Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 augustus 2010 Rochefort - Wellin GR 577

Als je kiest voor een GR zit je meestal wel goed, maar als je kiest voor GR 577 (Tour de la Famenne) zit je eigenlijk altijd goed. Vandaag stappen we van Rochefort naar Wellin (20 km), en het is een tocht om vingers en duimen van af te likken. Af en toe een stevige kuitenbijter, voortdurende afwisseling tussen bos en weide, en dat veelal over schitterende bospaadjes en bospaden, onverharde veldwegen en meer van dat leuks, en net voor halfweg Han-sur-Lesse als rustpunt. De TWQ bedraagt 71 %, maar belangrijker dan dat is de kwaliteit van de gevolgde onverharde wegen.
In Han heeft men het tracé licht gewijzigd: het loopt nu in de richting van de uitgang van de grot, zodat de Lesse een tijdje gevolgd kan worden na zijn ondergronds avontuur, en wat misschien nog belangrijker is voor de TTB-liefhebber: nu ook langs de stelplaats van de gezellige trammetjes die hier nog altijd de dienst uit maken. Ik heb trouwens de pech van mijn leven, want ik zie in de verte niet minder dan drie konvooien na elkaar de steile klim naar de ingang van de grot aanvatten, te ver voor een foto, maar dicht genoeg om te genieten van het gereutel van de motorrijtuigen, dat nostalgische herinneringen aan grootmoeders tuin weer tot leven wekt.

 

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3706 7:54 8:03 stipt (2117 - 58041)

Brussel-Zuid - Jemelle 2108 8:33 10:22 +2 (517)

Jemelle - Rochefort [29] 10:34 10:40 +5 (4576 - VDL Jonckheere Transit 2000, Wellin)

 

Wellin - Jemelle [29] 18:03 18:31 stipt (zie boven)

Jemelle - Brussel-Noord 2140 18:36 20:18 stipt (1346 - 61055)

Brussel-Noord - Halle 3691 20:27 20:54 stipt (989)

 

De commentaar:

 

Nu de NMBS wil doorgaan met het afschaffen van de kaart 50 % moeten we noodgedwongen opnieuw tijdens het weekend beginnen reizen: dat is immers één van de aangereikte alternatieven. Geloof noch dat wij meer tijdens het weekend gaan reizen (nu we eindelijk ook van de beter gestoffeerde weekdiensten gebruik kunnen maken!), noch dat het weekendbiljet een alternatief is voor de kaart 50 %.

 

Volgens ARI halen we de aansluiting in Brussel-Zuid ook nog met de L-trein van 8:06, maar nu we relatief laat vertrekken, komt het niet op een kwartiertje aan. Gemoedsrust is trouwens ook iets waard. (Ik heb ooit gelezen dat onderzoek uitwijst dat reizen met het OV zenuwslopender is dan de dagelijkse file, precies omdat de gevolgen van vertragingen en gemiste aansluitingen veel zwaarder zijn dan die van de file. Misschien laat de NMBS zich binnenkort sponsoren door de Gilde van de Zielenknijpers, al mogen we de laatste weken eindelijk opnieuw wat minder klagen.)

Deze IR bestaat uit een trek-en-duwstel van Liers dat in de week ingezet wordt in de IC's Liège - Quiévrain. Stuurstandrijtuig is ADx 58041, dat destijds, in de jaren 1980, zijn carrière begon in onderhoudspost Liers en daar recent is teruggekeerd, na omzwervingen in o.m. Châtelet en Kortrijk. Mogelijk vervangt het het in Buizingen gesloopte rijtuig, maar dat is speculatie. De rit verloopt stipt.

Deze IC naar Luxemburg bestaat uit 2 ms 96, en waarschijnlijk louter toevallig hangen de stellen zoals ze jaren aan een stuk op deze dienst gereden hebben: met de eersteklasafdelingen kant Vorst. We gaan helemaal achteraan zitten. Er zijn weinig IC's waarvan de bezetting zo drastisch kan schommelen als die van de IC J. Vandaag valt het reuze mee. We krijgen wat rustige medereizigers, en ook in tweede klasse valt het allemaal mee. We gaan 2 keer op tegenspoor: tussen Y. Josaphat en Brussel-Luxemburg en tussen Namur en Naninne. Ik vraag me wel eens af hoe lang het geleden zou zijn dat treinen tussen Brussel en Luxemburg de hele reis nog eens afgelegd hebben zonder dat er ergens gewerkt wordt. Ik kan het me niet herinneren. De aangepaste dienstregeling werpt haar vruchten af: de maximale vertraging bedraagt 6 minuten (in Brusel-Schuman), waarvan 3 het gevolg zijn van een te laat vertrek in Brussel-Zuid.

 

De aansluitende bus van lijn 29 komt om 10:36 aangereden: dat is precies het moment waarop de ondertussen aangekomen IC naar Brussel zou moeten vertrekken. Maar klantvriendelijke duistere krachten zorgen ervoor dat vier overstappende reizigers hun trein toch nog halen. De NMBS heeft in de voorbije jaren zo vaak met haar dienstregelingen geschoven, dat de TEC niet langer volgt; daardoor is een wel erg nipte aansluiting van 5 minuten overgebleven… Dat voorspelt weinig goeds voor vanavond. Wijzelf vertrekken 5 minuten later dan voorzien naar Wellin, met enkele vaste klanten, een reeks gezinnen voor Han, allemaal met B-Dagtrips, en 2 stappers, wij dus. In Rochefort stappen we uit aan de halte Trou Maulin, vlak bij de brug over de Lhomme, waar de GR de hoofdweg kruist.

 

's Avonds is het bang afwachten of de bus uit Wellin wel op tijd in Jemelle zal geraken. Normaal gezien moet de heenrit om 18:02 eindigen, maar de bus is er al om 17:57. Dat valt mee. Maar de chauffeur doet teken dat hij eerst nog een ommetje maakt; ik vermoed dat dit langs de stelplaats is. Tegen 18:05 is hij terug, met 2 minuten vertraging dus, maar de dienstregeling schijnt zelfs een trage tractor op de bochtige weg aan te kunnen. In Han staan de laatste B-Dagtrippers te wachten; het instappen gaat snel, dit illustreert hoe belangrijk voorverkoop van biljetten is. Dat de TEC dit nog altijd niet echt stimuleert, in tegenstelling tot de confraters van De Lijn, is spijtig. Enfin, we komen uiteindelijk nog 2 minuten te vroeg in Jemelle aan.

 

De IC bestaat deze keer uit 5 M6. Het gaat over tegenspoor tussen Jemelle en Marloie, maar de loop van deze trein is snel samengevat: stipt of te vroeg van begin tot einde. Het is vrij warm in het rijtuig; het duurt tot bijna in Brussel voor we doorhebben dat enkele rijen zitjes verder de airco wel volop werkt: dat zorgt voor een opvallend temperatuurverschil binnen één afdeling. Goed om weten!

 

In Brussel-Noord staan niet minder dan 4 treinen met een vertraging van 6 tot 10 minuten aangekondigd. Hoe men dat op een zaterdagavond klaarspeelt, is me een raadsel. Eén ervan is de IR naar Gent, de andere de IC naar Charleroi. Als onze L-trein naar Braine-le-Comte binnenrijdt, vraagt een meisje in het Engels of dat de trein naar Ghent is. Ik moet haar teleurstellen: die is ondertussen verspoord (schitterend woord, vind ik dat nog altijd) naar spoor 9. Pas dan merk ik dat ze met 2 zijn, en met een ongelooflijke reeks koffers en tassen. Ik begrijp haar diepe zucht. Tot overmaat van ramp staat de IR naar Gent al vertrekkensklaar. Die halen ze nooit meer.

Tegelijk met onze L-trein komt ook de IC naar Charleroi aangereden. De logica eist dat die IC eerst vertrekt, en dan pas gevolgd wordt door onze L-trein, maar deze keer zijn het klantonvriendelijke duistere krachten, die blijkbaar liever één trein met fikse vertraging zien, dan 2 treinen met een wat kleinere. Wie doorheeft hoe de vertragingsstatistieken berekend worden, zal wel begrijpen waarom. En ook waarom vertragingen van 20 minuten en meer stilaan ook een vaste stek gekregen hebben op de tv-schermpjes… We vertrekken dus eerst. In Brussel-Zuid komen we aan op spoor 21, waar de IC naar Charleroi-Sud al lang gepasseerd had moeten zijn. De aankondiging op het scherm is ondubbelzinnig correct, maar onze vrouwelijke TBG wordt belaagd door specimina van alle ras en kunne, alsof ze zelf verantwoordelijk is voor alles wat er fout gaat bij de NMBS, in dit specifieke geval de vertraging van een trein en de gewijzigde volgorde waarin de treinen komen aanrijden. Ze heeft zelfs moeite om een aantal "klanten" ervan te overtuigen dat dit niet de IC naar Charleroi is, maar ze houdt het en zich staande, en we vertrekken op tijd.

De TBG begint meteen aan haar controle en voorbij Vorst-Zuid krijgen we de mededeling te horen dat de reizigers voor Charleroi beter kunnen doorreizen tot Halle. Volgt nog een volledige dienstregeling voor de terugreis, wat niet zal verhinderen dat de meesten een uur later dan voorzien in Charleroi zullen aankomen. Er zijn dus toch nog verdwaalde reizigers ingestapt in Brussel-Zuid. In Halle ontferm ik me over een tiental reizigers: hoe moeten die anders de weg vinden in dit station waar je bijna nooit personeel vindt, laat staan op een zaterdagavond?

Maar kom, ik veronderstel dat wij al blij mogen zijn dat wíj weer een vlekkeloze dag achter de rug hebben. Het is ongetwijfeld één van de mooiste wandelingen van het jaar, op een bijna heldere zomerdag bij temperaturen die nog net aangenaam waren. Ik mag niet in een oude kwaal vervallen die ertoe leidde dat ik kankerde over álle treinen met vertraging… Vreemd toch dat ik daar zo'n 20 jaar lang compleet van genezen geweest ben, gewoon omdat er veel minder treinen in vertraging reden. Maar de kwaal komt weer om de hoek piepen, ik herken de symptomen.


Voor foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/rochefort%20-%20wellin%20GR%20577/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!