Inhoud blog
  • LEERKRACHTEN ZIJN VERANTWOORDELIJK VOOR SLECHTE TOETSRESULTATEN
  • beste wensen voor 2007
  • reageer en laat uw stem horen!!!
  • en nu zonder taalfouten
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    onderwijsvisie
    kennis en vaardigheden
    04-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennis en vaardigheden in het huidig onderwijs

    Beste bezoeker,xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    na meer dan 30 jaar in het onderwijs ben ik zo vrij om even een balans op te maken. Het is jammer om te moeten vaststellen dat het met de kennis van de leerling bergafwaarts gaat. Een concreet voorbeeld hiervan is dat na 10 jaar vaardigheidsgericht taalonderwijs de kennis van de leerling op het gebied van woordenschat en spraakkunst (zowel van het Nederlands als van vreemde talen) op een uiterst laag pitje staat. De door de doorlichting sterk gepushte methode om vaardigheden te laten primeren op kennis is hieraan niet vreemd. Elke leerling moddert maar wat aan met als motief “que le message passe” en ze verplaatsen de toren van Pisa zomaar naar Rome.

    We kunnen ons bij deze evolutie neerleggen. Of we kunnen samen op zoek gaan om kennis en kennisoverdracht in het onderwijs te herwaarderen, zonder hierbij de vaardigheden overboord te gooien.

    Vandaar deze oproep die naar zo veel mogelijk Vlaamse leerkrachten zal worden opgestuurd. Zou je de meegestuurde werktekst “onderwijsvisie” even willen doorlezen en terugsturen met je opmerkingen? Zoals je straks zult bemerken, de tekst is nog verre van volledig. Vooral in verband met het derde luik (“wat kunnen we eraan doen?”) verwacht ik zoveel mogelijk antwoorden.

    Mijn uiteindelijke bedoeling is een beweging op gang te brengen voor de herwaardering van de kennis in het onderwijs en dit vertrekkend vanop de werkvloer. Vertrekkend dus van jouw mening samen met die van – liefst zoveel mogelijk – andere collega’s die het elke dag weer waarmaken op die werkvloer.

    Met de mening van zoveel mogelijk secundaire leerkrachten, stappen we naar het basisonderwijs, het hoger en het universitair onderwijs, de privé-sector, de politieke partijen, de media ... om ten slotte bij de verantwoordelijke overheid aan te kloppen en misschien deze herwaardering te realiseren.

     

    Dank bij voorbaat en collegiale groeten.

     

    In de voorbije week haalde ik het nieuws via de kranten (Gazet van Antwerpen, De Gentenaar, Het Laatste Nieuws, De Standaard, Het Nieuwsblad, De Morgen, ...) via de radio (Q-music bij Wim Oosterlinck) en het vrt-nieuws van 1 december om 13u met mijn actie tegen de kennisvermindering in ons onderwijs. De volledige teskt "onderwijsvisie" kan per mail aangevraagd worden (ze telt momenteel een zevental pagina's).

     

    Ik zet de kerngedachten van mijn tekst “onderwijsvisie” (die momenteel doorgestuurd wordt naar zoveel mogelijk Vlaamse leerkrachten) nog even op een rij.

     

    Ik stel vast dat de kennis bij de leerlingen afneemt.

    Ik ben hierbij niet de enige. Zie hiervoor de krant Het Nieuwsblad van 1/12 met het resultaat van de poll "kennis boert achteruit". Deze poll leverde 82% JA-stemmen en 18% NEEN-stemmen op.

    Ik ga op zoek naar de oorzaken.

    En nu komt het BELANGRIJKSTE. Ik zoek naar oplossingen voor dit probleem en hierbij ga ik te rade bij de mensen op de werkvloer. Hoe kunnen we - vanuit de ervaringen van alle leerkrachten (jong en oud) - deze scheve situatie rechtzetten.

     

    Dat is de kern van de zaak.

     

    Of moeten we de ogen sluiten en stilletjes aan de kant gaan zitten? Ik denk niet dat onze kinderen en kleinkinderen (waarvoor goed onderwijs een RECHT is) dat zullen waarderen.

     

    In afwachting van Uw gewaardeerde reactie, dank ik U bij voorbaat.

    Marc Hullebus.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (10)

    09-12-2006
    kennis in het onderwijs
    Ik kan niet anders dan de kernachtige reactie van dhr. Merchiers voluit te beamen: wie voeling heeft met de volgende generatie heeft de plicht dit initiatief te steunen! !

    09-12-2006 om 14:47 geschreven door Daniël Degadt


    08-12-2006
    democratisering
    Democratisering van het onderwijs wil NIET zeggen : iedereen een diploma geven! MAAR dit wil zeggen dat iedereen gelijke kansen krijgt om degelijk onderwijs te volgen op het niveau van haar /zijn capaciteiten! En dat degelijk onderwijs is zoek de dag van vandaag, kennisonderwijs is taboe en we moeten alleen vaardigheden aanleren, maar waar halen ze de kennis dan??? Is kennis vies geworden? Moet burgers geen zekere basiskennis bezitten om te functioneren in onze complexe maatschappij? We eisen wel inburgeringscursussen voor allochtonen maar ik ben 100%zeker dat onze leerlingen die afstuderen NIET de kennis bezitten die men in deze cursussen geeft aan de niet-Belgen!!! Alle leerkrachten moeten eisen dat het onderwijs terug eerlijk is tov de ouders + de maatschappij en dat de diploma's die men aflevert een weerspiegeling is van de capacitieten en niet een mooie lege doos.

    08-12-2006 om 18:04 geschreven door mieke van meulder


    Een kwestie van keuzes
    Men kan doen alsof er plots een aantal medioren en senioren zich afvragen: où sont les neiges d'antan? Maar het zou interessant zijn te zien dat de ontwikkelingen in het onderwijs tussen de jaren 45 tot 80 een democratisering in ware zin hebben meegebracht, omdat iedereen die er de mogelijkheden en het talent toe had inderdaad naar het hoogste kon reiken. Hiermee is niet gezegd dat BSO en TSO minderwaardig hoeft te zijn, maar wel dat kinderen in vele gevallen naar hun capaciteiten kansen kregen. De invoering van het VSO in 1974 of daaromtrent heeft die democratisering niet versterkt, maar geleidelijk de relaties binnen het schoolgebeuren onderuit gehaald. Klasgroep, klasseleraar en dergelijke werden oubollig genoemd. Terwijl ouders uit Nederland uit pure wanhoop hun kinderen naar hier sturen, doen wij wat in Nederland met open ogen is gebeurd: men heeft van leerkrachten begeleiders gemaakt. Kinderen maken er zich boos op het gebrek aan onderwijs en rond de filosoof Ad Verbrugge hebben zich velen geschaard in de organisatie Beter Leren Nederland. Voor de toekomst kunnen we inderdaad niet zwijgen.

    08-12-2006 om 12:50 geschreven door Bart Haers


    Een kwestie van keuzes
    Men kan doen alsof er plots een aantal medioren en senioren zich afvragen: où sont les neiges d'antan? Maar het zou interessant zijn te zien dat de ontwikkelingen in het onderwijs tussen de jaren 45 tot 80 een democratisering in ware zin hebben meegebracht, omdat iedereen die er de mogelijkheden en het talent toe had inderdaad naar het hoogste kon reiken. Hiermee is niet gezegd dat BSO en TSO minderwaardig hoeft te zijn, maar wel dat kinderen in vele gevallen naar hun capaciteiten kansen kregen. De invoering van het VSO in 1974 of daaromtrent heeft die democratisering niet versterkt, maar geleidelijk de relaties binnen het schoolgebeuren onderuit gehaald. Klasgroep, klasseleraar en dergelijke werden oubollig genoemd. Terwijl ouders uit Nederland uit pure wanhoop hun kinderen naar hier sturen, doen wij wat in Nederland met open ogen is gebeurd: men heeft van leerkrachten begeleiders gemaakt. Kinderen maken er zich boos op het gebrek aan onderwijs en rond de filosoof Ad Verbrugge hebben zich velen geschaard in de organisatie Beter Leren Nederland. Voor de toekomst kunnen we inderdaad niet zwijgen.

    08-12-2006 om 12:50 geschreven door Bart Haers


    07-12-2006
    lector aardrijkskunde departement Lerarenopleiding Hogeschool Gent
    Wie voeling heeft met de volgende generatie heeft de plicht dit initiatief te steunen!

    07-12-2006 om 23:00 geschreven door Jacques Merchiers


    06-12-2006
    Eindelijk terug de goede richting.
    Vaardigheden: prima. Maar wat heeft het opgeleverd? Bemoeienissen op alle vlakken. Inspraak op alle niveaus. Directeurs hebben geen leven meer. Volgens de liberale gedachte moet alles kunnen. U weet wel, rechten en plichten. Meer kennis en achtergrond zal meer duiding geven aan de dingen. De toekomst beter begrijpen door de kennis van de geschiedenis. Veel meer inzicht in talen door de kennis van de grammatica. Meer politieke achtergrond door de kennis van vele jaren Vlaamse strijd.

    06-12-2006 om 21:26 geschreven door Gie Van de Wouwer


    73.
    Mijnheer Tack, met alle respect, maar het is er aan te horen (lezen) dat ge wat betreft "lesgeven" inderdaad bent uitgeblust. Ik ben 10 jaar jonger en begin dezelfde symptomen te krijgen dan diegene die U etaleert: Vroeger was dit en vroeger was dat.....We worden oud en ik vind dat we ons daar ten allen tijde tegen moeten verzetten. Bezie het eens van de andere kant: Toen u en ik in het onderwijs kwamen was het eerste wat we deden onze "eigen revolutionaire" onderw

    06-12-2006 om 12:16 geschreven door J.Rekel


    05-12-2006
    onderwijs
    Ik ben er 73 en de leeftijd voorbij om onnozel te doen. Na 20 jaar onderwijs ben ik ermee gekapt omdat ik na zwaar investeren uitgeblust was. Ander werk dan maar. Ik wil, na mijn vorig bericht wel zeggen, als oude sok, dat "ze" het tegenwoordig veel beter weten. Kwestie van het kind en het badwater buiten te gooien. Laten we vriendelijk zijn en zeggen dat sedert Decroo minister van onderewijs is geweest, over de katastrofe Coens en de man die het warm water heeft uitgevonden Vandenbroucke, er meestal maar achteruitgang is geweest. Maar ja hoor ik altijd maar weer: DE TIJDEN ZIJN VERANDERD. Ja hoor ze hebben gelijk, de tijden zijn veranderd: de lat kan bijna niet lager meer. Moest ik een oude zaag zijn (hoor j'em) dan zou ik zeggen dat ik liever dood zou geweest zijn. Aan de huidige verlichte geesten: zuur hé, verzuurd hé... Wel kijk eens in de spiegel, leg je hand op je hoofd en kijk wie eronder staat... 't Is goed in 't eigen hert te kijken nog even voor het slapen gaan. Voor de rest laat ze zich maar affirmeren, de geschiedenis is een eeuwige constante, na regen komt zonneschijn. Allez, sla eens ne flikker.

    05-12-2006 om 17:50 geschreven door marcel tack


    stemmen
    goed hoor maar stemmen lijkt me zéééééér ingewikkeld. Mijn comp. weigert of is het interenet?

    05-12-2006 om 17:36 geschreven door marcel tack


    04-12-2006
    je hebt verdomme gelijk...
    Je moest eens weten hoe 'dom' sommige jongeren zijn (ik zeg 'dom', maar het is waarschijnlijk wel 'ongeïnteresseerd'???). Ze nemen bijvoorbeeld de trein in Veurne en zijn héél verwonderd dat ze een uur later in Gent passeren, alvorsens ze nog wat later in Brussel komen. Aardrijkskunde???? waar is dat voor nodig!!! Wij konden nog maar met moeite schrijven, maar wij konden reeds een formulier invullen zonder iets verkeerd te schrijven. Nu is 't soms van "ik weet niet hoe dat moet". Sorry, hoor, ik meen te weten dat zoiets NIET JOU SCHULD IS, al zeggen de mensen, die nooit in het onderwijs stonden wel eens, dat de onderwijzers niet genoeg hun best hebben gedaan om die jongeren te onderwijzen! De discussie is hiermee nog lang niet van de baan! Joskevermeulen van Trekhaak73.

    04-12-2006 om 15:04 geschreven door Joskevermeulen



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Rondvraag / Poll
    kennis neemt af bij de leerlingen
    ik ga volledig akkoord
    ik ga grotendeels akkoord
    ik ga niet helemaal akkoord
    ik ga niet akkoord
    Bekijk resultaat


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 02/06-08/06 2008
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!