Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
14-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 augustus 2013 Aalbeke - Avelgem GR5A

Vandaag stappen we over GR 5A van Aalbeke naar Avelgem, iets meer dan 20 km. Het is een tocht geworden met sterk wisselende kwaliteit, zoals we dat in Vlaanderen gewend zijn geraakt. De TWQ ligt al bij al wel vrij hoog (49%) en dat is het resultaat van enkele mooie paadjes tussen Aalbeke en Rollegem - al duurt het een tijdje voor we uit de bebouwing geraken - de tocht langs de oude trambedding tussen Rollegem en Bellegem, een interessante wijziging van het parcours zoals dat nog in de topogids te vinden is; in de buurt van Argendaal konden we pas echt genieten van de rust op echte voetwegen langs de velden; volgde de wat avontuurlijke tocht door wat op de stafkaart Kraaibos heet, maar ter plaatse Orvetbos, en tot slot een erg lang traject over de oude spoorbedding van lijn 83 Ronse - Kortrijk. Tot Heestert is die bedding een uitgelezen wandeltraject, langs een smal kronkelend paadje, dat nu eens de bedding dan weer het talud opzoekt; soms zijn zelfs echte knuppelpaden aangelegd. Voorbij Heestert is het vooral een lang recht betonnen lint dat dan wel als Trage Weg gecatalogeerd wordt, maar dat eigenlijk eerder een smalle asfaltweg is. Alleen moet je hier niet opzij voor auto's, door de breedte wel voor fietsers. Zo iets is en blijft een noodoplossing bij ontstentenis van echte wandelwegen.

Op weg naar Argendaal: de weg wijkt voor de wilg…

Nabij de Sint-Pietersbrug, op het oude kanaal Kortrijk - Bossuit. Vlak bij ligt het huidige, veel bredere kanaal.

Je vindt meer foto's hier.

Een brokje spoorweghistorie.

Aalbeke had tot de invoering van het IC-IR-plan zijn treinhalte op lijn 75 tussen Kortrijk en Moeskroen. Met wat ruwweg op een uurdienst leek, kwam deze eigenlijk behoorlijk aan haar trekken. Ook al omdat zelfs voor WO II al een busdienst Kortrijk met Aalbeke verbond. In de loop van de jaren had deze bus zijn eindpunt in Estaimpuis of Herseaux, maar het gedeelte Kortrijk - Moeskroen was een constante. De huidige buslijn 83 van De Lijn is de rechtstreekse afstammeling van wat eens een aanvullende buslijn van de NMBS was.

Tussen Rollegem en Bellegem stappen we langere tijd over de oude trambedding van de tramlijn die Kortrijk met Moeskroen verbond langs een meer westelijk gelegen tracé dat o.a. Bellegem en Rollegem bediende. Ik had het hier eerder al over n.a.v. onze tocht in Rollegem van 21 maart ll. 

En ten slotte stapten we dus enkele kilometers over de oude sporowegbedding van lijn 83 die Ronse met Kortrijk verbond. We kwamen langs de vroegere site van het station Moen-Heestert, waar de overgebleven maar overgroeide betonnen afsluitingen onmiskenbaar naar een ver verleden verwijzen. De halte Autrijvestraat is niet meer terug te vinden. Net voor Avelgem is de vertakking van de genoemde lijn 83 en de aftakkende lijn 85 (Moeskroen - Avelgem - Oudenaarde) dan weer wel goed zichtbaar. Het goed bewaarde stationsgebouw van Avelg(h)em heeft alle functies als OV-gebouw verloren - aan de kant van de vroegere sporen is een handig busstation uitgebouwd.

Hoe geraakten we er?

Halle - Kortrijk              3129     07:43 09:07      +5        338

Kortrijk - Aalbeke          [83]      09:22 09:35      +2        ab5503-03

Avelgem - Kortrijk         [91]      16:17 16:44      +2        ab5505-05

Kortrijk - Halle              3116     16:53 18:17      stipt      395

ab5503-03: Jonckheere Transit 2000, van De Laere, Popelier & Desmet Partners

ab5505-05: Van Hool A600, van Demuynck & Vansteelandt

En wat beleefden we?

Deze IR Antwerpen-Centraal - Kortrijk illustreert duidelijk dat geen enkele verbinding zo gek is of ze komt af en toe wel eens goed voor iemand uit. Voor ons staat ze voor een overstapvrije verbinding Halle - Kortrijk, en daar willen we dan dankbaar gebruik van maken. We hebben een vrij lange voettocht voor de boeg, en dus is vroeg vertrekken aangewezen. Het wordt de 3129 van 7:43. Normaal gezien komt die altijd wel met enkele minuten vertraging in Halle aan, in het zog van de 1578, maar vandaag rijdt hij stipt. Zo stipt dat we in Edingen bijna 2 minuten te vroeg vertrekken. Verderop het traject houdt de tbg wel de klok in het oog. Werken aan ow 62 tussen Leuze en Tournai zorgen voor een minuutje vertraging, maar tot Moeskroen loopt alles op wieltjes. Dan is het even wachten op de aankomst van onze tegenligger (3108): blijkbaar moeten we op tegenspoor, niet meer dan enkele honderden meters, want voorbij de bocht gaan we alweer op normaalspoor. Misschien wil een wissel zich niet in alle bochten wringen, maar dat is speculatie. Het kost ons wel 5 minuten vertraging, maar de overstap naar de bus van lijn 83 verloopt vlot.

Op busperron 9 staat ab 5503-03 al te wachten, weliswaar met film GEEN DIENST en zonder chauffeur, die even later wel opduikt, enkele minuten voor vertrek, zoals het hoort. Een reiziger is duidelijk moeilijk te been en gebruikt de bus om van de ene zijde van het station naar de andere te rijden, trap- en hellingloos. Ook de chauffeur kijkt verbaasd. Maar voor de rest verloopt de rit tot de halte Aalbeke Papeye zonder problemen. Deze halte ligt pal op de GR; vorig jaar waren we wel verplicht om naar het centrum van Aalbeke te stappen, omdat de halte Papeye toen wegens werken afgeschaft was. Het bericht over de omleiding hangt trouwens nog ongeschonden in het bushokje, net als de vorige en de huidige dienstregeling. Het verstrekken van informatie behelst niet alleen het tijdig ophangen van nieuwe berichten, maar ook het verwijderen van vervallen berichten. Het zou een aandachtspunt van De Lijn moeten zijn, want ook in de bussen hangen al te vaak verouderde berichten.

Voor de terugreis uit Avelgem bestaan wel enkele mogelijkheden. De bus naar Oudenaarde, of zelfs de TEC-bus naar Tournai lijken het meest aangewezen, maar we kiezen dus opnieuw voor de overstapvrije verbinding via Kortrijk. Die haalt het van de verbinding met de TEC-bus omdat we nu eenmaal een Omnipas hebben en voor de bus van de TEC wel extra betalen. Het is een wat geschiedenisloze rit, al merk ik onderweg dat enkele halten in Zwevegem (Kanaalweg - Vaart) ter plaatse blijkbaar anders heten dan in het ritoverzicht dat ik thuis hab afgeprint. Lekker verwarrend voor de gelegenheidsreiziger… We stappen uiteraard uit aan de achterzijde van het Kortrijkse station.

De break naar Antwerpen via Brussel staat al een hele tijd te wachten. De terugrit verloopt tamelijk stipt; in Ath komen we een minuut of 3 te laat aan (ow 62, en het haperend binnenrijden van Ath), maar we bereiken Halle zelfs nog iets te vroeg.

Het is een zorgeloze dag geworden, met een vlotte trein- en busreis, een tocht die er al bij al nog door kon en dat bij aangename zomertemperaturen, waarmee de weergoden ons de laatste dagen verwennen. En wie zich afvraagt hoe het ondertussen met de vechtende houtduiven is afgelopen: één zit nu op haar nest, gemaakt bovenop onze haagbeukhaag, onder het veilige, laaghangende lover van een esdoorn. We hebben enkele dagen geleden diezelfde haag gesnoeid: madame vloog even verstoord en gestoord weg, maar kwam op haar klapwieken terug toen de kust weer vrij was. Het is nu geduldig wachten tot de eieren zijn uitgebroed, zo iets als de keuze van nieuwe CEO's voor de NMBS. Al zullen er waarschijnlijk duivenjongen zijn voor we weten wie de nieuwe CEO's worden. En dat allemaal zonder diploma.

 

Net buiten het busstation staan 2 bussen te wachten op het vertrekuur.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

17-08-2013
550505
Uiteraard! Ik heb er nog wel een foto bijgeplaatst. En als er nu 2 types zijn die ik uit elkaar zou moeten kunnen houden, dan zijn het deze wel, want ze zijn hier legio aanwezig in de depots van Leerbeek en Ukkel. Bedankt voor de correctie!

17-08-2013 om 22:36 geschreven door Vic


550505
De bus 550505 van Demuynck & Vansteelandt is een Van Hool A600 en geen Jonckheere Transit 2000.

17-08-2013 om 21:02 geschreven door Tom Depoorter




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!