Wherever you may chance to be--Wherever you may roam,
Far away in foreign lands; Or just at Home Sweet Home;
It always gives you pleasure, it makes your heart strings hum
Just to hear the words of cheer,
"I see you've traveled some."
When you get a brother's greeting, and he takes you by the hand,
It thrills you with a feeling that you cannot understand,
You feel that bond of brotherhood that tie that's sure to come
When you hear him say in a friendly way
"I see you've traveled some."
And if you are a stranger, in strange lands all alone
If fate has left you stranded--Dead broke and far from home,
It thrills you--makes you numb, when he says with a grip of fellowship,
"I see you've traveled some."
And when your final summons comes, to take a last long trip,
Adorned with Lambskins Apron White and gems of fellowship--
The Tiler at the Golden Gate, With Square and Level and Plumb
Will size up your pin and say "Walk In",
"I see you've traveled some."
Author Unknown
01-06-2010
Zomerzonnewende
wanneer de poort van de goden
gesloten wordt
en het licht
geen schaduw meer heeft
is er amper nog nacht
het ogenblik waarin alle eeuwigheid is vervat
het eeuwige tegenwoordige
met noch tijd
noch ruimte
is
witte rozen worden gekoesterd
vuren worden
ontstoken
als schimmen van
hoop
de vlammen als bron van leven
worden geboren
in liefde
Vivaldi weerklinkt
als het afscheid
voor de welverdiende rust
met een blik
een handdruk
een omhelzing
wordt bezegeld
en wanneer de natuur
opnieuw ontwaak
en de poort van de mensen
ontsloten is
keren we terug
en
zullen opnieuw vruchten uit
onze arbeid
leren putten
18-12-2009
mijn zoekende traditie?!
de tattoo
op mijn ziel
als het collectieve
in mijn geheugen
het ongekende
weten
als verbijsterende
intuïtie
de mystieke
droom
als water
dat oeverloos
uitdeint
snakkend
naar kennis
die weten is
in wording
uitmondende
rustige
onrust
plaats makend
voor het
gepieker
met de
luisterende
vraagtekens
de eerste
niet gehoorde
klank
die wakker schiet
als uit een slaap
de onbestaande stilte
overstijgend
die kiezeltjes strooit
op een wazige weg
waar een ster
helder straalt
18-09-2009
herfst
vroege sneeuw
spookt
in mijn kop
en koude, druilerig kille
gedachten
drijven
mistige regenwolken
doorheen mijn
bermudadriehoek
waar chaotische
overwonnen gewaande hersenspinsels
zonder samenhang
opduiken
aquarellen dwarrelen
tussen de herfstbladeren
naar mijn cortex
en klitten samen
tot
chrysanten
kunstzinnig geschikt
als tranen
op een
stinkende lijkwade
die zich te lang
in het zonlicht
koesterde
en waaruit
na
de nieuwe winter
mijn sluimerende
ideeën
vruchtbaar
kunnen ontkiemen
29-07-2009
Het verhaal van de (lege) doos - Arjan Meutgeert - juni 2008
Wat is (volgens mij!) vrijmetselarij
Wat u gelooft, is eigenlijk niet interessant. Hoe u over de dingen denkt evenmin. Het zijn slechts uw persoonlijke indrukken en aannames in de tijd. Immers: uw waarden en/of normen lijken voor u hoogstaande vergulde zaken die, in ontmoeting met de ander, slechts het predicaat mening mogen dragen, niets meer en niets minder. Vrijmetselarij heeft er hoegenaamd niets mee van doen. Maar toch wil ik uw mening wél graag horen en het liefst binnen de veilige muren van onze getande rand (wij gebruiken de term "de getande rand" om aan te geven dat, wat je in de loge zegt, daar ook daadwerkelijk blijft, je kunt in de loge dus overal over spreken, over gevoelens en dergelijke, zonder dat dit doorverteld wordt). Of wij het eens worden is helemaal niet ter zake doende. Dikke kans dat we het niet eens worden, maar we spreken af dat we elkaar niet slaan of kleineren maar dat we samenkomen in harmonie, handelen volgens de hoogste wet en uiteengaan in de rechte verhouding. Sommigen van ons proberen de broederschap in een bepaalde hoek te plaatsen, die roepen dan op de kolommen dat de vrijmetselarij religieus is of die willen dat er op belangrijke vergaderingen dingen uitgesproken worden die bevestigen dat ook zij een plek hebben onder de zon c.q. binnen de broederschap. Ook dat is niet interessant. Ieder vrij man van goede naam is welkom, religieus of niet, atheïst, deïst, daoïst, agnost, rationalist, humanist, empirist. Het fenomeen vrijmetselarij is namelijk geen stroming in het denken, noch is het een denkrichting, een vrijzinnige kerk, laat staan een sekte. Vrijmetselarij is een kader die tot op de dag van vandaag zijn waarde heeft bewezen. In de vergaarbak vrijmetselarij zitten mannen van allerlei pluimage, van allerlei gedachten, vanuit allerlei andere komaf en van alle ladders van het sociale leven. De vrijmetselarij is dus eigenlijk niets, of beter, zoals onze vorige hoogleraar (prof. van de Sande) zo prachtig verwoorde, een lege doos. Wel een prachtige doos, dat moet gezegd, maar wél leeg. Dat het een speciale doos is, mag duidelijk zijn, want het is versierd met allerlei gereedschappen, symbolische welteverstaan. Er hangt een winkelhaak en passer, een schietlood en een koord (bouwsymboliek) (indien gewenst zelf om te bouwen tot een koord met negen knopen) en nog veel meer. Maar de doos, ik kan het niet vaak genoeg zeggen is leeg! Wat moet je dan met zoiets? Mensen om je heen vragen je dat ook: wat moet je nu met zon rare (wel mooi hoor) lege doos waar allerlei symbolische gereedschappen op geborduurd staan. Je staat er vaak ook wel een beetje onbeholpen bij met die doos onder je arm en vele mensen die je hoofdschuddend gadeslaan, terwijl jij onhandig aan je schootsvel frunnikt. Die doos zelf zijn onze ritualen, het zijn de zijden van de doos waarin we uiteindelijk zelf de inhoud bepalen. Goeie, stevige kaders die de dingen die we erin gooien goed herbergen. En het is best een grote doos, of nee, beter: er kan (het lijkt wel tovenarij) heel veel in, zonder dat de doos vol is. Het dekseltje past er iedere keer na een comparitie of Open Loge weer op en het verbaast ons iedere keer weer. We mogen er ook best wel eens iets uitgooien. Dat doen we ook, want er zijn momenten dat we van inzicht veranderen en dingen eruit gooien of verwisselen met dingen die we belangrijker of beter vinden. Dat mag allemaal met de doos. We gooien er zelfs wel eens dingen uit die we wél belangrijk vinden. Gewoon om eens, zoals gezegd wordt, een hengeltje uit te gooien, een experiment dus. Van dogmas zijn we tenslotte niet gediend. Think outside the box zeg maar. David Hume zei: dogmatici zijn dwazen!. We maken best wel ruzie hoor (we blijven natuurlijk onbeholpen vlerken). Over gebouwen, over de vorm van onze ritualen (terwijl dat in diepste wezen mantras zijn, die door de herhaling de diepere sfeer op zou moeten roepen van het denken outside the box), het archaïsche taalgebruik is dan ook niet zo relevant, alhoewel we daar wel eens over discussiëren, het is de herkenbaarheid dat ons van een orgiastische sfeer omhoog kan stuwen naar platonische of misschien nog hogere sferen), over wat het hoofdbestuur nu weer heeft geflikt, en op nummer één staat de bijbel. Dat is (vaak) een oud boek die in onze werkplaats op een prachtig vierkante kubiek (ja, ook weer een symbool) ligt. Hij ligt open bij één passage die we van belang achten. Iets met Licht (met de zon??)(lichtsymboliek). Verder is het een symbool zoals daar in die werkplaats heel veel liggen, hangen en staan. Zelfs wij, in onze zwarte pakken, in welke hoedanigheid ook, met onze vreemde geen, voor het oog belangrijk, doel dienende schootsvellen(dit komt van de operatieve metselaren die een schootsvel droegen met daarin hun gereedschappen. De tegenwoordige schootsvellen kunnen geen gereedschappen in zich dragen, maar hebben een symbolische waarde) voor, zijn die avond symbool. We vormen driehoeken, kolommen, een wereldomspannende broederkring. Die bijbel is dus het symbool van de heilige wet een (cultuur?)kader waarin we onszelf plaatsen. Elders in de wereld ligt er een ander, in die streek van de wereld, belangwekkend boek. In dat boek wordt over een God gesproken en wie het wil kan die God in zijn doos stoppen of het laten. Dat is het mooie van onze club: het komt slechts en alleen op jou aan. En als er dan een dominee is die een boek schrijft met de opmerkelijke titel: Geloven in een god die niet bestaat, dan maakt dat onze reis alleen maar leuker, ja, zo kun je er ook tegenaan kijken! Spinoza heeft het fundament gelegd. Hij bedacht dat er absolute vrijheid van godsdienst, absolute vrijheid van meningsuiting en een absolute scheiding van kerk en staat zouden moeten heersen in een gelukkige maatschappij. Hij vond dat het onze fundamentele, morele plicht was ons begrip en onze kennis van alles te vergroten zoveel als in ons vermogen ligt. Anderson en zijn tijdgenoten schreven op die inzichten voort. Dogmas zijn er bij ons niet, nou ja, de vrijmetselarij kent geen dogmas. Individuen kennen wellicht wel dogmas, maar de vrijmetselarij vindt niets, denkt niets, maar leidt op. Een soort levensschool dus, waar naast klinkende achten ook vaak (dikke) onvoldoendes worden gehaald. Over de lesmethode kan gediscussieerd worden natuurlijk, maar stiekem koesteren we die wel, want het heeft een (houdbare) levensgeschiedenis van tenminste 300 jaar en misschien wel veel langer. Als je die voor het eerst ziet, dan weet je absoluut niet waar het over gaat. Je moet het namelijk herhalen, op je in laten werken en dan heel langzaam komen er steeds meer lagen naar boven. Net alsof je in een oud huis het behang er afkrabt en telkens weer nieuwe lagen ontdekt. Of Koning Salomo, de tempel, Hiram Abiff, de boze gezellen (in de vrijmetselarij gebruiken we de (bouw van) de tempel van Salomo als metafoor van "het mooiste bouwwerk ooit", met Hiram Abiff als bouwmeester en de gradenstelsels leerling, gezel en meester die nog steeds wordt gebruikt) ooit hebben bestaan is helemaal niet relevant. Wél spreekt ons die metafoor aan omdat we in een cultuur groot zijn geworden waar de bijbel een significante rol speelt, hoe graag we dat soms ook anders zouden zien. Of de vrijmetselarij religieus is? Dat is een heel moeilijke vraag, want wat is religieus? Als je het bedoelt in de zin van Religare=verbinden, dan zou dat wel eens kunnen. We zijn met elkaar verbonden (en we laten dat zien door in de broederketen te staan als een schakel in een broederketen die de hele wereld omspant), maar als je het in godsdienstige zin bedoelt dan moet ik teleurstellen. We hebben geen goeroe, geen voorgangers, geen belijdenissen. We spreken van de Opperbouwmeester van het heelal, maar hoe je die naam invult, dat moet je helemaal zelf weten. We hebben niet een gezamenlijk gedachtegoed, dus we zijn geen godsdienst. Gelukkig maar! Toch lijken we ook aan de andere kant wél aan religie te doen, maar dan meer in de sfeer van de filosoof Derrida. Een meer universele religie, waar mensen van alle abrahamistische, monotheïstische godsdiensten opeens elkaar weer kunnen vinden. Een God is dood van Nietsche - religie, een de laatste christen is aan het kruis gestorven religie. Een religie zonder dogma, waar verdraagzaamheid heerst en gerechtigheid. Zeg maar: diep gelovig terwijl je ervan overtuigd bent dat God niet bestaat. De essentie van het geloven terwijl god niet bestaat (de reflecterende religie van Kant) is in mijn overtuiging de moeite die we ons getroosten om te zoeken naar de essentie van ons bestaan. We zijn allemaal gelijk en als we een functie bekleden dan bezetten we de stoel die zon functie symboliseert. Een voorzitter, ook wel achtbare meester genoemd, zit de bestuursvergaderingen voor, maar is niet de baas van de club. O, natuurlijk zijn er wel mannen in onze kring die dat wel vinden. Die vinden dat ze heel wat zijn als ze op de troon zitten, het liefst behangen met veel klatergoud en medailles. Mannen die er prat opgaan al zo-enzo veel jaar lid te zijn. Die zitten allemaal nog in hun opportunistische fase (en we hopen natuurlijk dat die snel voorbij gaat). Onze ouderwetse benamingen speelt dat natuurlijk ook wel enigszins in de hand. Maar een pas ingewijde leerling is niet meer of minder dan onze grootmeester en wie dan ook in het hoofdbestuur of wie dan ook in de loge. Of we filosofisch zijn? Dat denk ik wel,althans we doen ons best. We houden ervan om kennis tot ons te nemen en dat te wikken en te wegen en eventueel (deels) in onze doos te doen. We willen graag weten wat anderen van iets denken of vinden. Dat lijkt misschien op het eerste gezicht egoïstisch, maar boven onze tempel staat Ken Uzelve Gnothi Seauton (zoals op de tempel van het orakel van Delphi). En daar onder ligt, onlosmakelijk verbonden hiermee, het Epimeleia Heautou (de zorg voor jezelf). Zonder het tweede, niet het eerste en zonder het eerste niet in staat iets voor de wereld te kunnen betekenen. Met die doos onder onze arm gaan we dan weer de wereld van alledag in en proberen om onze praktisch opgedane kennis en wijsheid, te toetsen én toe te passen in ons leven. We noemen dat dan je laten kennen in het westen(weer lichtsymboliek, de zon gaat op in het oosten). Als het goed is zijn we ook geprikkeld in de loge om beter om ons heen te kijken, boeken te lezen, de wereld in ons op te nemen. Maar vindt de vrijmetselarij dan niets, heeft ze niet ergens een mening over? Nee, niet echt. Dé vrijmetselarij is namelijk niets an sich, de essentie is namelijk dat de vrijmetselarij dingen laat ontstaan in de harten en hoofden van mensen. Zodra dé vrijmetselarij iets zou vinden zouden we het magische kwijt zijn. Het magische dat mannen van allerlei pluimage, van allerlei komaf, met dikke salarissen en met kleine beursen met elkaar in gesprek zijn en blijven en elkaar als gelijken erkennen. Is er iets tussen u en mij? Ja, het geheim van de vrijmetselarij! Vrijmetselaren vinden natuurlijk wel wat. Het zijn namelijk individuen die als persoonlijkheid zeker wel iets vinden. Wat dat is, ik weet het niet, dat moet je hen vragen, maar als het goed is, zie je het in hoe ze in het leven staan, welke beslissingen ze wel of niet nemen, hoe ze met anderen omgaan. Het blijven natuurlijk mensen, maar als je heel goed kijkt zou je het moeten kunnen ontdekken.
VRIJMETSELARIJ IS DE EERSTE EERLIJKE POGING TOT SYNTHESE VAN ALLE OVERTUIGINGEN
ELIPHAS LEVI IN: ELEMENTEN DER KABBALA
is de vrijmetselarij een religie: nee
is de vrijmetselarij religieus: ja.
Vrijmetselarijop zich is geen religie. Het is meer een methode, die we gebruiken op onze gezamenlijke zoektocht naar de waarheid. Zij staat positief tegenover alle vormen van religie, mits die geen groepen of volken of andersdenkenden uitsluit.
Vrijmetselarij is een door de eeuwen doorgegeven manier om te werken aan het eigen bewustwordingsproces. Met behulp van symbolen die in verschillende ritualen met elkaar in verband worden gebracht overdenkt men het "Ken u zelve".
Vrijmetselarij is de uit innerlijke drang geboren geestesrichting, welke zich openbaart in een voortdurend streven naar ontwikkeling van al die eigenschappen van geest en gemoed, die de mens en de mensheid kunnen opvoeren naar hoger geestelijk en zedelijk peil. Zij vindt haar toepassing in de beoefening van de hoogste levenskunst.
Vrijmetselarenkomen regelmatig bijeen in een eeuwenoude broederschap die zich richt op de ontplooiing van de mens tot een in geestelijke vrijheid denkende persoonlijkheid, met verantwoordingsgevoel voor zijn medemens.
Vrijmetselaren zijn vrije mannen die, in het besef van hun eigen beperkingen, zelfstandig en zonder door dogma's te worden gehinderd, naar waarheid willen zoeken.
De vrijmetselarij heeft iets te bieden aan die mensen die los van de kerk zijn komen te staan. Het is reflectie én daad. Je ontwikkelt er niet alleen je levenshouding en de groei van je persoonlijkheid , maar ook je actieve houding in de samenleving. Een vrijmetselaar die niet dient, dient tot niets!
De vrijmetselarij is een unieke methode om verdieping in jezelf te vinden met behulp van gelijkvoelenden en andersdenkenden.
Het doel van de vrijmetselarij is jezelf beter te leren kennen je dienstbaar opstellen ten opzichte van de medemens en je eigen plaats te bepalen tegenover de kosmos, natuur of God: het Al, of zoals wij het zo mooi zeggen: de Opperbouwmeester des Heelals.
Vrijmetselaren volgen een zoektocht naar de Oorsprong der Dingen, naar de orde in het universum, in maat en getal. De vrijmetselaar doet dat zelfstandig en zonder dogmas. Een kerk weet, een vrijmetselaar zoekt.
Vrijmetselarij gaat uit van een geestelijke werkelijkheid achter het waarneembare. Wij spreken van de Opperbouwmeester des Heelals als de allesoverkoepelende orde achter de zichtbare werkelijkheid.
De vrijmetselaar onderzoekt de tegenstelling tussen verscheidenheid en eenheid, tijdelijkheid tegenover eeuwigheid en eindigheid tegenover oneindigheid. Hij tracht dmv. gedachtewisseling en het doorgronden van de rijke symboliek en rituelen tot een antwoord te komen.
Voor devrijmetselaar is de tolerantiegedachte een bestaansvoorwaarde. Zonder tolerantie is vrijmetselarij niet mogelijk omdat wij uit zeer uiteenlopende levenskringen komen.
Enige persoonlijke overwegingenvan onze logeleden:
· De vrijmetselarij betekent voor mij geestelijke zelfverzorging binnen een druk bestaan.
· Wat mij aanspreekt zijn de sfeer, de rituelen en andere randvoorwaarden die het op een vanzelfsprekende manier mogelijk maken om zowel met als zonder woorden met de dingen des levens bezig te zijn.
· Ik ben vrijmetselaar, omdat ik het prettig vind, te weten dat velen net als ik onderweg zijn op de zoektocht naar de zin van het leven.
· De vrijmetselarij is een vereniging die een religieus gerichte methode hanteert, waarin een allegorisch spel wordt opgevoerd met grote psychologische diepgang. Deze methode heeft tot doel de mens zijn eigen individuele antwoord te laten vinden op de eeuwige vragen van het leven. Dat antwoord kan slechts worden gevonden mét en door zijn medemens.
· De vrij- metselarij noemt zich zo omdat hij zonder inmenging van priester of koning vrij op zoek wil gaan naar de kennis en wijsheid die inzicht verschaft in de geheimen van het universum. Hij is meester over zichzelf en vindt die kennis door inkeer in zichzelf en het kennen van zichzelf.
23-01-2008
Duiding ...
Een oord van stilte waar Wijsheid, Kracht en Schoonheid heersen ....
20-01-2008
Vrijmetselarij in het verleden.
Dat de vrijmetselarij nog bestaat, heeft zij te danken aan haar evolutie en aan haar aanpassing aan het tijdsgebeuren. Het was de bedoeling dat de speculatieve Vrijmetselarij, in Engeland gesticht in 1717, een discrete plaats zou zijn waar religieuze opposanten elkaar zouden kunnen ontmoeten. Engeland was honderd jaar godsdienstoorlogen beu.
19-01-2008
De vrijmetselarij in het heden.
De Vrijmetselarij heeft enkel zin indien zij iets kan bijbrengen aan de Mens en aan de maatschappij. Anders zou zij tot de folklore behoren.
De hedendaagse vrijmetselaar arbeidt in alle discretie en persoonlijke openheid aan zichzelf (ruwe kubiek). Deze arbeid gebeurt samen met anderen in een besloten ruimte die hij loge noemt. Hij arbeidt op een zinvolle verdraagzame eigentijdse manier met respect voor elke oprechte overtuiging. Zijn doel is, om uiteindelijk de gekapte minder ruwe steen, in te passen in het te voltooien bouwwerk. Dat bouwwerk noemt hij de Tempel van de mensheid
18-01-2008
Welkomstwoord van de co-auteur.
Waarde lezers van dit info-blog "Catena Fraternitatis" ...,
Het is met enige trots dat ik jullie wil mededelen dat de auteur van dit Senioren-blog mij heeft gevraagd als co-auteur van zijn forum te fungeren. Ik heb dit verzoek met fierheid en enthoesiasme aanvaard omdat ik het als broeder tot mijn plicht blijf beschouwen positief bij te dragen tot een correcte en onbevooroordeelde voorlichting over de Vrijmetselaarsloge waar ik tot Vrijmetselaar werd ingewijd, zodat deze steeds een apart plaatsje in mijn hart zal blijven innemen. Maar wellicht zullen wij soms ook wel eens buiten onze eigen keuken kijken, zij het door meer algemeen-informatieve inbreng, zij het door middel van verwijzigingen (links) naar andere Oriënten.
Als eerste persoonlijke overweging zou ik willen een lans breken voor het weerleggen van de wijd-verbreide misvatting dat de Vrijmetselarij een geheim genootschap zou zijn waar vele nationale en/of internationale complotten gesmeed worden. Niets is minder waar. Ieder rechtgeaard burger die eerlijk en vrij onze doelstellingen kan onderschrijven zou bij ons zijn plaatsje kunnen vinden van waaruit niet alleen hijzelf, maar wij allen, van mekaar kunnen leren, uit een positief-bevruchtende dialoog waaruit iedere politieke en/of godsdienstige discussie geweerd wordt.
Voorlopig zou ik het hierbij willen houden. Ons senioren-blog staat nog in zijn kinderschoenen. Maar wij zullen er samen blijven voor ijveren om er een eerlijke, oprechte en volwaardige informatiebron van te maken.
Geschreven door Paul (Co-auteur)
17-01-2008
Een tempel.
Een vrijmetselaarstempel in Brussel.
16-01-2008
Hoe word ik vrijmetselaar?
Een basisvoorwaarde om tot de orde der vrijmetselaars toe te treden is: eerlijk en vrij zijn. Eerlijk uitkomen voor zijn overtuiging en eerlijk staan tegenover de principes die in een democratische staatsvorm gelden. Vrij zijn van elke dogmatisch opgelegde norm. Verder moet men zoekend zijn in filosofisch opzicht. Men zoekt naar waarheid en respecteert ieders individuele zoektocht en men zal nooit enige dwang uitoefenen om iemands eerlijke mening te beïnvloeden. Indien men een vrijmetselaar kent; kan men hem of haar om inlichtingen vragen en desgevallend verzoeken tot toetreding. Men kan via deze blog of via een link zich kandidaat stellen. Er zal een persoonlijk contact uit volgen.
15-01-2008
Mijn antwoord op uw aanvraag tot inwijding.
Wij zijn bereid uw aanvraag te onderzoeken. Wij gaan ervan uit dat u ze met volle overtuiging hebt gedaan. Weet dat de vrijmetselarij een universeel inwijdingsgenootschap is. Wij zoeken samen naar de waarheid, zonder dat wij menen die ooit te kunnen bezitten en nog minder ze te verkondigen of uit te dragen. Wij werken aan een ideaal. De broederlijkheid tussen alle mensen en onze persoonlijke menselijke vervolmaking. Wij schrijven liefde, vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid en verdraagzaamheid hoog in ons vaandel. Wij hebben respect voor elke welgemeende overtuiging, maar wij eisen dat ge uw overtuiging op hetzij welk gebied nooit opdringt aan een ander. Wij zijn steeds bereid met u van gedachten te wisselen over elk onderwerp, maar steeds in alle sereniteit. Het vrij onderzoek is onze methode. Wij verwerpen elk dogma, elke passie en willen nooit religieuze of politieke discussies voeren in onze Tempels. Wij eisen van u dat ge eerlijk en vrij bent, trouw uw plicht als inwoner van dit land vervult en in voorkomend geval een goede echtgenoot en vader zijt. Gij moet overtuigd zijn van de noodzaak om uzelf intellectueel, spiritueel, moreel en sociaal te vervolmaken om alzo de vooruitgang van de Mensheid te bewerkstelligen. Indien u denkt aan deze voorwaarden te kunnen voldoen, indien u denkt over voldoende tijd te beschikken en indien u de noodzaak tot discretie kunt onderschrijven, dan zijn wij bereid uw kandidatuur met alle welwillendheid te onderzoeken.
14-01-2008
Welke methode hanteert de vrijmetselaar?
De vrijmetselaar werkt met ritualen en symbolen. Hij bouwt aan de symbolische Tempel van de Mensheid. Daarvoor probeert hij eerst zichzelf te kennen om zich aldus een beter beeld te kunnen vormen van zijn medemens. Hij probeert te achterhalen wat ons allen "bezielt". Eens hij hierop een zicht heeft zal hij een poging ondernemen om een beter mens te worden in de meest algemene betekenis van het woord. Van daaruit vertrekkend wil hij zijn bijdrage leveren om anderen te helpen op hun zoektocht.
13-01-2008
De Sluitsteen.
Met dit ideaalbeeld voor ogen beitelen de Merkmeesters met inzet en overtuiging.
12-01-2008
Merkmeester.
Er zijn een aantal graden, toegankelijk voor Meester-vrijmetselaren, waarin bepaalde aspecten van de eerste drie graden nader worden uitgewerkt. De graad van Merkmeester is er één van. Deze graad gaat in op het gegeven dat ieder mens, alleen al door zijn aanwezigheid in het leven, een stempel achterlaat op alles wat hij doet, als een merkteken op zijn bouwsteen, waaraan zijn daden worden herkend en beoordeeld. De Merkmeester zal zich ervan bewust worden dat zijn handelen van invloed is op zijn omgeving; ten voordele, maar soms ook onbedoeld ten nadele. Hij leert dit te accepteren van zichzelf en van zijn medemensen en tracht er bewust en gewetensvol mee om te gaan. Hij probeert allen respectvol te benaderen en velt geen oordeel!
proberen de Sluitsteen te vervaardigen en werken aldus aan de toekomst van het bouwwerk.
10-01-2008
Wie zou het beter kunnen verwoorden dan een dichter!
MA LOGE MERE
LA LOGE-MÈRE
Il y avait Rundle, le chef de gare, Beazelay, des voies et travaux, Ackman, de l'intendance, Donkin, de la prison, Et Blacke, le sergent instructeur, Qui fut deux fois notre Vénérable, Et aussi le vieux Franjee Eduljee, Qui tenait le magasin "Aux Denrées Européennes".
Dehors, on se disait : « Sergent !, Monsieur !, Salut !, Salaam ! », Dedans, c'était « Mon Frère », et c'était très bien ainsi. Nous nous rencontrions sur le Niveau et nous nous quittions sur l'Equerre, Moi, j'étais Second Diacre dans ma Loge-Mère, là-bas !
Il y avait encore Bola Nath, le comptable, Saül, le Juif d'Aden, Din Mohammed, du bureau du cadastre, Le sieur Chuckerbutty, Amir Singh, le Sikh, Et Castro, des ateliers de réparation, Le Catholique romain !
Nos décors n'étaient pas riches, Notre temple était vieux et dénudé, Mais nous connaissions les anciens landmarks Et les observions scrupuleusement. Quand je jette un regard en arrière, Cette pensée souvent me revient à l'esprit : Au fond, il n'y a pas d'incrédules, Si ce n'est peut-être nous-mêmes !
Car tous les mois, après la tenue, Nous nous réunissions pour fumer (Nous n'osions pas faire de banquets de peur d'enfreindre la règle de caste de certains frères) Et nous causions à cur ouvert de religions Et d'autres choses Chacun de nous se rapportant Au Dieu qu'il connaissait le mieux.
L'un après l'autre, les Frères prenaient la parole Et aucun ne s'agitait. Jusqu'à ce que l'aurore réveille les perroquets Et le maudit oiseau porte-fièvre ; Comme après tant de paroles, Nous nous en revenions à cheval, Mahomet, Dieu et Shiva Jouaient étrangement à cache-cache dans nos têtes.
Bien souvent depuis lors, Mes pas errants au service du gouvernement, Ont porté le salut fraternel De l'Orient à l'Occident Comme cela nous est recommandé, De Kohel à Singapour. Mais comme je voudrais les revoir tous Ceux de ma Loge-Mère, là-bas ! Comme je voudrais les revoir, Mes Frères noirs ou bruns, Et sentir le parfum des cigares indigènes Pendant que circule l'allumeur, Et que le vieux limonadier Ronfle sur le plancher de l'office, Et me fait retrouver Parfait Maçon Une fois encore dans ma Loge d'autrefois.
Dehors, on se disait : « Sergent !, Monsieur !, Salut !, Salaam ! » Dedans, c'était : « Mon Frère », et c'était très bien ainsi. Nous nous rencontrions sur le Niveau et nous nous quittions sur l'Equerre, Moi, j'étais Second Diacre dans ma Loge-Mère, là-bas !
Rudyard KIPLING (30 décembre 1865 à Bombay - 18 janvier 1936 à Lo
18-11-2007
De maçonnieke precepten.
Zoek de waarheid, spreek oprecht. Doe aan de anderen niet wat je niet wenst dat jezelf wordt aangedaan. Hou van je medemens. Mijd wat je verkeerd acht, doe wat je in geweten goed meent te zijn en doe het terwille van het goede zelf.
Laat de mensen spreken, eerbiedig ieders overtuiging. Leven naar je inzicht, streven naar een steeds hoger doel dat is de ware eredienst. Hou van wie goed is, help wie zwak is, mijd wie boosaardig is, maar haat niemand. Wees oplettend met de verstandigen en wees bescheiden. Wees niet onderdanig tegenover de machtigen, verdedig de verdrukten.
Help wie lijdt. Wees oprecht met allen. Vlei nooit je Broeder, je zou hem verraden. Als men je vleit, vrees dat men je verraadt. Luister naar je geweten, het is je enige rechter.
Geef de zwakken sterkte, wees verdraagzaam voor wie dwaalt. Zorg ervoor dat niemand door jou lijden moet. Eerbiedig en help de vreemdeling en hij die door onrecht uit zijn woonplaats werd verdreven. Vermijd de twist, voorkom de belediging, handel naar de gezonde rede.
Schaam je niet als je maatschappelijke rol bescheiden is, wees niet ijdel als hij voornaam is. Niet de rol die je vervult, bepaalt de waarde, maar de wijze waarop je hem vervult. Lees en overweeg, arbeid en verrijk je door ervaring. Streef in alles het nut van je medemens na ; zijn geluk is ook het jouwe.
Prijs weinig en laak nog minder. Voor je anderen laakt, tel je eigen fouten. Beoordeel niet lichtvaardig de daden van anderen, bedenk dat om de mensen goed te beoordelen men hun hart en hun inzichten moet doorgronden. Heb eerbied voor de vrouw, zij is je gelijke. Wees dus noch haar meester noch haar slaaf.
Verheug je als je vader wordt. Wees voor je kind een beschermer tot zijn tiende jaar, een geliefd raadsman tot zijn twintigste en tot de dood een vriend. Bedenk dat het beter is je kind goede beginselen te leren dan nette manieren. Geef je kind de kans een eerlijk mens te worden liever dan een behendig mens. Bedenk dat het beter is zijn oordeel en zijn persoonlijkheid te laten groeien dan het tot een navolger van zijn vader te maken.