Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    newmixedmediaprojects

    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Spoorlijn Lanaken – Maastricht medio 2009 operationeel

    LANAKEN - Deze week is het licht op groen gezet wat betreft de financiering van het goederenspoorproject Maastricht - Lanaken. Het was nog wachten op geld van Pro Rail en Interreg. Maar nu kan definitief worden gestart met de heropening van de lijn.  De kostprijs bedraagt 23.600.000 euro in totaal , waarbij er tal van toelagen zijn voorzien. De spoorlijn moet medio 2009 terug operationeel zijn.  De reactivering is op zich een uiterst belangrijk gegeven voor de economische ontsluiting van de Maaslandse regio. Lanaken vormt immers één van de vijf logistieke poorten in de provincie. Het spoorproject steunt op drie onlosmakelijke trajecten. Zo zal Infrabel het goederenspoor aan Belgische zijde vanaf de N78 tot aan de grens aanleggen. De Nederlandse spoornetbeheerder Pro Rail neemt 6 kilometer tot aan de Belgische grens voor rekening. En er komt een aftakking naar het industrieterrein onder beheer van het Autonoom Gemeentebedrijf.. Tegelijk met de heropening van de spoorlijn opent men een rangeerbundel met vier rangeersporen en twee overslagkades. Het transportbedrijf GOBO plant op deze locatie een grote privé-investering, waardoor het mogelijk wordt trein- en wegverkeer te combineren voor bulk, stukgoed en containervervoer. Gekoppeld aan de bouw van deze spoorlijn is er de inbreiding van de industriezone Europark. Hier moet 20 Ha bouwrijp worden gemaakt, goed voor een investering van 4,6 miljoen euro. Ook deze werken worden betoelaagd. Het Autonoom Gemeente Bedrijf zal na aanleg van de infrastructuur beroep doen op een professionele exploitant om het geheel uit te baten. Hierover lopen momenteel al onderhandelingen.
    Verder wordt het grensoverschrijdend bedrijventerrein Europark en Lanakerveld ingekleurd in de bestemmingsplannen, goed voor 112 Ha in totaal. Dit moet de aantrekkingskracht voor Maastricht als Lanaken binnen de bedrijfssector versterken. Als groene bufferzone is het Zouwdal voorzien. De stad Maastricht en de gemeente Lanaken gaan een grensmanager aanstellen die het beheer van dit bedrijventerrein zal waarnemen. Zelf onderhouden Maastricht en Lanaken op bestuurlijk vlak overleg binnen de zgn. ‘Albertknoop’. Daar worden de nodige afspraken gemaakt om tot een onderlinge afstemming te komen wat betreft de ontwikkeling van het gebied. Zowel op het vlak van de inrichting, de zonering, de verkeersontsluiting als het beheer wordt gestreefd om te komen tot een gezamenlijke visie. Zo heeft men in concreet al voorzien dat er op de Brusselseweg een ontsluitingsweg komt, waardoor de deelgemeente Smeermaas wordt ontlast van woon-werkverkeer. De westelijke randweg rond Maastricht komt er niet en aan de Vlaamse Gemeenschap wordt gevraagd via een bestemmingswijze af te zien van het voorziene Cabergkanaal omdat dit kanaal de bedrijvenzone volledig zou dwarsen, terwijl de aanleg ervan niet meer aan de orde is.  - WJL

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    12-09-2011
    Bezoekje,lieve groetjes
    nqplz9.jpg

    12-09-2011 om 10:17 geschreven door valerieke



    Archief per week
  • 26/03-01/04 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!