61. HLD 5533 met Z 4641 Liège-Palais - Jemelle in Barvaux. De fotosafari langs lijn 43 zit er op. Anders dan in de vorige foto's rijdt er deze keer geen AB-rijtuig mee, maar een A-rijtuig. Mogelijk moet deze iets langere samenstelling (4 rijtuigen i.p.v. de gewone 3) verklaard worden doordat het hier een P-trein betreft. En het A-rijtuig zorgt dan uiteraard ook voor meer plaatsen in eerste klas, al kan er ook gewoon geen AB-rijtuig beschikbaar geweest zijn.
62. Op 17.06.1989 schittert het station van Halle nog in een milde zon, net zoals het seinhuis dat over de beruchte overweg waakt. Het sein rechts is van vrij recente datum. Nadat een vrachtwagen de brug over de N7 zwaar beschadigd had, werden na enkele moeilijke dagen een eenvoudig noodsein en wissels geplaatst, omdat de treinen maar een spoor meer konden gebruiken. Het sein op de foto kwam er pas later, toen men doorgekregen had dat het misschien toch nuttig zou zijn om treinen onder de bescherming van een sein op tegenspoor lijn 94 op te sturen.
63. En dit is het "magazijn", het administratieve hart van het station dat toen nog zelfstandig was. Zowel de gebouwen op foto 62 als op 63 zouden verdwijnen bij de aanleg van de tunnel voor de lijnen 96N, 96 en 94 n.a.v. de komst van de HST.
64. Diezelfde dag organiseerde GTF een afscheidsrit met poststellen en Budds. Die laatste kwamen inderdaad ook aan het einde van hun loopbaan, en het was meegenomen om samen met de voor reizigers niet toegankelijke poststellen een inox-stel mee te laten rijden. Dat leidde tot een nooit geziene samenstelling. De rit begon in Schaarbeek.
65. Daar werd ook deze groepsfoto genomen, met helemaal links een "nieuw" poststel (970), het vroegere mr 093 en uiterst rechts het n.a.v. feestelijkheden door de NMBS in de originele kleuren geschilderde motorrijtuig uit 1935. Het is trouwens uit die eerste reeks motorstellen dat de eerste poststellen werden omgebouwd. Meer over de rode poststellen hier.
66. We bevinden ons ondertussen in Groenendaal. En ja, de fotografen stonden gewoon tussen de sporen, wat hen toeliet deze mooie foto te nemen.
67-68-69. De drie foto's werden genomen op het weinig bekende lijntje 144 Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre, maar de precieze locatie heb ik spijtig genoeg niet genoteerd.
70. In Jambes-Nord stond op 18.06.1989 nog dit fraaie seinhuisje, pal bij de overweg.
|