Inhoud blog
  • Het Verhaal van de Vlaamse Vriendenkring Benidorm
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Met de jakhalzen op stap.
    Van nieuw begin tot slotakkoord.
    28-08-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Verhaal van de Vlaamse Vriendenkring Benidorm

    Start van het Spaanse Avontuur

    Ons avontuur begon met de huur van een appartement in La Cala de Finestrat, waarvoor een jaarcontract werd afgesloten. In januari 2015 kregen we de sleutels, waarmee ons nieuwe leven in Spanje officieel startte. Daarna volgde het uitzoeken en aanschaffen van meubels om ons te kunnen vestigen. Om het nieuws uit België te blijven volgen, lieten we TV-Vlaanderen installeren.

    Omdat onze kennis van het Spaans nog beperkt was, gingen we in een lokale taverne op zoek naar informatie en hoopten daar op landgenoten te stuiten. Dit bleek succesvol: we maakten kennis met een Vlaming die ons niet alleen van hulp voorzag, maar direct tot actie overging.

    Hij plaatste dus de schotelantenne voor de best mogelijke ontvangst.

    Tijdens de installatie raakten we in gesprek en werden we uitgenodigd voor de woensdagmiddagbijeenkomst van de Vlaamse Vriendenkring Benidorm, in taverne Maysan.

    Al snel daarna namen we deel aan de bingo.

    Bestuurlijke Betrokkenheid en Ontwikkelingen

    Ongeveer drie weken later vroeg de ondervoorzitter van de V.V.B. of ik het bestuur wilde ondersteunen. Kort nadien bleek dat de secretaris tijdelijk naar het buitenland vertrok voor het huwelijk van zijn zoon, waardoor vervanging nodig was. Toen deze secretaris op 31 december 2016 zijn ontslag indiende, werd ik vanaf 1 januari 2017 aangesteld als secretaris.

    Veranderingen binnen het Bestuur

    In maart 2018 werd Marcus verkozen tot voorzitter, als opvolger van Dirk.

    Zijn aanstelling bracht de nodige onrust: op 18 augustus 2018 nam Marcus per mail ontslag.

    Hij kwam daar later op terug, maar vertrok op 7 oktober 2018 definitief.

    Zowel het bestuur als de ASLV (Algemene Statutaire Ledenvergadering) stemden unaniem in met zijn vertrek maar Marcus bleef betrokken bij het clubblad, waarvan Marc de verzorging op zich nam.

    Tijdens dezelfde vergadering werden Hans en Rita verkozen als bestuursleden – Hans voor materiaalbeheer en audio tijdens clubnamiddagen, Rita als ondersteuning van Albertine bij sociale activiteiten.

    In oktober 2019 werden Annick, Luc en Robert, als vrijwilligers, toegevoegd aan het bestuur.

    De functies van Hans en Rita bleken van korte duur want begin 2020 namen ze ontslag en werden hun taken door Robert overgenomen.

    Pandemie en Locatieverandering

    Begin 2020 trof de pandemie Spanje en besloot hotel Marina daardoor tijdelijk te sluiten en te renoveren maar een alternatief voor de woensdagnamiddagen werd snel gevonden in taverne-Restaurante Pinnochio in Benidorm.

    Financiën en Bestuurscrisis

    Eind 2020 zorgden interne onenigheid en onregelmatigheden voor het vertrek van penningmeester Pierre. Tijdens de lockdown besloot Pierre stiekem een optreden te filmen met zijn gsm, wat tot grote ergernis leidde bij de uitbaters van Pinnochio.

    De samenwerking werd daardoor direct stopgezet, waardoor de vereniging opnieuw een locatie moest zoeken. Fabienne nam vervolgens de boekhouding over.

    Opvolging van het Voorzitterschap

    Na ‘Marcus’ vertrek werd actief gezocht naar een nieuwe voorzitter. Tijdens de ASLV van maart 2019 werd een nieuwe voorzitster gekozen, bekend om haar talent voor delegeren en haar motto:

    "Dit is jouw taak want je kan dat goed en je doet dat graag."

    De secretaris kreeg dus diverse extra taken, zoals het voorbereiden van vergaderingen, het contacteren van artiesten en het organiseren van evenementen.

    Ondanks dat ik ervoor zorg draagde dat de voorzitster steeds op de voorgrond kwam ontstond echter ontevredenheid over haar publieke opmerkingen richting de secretaris want die zou, ten onrechte, haar gezag ondermijnen.

    Niettemin voltooide ze haar termijn en nam na vier jaar ontslag als voorzitster en als lid van de beheerraad.

     Op 23 maart 2023 werd een nieuwe voorzitter verkozen en nam de secretaris die rol op zich, ondersteund door diens echtgenote als secretaresse.

    Deze dubbelrol werd vol toewijding vervuld, tot een hersenbloeding van Rosette zorgde voor het neerleggen van beide functies op 1 januari 2025.

    Einde van het Voorzitterschap en de V.V.B.

    Het einde van mijn voorzitterschap was niet alleen het gevolg van de gezondheid van mijn echtgenote. Regelmatig werd mijn beleid en inzet betwist door andere bestuursleden en groeide het wantrouwen, mede door leden die zich wilden afscheiden van het Rockstar café.

    Dit leidde uiteindelijk tot nieuwe verkiezingen voor het bestuur.

    Op 17 februari 2025 werden Albertine als voorzitster, Hilda als secretaris en Annick als penningmeester verkozen. Om het VZW-statuut correct te volgen, werd op 29 januari 2024 een externe raadgever aangesteld voor de boekhouding en aangiftes.

    Tijdens de afsluitende vergadering kwam een, nogal lullig, lid met een Scandinavische naam op agressieve wijze laten blijken blij te zijn met mijn vertrek. Door het falen van de opvolgsters raakten administratie en fiscaliteit in het slop, waardoor de toekomst van de vereniging onzeker werd.

    Ik heb op 1 januari 2025 mijn ontslag ingediend; mijn opvolgster heeft haar functie nooit daadwerkelijk opgenomen. De ASLV van 17 feb. ‘25 werd voortijdig beëindigd vanwege het niet goedkeuren van de kasverslagen en de begroting.

    Voor zover bekend, is er tot nu toe geen opvolgende vergadering georganiseerd om de toekomst van de V.V.B. veilig te stellen.

    Financiële Kwesties binnen de V.V.B.

    Na het afrekenen van meerdere aankopen met eigen middelen – meestal software – kreeg ik het etiket ‘fraudeur’ opgeplakt.

    Het is echter zo dat je bepaalde evenementen niet zomaar kunt organiseren zonder bijkomende software aan te kopen, zoals bv. een muziekbingo, een kwis of het opmaken van een nieuwsbrief.

    De door de nieuwe secretaresse aangestelde ‘specialisten’ onderzochten de boekhouding, maar hun werkwijze maakte de administratie onoverzichtelijk.

    De facturen, aangekocht met eigen middelen, stonden op naam van de V.V.B., zodat de btw kon worden teruggevorderd, en dit was bewust gedaan om de vereniging financieel te helpen.

    Toch circuleren er nu onderbouwde beschuldigingen, wat ik als kwetsend ervaar.

    Volgens de boekhouder werd de boekhouding afgesloten met een positief saldo, maar de secretaresse koos ervoor onnodige discussies met de boekhouder te voeren en een einde te maken aan de samenwerking.

    Hierdoor blijven ‘losse flodders’ rondgaan en heb ik aangegeven juridische stappen niet uit te sluiten bij aanhoudende beschuldigingen.

    28-08-2025 om 18:36 geschreven door Rosdan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:VVB, ASLV, fraude
    >> Reageer (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!