![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-a071d2fe3d4d44b7e63e319b13bdc73f.jpg)
13. De zon is er ondertussen doorgekomen: een ronduit historische foto in Gouvy, bij de splitsing van de lijnen 163 links (Gouvy - Libramont) en 42 rechts (de lijn naar Luxemburg).
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-13d7f195cd6a694627492030c09ac033.jpg)
14. Toen ging het over de grens, tot Troisvierges. Het was mijn eerste uitstap met een telelens en dat zul je merken in de volgende foto's.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-efb0fb8663ae5e863bec94a32b1ec35d.jpg)
15. Uiteraard nog in Troisvierges: het lijkt wel op een miniatuurbaan, met de tunnel, de seinen, de eenzame wagon.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-b294831f4bf2e0294cf3ff9344487bf4.jpg)
16. Loc 1604 van de CFL is net aangekomen met een stoptrein (?) uit Luxemburg. Het zichtbare rijtuig (en waarschijnlijk ook de volgende) is een Wegmann van de CFL, die ooit ook instonden voor sommige treinen van de verbinding Liège-Guillemins - Luxemburg. Echt comfortabel heb ik ze nooit gevonden: de zitjes vielen dan nog enigszins mee, het interieur was spartaans ingericht en het rijgedrag was ondermaats.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-aaa78821dba2cc716b7f8ae41dfcd268.jpg)
17. Trosivierges.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-571d089dfd6474b9c2625bab0d23f09e.jpg)
18. Onze 5529 sleept trein Z 296 Milaan - Amsterdam, met Italiaanse rijtuigen. De 5529 is uitgerust met een elektrische installatie voor de voeding van rijtuigen. Dat alle treinen daarop konden terugvallen was een vereiste van de UIC en dat noopte de NMBS tot de aanpassing van een reeks 55'ers: het treingroen verdween en werd vervangen door blauw om dit duidelijk te maken.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-ad223544696cd61eb68eac6fec3d86f6.jpg)
19. Nog even experimenteren met de telelens. De 1604 en de 4510 zusterlijk in een typische spoorwegloods.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-b8595ebcee4c7c1dc47e9c49c6df23df.jpg)
20. De Luxemburgse 1803 (bemerk de overeenkomst met onze 55) sleept een trein Liège-Guillemins - Luxemburg. Deze trein is samengesteld uit M2-rijtuigen, alle in de nieuwe bordeauxrode schildering. Bij de invoering van de IC-IR-dienst in 1984 bestonden deze treinen uit I1-rijtuigen, wat niet bepaald een aantrekkelijke aangelegenheid was. De vervanging door M2-rijtuigen werd destijds als een echte vooruitgang gezien…
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-ce447653ab5982d2c9d56f88e68b4a48.jpg)
21. Hetzelfde anders. ![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-b168b48c2c84b4e2e4f7cc5d2b6905a7.jpg)
22. De uitstap loopt ten einde: in Luxemburg staat MR 100 klaar als stoptrein naar Kleinbettingen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-aefd82ebb49f75ad3eee0c8207675f38.jpg)
23. Op 18.10.1988 fotografeerde ik het station van Rixensart, het gebouw staat vandaag nog overeind, maar de halte is een honderdtal meters opgeschoven, richting Brussel, in het kader van de GEN-werken. In die tijd kloeg men nog niet over lage perrons.
![](http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/2309365-28208fa04849943e14b2c1a476fb10f5.jpg)
24. MR 315 keert uit Arlon terug naar Brussel-Zuid, als E 991. Rixensart is de plaats van het gebeuren. De achtergrond is niet bepaald aantrekkelijk.
|