Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
02-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 maart 2010 Kessel-Lo - Wespelaar

Nu zowat alle mogelijkheden voor echte GR-paden uitgeput raken, zeker in het volgebouwde Vlaanderen, lijkt men resoluut te kiezen voor de zogenaamde streek-GR's. Die van het Dijleland is een van de meest recente, en we beginnen de grote lus vandaag waar ook de topogids haar laat beginnen: in Kessel-Lo, bij het Recreatiedomein. Dat Vlaanderen volgebouwd is, en dat het aanbod aan trage (wandel)wegen in veel regio's uiterst beperkt is, wordt vandaag weer duidelijk: eigenlijk volgen we van begin tot eind een stuk van de GR 128, die we vroeger al stapten. Gelukkig doen we dat nu in tegengestelde richting, en zoals elke rechtgeaarde wandelaar weet, doe je dan een compleet andere wandeling. Een TWQ van 56 % is niet echt hoog, maar de gevolgde trage wegen mogen er zijn: de Kesselberg, al meteen bij het begin, een ruig stukje langs de Dijle, een prachtige veldweg naar Wakkerzeel, dat als dorp ook de moeite waard is, en nog enkele wegen langs een vaak moerassig gebied, waar de toponiem Broek dan ook vaak voorkomt. Na zo'n 17 km komen we aan in de NMBS-halte van Wespelaar-Tildonk.

 

Voor ons is het de eerste treinuitstap na de ramp van 15 februari. Anders dan vroeger staan de wrakken van de verongelukte trein goed zichtbaar, deels als schroot geladen op een wagonnetje… Vroeger werd zoveel mogelijk schroomvallig geprobeerd om die dingen weg te slepen of aan het oog te onttrekken. Nu beelden van de ramp na 2 uur al de hele wereld rondgingen, heeft dat inderdaad niet zo veel zin meer.

 

De verbinding:

Halle - Leuven 7515 8:27 9:19 +23 (2122 - 53511)

Leuven - Kessel-Lo bus 2 9:52 9:59 +7 (ab 5290 - Van Hool New A309 - Leuven)

 

Wespelaar-Tildonk - Mechelen 2715 15:25 15:37 +1 (924)

Mechelen - Brussel-Noord 2036 15:40 15:56 stipt (2709 - 61029)

Brussel-Noord - Halle 3686 16:02 16:29 +9 (217)

 

We hebben dus gekozen voor de enige min of meer snelle trein tussen Halle en Leuven. Zo kan ik meteen de nieuwe M5 "showen" aan mijn vrouw, al is er niet veel "showen" aan. Het is een nog verder uitgeklede M6, met een bijzonder hinderlijke plaatsing van de banken ten opzichte van de ramen; het echte verschil moet nog komen, als het warm wordt. Vandaag is het aangenaam warm, al kun je dat niet aan het kale, koele interieur toeschrijven.

Het wordt een echte sukkelrit: in Halle vertrekken we met 4 minuten vertraging, na de NZV zijn dat er al 17, en uiteindelijk zullen het er 23 worden in Leuven. Ik wil best aannemen dat de vertraging voor een deel te wijten is aan de nog niet ten volle genormaliseerde toestand in Halle, en dat een trein in vertraging de neiging heeft om zowat overal gehinderd te worden, maar ik vraag me af of deze 7515 eigenlijk ooit wel min of meer op tijd rijdt. Tussen Nossegem en Herent gaat het even over lijn 36N, en dat is zowat het enige deel van het traject dat min of meer snel afgelegd kan worden.

Tussen Halle en Brussel-Noord mogen we meeluisteren naar een veel te luide i-pod. Draagster is een dertiger, die blijkbaar nu al gehoorproblemen heeft. En die M5'en hebben altijd al zacht gereden, al maken ze nu wat meer lawaai: als je bijna uitgeklede rijtuigen op de sporen brengt zoals destijds, kan er niet veel rammelen. Nu er toch al wat extra voorzieningen zijn, zorgen die ook voor extra achtergrondgeluid.

 

Met een frequentie als die van lijn 2 is dergelijke vertraging natuurlijk geen echt probleem: in plaats van de bus van 9:30 wordt het die van 9:52, die van 9:45 rijdt net voor onze neus weg. De Prodata werkt niet: het wordt dus een gratis rit in ab 5290. We rijden wel even de stelplaats in, waar de Prodata vervangen wordt, maar we blijven rustig zitten en de chauffeur vindt het waarschijnlijk al goed dat we één poging gedaan hebben. Dat is een compensatie voor die enkele keren dat we door allerlei vergissingen en mankementen te veel betaald hebben, zullen we maar veronderstellen. Door het ommetje langs de stelplaats is de vertraging van de bus nu wel 7 minuten, en dat betekent dat 2 bussen van lijn 2 vlak na elkaar rijden, beurteling reizigers opnemend.

 

Voor de terugrit heb ik nog geen parcours uitgetekend: het kan langs Mechelen of Leuven, en het kan ongeveer even snel. We nemen dan ook de eerste kans die zich voordoet: langs Mechelen.

IR 2715 naar Sint-Niklaas bestaat uit 2 duikbrillen. De treinwachter knipt zonder kijken: het is gewoon onmogelijk dat hij het toegevoegde lijntje: "Terug van Wespelaar-Tildonk" gezien, laat staan gelezen, zou hebben. Blijkbaar steekt het allemaal niet zo nauw, want de kans dat het zurig-ruikende clochardachtige type een eersteklassebiljet heeft is minimaal, maar hij wordt wel ongemoeid gelaten. Of trakteert die zichzelf na een lucratieve dag?

 

Soms kan het allemaal ontzettend vlot gaan: in Mechelen kunnen we zelfs nog de stipte IC 2036 nemen. Deze treinbegeleider bekijkt onze biljetten wel grondig. Dat we van Halle zijn noopt tot een gesprekje over het ongeval. Het moet een zegen zijn voor deze mensen dat ze af en toe ook eens gewoon een babbeltje kunnen slaan zonder snauwen van moedwillige klanten. Hopelijk gebeurt dit vaker dan we zelf denken, in dit oververhitte landje waar de treinbegeleider die zijn job doet voor de correctionele gesleept wordt wegens slagen en verwondingen. Wedden dat hier opnieuw een staking van komt?

 

In Brussel-Noord hebben we 6 minuten voor de overstap naar CR 3686: twee klassieke stellen, waarvan de wijnrode 217, en dat is duidelijk te weinig. Ook in eerste klasse is de bezetting 100 %, al zullen alle reizigers wel niet voor eerste betaald hebben. Mogelijk is dat wel het geval voor de vader met 2 kleuters, die sinds 1 februari ook gratis in eerste mee mogen. De zak snoep en cakejes zakt zienderogen: ze halen Halle niet.

We hebben in Brussel-Noord eigenlijk ook nog de kans om over te stappen op de IR naar Quévy, met een fikse vertraging, die ook wel eens de oorzaak van de overbezetting van de CR zou kunnen zijn. Wie erop gerekend had om met de CR sneller te zijn, komt bedrogen uit. Een ondertussen berucht geworden sein net voorbij Buizingen houdt ons op, om de IR van lijn 96N naar lijn 96 te laten sporen. Het wordt dus ook nog even wachten tot de IR in Halle gestopt en opnieuw vertrokken is, alvorens wij verder kunnen. Het resultaat is 9 minuten vertraging, maar met 73 minuten (vertraging verrekend) is dit toch een vlotte reis geworden.

 

Door treinongeval en slecht weer waren we de laatste weken wat aangewezen op plaatselijke wandelingen, die ook enorm kunnen meevallen. Nu zou het echte wandelseizoen voor ons van start moeten gaan - mogelijk met nog een tweede wandeling deze week.

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

03-03-2010
zwerfvuil
Bedankt voor de wens, Steven! (Zwerf)vuil is regionaal bepaald: je hebt propere en vuile streken. Het toeval wil dat men langs de Dijle blijkbaar net vuil verzameld had, vnl. lege pet-flessen. Veel ervan zullen wel uit het water gevist zijn. Het ging toch om aanzienlijke aantallen. En ik heb vaak de indruk dat het om echte sluikstorten gaat, auto's die snel en in de duisternis komen aanrijden, waarvan de eigenaar dan snel de oude matras, het oude apparaat, of zelfs een gewone zak vuilnis uitkiepert. Het zijn dus niet altijd de recreanten die vuilnis achterlaten, al herinner ik me dat de Gordel hier ooit eens voor onze deur gepasseerd is: zelden zo'n hoop troep bij elkaar gezien, en ik bedoel niet in de eerste plaats de deelnemers. Ze hadden die potjes e.d. gratis gekregen, en ze gooiden ze ook voor niets weg.

03-03-2010 om 19:01 geschreven door Vic


Wandelen
Vic, ik wens je een uitstekende start van het nieuwe wandelseizoen. Vandaag viel het nogmaals op dat op wegeltjes in de nabijheid van de spoorlijnen nogal wat sluikstorten liggen. Valt dat mee op jouw voetreizen of zie je ook meer afval liggen langs de weg ?

03-03-2010 om 18:48 geschreven door Spoorvreter




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 13 juni 2024 - Lanklaar
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!