Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
27-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 augustus 2013 Méry - Rotheux GR576

GR 576 heeft onlangs een grondige facelift ondergaan, samen met GR 575. De eerste loopt door de Luikse Condroz, de tweede door de Naamse Condroz. Samen figureren ze nu in een recente topogids A travers le Condroz, en dat betekende voor ons dat we de uitgestippelde tocht ook grondig moesten bijwerken: Méry - Saint-Séverin werd Méry - Rotheux. Of zo een wijziging altijd een verbetering is, wil ik in het midden laten, maar wij stapten vandaag toch langs een erg deugdelijke en deugddoende route. Net geen 18 km liggen er tussen de treinhalte van Méry en de bushalte Rue du Château d'Eau in Rotheux-Rimière, bediend door lijn 94. De TWQ bedraagt 78 %, en we stapten door enkele interessante bospartijen en een tijdlang langs een prachtig, avontuurlijk, soms moeilijk pad langs een erg slome Ourthe.

 

Alle foto's vind je hier.

Maar geniet alvast van deze:

We volgden langere tijd een subliem pad stroomopwaarts langs de Ourthe. 

Het gehucht La Salle - het hooi smaakt nergens beter…

Interessant punt onderweg.  

We lopen heel even over de oude trambedding van de lijn Ougrée - Warzée, iets ten zuiden van Hout-si-Plout. Deze bedding, verlaten sinds 1949, is over langere afstand goed te volgen en zelfs nog duidelijk terug te vinden op de stafkaarten. Het moet geen sinecure geweest zijn om deze lijn rond en over alle niveauverschillen te loodsen: dat merk je nog altijd aan het soms erg kronkelige tracé. Waar wij de bedding volgden, kruiste ze net de N638, die ze vrij trouw volgde, echter bijna altijd in eigen bedding, iets hoger of lager dan deze weg. De foto hieronder toont de bedding: in een bocht, uitgegraven in de rots en enigszins stijgend. Heerlijk trammen moet het hier ooit geweest zijn.

Welke verplaatsingsmogelijkheden hadden we?

Méry is, zeker sinds de invoering van een uurdienst op de verbinding Liège - Jemelle, gemakkelijk bereikbaar. De GR maakt gebruik van de overweg aan de in een scherpe bocht gelegen halte, gemakkelijker kan dus niet. Voor de terugreis doen we beroep op de buslijn 94 Warzée - Liège. Erg denderend kun je de bediening niet noemen, maar de busritten liggen tamelijk goed gespreid; soms moet overgestapt worden in Boncelles, maar de overstap wordt ons bespaard. We kunnen rechtstreeks van de halte Rotheux-Rimière Rue du Château d'Eau naar het busstation bij het station van Liège-Guillemins

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid                   3107     09:19 09:30      stipt      376

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins  0508     09:57 11:00      +3        1810 - 11834

Liège-Guillemins - Méry             5561     11:22 11:37      +7        699

 

Rotheux - Liège                         [94]      17:31 18:03      +8        ab5411

Liège-Guillemins - Brussel-Noord0541     19:00 19:54      stipt      1803 - 11836

Brussel-Noord - Halle                 1591     20:19 20:37      stipt      08510

ab5411 = Van Hool New A360, stelplaats Warzée

En wat beleefden we?

De rit naar Brussel-Zuid is er een zonder geschiedenis: stipt vertrokken in Halle, en bijna traditiegetrouw te vroeg in Brussel-Zuid. En daardoor hebben we een ruime overstaptijd.

Wie denkt dat je op dit uur helemaal stipt met een IC-A naar Liège kunt, komt bedrogen uit. We vertrekken met 2 minuten vertraging in Brussel-Zuid en ook traditiegetrouw komen daar 2 minuten bovenop in de NZV. De doortocht van Schaarbeek (over lijn 36) verloopt bijzonder traag: Leuven bereiken we met 6 minuten vertraging. In Liège blijven er 3 minuten vertraging over. Dat deert ons nauwelijks.

Dreigender is de aankondiging van een seinstoring tussen Liers en Liège-Palais. Het heldere, montere stemmetje dat de aankondigingen in het Frans doet, specificeert: er is een overweg gestoord in Milmort. En dat valt af te lezen op de infoschermen: alles wat van de lijn 34 komt rijdt met veel vertraging. Ook de IR naar Luxemburg. En die zou ons wel eens in de weg kunnen zitten. Eigenlijk zou die L-trein naar Jemelle op tijd kunnen rijden, want die komt van Liège-Palais, en moet dus niet voorbij de defecte overweg, maar ook deze trein wordt met 15 minuten vertraging aangekondigd. Ik vermoed dat men hem dus achter de IR naar Luxemburg wil laten vertrekken. Koddig: in 2 achtereenvolgende mededelingen wordt de aankomst van onze L-trein aangekondigd, perfect op tijd, én meteen volgt de mededeling dat hij met 15 minuten vertraging zal vertrekken. Ik vermoed dan ook dat de uiteindelijke vertraging van 7 minuten niets met de storing maar wel met een defectje aan het motorstel te maken heeft. We zien alleszins een depanneerder met de tbg door de trein lopen, ondertussen spelend met de deuren. Dat we al na 7 minuten vertrekken, is dan ook een meevaller. De aankondigingen gebeuren trouwens in 4 talen: Liège houdt van de grandeur van een stad met allure.

In Méry is uitstappen geen sinecure: de halte ligt in een bocht, en de perrons zijn erg laag. Enig symptoom van de moderne beschaving: een biljettenautomaat op het perron naar Liège. Hebben ze hier dan geen Ben Weyts om er op te wijzen dat reizigers in de andere richting misschien wel eens over de sporen zouden durven lopen? Misschien hebben de reizigers in Méry ook gewoon meer gezond verstand dan die in Beersel…

Voor de terugrit rekenen we blijkbaar op het onmogelijke: een aansluiting van 5 minuten in Liège-Guillemins. De bushalte Rue du Château d'Eau ziet er wat goor uit. Alleen het haltebord is kraaknet. Van het wachthuisje zijn alle ramen vervangen door triplexplanken die hun houdbaarheidsdatum al ruim overschreden hebben: fris oogt het niet. Een dienstregeling ontbreekt. Is het een wet van Meden en Perzen dat elke entiteit (bij De Lijn en bij de TEC) verplicht de accommodatie in een bepaalde regio moet verwaarlozen? Dan hebben we die van de TEC-Liège-Verviers vandaag gevonden.

Onze hoop op een snelle overstap in Liège (op de IC van 18:08, die uit 2 klassieke stelletjes is samengesteld) bergen we snel op. De bus komt er door met 9 minuten vertraging. Toen enkele jaren geleden de rittijden hier werden ingekort, volgden er zogenaamd spontane asociale acties, om te protesteren tegen de te korte rittijden, en veel moeten we dus niet meer verwachten. Er gaat nauwelijks één minuut af van de opgelopen vertraging.

Meteen kunnen we voor een langere pauze terecht in het Grand Café de la Gare, een van de weinige etablissementen met allure die je nog in Belgische stations kunt vinden. Je moet al naar Antwerpen (en dan nog) of Gent om iets vergelijkbaars te vinden. We observeren een gast die alle tafelmanieren aan zijn laars lapt, en bovendien lijkt te experimenteren met alle mogelijke sausjes, stevige porties Tabasco inbegrepen.

De rit van Liège naar Brussel-Noord verloopt tamelijk vlekkeloos. In Leuven stappen 6 West-Vlamingen op, waarvan de 2 oudjes blijkbaar tweedeklasbiljetten hebben. Ze krijgen van de tbg de toestemming om allemaal in eerste te zitten. Ik kan wel ergens begrijpen dat je een collega een vriendendienst bewijst, maar tegelijk vraag ik me af of het nu echt zo onoverkomelijk veel kost om een seniorenbiljet eerste klasse aan te schaffen. Ik zou me de bedeltocht wel weten te besparen. Ze zijn waarschijnlijk de hele dag op stap geweest in Leuven; in hun ratelende taaltje hoor je nog de echo van artilleriegevechten uit WO I.

In Brussel-Noord is het een tijdje wachten op de aansluiting. De L-trein Geraardsbergen - Dendermonde lijkt nu wel systematisch samengesteld uit Desiro's. We zullen er nooit onze draai in vinden, zoveel is duidelijk. De zitjes per 2 zijn onbruikbaar, want wat doe je met die rugzak en die fototas? En als je op die per 4 zit, is er altijd iemand gestraft die niet naar buiten mag kijken. Op alt.binaries.pictures.rail verschijnen al enige tijd oude artikels over treinreizen halfweg de vorige eeuw. Toen lokte men reizigers nog met al die dingen die nu taboe lijken te zijn. Comfort, aangename reiservaringen, de charme van het voorbijsnellende landschap. Dat wat de trein altijd tot een beetje reizen maakte.

 

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!