Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 oktober 2008
Normaal gezien zijn de provincies Liège, Namur en Luxembourg tijdens de maanden oktober tot december taboe voor ons, wandelaars, omdat je voor je het weet met een klopjacht geconfronteerd wordt, maar in Onhaye zijn de bossen daar te klein voor, en dat wordt dus vandaag onze bestemming. Lang geleden tufte of bromde hier het trammetje Dinant - Florennes voorbij, maar behalve een bushalte "Ancienne Gare Vicinale" blijft daar niets meer van over. We volgen wandeling 13 (Frumont et Brochamps), die ons langs stevig golvende wegen door een mooi herfstlandschap brengt. Met een TWQ van 18 % scoort deze wandeling wel bijzonder laag, en ook een verdwaalde bui (waren die vandaag niet gereserveerd voor de kust? - van verdwaald gesproken) zet een domper op het enthousiasme, maar halfweg de bijna 8 kilometer lange wandeling, komen de echte boswegen en de zon voor dat extra zorgen, dat van deze uitstap toch een echte opkikker maakt. De wandeling vind je op een NGI-kaart Onhaye "Au Pays de St.Walhère"; de bewegwijzering is onberispelijk.

We vertrekken voor een keer erg laat, en dat heeft toch wel wat te maken met de wat eigenzinnige dienstregeling van buslijn 20 Dinant - Florennes. In Vlaanderen zou men voor een interstedelijke verbinding als deze al minstens aan een uurdienst denken, maar bij de TEC is men al tevreden met een onregelmatig rooster, dat vooral garant moet staan voor goede aansluitingen in Dinant. (Nu ja: de laatste bus van de dag komt in Dinant aan om 18:15, de trein vertrekt om 18:14...)
Onze verplaatsing ziet er als volgt uit:
- van Halle sporen we naar Brussel-Zuid met CR 3661 (ms 682 - niet gemoderniseerd, zalig! - 11:31 - 11:49) die de klus moeiteloos klaart:
- van Brussel-Zuid gaat het naar Dinant met IC 2412 (de tweede break 351 gaat naar Dinant: 12:03 - 13:46). De stiptheid van deze trein is wat volatiel, om het met een woord te zeggen dat de laatste dagen erg in trek is geweest: 8 minuten vertraging bij vertrek in Brussel-Zuid, de trein komt te laat aan rijden uit Vorst; in Gembloux blijft daar maar één minuut meer van over, maar in Dinant zijn het er opnieuw 4, zonder aanwijsbare reden, behalve dat de dienstregeling tussen Jambes en Dinant toch wel bijzonder krap lijkt.
Maar Aribus werkt degelijk: onze bus krijgt 2 minuten wachttijd voorgeschreven, en de chauffeur leeft dat ook stipt na. Hij bestuurt bus 4879 (een Jonckheere Transit). In Onhaye moet de bus wegens werken omrijden, zodat we uiteindelijk 4 minuten later dan voorzien aankomen. Gelukkig is het maar een kleine omleiding, en is de halte hoop en al 50 meter verplaatst (een andere is wel afgeschaft). In deze tijd van het internet zou je zo iets moeiteloos op de website van de TEC moeten  kunnen terugvinden, maar de module "Perturbations" wordt door de TEC-Namur-Luxembourg al maanden niet meer bijgehouden. Mogelijk is dat ene personeelslid dat hiermee om kan ziek of gepensioneerd. De klant is nu ook weer niet zo belangrijk.

Voor de terugrit hebben we geopteerd voor de bus van 17:02. Dat is ab4491, een vrij recente Jonckheere Transit, maar toch is een onverlaat er al in geslaagd een zetel met kauwgom te besmeuren. De bus is iets te vroeg, maar dat komt goed uit voor de aansluiting in Dinant. We bereiken Dinant met 1 minuut vertraging. Er blijven er nog vijf over voor de overstap. (Aan de halte Onhaye Centre hangt een mededeling dat de eerste bus 's morgens tijdens de werken 5 minuten vroeger zal rijden, om de aansluiting in Dinant te verbeteren - dat is pas snel inspelen op de reële situatie!)
IC 2538 (ms 394) loopt opnieuw wat vertraging op tussen Dinant en Jambes, maar de echte vertraging komt van het treindeel dat van Liers komt, en in Namur aangekoppeld wordt. In Brussel-Noord blijven er maar 2 minuten vertraging meer over, en dat is niet genoeg om onze aansluiting in gevaar te brengen. Deze IC (met 2 breaks) zit behoorlijk vol. In Gembloux stapt een heerschap van de subspecies crapulosis op: als die een eersteklasbiljet heeft, dan is mijn naam Obama. Als de trein vertraagt voor Ottignies wordt het hem allemaal te veel. Hij gaat rustig roken op het platform. Wedden dat hij er gewoon op gehoopt had, dat hij zijn sigaretje rustig in eerste zou kunnen roken hebben, maar dat daar net iets te veel volk zat om het te riskeren?
IR3740 (ms 339 - 18:53 - 19:14) is zoals altijd druk, maar dat heeft weinig invloed op de stiptheid. De treinbegeleidster controleert in één coupeetje en houdt het dan voor bekeken. Té druk, waarschijnlijk. We rijden Halle binnen om 19:15, een minuutje later dan voorzien. Door de openstaande deuren kan ik vooraan in de stuurpost kijken: het station van Halle is zowaar de moeite waard, zo in de avond...

Meer foto's op : http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/onhaye/






Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 5 augustus 2024 - Herbeumont - Mortehan (GR16)
  • onderhoudsposten sinds de jaren 1980
  • 26 juli 2024 - Braives
  • 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • 11 juli 2024 - Vloesberg - Frasnes-lez-Buissenal

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!