14/9 De laatste bekentenis van Charlie Kirk - Living Faith Daily
Charlie Kirk, bekend om zijn protestantse overtuigingen, sprak in het openbaar woorden die bijna katholiek klonken. Op 16 juli 2025, tijdens zijn programma, sprak Charlie Kirk woorden die de evangelische wereld schokten. Hij zei: "Wij als evangelische Christenen zijn te ver gegaan. We praten niet genoeg over Maria. We eren haar niet genoeg. Maria was duidelijk belangrijk voor de vroege Christenen. Sterker nog, ik geloof dat een van de manieren om giftig feminisme in Amerika aan te pakken, Maria de oplossing is."
Hij herinnerde zijn publiek eraan dat de Bijbel verkondigt: "Alle generaties zullen mij zalig prijzen." Lucas 1:48. Door de aandacht op Maria te vestigen, opende Kirk een deur die veel van zijn medeprotestanten eeuwenlang hadden gesloten. Zijn laatste bekentenis riep de vraag op of Maria de ontbrekende sleutel zou kunnen zijn voor Christenen vandaag. Het gaat in de eerste plaats om de Schrift zelf.
En wanneer we ons tot de Bijbel wenden, staat zij centraal in het verhaal van de verlossing. In Lucas 1:26-38 begroet de engel Gabriël haar met de woorden: "Wees gegroet, vol van genade, de Heer is met u." De hemel zelf erkent haar unieke missie. Haar antwoord: "Laat mij gebeuren naar uw woord, is een totale overgave die de geschiedenis verandert." Ten eerste opent haar JA de deur voor de incarnatie waarin God onze wereld kan binnenkomen. Later in Lucas 1:48 verkondigt Maria zelf: "Alle generaties zullen mij zalig prijzen."
Het is het geïnspireerde woord van God. De Heilige Geest vertelt ons in de Schrift dat Maria door alle generaties geëerd zal worden. Charlie Kirk herinnerde ons eraan dat het eren van Maria bijbels is. En misschien is dit wel de reden waarom zijn bekentenis zo diep raakte. Want wanneer de Bijbel zelf haar gezegend noemt, hoe kunnen wij als Christenen dan anders handelen?
Na haar JA aan de engel, verheft Maria haar stem in een van de krachtigste hymnen uit de Schrift, het Magnificat. In Lucas 1:46 tot 55 verkondigt ze: "Mijn ziel verheft de Heer en mijn geest verheugt zich in God, mijn Redder." Maar haar lied is meer dan persoonlijke dankbaarheid. Het is een profetische roep om gerechtigheid. Ze verkondigt een God die de machtigen van hun troon stoot en de nederigen verheft, die de hongeren met goede dingen vult en de rijken met lege handen wegstuurt.
Dit is de stem van een profeet, een vrouw die de waarheid van Gods handelen in de geschiedenis ziet. Maria is moedig. Ze confronteert de arrogantie van de machtigen en wekt hoop voor de armen. Voor de wereld van vandaag staat haar Magnificat als een uitdaging. In een tijd die gekenmerkt wordt door hebzucht, verdeeldheid en morele verwarring, zingt Maria een ander lied.
Een lied van ommekeer, waarin nederigen worden verheven en hoogmoedigen worden vernederd. Charlie Kirk wees Maria aan als de oplossing, niet omdat ze Christus vervangt, maar omdat ze hem grootmaakt. Haar hele bestaan verklaart: "Het gaat niet om mij. Het gaat om Hem." En daarom is zij door de eeuwen heen het voorbeeld van waar discipelschap gebleven.
Het evangelie van Johannes presenteert ons een indrukwekkend moment op de bruiloft in Kana. Johannes 2:1-11. Het feest is in volle gang. Maar plotseling is de wijn op. Een gênante crisis voor de gastheren. Wie merkt het als eerste? Niet de bedienden, zelfs niet de ceremoniemeester. Het is Maria. Zij ziet de nood eerder dan wie dan ook en wendt zich tot haar zoon. Ze hebben geen wijn. En wanneer Jezus lijkt te aarzelen, gaat Maria niet in discussie. Ze wendt zich tot de bedienden en spreekt: Doe wat Hij je zegt.
Dit zijn woorden voor elke gelovige. Woorden die het hele Christelijke leven samenvatten. Dankzij haar voorspraak verricht Jezus Zijn eerste wonder. Water wordt wijn. Het gewone wordt buitengewoon. Dit is het patroon van Maria's rol. Ze vestigt geen aandacht op zichzelf. Ze wijst ons aan Christus. Ze zegt ons wat ze in Kana zei. Vertrouw Hem. Gehoorzaam Hem. Volg Hem. Maria herinnert ons aan het enige gebod dat ertoe doet. Doe wat Hij je ook zegt. Daarom is zij de oplossing, als degene die ons altijd naar Hem leidt. Het heiligste moment in de geschiedenis speelt zich af op Golgotha.
Jezus, de Zoon van God, hangt aan het Kruis. Om Hem heen zijn velen gevlucht, maar Maria blijft. Het evangelie van Johannes vertelt ons dat zij met slechts een paar trouwe discipelen bij het kruis stond. Johannes 19 25:27. Het is hier in zijn laatste doodsstrijd dat Jezus woorden van verbazingwekkende betekenis spreekt. Kijkend naar Maria en naar de geliefde discipel, zegt Hij: "Vrouw, zie uw zoon. Zie uw moeder."
Op het moment dat Hij de wereld verlost, vertrouwt Jezus Maria toe aan Johannes en via Johannes aan ons allen. Zij wordt meer dan de Moeder van Jezus. Zij wordt de Moeder van de Kerk, de spirituele Moeder van elke Christen die haar Zoon volgt. Maria wijst ons naar Christus. Maar aan het Kruis wijst Christus ons terug naar Maria. Deze wederzijdse uitwisseling bezegelt haar rol in de heilsgeschiedenis. Zij is een moeder die in het hart van de verlossing staat. Maria herontdekken betekent niet Christus verliezen. Het betekent de volheid ontvangen van wat Christus aan het Kruis heeft aangeboden.
Na de dood en opstanding van Christus verzamelden de apostelen zich in angst en onzekerheid. De wereld voelde zich vijandig door de overweldigende missie. En toch geeft Handelingen 1:14 ons een detail: "Al deze mensen wijdden zich eensgezind aan het gebed, samen met de vrouwen en Maria, de Moeder van Jezus." Bij de geboorte van de Kerk is Maria aanwezig. Ze is aanwezig in het hart van de bovenzaal, en verenigt de apostelen in gebed terwijl ze wachten op de komst van de Heilige Geest.
Dezelfde vrouw die de Geest ontving bij de aankondiging, bidt nu dat de Geest neerdaalt op de hele Kerk. De apostelen, toekomstige leiders van de Kerk, knielen in gebed met Maria. Vanaf het allereerste begin begreep de geloofsgemeenschap haar rol als bron van kracht. Zij was de Moeder die aanmoedigde tot gebed en voorspraak. De Kerk heeft Maria nodig in haar midden. Door de eeuwen heen heeft God haar steeds weer toegestaan om te verschijnen als een Moeder voor Zijn volk.
Denk aan Guadalupe in 1531, Lourdes en Fatima in 1917, met een dringende oproep: bekeer u, bid de rozenkrans en keer terug tot Christus. Haar waarschuwingen over oorlog, vervolging en de noodzaak van boetedoening blijken profetisch in de 20e eeuw en klinken nog steeds door.
Maria is het tegengif tegen een cultuur van 'ik wil'. Zij belichaamt een cultuur van 'Uw wil geschiede'.
|