Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
12-06-2024
150 jaar tram te Gent (vervolg)
Derde vervolg van de fotoreeks "150 jaar tram" te Gent:
Ditmaal een reeks heel oude foto's gevonden in het tijdschrift "TIC", destijds uitgegeven door de vzw "VIAT-MIAT", alsook uit een boekje dat werd uitgegeven ter gelegenheid van "100 jaar elektrischen tram te Gent". Onder andere is de evolutie te zien van paardentram, naar accutram, trolleyram, "preekstoeltram" om tenslotte te evolueren naar de gele 3-assige trams die vele Gentenaars zich nog zullen herinneren.
In vorige bijdragen, toonden we u reeds foto's over de 3-asser 378 die gerestaureerd zou worden. Na het gedeeltelijk ontmantelen in Gentbrugge werd het motorrijtuig overgebracht naar De Panne, waar het nu reeds geruime tijd staat te pronken. Er werd gekozen voor de na-oorlogse versie eind jaren '40, begin jaren '50. Let op het verschil van breedte van de ramen: in plaats van 4 gelijke, zijn er nu 2 kleinere + 2 grotere. Dit heeft te maken met de binneninrichting: verdeeld in 2 compartimenten met in het midden een schuifdeur. Ook de lijnfilm is niet te vinden: wel een geperforeerde ronde schijf met lijnnummer. Door de perforatie kon deze plaats verlicht worden in het donker. Een terechte pluim voor Achiel Ryckaert en zijn team medewerkers!
Na een lange tijd afwezigheid, kunnen we u vandaag enkele nieuwe foto's aanbieden. Het betreft een reeks over dienstvoertuigen alsook wagens om aan de bovenleiding te werken.
Foto's van de blauw/gele PCC trams (nu uit circulatie)
In onze archieven vonden we nog een reeks van de blauw/gele PCC trams met hun vier deurtjes.
Deze zijn allemaal afgevoerd en nu rijden slechts nog PCC's rond van het type 2 (zogenaamde schildpadtrams). Feitelijk zijn deze reeks trams deze van de eerste leveringen in het jaar 1971 (zie naar het nummer van de tram, bvb 02 of 6204).
Na de levering van een nieuwe reeks Flexity trams zullen ook deze uit het Gentse straatbeeld verdwijnen.
We zijn dan ook verschillende fotografen dankbaar dat ze deze serie trams voor het nageslacht bewaard hebben, in het bijzonder de heer Freddy Coussens (gepensioneerd trambestuurder).
Ons bestuurslid en ook archivaris/fotograaf van de E.T.G., de heer Erik De Keukeleire is een paar maand geleden overleden. Hij publiceerde tal van werken over het openbaar vervoer te Gent en van Oost-Vlaanderen. De heer Achiel Ryckaert die de museumtrams restaureert had enkele maanden geleden een zwaar verkeersongeval, waardoor hij nu (tijdelijk?) "out" is... Sowieso zijn de Gentse "old-timer" trams allemaal weg uit Gent, wat op zich een jammere zaak is. U kunt ze bewonderen tijdens de Trammelantfeesten in De Haan aan zee en op sommige trajecten rond De Panne. We proberen deze blog levendig te houden door in de toekomst nog foto's te plaatsen over de goede oude tijd. We zijn afhankelijk van derden die ons foto's doorsturen welke ze vonden in één of andere lade... Vriendelijke groet,
Het zat er aan te komen: Gent is onze oude gele 3-assige trams liever kwijt dan rijk. Morgen (donderdag 17 september 2015) is een historische dag, nadat de 354 reeds vertrokken is naar De Panne en de 378 (in restauratie) naar de oude NMVB stelplaats te Lochristi verder onder handen gaat genomen worden, verlaat de 339 (eigendom van De Lijn) ook Gent... Dit is het programma: 7u30 laden 339 Gentbrugge 8u30 vertrekken Gentbrugge 10u30 lossen 339 Knokke We zijn terug een stuk historisch erfgoed kwijt in Gent. Alles moet wijken voor het nieuwe, tja...
Aan de Gentse 3-asser 378 wordt druk verder gewerkt door Achiel. Ondertussen zijn het dak en een deel van de zijpanelen weggenomen om de staat van de kast na te zien.
De binnenkant is volledig gestript en nu blijkt dat de tand des tijds heel wat schade toebracht. Bepaalde delen zijn helemaal rot of door roest aangestast. Vooral de overspanningsbogen van het dak blijken ernstig aangetast. Het is ook niet vanzelfsprekend om bepaalde schroeven of bouten los te maken. Veel onderdelen zitten muurvast. Onderstaande foto's geven u een idee van de stand van zaken van de werken die in april uitgevoerd werden:
Op vrijdag 3 april 2015 verscheen een artikel in de krantengroep "Het Nieuwsblad/De Gentenaar" om "onze" Achiel Ryckaert eventjes in de bloemetjes te zetten. Achiel is nu bezig met zijn 23e restauratie van een "old-timer" tram of bijwagen, tijd dus voor een reportage. U kunt deze lezen in de bijlage. Even vermelden dat we bij de restauratie rekening moeten houden met nieuwe veiligheidsvoorschriften, vooral op gebied van elektriciteit en op het aanbrengen van stickers op plaatsen waar gevaar voor asbest of stroom aan te pas kan komen. De foto in de krant is ook niet relevant voor onze manier van werken (geposeerd op vraag van de fotograaf). We houden rekening met veiligheidsnormen bij het ontmantelen en heropbouw van de tram. Persoonlijke bescherming is meer dan noodzakelijk, daarom is een nauwe samenwerking met "De Lijn" noodzakelijk. We houden er dan ook aan om "De Lijn Oost-Vlaanderen" te danken voor hun raadgevingen en faciliteiten, gezien we geen eigen ruimte bezitten om aan trams te werken. Tijdens de komende weken houden we u op de hoogte van onze vorderingen.
Sinds enkele weken is er druk gewerkt aan de 378. Het dak werd weggenomen, de stalen constructie die het dak draagt werd eveneens verwijderd, alle zitbanken werden losgemaakt en de houten latjes die de binnenbekleding op hun plaats houdt werden uitgevezen. Ook de sleepbeugel werd verwijderd en de beugel zelf werd van zijn steunpunt gehaald. Om de staat van het houten koetswerk te controleren werd op één plaats de stalen plaat weggehaald, zodat we een zicht kregen op de te vernieuwen stukken van de koets. Stilaan maar zeker wordt een "blote" tram zichtbaar. We houden u regelmatig op de hoogte, onder meer door veel fotomateriaal.
Vorige week verwijderde Achiel de loshangende binnenbekleding van het plafond in de 378. Dit hing, zoals op voorgaande foto's te was, vervaarlijk door. Nu krijgt men een zicht op de "dakbedekking", de dwarsbalken en de steunen van de kast. Ook nog dit: we meldden u in een vorig verslag dat de tram zou gerestaureerd worden met 5 ramen, wel dit is verkeerd: de tram krijgt nog steeds 4 ramen maar met "schuiframen" voor in de zomer (systeem bijwagens). Ook zijn we nog steeds op zoek naar foto's van de binnenzijde van de trams vóór de verbouwingen in de jaren '50. Het betreft een schuifdeur die 2 compartimenten scheidt. In elk geval komen er dwarsbanken in plaats van de bekende blauwe zeteltjes.
De heer Marc De Troy gaf ons nog wat info betreffende het geplande transport van de 3-asser 378 vanuit Weelde naar Gentbrugge. Het was voorzien dat de tram op 9 februari zou getransporteerd worden, maar dat werd uitgesteld tot de vrijdag er op omdat er zich in Weelde problemen voordeden om het transport vlot te laten verlopen. Voor de 378 stond nog 3-asser 332 en de kast van de 378 helde over, te wijten aan een eerdere verplaatsing. De chauffeur op maandag wou het risico niet nemen om de 378 te vervoeren. Eerst moest de 378 terug recht gezet worden en de 332 verplaatst. Uiteindelijk lukte dit op vrijdag 13 februari. Deze info is wel belangrijk omwille van de duidelijkheid én volledigheid. Dank aan Marc De Troy.
Via de heer Freddy Coussens kregen we duidelijke info over het restaureren van de Gentse 3-asser 378. Het betreft technische en historische informatie die héél belangrijk zal zijn in de restauratie. We danken Freddy dan ook van harte! ____________________
Gegevens over Gentse drieasser nr 378 (II)
Nota 15 april 1946 :modernisatieprogramma voor de drieassers. Elektrische bellen (80 trams), ingebouwde schijnwerpers (76 trams nog te doen), lichtseinen en rolfilms op 105 trams. Jaar 1947 : 338 wordt 378 (II) (nota omnummeringen van 23 april 1948) Er is voor de jaren 1947-51 een programma gemaakt om witte plafonds te voorzien op alle trams, de 302 tot 315 hadden dit al. In een nota van 21 juni 1948 krijgt de 378 volgende kenmerken, “als de huidige transformaties gedaan zullen zijn” : - motoren ACEC TIIId transformés (reeks 363-380) - controllers T46 (reeks 361-380) - Westinghouse rijtuigkast (reeks 363-380) Proef om verwarming voor de bestuurder tijdens de winter te installeren voorzien in 1948. (nota 2 dec 47) Ook zal er op alle rijtuigen een zitje voor de bestuurder geplaatst worden. Nota 28 januari 1948 : tijdens de oorlog werden sommige zetels uit de rijtuigen gehaald om meer plaats te maken, we plaatsen nu opklapbare banken om tijdens de spitsuren het aanbod te verhogen. Nota 22 juni 1948 : 24 rijtuigen hebben rolfilms. (378 is er niet bij) Werkhuistabellen : 378 is eind oktober 1948 in de werkplaats voor nazicht (rijtuigkast, onderhoudsbeurt) en ombouwing. (verlichting, elektrische bellen, koplampen, rolfilms) Midden november tot begin december 1948 staat de 378 in de schilderij. Vanaf december 1948 heeft de 378 motoren TIIId transformés en controllers T46 maar nog geen ingebouwde koplampen. (371 had dit al en in 1949 volgen alleen 364, 368 en 375)
378 pagina 2 In een overzicht van de gerealiseerde werken op alle trams binnen het meerjarenprogramma staat de 378 in het jaar 1949 als afgewerkt. In de planning voor de werkhuizen van 1949 : schrijnwerkerij midden april tot 3de week van mei : 378. Bekabeling 378 : juni/begin juli, nieuwe verlichting, elektrische bellen en koplampen : juni/juli, plaatslagerij : juni/juli, schilderij : juli 1949.
Meerjarenplan 1950-54, modernisatie van de rijtuigkast van alle drieassers met diverse verbeteringen : 378 is afgewerkt op 17 januari 1953.
Inventaris materieel op 1 december 1948 : voor de ombouwing(en) had de 378 volgende kenmerken : - controllers T10 - motoren Charleroi TIIId transformés - rijtuigkast van voor 1912 met langsbanken - had stoeltje voor de geleider Maar : - geen elektrische bellen - geen rolfilms - geen verwarming op stuurpost - geen witte plafondbeplating op de platformen - geen gestandaardiseerde verlichting
Op 1 december 1949 wel : controllers T46, omklapbare banken
Nog enige achtergrondinformatie : op 31 december 1949 had de serie 362-380 volgende verbeteringen : rolfilms : 1 rijtuig : 362 elektrische bellen : 4 rijtuigen : 362, 364 368 en 377 nieuwe verlichting : 4 rijtuigen : 362; 364, 368 en 377 ingebouwde koplampen : 19 stuks witte platfonds op de platformen : 1 rijtuig : 362 Er werd toen besloten om vooral de reeks 331 tot 361 volledig af te werken, de wijziging van de verlichting met het zicht op het plaatsen van rolfilms zal niet uitgevoerd worden op de sècherons die al elektrische bellen hebben. De witte plafondbeplating op de platformen worden geplaatst bij de rijtuigen die rolfilms krijgen. Nota 2 dec 47 : rijtuigen die als proef controllers TCM 80 kregen, in volgorde : 332 336 339 355 359 en 360. Kenmerken van de 338 (ex 378 I) : Westinghouse rijtuigkast (serie 316-345) Motoren TVIa (serie 326-362) Controllers TCM 80 (serie 331-360) Railremmen (serie 326-361)
Eén van de 3-assers van E.T.G. vzw keerde na jaren afwezigheid terug naar Gent voor restauratie. Een ploeg vrijwilligers van de vereniging zullen gedurende 2 à 3 jaar deze tram volledig ontmantelen en hem terug opbouwen in een versie van voor de verbouwing van de kas in de jaren '50 van vorige eeuw. We houden u ten gepaste tijde op de hoogte van de restauratie.
Een beetje geschiedenis over de eerste trams van Gent
De eerste paardentram verscheen in 1874 in de Gentse straten, en reed tussen de Korenmarkt en de Zuidstatie. Er waren 43 rijtuigen, waarvan 14 open en 29 gesloten. Het bedrijf had ongeveer honderd paarden in dienst. De uitbater van het paardentramnet was Les Tramways de ville de Gand, die tot 1897 bleef bestaan. Naast het stadsnet kwam het eveneens metersporige regionale buurtspoornet van de buurtspoorwegen tot ontwikkeling. De eerste buurtspoorweglijn tussen het Rabot en Zomergem met stoomtractie werd op 23 november 1886 geopend.[1] (Zie het hoofdstuk Buurtspoorweg.)
Per 13 augustus 1897 werden de concessies voor het stadstramnet overgedragen aan twee maatschappijen: Société Anonyme des Railways Economiques de Liège-Seraing et Extensions, kortweg RELSE en Compagnie Générale des Railways à voie étroite. Beide maatschappijen maakten deel uit van de holding van baron Empain.[2]
Op 4 januari 1898 richtten beide bedrijven de groep SA des Tramways Electriques de Gand (TEG) op om de paardentram te vervangen door de accutram, die weliswaar elektrisch aangedreven wordt, maar geen bovenleiding nodig heeft. De maatschappij was ook bekend onder de Nederlandse naam, Elektrische Tramwegen van Gent (ETG).
De accutrams hadden een vermogen van 25 pk en reden op zeven ex-paardentramlijnen. Ieder rijtuig had 45 plaatsen. De maximumsnelheid bedroeg 12 km/h, niet omdat er technisch geen hogere snelheid mogelijk was, maar omdat de concessievoorwaarden die niet toestonden. Voor het opladen van accu's werd een speciale elektriciteitscentrale met een vermogen van 600 kW gebouwd.
De accutrams vertoonden veel gebreken, zodat in 1903 werd besloten bovenleidingen te gaan gebruiken. Vanaf 1904 reden alle ETG-trams onder de rijdraad met een trolleystang.
Een lezer stuurde ons zijn verhaal over de "Mack" bussen van de MIVG uitde jaren '50-'60:
Beste, heel mijn kinderjaren en trouwens nu nog, heb ik één passie gehad:mekaniek. Het is dus met de komst van de Mack bussen mij een openbaring geweest: automatisch en motor dwars achteraan, wat een verschil met de Brossel. Ik woonde toen te St-M-Latem en de bus "sliep" in een houten loods aan de St.Christophe. Wat een souvenir! 's Morgens had de eerste bus, toen het koud was, al de moeite om van één naar twee te schakelen en de chauffeurs pasten talrijke trucjes om toch te kunnen schakelen. Dikwijls nam Albert mij mee tot de StChr. en bracht mij met de Lambretta, van mijn tante door mij aan hem verkocht, naar huis. "Pompelmoes" was soms een echte snelheidsduivel op de Kortrijkse stwg Regelmatig waren deze machines in panne en ik weet echt niet op de ondershoudsdiensten daar goed hun weg mee konden. Ziezo in het kort een paar "remeber" uit mijn jeugd. Vele groetjes, Baudouin de la Kethulle
Onze vereniging E.T.G. vzw (Erfgoed Trams Gent) bezit gelukkig nog enkele tramstellen uit "de goeie oude tijd". De Lijn heeft de 339 bewaard en de 354 van Achiel Ryckaert pronkt ook in de stelplaats. Maandag 9 februari komt nu de gele drie-asser 378 terug vanuit een loods van ons erfgoed naar Gentbrugge. We houden u op de hoogte via deze pagina en er zal ook foto- en film materiaal gepost worden. Bedoeling is om deze 378 te restaureren in de "looks" van voor 1950 (zie foto's). Ook de binnenzijde van deze trams was anders dan de gekende blauwe zetels in de 339 en 354.
Langs deze weg willen we u ons nieuw rekeningnummer doorgeven waarop u uw ledenbijdrage van €25 kunt storten. Zo blijft u op de hoogte van allerlei activiteiten van onze vereniging (o.a. Actua nieuwsbrief). Tevens geeft dit lidmaatschap u ook het recht om deel te nemen aan algemene vergaderingen en uw stem uit te brengen bij het herverkiezen van ons bestuur.
Vanaf heden is ons rekeningnummer: IBAN = BE41 3631 3987 1010.
We hopen u te mogen verwelkomen bij onze vereniging die zorgt voor het behoud en onderhoud van ons Gents tram- en buserfgoed.
De Gentse bijwagen 70 (zoals er vroeger reden op lijn 20 van Gentbrugge naar Melle) werd op maandag 8 december overgebracht naar De Panne. Er moet plaats gemaakt worden voor de nieuwe superlange trams in de stelplaats. Transporteur "Dick" nam deze klus op zich, tenslotte is hij specialist in dat vervoer. De bijwagen 70 is eigenlijk een "expo tram" uit 1913 die later verbouwd werd tot aanhangwagen. Het betreft een 2-assig voertuig. De "70" dateert uit 1912 (te zien op de foto's van het chassis). Hij vervoegt er bijwagen 50 die deze zomer zal te zien zijn bij allerlei evenementen van TTO Noordzee - Trams des Tijds.
De foto's geven een beeld van het buitenrijden van de 70, gekoppeld aan tramrijtuig 354 en 339. Eerst werden die buiten gereden door Achiel Ryckaert waarna de 70 losgemaakt werd en in de hangar werd gereden door een "clarck". Transporteur Dick trok daarna de wagon op via tussensporen tot op de aanhangwagen.
Ook vindt u foto's van de aankomst in De Panne, waar de "70" veilig terug op de sporen werd gezet en binnengetrokken door een historische kusttram...
TE KOOP: verzameling miniatuurtrams (buitenlandse modellen)
Wegens plaatsgebrek verkoop ik een collectie van 18 miniatuur modellen van buitenlandse trams (Editions Atlas). Prijs per tram €20 (verzendingskosten inbegrepen). Alle trams zitten onbeschadigd in originele verpakking en per tram zit een Franstalige fiche met uitleg en geschiedenis van het voertuig.
Meer info te krijgen via de knop "e-mail mij" op deze pagina.
De directie van De Lijn en META geven ons de technische en financiële mogelijkheid om de Gentse motorrijtuig 378 te restaureren. Beslist werd het rijtuig te restaureren in de toestand van begin jaren 50 zijnde dus voor de grote verbouwingen van de drieassers. (Zie foto van de gelijkaardige trams 377 en 379 in bijlage).
Indien de fondsen en de ruimte gevonden wordt, zal E.T.G. vzw overgaan tot restauratie van 3-asser 378. Een hele klus, maar met het gekende vakmanschap van de restaurateurs, zou dit een 3e paradepaardje kunnen worden van de 3-assige vloot van Gent
In januari 2012 werd begonnen met de restauratie van bijwagen 50. We hebben u daarover al ingelicht en foto's op deze pagina gezet. De bijwagen (wagon) is nu volledig afgewerkt en werd onlangs getoond op het tramfestival van 14 september in De Panne. Dit wil zeggen dat de wagon van Gent naar de kust verhuisd is.
Momenteel rest in Gent nog enkel de PCC01 (de allereerste PCC in Gent in 1971) die als museumtram kan gehuurd worden. Deze tram draagt nog het eerste oude logo van de MIVG.
We presenteren u een greep uit het foto archief van de heer Freddy Coussens met foto's uit de jaren '80 en '90 van vorige eeuw, waarin het nieuwe logo van de MIVG te zien is en stilaan vervangen wordt door het logo van De Lijn (begin jaren '90)
Er zijn mensen van buiten Gent die raar opkijken als ze een tram zien naar Moscou. Moscou is een wijk op de grens Ledeberg/Gentbrugge, vlak aan de spoorweg. Bij deze: enkele foto's van de tram naar "Moscou"
Onlangs werd begonnen met het strippen van het interieur van onze 3-asser 354. Alle binnenwerk is weggenomen zodat het interieur kan afgeschuurd worden en daarna gerestaureerd en terug gemonteerd.
Dit levert een aantal merkwaardige beelden op van een "lege" tram en een gewoon glas in plaats van een lijnfilm.
We volgen de werkzaamheden voor u de komende weken.
Freddy Coussens, één van de gepassioneerde tramchauffeurs bij De Lijn in Gent nam na een lange carrière afscheid van "zijn" tram, samen met echtgenote en familie.
Gedreven zoals hij is, zal hij zeker een aanwinst zijn voor onze ETG vzw vereniging.
Zondag 13 oktober 2013 was één van onze Gentse 3-assers, de 354, terug te zien in het Gentse straatbeeld.
Voor de gelegenheid hadden de inzitten zich uitgedost in retro kledij.
Ondanks de barre weersomstandigheden werd het een leuke rit.
(zie artikel verschenen in de krant Het Laatste Nieuws op dinsdag 15 oktober)
Het is héél belangrijk dat een drie-asser voor elk vertrek gesmeerd wordt. Het is de kunst om net genoeg en zeker niet te veel olie op te gieten.
De toegang bevind zich onder de vloer in de tram, naast de motoren. 4 smeerpunten: 2 in buisjes die de olie naar de assen brengt en 2 luikjes met wieken, welke ook steeds genoeg olie moeten bevatten.
De overbrenging van de motor naar de assen moet ook gesmeerd worden, net zoals de klepjes naast de tram , waar de assen in ronddraaien.
Op die manier houden we ons rijdend erfgoed in goeie staat.
(Dank aan Achiel Ryckaert) om het ons voor te doen.
Leden en familie van ETG vzw (Erfgoed trams Gent) reden een speciale rit op 15 augustus 2013.
Er werd een traject afgelegd via de Clementinalaan (waar jàren geen 3-asser meer had gereden) tot aan het eindpunt aan Zwijnaardebrug.
Op de foto's bemerkt u de "oude lijnfilms" van lijn 5, 7, 8 en 9.
Van de heer André Corteil uit Luik kregen we enkele foto's over het transport van de ETG bijwagen 50 in 2008. Toen werd deze wagon vervoerd van Burdinne naar de stelplaats van De Lijn in Knokke
Stilaan raakt de bijwagen 50 afgewerkt. Er is even een vakantie stop ingelast, maar daarna worden nog enkele kleinere details verder afgewerkt, zodat deze aanhangwagen terug kan schitteren.
In onze vereniging ETG bezitten we niet enkel de gele 3-assers of de blauw/gele trams, bussen of trolleybussen maar ook nog een heel oude "bijwagen" uit 1901 dat dankzij de deskundige kennis en leiding van de heer Achiel Ryckaert terug tot in de puntjes gerestaureerd wordt!
Nadat de wagon helemaal uit elkaar werd genomen en het onderstel gezandstraald en herschilderd werd, werd ook de kast volledig hersteld en waar nodig nieuwe stukken in verwerkt. Het resultaat mag gezien worden. Stilaan nadert de "50" zoals de bijwagen heet zijn voltooiing.
Dan maar wachten tot we er de baan mee op kunnen om te tonen aan onze Gentse bevolking.
Onderstaand enkele beelden uit de restauratie
Onze blauw/gele bus met nummer 101 wordt momenteel ook mechanisch nagekeken om binnenkort eveneens ingezet te kunnen worden voor toeristische ritten om of af te huren voor feestelijke gelegenheden.
Nadat de voorbije maanden hard gewerkt werd aan het oppoetsen van het interieur van de 354 worden nu de voorbereidende werken aangevangen voor het herschilderen van het koetswerk dat na vele jaren aan de kust gestaan te hebben, fel verbleekt was door de zon.
Vorige zondag, 2 juni was een succes dag voor de ritten met de "expo tram".
Het goede weer en de vele inschrijvingen via Uitbureau Gent of ter plaatse aan het busje van "Tram des Tijds" maakten dat al onze ritten, zowel in de voor- of de namiddag volzet waren.
Ervaren gidsen vertelden over het Gent van 1913 en de nog zichtbare overblijfselen.
Er worden nog ritten voorzien de eerste zondag van juli, augustus en september.
Wil je er bij zijn: vlug zijn is de boodschap want we hoorden vertellen dat alle zitjes reeds uitverkocht zijn.
(Foto's: Erik De Keukeleire en Daniel Verheylezoon)
Morgen rijdt de "expotram" terug uit. Eerste zondag van de maand, betekent een hele dag pendelen tussen Sint-Pietersstation en centrum Gent in een grote lus. Stadsgidsen vertellen u verhalen die met de wereldtentoonstelling van 1913 te maken hebben terwijl u op één van onze museumtrams zit.
Tickets aan 5 zijn nog te verkrijgen aan het speciale "Tram"busje aan het Sint-Pietersstation te Gent.
Ditmaal rijden we met de 339 die deze week een grondige schoonmaakbeurt kreeg.
Tot morgen?
Onze gele 3-asser 339 (die reeds het langst in Gent staat) werd hersteld en kan nu ook terug dienst doen als museumtram. De motoren zijn vervangen en binnenkort krijgt ook hij een poetsbeurt zoals de 354 er één kreeg...
Ziehier het ETG-MIVG erfgoed op één rij in de stelplaatsen van De Lijn alsook de 339 bij vorige toeristische ritten.
Een grote groep mensen reed op moederdag mee met onze blauw/gele museumtram PCC01. De tram reed door de stad vanaf Geraard Duivelsteen, langs de Korenmarkt, Gravensteen, Rabot, Begijnhoflaan, Coupure, Rozemarijnbrug, Martelaarslaan richting Sint-Pietersstation om via lijn 1 terug te keren. Daarna konden de aanwezigen aanschuiven voor een ontbijtbuffet in het "Belfort Stadscafé".
Niet te vergeten: elke 1e zondag van de maand (juni tot en met september) kan u meerijden met de gele 3-asser voor een gelijkaardige rit. Tickets aan 5 via Uitbureau Gent.
Rit met museum tram 354 ter gelegenheid van 100 jaar wereldtentoonstelling te Gent
Op vrijdag 26 april 2013 reed in de namiddag één van de museumtrams door Gent met aan boord onder andere burgemeester Daniël Termont. Op die dag was het net 100 jaar geleden dat de wereldtentoonstelling geopend werd.
Een filmpje kunt u bekijken via deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=s1QUIYeCQ0Q&feature=youtu.be
Wil je ook eens meerijden met de 354 museumtram?
Dit kan... Sinds kort organiseert "Visit" - "Broodje Gent" ritten voor groepen, verenigingen, privé-personen enz... met de gele 3-asser.
Alle info daaromtrent via: http://www.vizit.be/
De vereniging ETG (Erfgoed Trams Gent - eveneens te vinden op "Facebook") bezit tal van motorrijtuigen en bijwagens (aanhangwagens). Ook recentere types, zoals de PCC01 in blauw/gele kleuren vanaf 1971, worden gekoesterd.
Elke week wordt er verder gewerkt aan het opblinken van het koperwerk van de drie-asser 354. Er heeft zich in de afgelopen decennia een dikke laag bruin vuil vastgekleefd op de sloten, scharnieren, remhendel enzomeer. Die laag wordt nu mondjesmaat weggehaald zodat het koper terug mooi blinkt. Later wordt er een metaalvernis over aangebracht zodat verder onderhoud vermeden wordt aan die stukken.
We kregen onlangs nog een foto van tram 318 (?) met bijwagens komende van Coupure Rechts en de draai nemend naar de Rozemarijnbrug. Nu is de brug zo goed als plat en moeten de trams die helling niet meer op.
Onze collega Marcel Van Damme stuurde terug enkele foto's door uit zijn collectie. Regelmatig zullen we u laten meegenieten van deze documenten.
Vandaag presenteren we u de 328 3-asser met bijwagen zoals hij dienst deed op lijn 20 naar Melle.
Ook de 216 zomertram die in het verleden jàren dienst deed als werfwagen. Gelukkig werd deze gespaard en terug hersteld in zijn oorspronkelijke versie als open zomertam.
De bijwagen uit 1901 welke momenteel gerestaureerd wordt, zag er oorspronkelijk uit zoals op onderstaande foto's te zien is. Een enthousiaste ploeg vrijwilligers is volop bezig aan het restaureren van dit historisch rijtuig.
Vanuit ETG (Erfgoed Trams Gent) is men reeds maanden bezig een oude bijwagen uit 1901 volledig te restaureren. We geven u graag enkele fotografische impressies.
Sinds enkele weken zijn we in kader van het ETG-project gestart met de opkuis van de 3-assers. Eerst komt de 354 aan de beurt, later volgen de 339 en bijwagen 70. Ook de restauratie van onze oudste bijwagen uit het jaar 1901 vordert goed.
Opkuis betekent: grondig kuisen: uitschuren van de passagiersruimte, ramen lappen, koperwerk oppoetsen (er ligt momenteel een dikke vette bruine laag op), platforms stofzuigen en eventueel nieuw laagje verf, chassis stofvrij maken enz... enz...
Ondertussen kreeg de PCC01 ook hier en daar een nieuw likje verf.
Een groter contrast bestaat niet: onze goeie Gentse 3-asser 354 gefotografeerd samen met 2 trams van het type "Hermelijn" aan de Cataloniëstraat te Gent (foto: EDK)
Onze collega's van TTO Noordzee organiseren een Kerstrit met één van hun kusttrams.
Alle info is terug te vinden op deze webpagina:
http://www.ttonoordzee.be/
ETG Gent zal binnenkort een DVD uitbrengen over de terugkeer en de ritten met de 3-asser 354.
Verder nieuws volgt.
Op dinsdagvoormiddag 27 november 2012 werd met de museumtram 354 proefgereden op de route van tram 24. Dit om de doorgang aan de Rozemarijnbrug te testen. De heer Achiel Ryckaert (specialist in herstelling/restauratie) bediende de controller (besturing).
Vorige zaterdag 24 november reed terug een gele 3-asser door het centrum van Gent en heen en terug naar Evergem en naar Melle Leeuw. Deze rit kon op heel wat sympathie en interesse rekenen. Zo ook aan het Rabot waar foto's werden genomen door de mensen van de actiegroep "voor het behoud van de bomen op de Begijnhoflaan" post hadden gevat.
U zal deze tram in de toekomst wel meer in Gent in het straatbeeld zien.
Zaterdag 24 november rijdt terug een oude drie-asser door Gent. Hij zal op diverse lijnen te zien zijn. Het is de bedoeling om er regelmatig mee naar buiten te komen.
Datum 06 januari 1978
Toen ik als jongste trambestuurder van de MIVG met mijn tram van lijn 4 "doorstreept" in het verkeer op de Ketelbrug richting station stond aan te schuiven kwam er plots een enorme stofwolk op ons af.
Er was vrijwel geen zicht meer door de voorruit en na enige tijd gaf ik alle deuren vrij en ging ik met de passagiers kijken : verbouwingswerken aan een winkelpand deden het eerste verdiep instorten.
Er waren geen gekwetsten maar de tramlijn was voor de rest van de avond onderbroken, pas de volgende middag kon het verkeer weer door.
Na mijn dienst 's avonds ben ik deze foto's gaan maken.
Trambestuurder Freddy Coussens
Bijgaande foto's tonen de 339 die op 17 oktober 1977 klaar staat voor een transport van rails op het net.
De opname vanop de Keizerbrug is gemaakt op 17 februari 1978.
In de periode 1974 tot 1979 was de 339 met de 332 ingedeeld op de Spoordienst, als vervanging van de 173 en 216.
Tekst én foto's: Freddy Coussens (waarvoor onze oprechte dank).