Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
25-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 september 2009 (Aye)

De folder van de wandeling van vandaag heeft al enkele keren in de rugzak gestoken deze zomer, om als alternatief te dienen, mocht er iets misgegaan zijn met onze verplaatsing naar een van de wat ingewikkelder bestemmingen. Aye is dan ook gemakkelijk te bereiken, zelfs als je al eerder in Libramont of Arlon vastgeraakt zou zijn.

De wandeling draagt het nummer 10, en heet "Gui", naamgeving die ik ook na vandaag nog altijd niet doorzie. Ze is zo'n 12 km lang en heeft een TWQ van 27 %, wat niet echt denderend is. Vooral de eerste 7 km is het een echte asfaltwandeling, en vandaag hebben we die ook nog gestapt in mist, die af en toe erg dicht was. Asfalt en beton zonder het tegengif van mooie vergezichten is niet meteen mijn ding. Gelukkig liep het tweede deel wel geruime tijd over een bijna kaarsrechte bosweg, en kwam de zon er toch nog door, zodat we achteraf bekeken toch nog een vrij goed beeld van de wandeling kregen. Aye heeft trouwens een schitterende dorpskern; ongelooflijk dat je tientallen keren door dit dorp raast, zonder te beseffen hoeveel schoonheid hier in stapbereik ligt; De halte ligt trouwens vlakbij de dorpskern.

Die mist zat er al aan te komen van in Namur: tot dan was het weer ronduit schitterend, maar de Maasvallei lag in de erwtensoep. In Courrière scheen de zon dan weer volop, maar verder kwam de mist weer opzetten. We kwamen ook langs het meetstation van het KMI in Humain, klaarblijkelijk automatisch, als het nog in dienst is tenminste, want ik vond voor vandaag geen gegevens op het internet. Mist kan een prachtig decor vormen voor een stevige wandeling, maar dan liefst in een streek die je niet meer komt ontdekken. Toch kregen we vandaag ook dingen te zien die je zonder de mist niet zou opmerken.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:51 8:01 +2 (2101 - 51508)

Brussel-Zuid - Ciney 2108 8:33 9:59 +1 (1335 - 61031)

Ciney - Aye 5759 10:04 10:24 stipt (245)

 

Aye - Ciney 5784 13:34 13:54 stipt (245)

Ciney - Brussel-Noord 2135 14:01 15:18 +1 (1335 - 61031)

Brussel-Noord - Halle 3936 15:32 15:51 stipt (844)

 

De commentaren:

 

Alweer nemen we een trein vroeger dan voorzien: het is de ondertussen bekende 7574. Ook vandaag doet die het erg goed: de hele ochtendspits lijkt trouwens vrij goed te lopen.

Toch duurt het tot 8:31 voor de 2108 aan het perron komt; het is dan ook een wonder dat die maar een minuut vertraging heeft bij vertrek. Het overtallige eersteklasrijtuig hangt er nog altijd in, maar nu is het naar achteren opgeschoven. Ondertussen is het aantal gele declasseringsbriefjes serieus aan het groeien.  Voor de rest wordt het een rustige rit. Ottignies bereiken we uiteraard opnieuw met 4 minuten vertraging: de trein rijdt trager vanaf Genval (en dat niet alleen voor de korte vertragingszone die daar van toepassing is). Bij vertrek in Ottignies hebben we zelfs al 5 minuten vertraging, maar die slinkt snel: Gembloux +3, Namur + 2, Ciney +1.

Het stoptreintje staat te wachten op perron 1: het is nog maar eens een wijnrood tweetje. Ik hoop dat die nog lang moeten meegaan om aan het stijgend aantal reizigers tegemoet te komen, al zie je van die stijging niets in deze L-trein naar Libramont. Het komt er tot Aye vooral op aan niet te vroeg te rijden, ondanks een vertragingszone wegens werken aan de rotsen langs de lijn. In Leignon stapt zowaar nog een medereiziger in: vanaf hier zitten er meer reizigers in eerste klas dan in tweede.

 

Erg veel tijd hebben we niet gehad voor deze tocht (anders was het ofwel rijden via Marloie, ofwel 2 uur wachten), maar toch komen we nog een kwartiertje te vroeg in Aye aan. Ik reken eigenlijk niet meer op een treinfoto, en zo laat ik me dan ook compleet verrassen door een trein met een wel erg speciale samenstelling. In Ciney zal ik een magere troostprijs krijgen, met 4 oude diesels en nog wat Luxemburgs materieel.

In Haversin komt een reizigster vragen of we de TBG ergens gezien hebben. Sommige mensen gaan echt op zoek om een biljet te kunnen kopen, anderen bewegen hemel en aarde om daaraan te kunnen ontsnappen. Bij sommige vrij onbeweeglijke TBG's is dat niet eens moeilijk, maar deze doet zijn job en even later zal mevrouw bediend worden.

De aansluiting in Ciney is optimaal, en ook nu lijken alle treinen goed op tijd te rijden. Net als de L-trein hebben we ook voor de IC hetzelfde materieel als vanmorgen. De trein vervoert nogal wat spoorwegpersoneel dat allerlei P-treinen naar Namur en verder moet bemannen, straks tijdens de spits, en echt rustig wordt het pas vanaf Namur, als de grootste muilen uitgestapt zijn. Ondanks de drukte van de vrijdagnamiddag zitten er nauwelijks reizigers in eerste klasse met een tweedeklasbiljet. Daar zorgt een vlijtige TBG voor die regelmatig zijn ronde doet, en de overtreders vriendelijk vraagt te verhuizen. Het staat hen vrij in het volgende rijtuig te gaan zitten, dat gedeclasseerd is. De brave man bewijst meteen dat het mogelijk is om de reglementen te doen naleven, als je er werk van maakt.

Het verschil met de volgende trein is schrijnend, al is de bezetting van deze trein nog hoger dan die van de IC. Het vierledige stel volstaat duidelijk niet, zeker niet op vrijdag, als de spits altijd weer wat vroeger begint. Na Brussel-Zuid zijn er nog net 2 plaatsen vrij in eerste klas, want die is massaal ingenomen door reizigers die als enig alternatief stikken op het platform hebben. Het is te begrijpen dat ze hun heil hier zoeken, maar tegelijkertijd is de vanzelfsprekendheid waarmee dit gebeurt storend. Stel je voor dat je als reiziger braaf een klasverhoging koopt of op een meerrittenkaart invult, om de drukte wat te ontlopen, en dat je die ondanks de meeruitgave gewoon hier terugvindt. Het is en blijft oneerlijk. Het minste wat de NMBS zou kunnen doen is in zo'n geval een forfaitair bedrag terugbetalen, als ze er toch niet meer in slagen om supplementen te incasseren. Onnodig te zeggen dat de TBG zich beperkt tot wat mededelingen. Het is me trouwens opgevallen dat de controleploegen blijkbaar van de aardbol verdwenen zijn: het is echt al lang geleden dat we er nog gezien hebben. Maar er is ook goed nieuws: ook deze trein krijgt groen licht in Lot, en we bereiken Halle zelfs nog te vroeg. In acht minuten is zelfs voor deze oude stellen geen enkel probleem, als de seinen op tijd open staan.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (5)

28-09-2009
blog
Steven, toen ik hiermee begon, kende ik nauwelijks het bestaan van blogs, laat staan dat ik lang gezocht zou hebben om er een te starten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen zicht heb op wat er zoal mogelijk is, en ik moet even eerlijk zeggen dat ik niet van plan ben om hier (nog) meer tijd in te steken; maar je suggesties zal ik zeker aandachtig lezen.

28-09-2009 om 18:50 geschreven door Vic


Blog
Vic, heb je nog niet gedacht aan een beter blogsysteem dan dit Seniorennet ? Ik vind dat je reportages een betere "omgeving" verdienen ! Steven

28-09-2009 om 18:42 geschreven door Spoorvreter


27-09-2009
ppsje link naar onze uitstappen enz--------
23tmn37.gif de mist is soms spelbreker

27-09-2009 om 21:26 geschreven door georges


mist
Ik heb niks tegen mist, hoor. Integendeel: over bekende paadjes stappen in eigen streek in een dichte mist is heerlijk. Maar wat je zegt was in ons geval natuurlijk waar. Wat dan wel weer mooi is: de strijd van de zon tegen de mist, een reeks aanvallen, de dampende akkers en ten slotte de zon die na een paar pogingen doorbreekt. Ik heb het dus alles bij elkaar toch wel geapprecieerd.

27-09-2009 om 13:15 geschreven door Vic


Mist
Het heeft toch wel iets je foto's in de mist. Vooral die met de tractor is schitterend. Maar ik kan me wel voorstellen dat je de uitzichten wil zien ipv. erwtensoep in een streek met zo een mooie panorama's.

27-09-2009 om 12:21 geschreven door Ambigirl




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 13 juni 2024 - Lanklaar
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!