Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
14-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 augustus 2009 (Aubange - Grandcourt)
De rondwandeling "Gaume Buissonnière" hebben we eigenlijk bij toeval ontdekt. De oranje-witte driehoekjes hadden we wel al opgemerkt, maar waar ze precies voor stonden was ons niet meteen duidelijk. Tot we enkele jaren geleden in de Gaume aan het stappen waren, en zoals daar de regel lijkt, aangesproken werden door een autochtoon. Die wist ons te vertellen dat hij regelmatig stukken liep van de GB als voorbereiding op marathons, en meteen waren we verkocht. Ik bestelde het boekje, en vandaag gaan we daar de eerste keer mee op pad. Het boekje bevat een wat rudimentaire tekst, het kaartje achteraan is onbruikbaar, want veel te klein, maar gelukkig is de bewegwijzering vrij goed aangebracht en zo goed als intact. Ondertussen zijn het wel blauw-witte bordjes geworden.
De rondwandeling begint en eindigt in Aubange, en daar beginnen ook wij onze mars van vandaag. Einddoel is Grandcourt, dat zo'n 27 km verder ligt. Het is een stevig stukje stappen door veel prachtige bossen, met enkele klimmen tegen de cuesta's op, en geloof me, dat kruipt in de kleren. De Gaumedorpen schurken zich tegen de hellingen aan en zorgen voor wat afwisseling. Zo wordt het een onvervalste daguitstap om u tegen te zeggen.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 3905 6:09 6:19 stipt (816)
Brussel-Zuid - Arlon 2106 6:33 9:14 stipt (521)
Arlon - Aubange bus 167a 9:27 10:08 +5 (ab 5632-54)

Grandcourt - Arlon bus 167a 17:54 19:08 +2 (ab 5632-66)
Arlon - Brussel-Noord 2142 19:46 22:18 stipt (517)
Brussel-Noord - Halle 3143 22:22 22:41 +4 (434)

Je kunt tegenwoordig sneller naar Parijs en zelfs Londen dan naar het zuiden des lands en dat maakt dat we er vandaag vroeg bij moeten zijn. Op zich is de verbinding niet moeilijk, maar het duurt wel bijzonder lang voor we in de prachtige Gaume aankomen.
De rit naar Brussel-Zuid is er een zonder geschiedenis. En ook die naar Arlon lijkt een probleemloze rit te zullen worden. We vertrekken wel met 4 minuutjes vertraging, maar vanaf Ottignies rijdt de trein op tijd, en dat zal zo blijven tot Arlon. Helemaal achteraan is het erg rustig, en we genieten van de rit. In Libramont wordt omgeroepen dat de trein in Arlon gesplitst wordt. Het gebeurt wel meer dat een stel ontkoppeld wordt in Arlon, maar wat ik hoor verrast me wel: de eerste zes rijtuigen rijden door naar Luxemburg, de laatste drie zijn beperkt tot Arlon. Toen we in Brussel-Zuid instapten met onze koffie uit Sam's Café stonden er maar 2 stellen, daar ben ik zeker van, en dat is ook de normale samenstelling. Meteen weet ik waar die drie minuten vertraging vandaan komen: terwijl wij al in de trein zaten is er een 3de stel tegen gekomen, zonder dat we daar iets van merkten.
In Arlon horen we meteen dat een bovenleiding op het Luxemburgse net het begeven heeft en dat IC 4631 naar Brussel-Zuid is afgeschaft. Maar enkele minuten later blijkt deze trein toch te zullen rijden. Het afgekoppelde stel van IC 2106 zal naar Brussel-Zuid rijden als IC 4631: zo wordt de schade van de bovenleidingsbreuk voor de reizigers enigszins beperkt.
Van Arlon naar Aubange gaat het met een nette en aangename Mercedes Citaro LE van de firma Penning. Kenners vragen zich natuurlijk af waarom we deze rit niet gewoon per trein afleggen, nu deze halte opnieuw bediend wordt, maar de bus zal ons in de buurt van ons vertrekpunt deponeren (de treinhalte ligt een kwartier verder) en gezien de te stappen afstand is dit kostbare tijd gewonnen.

Voor de terugkeer maken we gebruik van een variante van lijn 167a die de dorpen Grandcourt en Saint-Rémy bedient. Het is hetzelfde type bus als vanmorgen, en deze keer maken we de volledige lus van Athus: 2 keer passeren we het station van Athus, we rijden ook een stukje in het Groorhertogdom, kortom, de bediening van Athus kost ons een kwartier extra. In Athus staat een Luxemburgse dubbeldekker op het vertreksein te wachten. Verder verloopt de busrit normaal, al moet de chauffeur zich enkele keren - zoals eerder bij ons - verontschuldigen omdat hij zijn bestemmingsfilm niet aan de praat gekregen heeft.
De terugrit per trein verloopt schitterend: we zien de nacht geleidelijk vallen, maar eerst maken we het mooie "Golden Hour" mee, prachtige en afwisselende landschappen in de ondergaande zon.
In Brussel-Noord halen we probleemloos een aansluiting van 4 minuten met de IR naar Ath - Geraardsbergen. In de vlucht merk ik dat de CR naar Geraardsbergen 5 minuten vertraging heeft, en dus weet ik dat ook wij met vertraging in Halle zullen aankomen. Een multicultureel koppel verdwijnt een tijdje in het toilet - wat moet de nood hoog geweest zijn - maar om verdere verzuring tegen te gaan probeer ik het gebeuren te negeren. Dat ik er nu over schrijf, bewijst dat ik daar niet echt goed in geslaagd ben.
Zoals verwacht remt de trein af vanaf Lot (altijd net voor de brug begint dat) en we komen 4 minuten later dan voorzien in Halle aan. Moe maar tevreden, terwijl in Bornem de Dodentocht gelopen wordt...


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

20-08-2009
de Gaume
Het is inderdaad een schitterende streek, met veel niveauverschillen, en een complete rust, zowel in de natuur als in de dorpen. Met het vlindertje viel het nogal mee; er was een andere, roodachtige die ik wel op een haar gemist heb; eigenlijk vloog hij op toen een andere naderde. De volgende keer beter, denk ik dan.

20-08-2009 om 20:09 geschreven door Vic


de Gaume
Wat een mooie streek is het daar. Ik ben er nog nooit geweest. Het blauwe vlindertje op de 3e foto heb ik op mijn laatste wandeling ook gezien. Het heeft me veel moeite gekost om het op foto te krijgen. Moest je ook zoveel geduld uitoefenen?

20-08-2009 om 20:00 geschreven door Ambigirl




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 24 juni 2024 - Doomkerke - Kanegem (GR129)
  • 13 juni 2024 - Lanklaar
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!