Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
18-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 augustus 2009 (Laforêt)
Met een Hacowa-uitstap (nummer 97!) in het verschiet op woensdag (alweer aangekondigd als de warmste dag van het jaar, de derde al, als ik me niet vergis, terwijl donderdag ook al staat te dringen om de warmste te worden), doen we het vandaag rustig aan: we volgen wandeling 27 in Laforêt, en die is echt wel erg kort. Maar we moeten uit Vresse-sur-Semois vertrekken gezien de schaarste aan bussen in Laforêt, en dat maakt dat we toch nog bijna 7 km stappen. Het is een korte, mooie, krachtige wandeling, die bijna uitsluitend onder het groene lover van de bossen langs de Semois loopt. Een klim, een afdaling en wat kuieren langs de Semois, dat is ze in wezen. Echt moe worden we er niet van. De wandeling heeft een TWQ van 84 %, wat toch wel meer dan behoorlijk is. De aanlooproute uit Vresse buiten beschouwing gelaten, want dat is wel asfalt.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 7512 6:55 7:05 +5 (2151 - 58033)
Brussel-Zuid - Libramont 91 7:33 9:43 +1 (2006 - 61 85 1090 223)
Libramont - Chairière bus 45/2 10:24 11:23 +8 (ab4569)
Chairière - Vresse 45/2 11:29 11:32 +5 (bus local de Vresse - ab?)

Vresse - Paliseul 45/2 14:10 14:36 +15 (ab4569)
Paliseul - Dinant 6086 15:14 16:09 stipt (4158)
Dinant - Brussel-Noord 2437 16:14 17:48 +2 (401)
Brussel-Noord - Halle 3739 17:53 18:13 +4 (546)

Eigenlijk zou de meest logische verbinding via Beauraing (of Gedinne) lopen, waar we even na 9:00 kunnen overstappen op een bus van lijn 9 naar Alle. Spijtig genoeg denkt men daar bij de TEC-Luxembourg anders over. De trein komt in Beauraing aan om  9:15, de bus vertrekt om 9:16. Het zit iets ruimer in Gedinne (9:33 - 9:38) maar ook daar is er geen garantie dat we de overstap halen. En met de volgende bus om 17:25 kun je niet veel risico nemen. In Gedinne is het volgende scenario trouwens niet denkbeeldig: je komt aan met enkele minuten vertraging, je moet aan de overweg wachten tot je trein erover is, en je ziet de bus zwierig de afdaling naar Gedinne-Centrum aanvatten. Ik heb het probleem van de onmogelijke aansluiting enkele jaren geleden gesignaleerd, maar er is nog altijd niets veranderd. Het herzien van de aansluitingen bleek trouwens een loze belofte, want vanaf 1 september wordt de hele regio Alle - Bouillon gereorganiseerd, omdat een nieuwe stelplaats in Menuchenet opengaat, maar aan lijn 9 verandert niets. Opvallend trouwens dat op de website van de TEC nog geen dienstregelingen geraadpleegd kunnen worden, tenzij van de ongewijzigde lijn 9 dan. Soms lijkt het meer een daad van moed en zelfopoffering dan op bewust gebruik van OV als je in Luxemburg de bus neemt.
Maar we kiezen dus een andere reisweg, die meteen maakt dat we wat minder lang aan de Semois kunnen vertoeven, en dat is toch wel wat spijtig.
P-trein 7512 vertrekt met 4 minuten vertraging in Halle, maar de rit verloopt tamelijk vlot: 5 minuten vertraging in Brussel-Zuid is het resultaat. Het blijft me een raadsel waarom treinen 's morgens al met vertraging rijden nog voor ze de echte hindernissen moeten nemen, maar het is een eeuwenoud lied. Niet dat ik zwaar til aan deze 5 minuten vertraging, maar vaak is dat het begin van meer vertragingen aan andere treinen in de NZV.
Het voordeel van onze alternatieve reisweg is wel dat we nu opnieuw met de Vauban mogen reizen. Er is duidelijk wat meer beweging dan enkele dagen geleden, en blijkbaar heeft men ook alle stagiairs TBG die op dit ogenblik in opleiding zijn op deze trein losgelaten. Het is prettig om te zien hoe onze railpassen grondig bestudeerd en gelezen worden, en bovendien voel je ook nog het enthousiasme van deze veelal erg jonge mensen, enthousiasme, dat ze hopelijk nog lang mogen koesteren. De hele rit verloopt zo goed als stipt, en het is dus zalig reizen, met een kop koffie in Libramont in het vooruitzicht, want daar is het lang wachten.
De bus van lijn 45/2 vertrekt namelijk 41 minuten na aankomst van de trein, en geeft met geen enkele trein (en vermoedelijk ook met geen enkele bus) aansluiting. Drie reizigers is het resultaat van onbestaande marketing in het zuiden des lands. Twee toevallige toeristen (wij dus) en een senior, die blijkbaar vaste klant is.
De gedetailleerde dienstregeling van deze bus volgen is een min of meer hallucinante bezigheid: ik vermoed dat men destijds van plan was om de schaarse klanten met snelle luxewagens te vervoeren, en dat dit de vooropgestelde dienstregeling was, maar met een bus, zelfs met een splinternieuwe bus, is ze niet te realiseren. Aan het station van Bertrix hebben we al 7 minuten vertraging. Het marktplein van Bertrix wordt wegens werken niet bediend, en na een verlengde stop aan het Atheneum, waar een collega-chauffeur een map meegeeft met onze bus, is de vertraging al opgelopen tot 8 minuten. En het ergste moet nog komen: ook wegens werken rijdt onze bus over een lange omweg via Menuchenet i.p.v. Carlsbourg, dat het in deze tijden blijkbaar zonder openbaar busvervoer moet doen. Van deze lange omleiding is trouwens geen spoor te vinden op de website van de TEC. Onder de rubriek "Perturbations" staat Carlsbourg 2 keer vermeld, maar het lijkt om niet meer dan wat verplaatste halten te gaan. In werkelijkheid wordt het dorp in het geheel niet bediend!
Het mag een wonder heten dat we uiteindelijk niet nog meer vertraging hebben bij aankomst in Chairière, waar de locale bus van Vresse ons staat op te wachten. Zelfs de habitué maakt zich zorgen over deze aansluiting, maar het busje, waarvan ik verdorie het nummer vergeet te noteren, staat keurig te wachten. Uiteindelijk zullen we maar met 5 minuten vertraging in Vresse aankomen.

Een ding staat vast: als we de terugrit met dezelfde, wat lijzige vrouwelijke chauffeur moeten doen, dan kunnen we onze aansluiting in Bertrix (6 minuten) of Libramont (5 minuten) vergeten. Met ons Plan-B zullen we dan in Paliseul overstappen, in een poging om de reistijd toch zo kort mogelijk te houden.
De dienstregeling van deze lijn 45/2 Alle - Libramont is halfweg de namiddag echt de moeite. Het is meteen de laatste bus van de dag, en blijkbaar wil men iedereen echt de kans geven om die nog te nemen. Dat betekent een vertrek in Alle om 13:39, een bediening van de dorpen Vresse, Membre en Bohan, terugrit naar Vresse, bediening van Laforêt en dan terug naar Chairière, waar de bus dus om 13:44 en 14:15 doorkomt. Wie toevallig uit Alle vertrekt, heeft er dus al meer dan een half uur sightseeing op zitten, voor de terugrit echt aangevat wordt.
Het is inderdaad dezelfde chauffeur en bij vertrek in Vresse heeft ze al 6 minuten vertraging. Dat zijn er al meer dan 10 in Chairière (bis) waar de bus van lijn 9 naar Beauraing op aansluiting staat te wachten; dat komt o.m. ook omdat alweer wat documenten uitgewisseld worden. Opnieuw rijden we rond langs Menuchenet, en als het station van Paliseul in het gezicht komt, hebben we al een vol kwartier vertraging. Doorrijden naar Bertrix of Libramont is dus zinloos. Nu leest u misschien tussen de regels dat ik de schuld in de schoenen van de chauffeur probeer te schuiven, maar dat is niet het geval. Ik heb dezelfde ervaringen gehad met andere chauffeurs: deze dienstregelingen lijken gewoon nergens op. Ik ben echt eens benieuwd wat het wordt vanaf 1 september, want dit is natuurlijk wel de beste manier om ook de laatste reizigers te verjagen. Plaatselijk verkeer is er nauwelijks, en als je dan ook de aansluitingen in de stations nog verwaarloost, kun je het wel helemaal vergeten.

Wat deze reisweg vandaag zeker minder aantrekkelijk maakt is de IC Dinant - Brussel waar we het zonder airco moeten doen. We kunnen wel bijna een uur op adem komen op de L-trein naar Dinant, maar de overstap in een zeer warme break wordt er niet aantrekkelijker door. In Namur horen we ook nog dat er geen deel uit Liège meer zal worden toegevoegd. Gelukkig vertrekken er op dit uur 2 breaks uit Dinant, zodat de capaciteit tussen Namur en Brussel voldoende blijkt.
['s Anderendaags, 19 augustus, wordt nog een ander scenario uitgeprobeerd: de P-trein 8681 Bertrix - Dinant, die wij in Houyet nemen met een groep van 25 - met reservaties - rijdt door naar Namur. We worden daarvan al in Houyet op de hoogte gesteld door de TBG. Op zich is dat natuurlijk goed nieuws op deze hittedag, en het is dan ook een zeldzaam voordeel van de mw 41,  maar ik vraag me af wat ons in Namur te wachten staat. De break die niet in Dinant geraakt is, staat gewoon te wachten, en even later is de koppeling met het deel uit Liers een feit. Van gereserveerde plaatsen kan geen sprake meer zijn, want dat had in Dinant moeten gebeuren, maar we vinden allemaal gemakkelijk een zitje, zelfs bij elkaar, in het tweede stel. Twee dagen na elkaar loopt het mis met de IC's van de verbinding Brussel - Liers/Dinant. Op railtime staan vertragingen van de voorgaande trein die wisselen tussen 1u30 en 2u30. Men wist het dus zelf niet meer.]
Maar ondanks een vertraging van een 8-tal minuten bij vertrek, bereiken we Brussel-Noord met slechts 2 minuten. En doordat onze aansluitende trein naar Quévy ook 5 minuten vertraging heeft, is de aansluiting een feit. We komen in Halle aan om 18:17, want de IR naar Quévy maakt nog 4 minuten vertraging. Dat is 32 minuten later dan voorzien, en dat allemaal omdat ze bij de TEC-Luxembourg geen dienstregelingen kunnen opstellen...


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

24-08-2009
lijzig
Ergens doet me dat enorm veel plezier, Steven. Ik hoop dat ik altijd wat leraar Nederlands zal blijven, met goede "leerlingen" die het ook nog zelf gaan opzoeken. Ik ken het woord van een Maigret, "Maigret en de lange lijs", die ik zo'n jaar of 30 dertig geleden heb. Hoeveel woorden kent een mens niet puur toevallig?

24-08-2009 om 16:06 geschreven door Vic


Lijzig
Ik heb weer een nieuw woord bijgeleerd (en ik had het nog nooit gehoord) : lijzig ! Volgens Van Dale : "slungelachtig", "sloom".

24-08-2009 om 15:35 geschreven door Spoorvreter




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 5 augustus 2024 - Herbeumont - Mortehan (GR16)
  • onderhoudsposten sinds de jaren 1980
  • 26 juli 2024 - Braives
  • 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • 11 juli 2024 - Vloesberg - Frasnes-lez-Buissenal

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!