
31. We staan nog even langs lijn 94 op 20.02.1996, ter hoogte van kp 23.9, in Bierghes. Eigenlijk was er maar een beperkte variatie op lijn 94: 21 of 27 met een TD-M4-stel of klassieke stellen, de eerste op de IC-verbinding Schaarbeek - Moeskroen, de tweede op de IR-verbinding Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. Tijdens de spits was er wel meer variatie, maar eind februari is het nog te vroeg donker. De 2137 passeert hier met IC 762 Schaarbeek - Moeskroen.

32. Maar regelmatig maakte toch ook een Eurostar zijn opwachting: dit is ES 9116 London-Waterloo - Brussel-Zuid. Het nummer van de "locomotief" is zo goed als onleesbaar - ik ga voor de 3007, maar ik ben verre van zeker.

33. mr 265 zit vooraan IR 1585 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. De/het stel(len) vooraan kwam(en) normaal gezien uit Geraardsbergen via Ath en werd(en) in Edingen gekoppeld met de/het stel(len) uit Geraardsbergen via Herne. In dit concrete geval betekent dat dus dat het vierledige stel via Herne in Edingen was geraakt.

34. Op naar een nieuwe fotosafari dan, deze keer langs lijn 60 Jette - Dendermonde. Het probleem met deze lijn is dat je altijd geplaagd wordt door tegenlicht als je de avondspits wil meenemen. In dat geval was het sombere weer dus eerder een zegen dan een nadeel. De eerste foto toont break 366 met IC 1888 Gent-Sint-Pieters - Niklaas. Wie nu denkt: lap, hij heeft zich nog maar eens vergist, komt zelf bedrogen uit. Deze IR's bedienden inderdaad Gent-Sint-Pieters, Wetteren Lede, Aalst, Denderleeuw, Liedekerke, de NZV, Dendermonde, Zele, Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas. Dat we hem hier op lijn 60 aantreffen, is dus perfect normaal. We schrijven 04.04.1996.

35. De nog groene 695 zit hier vooraan L 5538 Dendermonde - Oudenaarde via NZV. We bevinden ons bij kp 12.9, twee hectometer verder van Brussel verwijderd dan foto 34.

36. Maar erg tevreden over het standpunt was ik niet en dus schoof ik verder op richting Brussel. Dit is mr 720 ter hoogte van kp 11.3, met L 5513 Oudenaarde - Dendermonde.

37. Drie breaks vormen IC 1863 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters. Kp 11.2

38. En nee, dit is niet de volgende IR, maar wel P 4990 Brussel-Zuid - Dendermonde, eigenlijk een tussengeschoven L-trein die braaf overal stopte. (Kp 11.1)

39. En dit is nog een P-trein: P 4991, gesleept door de 2231, bij kp 10.9. Anders dan de vorige stopte deze niet in Zellik, Mollem en Merchtem.

40. Break 394 zit vooraan IC 1889 Gent-Sint-Pieters - Sint-Niklaas, ook weer bij kp 10.9. En voor de liefhebbers van lijn 60: in de volgende reeks van 10 zit nog een zevental foto's. Ik zal uiteindelijk stranden in Zellik.
|