Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
29-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 augustus 2012 Grune

Vroeger zouden we er wat melancholisch  bij hebben gelopen, want dit zou dan ongetwijfeld de laatste wandeling van de zomervakantie geweest zijn. Maar de voorbije jaren is dat alvast een zorg minder. Overigens lees ik in de krant dat Standaardnederlands in het onderwijs echt niet meer hoeft, meer, dat het een reden zou kunnen zijn waarom leerlingen het niet altijd gemakkelijk hebben om te volgen. Wat ben ik blij dat ik er uitgestapt ben, zodra dat kon. Zo had ik het nog niet bekeken: mijn TBS is gewoon een zegen voor al die leerlingen die anders schooljaren na elkaar met mijn Nederlands geconfronteerd zouden worden. Je weet wel: noemen en heten, de media zegt, we wouden, hij heeft me geslaan, meester… Gelukkig willen verlichte geesten  van de UA - hoe zou hun eigen Nederlands zijn, trouwens? - daar nu paal en perk aan stellen.

Maar zoals, gezegd: die last hebben we alvast niet meer. Al doet het pijn om nu vast te stellen dat je je hele carrière verkeerd bezig geweest bent. We stappen vandaag in Grune, een combinatie van 2 wandelingen die ons een leuke lus oplevert: die met de blauwe rechthoek, Promenade des Prés, en die met de rode ruit, Promenade du Chevenys. Vooral de laatste voert ons langs onvermoed mooie stukken, en de Ruisseau de Chevenys verdient echt wel dat een wandeling naar hem genoemd is. Beide wandelingen samen zijn net geen 12 km lang, maar we hebben een aanlooproute nodig van de N4 tot ons beginpunt, en die zorgt voor een extraatje van bijna 2,5 km.

Het is een typische Ardense tocht, rond een dorpje waar je live kunt meemaken hoe de bloemen voor het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Beauraing verzorgd en verfrist worden. In het eerste deel ligt de nadruk op het bos, met een climax bij de oversteek van de Ruisseau de Cheveni (volgens de stafkaart) of Chevenys (volgens de folder). Tegen het einde wordt het genieten van bosrijke vergezichten over de reusachtige weiden heen. De TWQ ligt tamelijk hoog: 67 %. Het leuke is dat enkele wegen die op de topografische kaart als verhard aangegeven worden, dat in werkelijkheid niet meer zijn. Hier en daar herinnert een plak asfalt aan de vroegere asfaltweg, maar nu stappen we weer over een onvervalste grindweg.

 

Foto's van de wandeling vind je hier.

 

 

Het dorp op de achtergrond is Bande.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +2 (633)

Brussel-Zuid - Marloie 2109 9:33 11:16 stipt (518)

Marloie - Grune [1] 12:23 12:43 +6 (ab4553, VDL-Jonckheere Transit 2000, stelplaats ?)

 

Grune - Marloie [1] 17:24 17:37 +3 (ab4555, VDL-Jonckheere Transit 2000, stelplaats ?)

Marloie - Brussel-Noord 2139 17:43 19:18 +4 (517)

Brussel-Noord - Halle 3790 19:35 20:02 +2 (664)

 

De commentaar:

Je merkt het, bij gebrek aan reservewandeling, mocht er wat verkeerd lopen, voorzien we een ruime overstap in Marloie, ook al betekent dat een vol uur vroeger vertrekken. Maar we hebben nog enkele wandelingen liggen in jachtgebied, en daar zal over goed een maand het klassieke herfstgeweld weer losbarsten… We kunnen het ons dus ook niet veroorloven om een hele dag door het OV te laten verknoeien.

De CR uit Halle vertrekt met 2 minuten vertraging, en zal met 3 minuten vertraging in Brussel-Zuid aankomen. Erg gehaast lijkt de TB van deze trein inderdaad niet te zijn. Je weet natuurlijk nooit waarom er traag gereden wordt: misschien is het hier wel de macht der gewoonte, want bij stipt verkeer kun je het hier maar beter traagjes aan doen, zeker tussen Halle en Ruisbroek. We komen aan op perron 15, en daar zal kort daarna ook de IR naar Ottignies en dus Walibi aankomen. Er lijkt nog aardig wat volk op de been dat van een laatste zonnige vakantiedag wil profiteren. Dat zal ongetwijfeld tot toestanden leiden in het enige vierledige stel dat hier de hele zomer lang om 9:21 de meutes naar het pretpark heeft gebracht.

Overigens zal ook de 2109 nogal wat jong en ander volk naar Ottignies brengen. Blijkbaar is het gemakkelijker om uit de bol te gaan in allerlei monsterattracties dan om het elementaire onderscheid tussen eerste en tweede klasse te respecteren. De controle komt onmiddellijk na Brussel-Luxemburg en niet minder dan 12 reizigers moeten verhuizen naar tweede. En dan mag een Amerikaanse met 2 dochters na een smeltende desperate housewife blik op haar 3 koffers nog blijven zitten. Het is een vorm van niet goed te praten willekeur. Waarom wordt in een geval als dit - wanneer de winst duidelijk voor de toeriste is - niet gewoon voorgesteld om een supplement te betalen? Ik heb enig leedvermaak als ze na een tijdje doorheeft dat alleen het eerste stel doorrijdt naar Luxemburg: verhuizen wordt nu plots erg gemakkelijk. Het volstaat trouwens om zich gewoon in te voegen in de stroom Japanners die zich naar voren in de trein begeven.

Een Japanse schone doet een ijdele poging om haar elegantie te verbergen onder een mondmasker. Ja, ja, je vindt er van alle soorten in een trein. Ze is trouwens meer bekommerd om haar eigen hygiëne dan om die van de treingenoten, want het toilet doorspoelen was er blijkbaar te veel aan. Waarschijnlijk haar vinylhandschoenen vergeten…

Voor de rest wordt het een rustige rit: over vertraging hoeven we ons sowieso al geen zorgen te maken met meer dan een uur tijd in Marloie, maar de trein rijdt ook tamelijk stipt. Alleen tussen Brussel en Ottignies zitten we blijkbaar opnieuw achter de 3908 aan, maar met vijf minuten vertraging vertrekken in Ottignies is een succes.

Opvallende cameo's: twee splinternieuwe Desiro's, die net voor ons vertrokken waren in Brussel-Zuid (en die een vlotte rit door de NZV verhinderden) zien we terug in Namur en wat later in Marloie. Nog een duo dat de kudde werkloze treinstellen in Stockem gaat versterken.

 

Tijd zat dus in Marloie. Het stationsbuffet ziet er erg seventies uit, met een tot in de details doorgedreven gebruik van groen en oranje. Waar is de tijd dat we hier nog een koffie of een pint kwamen drinken bij een al wat oudere waardin, die haar vrije tijd vulde met haken en breien, en er prat op ging dat haar buffet het enige was dat op zondag nog open was. Geen oranje en groen toen, behalve in de breiwerkjes…

 

Lijn 1 verbindt Marche met Bastogne, via een niet onbelangrijk overstapstation als Marloie. Maar dit inspireert de TEC niet tot het invoeren van een degelijke dienstregeling. Met een vijftal verbindingen per dag, en met een erg ondoorzichtige bediening door een aantal ritten van Nassogne en Grune, en een al even wispelturige reisweg in de ruime omgeving van Amberloup, is het weinig waarschijnlijk dat deze buslijn ooit een voldoende groot publiek zal aantrekken. Ter illustratie: als we vanmiddag onze bus missen, is het vier uur wachten op de volgende. En de bus van even na vijven is meteen de laatste van de dag. De tram bood hier in de jaren 1930 ongeveer dezelfde mogelijkheden… Nog een slordigheidje: de dienstregeling aan de halte vermeldt niet dat onze bus langs Nassogne en Grune rijdt. Vermits men dat voor andere ritten wel doet, is de conclusie duidelijk.

 

Overigens worden we hier vandaag geconfronteerd met een typisch Waalse toestand: de N4. Voor de heenrit kunnen we dan wel gebruik maken van de bus die Grune zelf bedient, de terugrit blijft op de N4. Er is een halte Grune N4, maar die kun je alleen bereiken als je vanuit Grune zo een 700 m langs de N4 stapt. Wie eens aan den lijve wil ondervinden hoe het aanvoelt als je langs een autoweg stapt, moet dit stukje N4 zeker eens volgen. Het is de ultieme confrontatie met de waanzin van het wegverkeer: auto's en vrachtwagens die tegen vaak te hoge snelheden bergaf denderen, twee stappers, gewapend met een wandelstok, die angstvallig de gaten in de betonnen vangrails in het oog houden, waar al die zelfverklaarde topchauffeurs tegen zijn gebeukt. De TEC heeft weinig keuze, maar de bushalten langs deze weg doen me onwillekeurig denken aan bepaalde attracties in het Walibi van vanmorgen: alleen geschikt voor kickzoekers.

 

Een doemscenario duikt op: stel dat de bus achter een vrachtwagen zit en ons helemaal niet ziet staan. Maar gelukkig komt de bus open en bloot aan rijden, en hij laat ons al van ver met de richtingaanwijzers merken dat hij ons zien staan heeft. Dat vind ik altijd een prettige attentie van de buschauffeur, en een terechte beloning voor onze gewoonte om altijd goed op tijd de hand op te steken. Nu ja, gelukkig, de bus heeft zes minuten vertraging, en dat ziet er niet zo goed uit voor de aansluiting in Marloie, temeer omdat we vanmorgen al op twee plaatsen opgehouden werden door mobiele verkeerslichten. Maar die zijn na de dagtaak aan de kant geschoven: uiteindelijk komen we in Marloie aan met 3 minuten vertraging. Als dan meteen blijkt dat de IC naar Brussel met zes minuten vertraging rijdt, kunnen we ons beginnen voorbereiden op een zorgeloze terugreis.

 

Uiteindelijk zal IC 2139 trouwens met 9 minuten in Marloie vertrekken. Tot Ottignies wordt die vertraging geleidelijk afgebouwd, maar voor een keer gaat het niet vlot tussen Ottignies en Brussel. We zullen dan ook met een restvertraging van 4 minuten in Brussel-Noord aankomen. In Ottignies vinden zes Vlaamse bakvissen het bijzonder knus in eerste klas. Ze beschikken trouwens over wonderbare gaven, want als ik boos opmerk dat tweede klas meer naar voren in de trein is, antwoordt eentje dat er geen plaats is. (Alsof dat een argument is…) Als ik nog bozer antwoord dat ze niet eens gaan kijken zijn, en als ook de TBG zich ermee bemoeit - de omgekeerde wereld, ik weet het - druipen ze af.

 

Dat we uiteindelijk met 4 minuten vertraging in Brussel-Noord aankomen, is niet zo erg. Wel verdacht: de IR naar Binche staat niet vermeld op de aankondigers op het perron. Ruim laat klinkt het onheilsbericht: door een defect aan de locomotief rijdt deze trein vandaag niet. Gelieve blablabla. De Franse computerstem doet hetzelfde verhaal, alsof ze aankondigt dat vanaf nu alles peis en vree zal zijn, overal ter wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat die jolige luchtigheid van de stem me steeds weer enerveert als ze een vertraging of een andere vorm van onheil aankondigt. Deze 3940 bestaat uit een reeks 18 met M6-rijtuigen. Zie je wel dat met de instroom van recent materieel alle problemen van de NMBS opgelost zijn…

 

Het wordt dus de CR naar Braine-le-Comte. Dat werd trouwens ook gesuggereerd aan de reizigers voor Halle, Tubize en Braine-le-Comte. Met één tweeledig stel kan dit - zeker tot Halle - een aardig gevuld treintje worden. Maar het valt allemaal nogal mee. Eerste klas is half vol, en in tweede zit men dicht bij de 100 procent aan, maar al wie dat wil kan zitten. Tijd voor wat avondfilosofie. Tussen Ruisbroek en Lot heb je ofwel uitzicht op het kanaal ofwel op de tuintjes achteraan de huizenrij die hier dicht bij de spoorweg aanleunt. Toen ik hier als jongeman voor het eerst langs spoorde, waren zo goed als al die smalle achterstrookjes goed verzorgde groentetuintjes, prachtige seizoenskalenders voor wie er oog voor had. Twintig jaar geleden verdwenen veel van die tuintjes: keurig, kortgeknipt gras kwam in de plaats - dat was nu eenmaal de trend in die tijd, onbegrijpelijk voor mensen die gras in de eerste plaats zagen als koeienvoer. En nu zijn zelfs de grasperkjes verdwenen: veel groentetuintjes uit de oude tijd liggen er nu compleet verwaarloosd bij: het gras is hoog opgeschoten en biedt nu welgekomen bescherming voor wat sommigen onkruid plegen te noemen. De noeste werkmens, die na de dagtaak zijn tuintje verzorgt, waar zit hij. Zeker niet waar Yvan Heylen hem situeerde: hie'!

 

En bij aankomst in Halle hebben we opnieuw recht op een dispuut tussen reizigers, één instappend, één uitstappend. Gelukkig loopt het minder uit de hand dan verleden keer. Maar je zou je toch beginnen afvragen of je sommige individuen niet beter aan een leiband zou houden…

 

Een foto van een ongewone trein, die nu toch al enkele maanden rijdt, maar die vroeg of laat weer van onze sporen zal verdwijnen: de 1358 sleept een gemengd stel I6 en M6: E2133 Luxemburg - Brussel-Zuid in Marloie.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

30-08-2012
Tuin
Helaas heb ik zelf geen tuin, maar mocht ik er eentje hebben... prei met hopen zou ik zetten inclusief ajuin.

30-08-2012 om 22:08 geschreven door Treinreiziger




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 5 augustus 2024 - Herbeumont - Mortehan (GR16)
  • onderhoudsposten sinds de jaren 1980
  • 26 juli 2024 - Braives
  • 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • 11 juli 2024 - Vloesberg - Frasnes-lez-Buissenal

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!