s Maandags was ik bij de 6des al langs gegaan om te informeren hoe de G. W. P. verlopen was, maar ook om mijn leerlingen reeds mee te delen dat zij donderdag 3 opdrachten zouden moeten uitvoeren die nog dezelfde dag afgewerkt dienden te zijn
Donderdag het 1ste lesuur waren zij allen paraat om direct van start te gaan. Het licht werd niet vergeten
Tekst op hun opdrachtblad: Opgelet! Deze opdracht is een ThuisMatch waarbij er gespeeld wordt tegen de tijd
Bovendien moet er ook nog waardig gekozen worden
Van de hier volgende opdrachten moeten er minstens drie uitgevoerd worden binnen de voorziene tijd en tevens moeten ze gesitueerd kunnen worden in de juiste sfeer. Elke groep kiest in onderling overleg één opdracht
Verlies geen tijd!
Opdracht TM.1: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla zoals die eruit ziet als koningin Igraine en haar ridder-gemaal nog leven (mensen, dieren, dingen, de natuurlijke omgeving,
).
Opdracht TM.2: Schets en kleur ( door middel van plakkaatverf ) de wereld van Ayla nadat Bulle Bak regent geworden is.
Opdracht TM.3: maak een heel eenvoudige maquette van het koninklijke slot Schoonburg en omgeving in Democratia.
Opdracht TM.4: a) boetseer de wapenschilden van Ayla en Will SKracht. b) maak in klei kleine dieren en bloemen om de schrijn mee te versieren.
Vrede zij met U
Al snel hadden zij bepaald welke opdrachten zij zouden uitvoeren, want opdracht 2 werd unaniem weggestemd. Maar bepalen wie wat ging doen, liep niet van een leien dakje
Aai, aai
tijdsverlies !!!
Maar na enig wel / toch niet werden eindelijk de 3 groepen samengesteld. Terwijl sommigen ijverig materialen verzamelden, deden anderen enig opzoekingwerk. Er werden voorbeelden gevonden van wapenschilden, kledij, vervoer, kastelen
Ook daarrond ontstond enige discussie, maar eens ze echt bepaald hadden wat ze wilden bereiken, kwam er schot in de zaak.
Er werd naar hartelust geschetst, ingekleurd, geboetseerd, geknipt, geplakt, e. d. m.
Toch waren ze ver van klaar toen zij de plaats moesten ruimen voor de volgende klas. Er werd dan maar opnieuw beslist om tijdens de middagpauze verder te komen werken.
En dat deden ze ook. De ene kwam al wat later dan de andere, maar allen waren op de afspraak.
Stilaan kregen hun werkstukken duidelijk vorm. De geboetseerde wapenschilden, dieren en bloemen van groep A ( opdracht 4 ) zagen er kleurrijk uit. Groep C, die opdracht 1 koos, had het gevraagde zeer flexibel geïnterpreteerd en een collage gemaakt waarin het kasteel van Disneyland als belangrijkste element verwerkt was. Groep B ( opdracht 3 ) had met kartonnen dozen een waarachtig kasteel gebouwd, waarin zij zelfs een functionerende ophaalbrug geknutseld hadden.*
Wat mij betreft, waren ze met vlag en wimpel geslaagd
( * later werd het kasteel volledig afgewerkt en geschonken aan de 1ste kleuterklas )
|