Vervolg 2xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bij het uitbreken van de oorlog ging ik met de trein naar het koninklijk atheneum in Diest omdat er in Leopoldsburg geen aangenomen school was.
Vanaf 10 mei kon ik echter niet meer in Diest geraken omdat de brug over het Albertkanaal gebomdardeerd was, daarna ging ik met de fiets naar de vakschool in Tessenderlo en dan gingen we met een vlot over het Albertkanaal in Kwaadmechelen.
In het jaar 1942 hadden wij een zeer strenge winter en alle dagen xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />17 Km heen en weer fietsen was ook geen lachertje, van na de kerstvakantie tot de Paasvakantie hadden wij geen weg gezien alles was sneeuw en ijs.
Lang duurde dat ook weer niet want de fabriek, naast de school gelegen ontplofte, in mijn klas op het gelijkvloers waren 15 doden, wij hadden 2 verdiepingen op ons hoofd gekregen waarbij ik ook gekwetst werd mijn linker arm was op twee plaatsen gebroken.
Na enige maanden ging de school weer open en heb ik na 4 jaar mijn diploma gekregen als elektricien.
Dan gaan werken op de gemeente op de elektriciteitsdienst als tijdelijke teller_opnemer.
De oorlog was toen voorbij en ik werd opgeroepen om mijn legerdienst te doen in Hoog Boom bij Antwerpen. De toenmalige burgemeester beloofde mij dat ik vast zou benoemd worden na mijn legerdienst maar als ik terug thuis kwam was er een andere burgervader gekozen van een andere patij en ik werd afgedankt
.
Daarna heb ik een jaar gewerkt als elektricien onderhoudsdienst in de glasfabriek Glaverbel in Mol. De arbeidszekerheid was op die fabriek echter rampzalig en ik was tevreden dat ik op de NMBS kon beginnen als treinwachter, waarvoor ik een examen had gedaan juist voor ik op Glaverbel begon.
|