Inhoud blog
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een vos verliest zijn haren, niet zijn streken.
    Vulpes pilum mutat, non mores.
    04-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    ‘Suïcidaal gedrag serieus nemen’

    Elke dag sterven in ons land zeven mensen door zelfdoding. Dagelijks zijn er honderden zelfmoordpogingen. België staat op de dertiende plaats in de wereldwijde suïcideranking. In ons land plegen meer mensen zelfmoord dan in Japan of de Verenigde Staten. Wat nog verontrustender is, is dat het aantal zelfmoorden bij jongeren de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld is. Een op de vijf jongeren heeft het afgelopen jaar aan zelfmoord gedacht. Ongeveer tien procent van de jongeren tussen vijftien en achttien heeft al een zelfmoordpoging achter de rug. Dat zijn er gemiddeld twee per klas.

    Wat bezielt die jonge zelfdoders met nog een heel leven voor zich?
    ,,Een sluitende verklaring voor de verdubbeling van het aantal zelfmoorden bij jongeren is er niet. Er gaat meestal een amalgaam aan oorzaken aan vooraf. Wetenschappers spreken van een cohort-effect. Met die term wordt een bevolkingsgroep bedoeld die in een bepaalde periode is geboren. Elk geboortecohort heeft een aantal kenmerken. Er wordt druk nagedacht over de vraag of deze generatie jongeren suïcidaler zou zijn dan de vorige.

    Feit is dat we vandaag in tijden van grote onzekerheid leven. Dertig jaar geleden was een scheiding eerder een uitzondering dan de regel. Jongeren worden groot in gekneusde nesten. Door een scheiding van de ouders valt een gevoel van veiligheid weg. Jongeren gaan daar schijnbaar goed mee om, tot een extra probleem opduikt. Dan loopt het vaak mis. Bovendien moeten jongeren opgroeien in een gecompliceerde wereld met een minder groot toekomstperspectief. Als je vroeger een onderwijsopleiding volgde, kon je er zeker van zijn dat jou een levenslange carrière in het onderwijs wachtte. Nu is die zekerheid er niet meer. Jongeren moeten veel meer keuzes maken.

    Door hun overgevoelige aard zijn veel jonge mensen niet opgewassen tegen onze harde prestatiemaatschappij. Onze tijdsgeest is bijzonder individualistisch. Jongeren zijn nog nooit met zoveel tegelijk zo eenzaam geweest. Daar-enboven zijn de puberjaren enorm verwarrend. Pubers moeten tegelijkertijd afscheid nemen van hun kindertijd en aansluiting proberen zoeken bij de volwassenenwereld. Ze moeten op zoek gaan naar hun identiteit in een veel striktere samenleving.’’

    Is onze maatschappij strikter dan vroeger?
    ,,In onze samenleving worden de grenzen almaar verlegd en neemt de druk op normen en waarden toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal excessen stijgt. Door die excessen wordt paniekvoetbal gespeeld. Men gaat de zaken strikter aanpakken om er opnieuw greep op te krijgen. In mijn jeugd was mijn biotoop gigantisch groot, nu wordt de plaats van de jongeren in de samenleving meer afgebakend. Als je vroeger ‘belletje trek’ deed, werd dat als deugnieterij gezien. Dat soort ‘overlast’ had een plaats. Nu is er een groeiende intolerantie tegenover jongeren. Getuige daarvan is het speelplein in Lauwe bij Menen dat moest worden gesloten omdat de omwonenden het lawaai niet kunnen verdragen. We nemen systematisch plaatsen van jongeren af. Dan is het logisch dat sommigen geneigd zijn nog minder acceptabel gedrag te stellen.’’

    In een boek onderscheid ik twee types jongeren die zelfmoordgedrag vertonen: de jongere die door tegenslagen ongelukkig in het leven staat en door die negatieve spiraal wordt mee gezogen tot de druppel de emmer doet overlopen; en de succesvolle jongere die schijnbaar alles kan, maar door perfectionisme niet meer in staat is te relativeren en uiteindelijk bezwijkt onder de druk. Klopt dat?
    ,,Je kunt uiteraard niet veralgemenen, maar er zijn wel een aantal kenmerken die dikwijls terugkeren. Het gaat vaak om hypersensitieve jongeren wier karakter niet verenigbaar is met de hoge markteisen in de maatschappij. Veel van die jongeren zijn ook erg perfectionistisch en leggen de lat voor zichzelf te hoog. Vaak missen ze een referentiekader om tegenslagen te kunnen plaatsen.

    Jongeren bezitten in de regel nog een gezonde dosis idealisme. Ze willen zich afzetten tegen het onrecht in de wereld, maar dat idealisme kan zelden nog worden geuit, laat staan dat ernaar wordt geluisterd. Jonge mensen ervaren daardoor een grote onmacht. Dan respecteer ik des te meer mensen die een duidelijk standpunt durven innemen, zoals vorige week de Antwerpse bisschop, Paul Van den Berghe. Die pleitte voor een humane amnestie voor mensen zonder papieren. Zulke signalen hebben jongeren nodig.’’

    Er komen meer zelfmoordpogingen voor in het BSO dan in het ASO. Vooral allochtone meisjes vormen een risicogroep. Hoe komt dat?
    ,,In het BSO zitten meer jongeren met zware problemen, een laag zelfbeeld en een gebrek aan waardering vanuit de samenleving. Jongeren kiezen bewust voor het ASO, maar niet altijd voor het BSO. Vaak kom je daar terecht als valkuilleerling met weinig toekomstperspectief. BSO’ers hebben evenwel het hart op de tong. Ze zeggen rauw, cru en ongenuanceerd hun mening, maar het is altijd met gevoel.

    De zelfmoordpogingen bij allochtone meisjes zijn wanhoopsdaden door een botsing tussen twee verschillende culturen. De rigide eisen vanuit een te weinig geëvolueerd godsdienstbeeld botsen met de westerse wereld, waaraan ze zich wanhopig proberen aan te passen.’’ 

    Men schrijft dat de mediterrane landen de laagste zelfmoordcijfers hebben, omdat de impact van godsdienst daar nog bijzonder sterk is.
    ,,Voor suïcidepreventie is het veroordelende effect van religies zoals het christelijke en het islamitische geloof heel groot. Het feit dat zelfdoding binnen die godsdiensten als een doodzonde wordt beschouwd, leidt tot een afremmend effect. Een andere verdienste van de religies is dat ze voor een grote cohesie zorgen. In het Vlaanderen van dertig jaar geleden werd bijna het volledige verenigingsleven door de kerk georganiseerd. De sociale controle en de vangnetten waren groter. Bij onbespreekbare problemen kon je nog altijd bij een parochiepriester terecht, die aan het biechtgeheim was gehouden. Door de snelle ontkerkelijking en het feit dat priesters in het weekend vaak een aantal parochies moeten bedienen, neemt het persoonlijk contact met en de impact van de priesters af. Belangrijk is dat we opnieuw een hecht en goed georganiseerd verenigingsleven op poten krijgen, al dan niet door de kerk georganiseerd. Er is een grote nood aan die verbondenheid.’’

    Veel geïnterviewden in dit boek verwijten leerkrachten hun gebrek aan menselijkheid. Kinderen worden emotioneel aan hun lot overgelaten. Neemt het onderwijzend personeel nog te weinig die zorgtaak waar?
    ,,Ik ben ervan overtuigd dat de meeste leerkrachten warme, betrokken mensen zijn. Helaas werken velen met een strak lessenrooster, waardoor het onmogelijk is alle leerlingen persoonlijk te kennen. Vaak zijn leerkrachten ook mensen met een eigen verliesgeschiedenis. Als ze die zelf nog niet hebben verwerkt, bemoeilijkt dat de omgang met noodsignalen van leerlingen. De problemen van leerlingen maken ook hun persoonlijke demonen weer los.

    Het klopt dat leerkrachten geen zorgverleners zijn, maar ze mogen zich daar niet zomaar achter verschuilen. Jongeren brengen meer dan de helft van hun actieve tijd op school door. Het is bij uitstek de plaats om noodsignalen op te vangen.’’

    Het onderwijs antwoordt daarop dat het veel te weinig middelen krijgt om die zorgtaak uit te voeren.
    ,,De definitie van onderwijs is jongeren voorbereiden op de almaar ingewikkelder wordende samenleving. Ons onderwijssysteem scoort erg hoog voor kennis en technische vaardigheden, maar voor emotionele vaardigheden laat het vaak nog te wensen over. Een school moet op tijd kunnen ingrijpen en nieuwe accenten durven te leggen. In tijden van zware crisis is een gevoel van veiligheid belangrijk. Een stevige schoolstructuur met betrokken leerkrachten kan die veiligheid bieden. De Centra voor geestelijke gezondheidszorg organiseren een schitterend aanbod om te leren omgaan met zelfmoordgedrag. Het is jammer dat die cursussen nog altijd vrijblijvend worden gegeven. Zelfmoordpreventie en –aanpak zijn zo prioritair dat ze eigenlijk moeten worden verplicht.’’

    Uit onderzoek van criminologe Eva Vandorpe van de KU Leuven blijkt dat bitter weinig middelbare scholen aan zelfmoordpreventie doen onder het motto ‘geen slapende honden wakker maken’. Waarom is een gestructureerde aanpak belangrijk?
    ,,Elke school wordt met suïcidaal gedrag geconfronteerd. Per week vinden meer dan tweehonderd zelfmoordpogingen plaats. Scholen moeten die signalen opvangen. Preventie kan zelfmoord niet altijd voorkomen, daarom is begeleiding achteraf ook erg belangrijk. Een zelfdoding heeft een gigantische impact op leeftijdsgenoten. Als jongeren niet de juiste waarheid verteld krijgen, bestaat het gevaar dat ze de zelfmoord gaan idealiseren en romantiseren. Een gebrek aan follow up verhoogt de kans op imitatiegedrag. Een school moet de omgang met zelfmoordgedrag in haar lessen opnemen. Het thema moet bespreekbaar worden. Het is belangrijk de suïcidale jongere serieus te nemen en samen met hem op weg te gaan.’’

    04-09-2007 om 22:37 geschreven door luccastar

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    02-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://blog.SeniorenNet.be/luc1405

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://blog.SeniorenNet.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het SeniorenNet-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    SeniorenNet-team

    02-09-2007 om 22:29 geschreven door

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!