Halverwege de jaren '50 had de ÖBB nood aan nieuwe lichte lokomotieven voor voorstadsneltreinen. Tussen 1956 en 1959 kwamen er 25 nieuwe 1600 kW sterke elektrische locomotieven die als serie 4061 dienst deden. Om geen extra bagagerijtuig te moeten meenemen was er daarvoor plaats voorzien in de loc zelf. In 1976 werd deze bagageafdeling afgevoerd en werden de locs hernummerd als serie 1046. In 1988 kregen 12 van de toen nog 19 beschikbare locs een nieuwe bovenbouw wegens corrosieproblemen. Een aantal locs kregen ook nog een ombouw tot 2 frequentieloc: 15 kV 16 2/3 Hz en 25 kV 50 Hz. De daarvoor benodigde omvormers vonden plek in de ex-bagageafdeling. Deze locs werden tot 2003 ingezet in lichte regionale treinverbindingen.
Ons model is een recente Roco loc die reeds standaard uitgerust is met digitale functies waaronder ook geluid. Dit machientje rijdt zeer aangenaam en soepel. De geluidsfuncties zijn heel overtuigend, de hoorn doet denken aan de stoomlocomotieven van weleer !
|