijn laatste verschijningen" (2 mei 1982).
"Haast je om te bekeren. Wanneer het beloofde teken zich op de heuvel manifesteert, zal het al te laat zijn" (2 september 1982).
"Vandaag roep ik u voor de laatste keer aan. Het is nu vastentijd en u kunt als parochie nu uit liefde aan mijn oproep gehoor geven. Als u dat niet doet, wil ik u geen boodschappen meer geven" (21 februari 1985).
Deze boodschappen moeten enkel opgevat worden als een oproep om de bekering niet uit te stellen of te vertragen, met in gedachten wat Paulus zegt: “Zie nu de gunstige tijd; zie nu de dag des heils!” (2 Kor. 6:2).
Eén van de berichten geeft namelijk het juiste licht om de andere berichten die we hebben genoemd, correct te kunnen interpreteren:
"Degenen die catastrofale voorspellingen doen, zijn valse profeten. Ze zeggen: 'In zo'n jaar, op zo'n dag, zal er een catastrofe zijn.' Ik heb altijd gezegd dat er straf zal komen als de wereld zich niet bekeert. Daarom roep ik iedereen op tot bekering. Alles hangt af van uw bekering" (15 december 1983).
Berichten aan de parochie
29. Er zijn andere uitdrukkingen die het risico lopen verkeerd geïnterpreteerd te worden, zoals het geval is met de boodschappen voor de parochie. Daarin lijkt Onze Lieve Vrouw controle te willen uitoefenen over de details van de spirituele en pastorale reis van de parochie (inclusief verzoeken om vastendagen of specifieke verbintenissen voor de verschillende liturgische seizoenen), wat de indruk wekt dat ze de plaats wil innemen van de gewone parochiestructuren die bedoeld zijn voor deelname. Soms, zoals we kunnen zien in de volgende boodschappen, reikt de "speciale zorg" die Onze Lieve Vrouw over de parochie wil uitoefenen tot het punt van verwijten dat haar pastorale richtlijnen niet worden opgevolgd:
Lieve kinderen, ik heb deze parochie op een bijzondere manier uitgekozen en ik wil haar leiden. Met liefde bescherm ik haar en ik wil dat iedereen de mijne is. Dank jullie wel dat jullie hier vanavond zijn. Ik wil dat steeds meer van jullie bij mij en mijn Zoon zijn. Ik zal jullie elke donderdag een speciale boodschap geven (1 maart 1984).
“Lieve kinderen, bid morgenavond [op het feest van Pinksteren] om de Geest van Waarheid. Vooral jullie uit de parochie, want jullie hebben de Geest van Waarheid nodig om de boodschappen door te geven zoals ze zijn, zonder er iets aan toe te voegen of weg te laten, maar [ze door te geven] zoals Ik ze heb gegeven” (9 juni 1984).
Lieve kinderen, in deze dagen [van de Advent] roep ik jullie op tot gezinsgebed. Ik heb jullie bij verschillende gelegenheden boodschappen in Gods naam gegeven, maar jullie hebben niet naar mij geluisterd. Deze kerst zal onvergetelijk voor jullie zijn, zolang jullie de boodschappen die ik jullie geef, aanvaarden” (6 december 1984).
Lieve kinderen, ik wil jullie mijn boodschappen blijven geven, en daarom roep ik jullie vandaag op om ernaar te leven en mijn boodschappen te aanvaarden. Mijn kinderen, ik heb jullie lief en heb deze parochie uitgekozen die ik bijzonder liefheb, waar ik met vreugde verbleef toen de Allerhoogste mij zond. Daarom roep ik jullie op: aanvaard mij, lieve kinderen, zodat ook jullie gelukkig mogen zijn. Luister naar mijn boodschappen! Luister naar mij! (21 maart 1985).
"Vandaag wilde ik stoppen met het geven van boodschappen aan u, omdat sommige mensen mij niet accepteerden. De parochie heeft echter vooruitgang geboekt en ik wil u boodschappen geven zoals nooit tevoren in de geschiedenis sinds het begin van de wereld" (4 april 1985).
|