Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
16-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 november 2010

Elk jaar programmeren we ook wel een of andere wandeling, waarvan ik me bij het voorbereiden afvraag of ze wel interessant genoeg kan zijn, en ik moet eerlijk toegeven: in normale omstandigheden is zo een wandeling zelden de moeite. Meestal staat ze dan ook helemaal achteraan in de programmering, op de meest kwetsbare plek. Maar vandaag, amper twee dagen na de overstromingen, die onze geliefkoosde veldwegen ongetwijfeld op vele plaatsen blank gezet hebben, komt ze dan toch van pas: een chichiwandeling van nog geen 8 km lang, over bijna uitsluitend verharde wegen, die niet los komt van de bewoning. In 1998 kocht ik de Wandelgids Kuurne van de plaatselijke afdeling van Vakantiegenoegens, een verzameling van 16 (!) wandelingen in een regio die je bezwaarlijk een topper onder de wandelstreken kunt noemen. We volgen wandeling 8, de Kapelletjeswandeling, en dat is ze dan ook: een zoektocht naar niet eens echt interessante kapelletjes ( op dat van Ides na, in volle industriegebied), met heel af en toe een stukje voetweg, maar veel, veel meer straten van nieuwe en minder nieuwe wijken. Het type wandeling, kom, dat inwoners na een hete zomerdag doen, in combinatie met een terras. De TWQ bedraagt 7 %.

 

De verplaatsing:

Halle - Kortrijk 3132 10:43 12:07 +11 (433)

Kortrijk - Kuurne Sint-Pieter [51] 12:35 12:58 stipt (ab4999)

 

Kuurne Sint-Pieter - Kortrijk [51] 15:02 15:27 stipt (ab4481)

Kortrijk - Halle 3115 15:53 17:17 +6 (304)

 

De commentaar:

Volgens Railtime zijn er problemen met de infrastructuur in Leuze, en dus is een reisweg via Tournai misschien niet echt aangewezen, maar uit de vertragingscijfers valt niet meteen af te leiden dat er zware problemen zijn, dus kiezen we toch maar voor deze overstapvrije verbinding, temeer omdat de aansluitende bussen toch om het half uur rijden.

Bij het instappen in het eerste stel vraagt een bezorgde TBG ons of we toch naar Tournai, Courtrai moeten. Waarom dat minder evident zou moeten zijn dan naar Ath, Grammont is me niet duidelijk, maar deze brave man draagt behulpzaamheid hoog in het vaandel, en dat moeten we appreciëren. We krijgen achteraf bij de controle trouwens nog eens te horen dat we in het juiste stel zitten. Grappig is hij wel, deze TBG, en verstrooid. We horen hem een praatje slaan met een viertal senioren, dat alleen onderbroken wordt door het omroepen van het volgende station, en het is dan even glimlachen als hij het onderbroken gesprek met ons wil verderzetten. De vier bezoeken Tournai, want bij het uitstappen krijgen ze nog een "Bonne visite!" van de TBG mee, en de dame die het andere coupé met ons deelt, gaat naar een vergadering, want die krijgt een "Bonne réunion" mee. Je zou je haast gaan verzoenen met de verregaande syndicalisering van dit bedrijf, maar je bent oud en wijs genoeg om hier niet meer in te trappen. Voor je het weet, staat alles weer stil. Maar misschien is deze TBG wel een van de 80 % werkwilligen.

De trein rijdt stipt tot net voor Leuze. We naderen Leuze trager dan normaal en verliezen nog 2 minuten bij de stilstand bovenop: +4. Ook voor en na Moeskroen wordt er trouwens trager gereden; zou het kunnen dat de wateroverlast van het weekend hier tot enige voorzichtigheid noopt? Opvallend trouwens hoe verhoogde spoorwegbermen op veel plaatsen als een dam voor het overtollige water dienen.

Onderweg passeren de IC's uit Moeskroen naar Schaarbeek ons zonder uitzondering met grote vertragingen. En ook wij zullen uiteindelijk met 11 minuten in Kortrijk aankomen. Een koffie in het stationsbuffet zit er niet meer in, ook al omdat men daar nog altijd resoluut kiest voor de rokers.

 

De bus staat al klaar, zij het nog altijd met "Geen dienst" op de display. Ik vraag of we al mogen instappen, maar de chauffeur antwoordt vrij onvriendelijk dat hij nog moet opstarten. Toch zal achteraf blijken dat de eerste indruk verkeerd is: we krijgen nog een opgestoken hand bij het uitstappen, en als ik vraag of ik de bus mag fotograferen wordt dat met veel plezier toegestaan. In totaal heeft een tiental reizigers gebruik gemaakt van deze standaardbus, al zal die op woensdagmiddag wél van pas komen.

 

Voor de terugrit hebben we een kleiner exemplaar, dat vervaarlijk rammelt als de motor stationair draait. Een vervaarlijk monster lijkt het wel, want zodra gas gegeven wordt, komt het tot bedaren. Veel keertijd is er niet in Kuurne Sint-Pieter, maar blijkbaar krijgt ook de chauffeur het op zijn heupen van het onaangename lawaai, want de motor wordt zowaar een tweetal minuten stilgelegd. We zijn er de chauffeur dankbaar voor. Ook nu neemt een tiental reizigers de bus naar Kortrijk: we rijden dan ook stipt. En we kunnen opnieuw gebruik maken van de overstapvrije verbinding. In de vroegere niet-rokersafdeling zitten TB en TBG luider te praten dan ons lief is, en we kiezen dus voor het tweede coupé, nu dat nog kan, want met de modernisering verdwijnt ook de tussendeur.

Al snel worden we daar vervoegd door twee jongedames, van wie één het aan de stok heeft met haar moeder. Vier telefoontjes komen er, het ene na het andere, en de toon wordt bitsiger en bitsiger. Verbale oudermishandeling, of gebrek aan respect en opvoeding. Gelukkig gaan ze er in Moeskroen al uit.

De rit verloopt stipt tot Ath. Net voorbij Herseaux voelen we een lichte schok en wat gerommel onder de trein, maar de trein vertraagt niet: het zal wel een fazant of zo zijn die zijn ontsnapping aan de snode jagers aan het vieren was. In Tournai stapt het viertal van vanmorgen weer in; ze hebben niet alleen de stad bezocht, maar ook genoten van een lekker lookgerecht. In Ath stapt een dame met een HerrFlickwipje uit die nijver heeft zitten werken tussen Kortrijk en het Denderstadje, die blijkbaar ook een hekel heeft aan openstaande deuren, maar nu parmantig zelf de deur openlaat.

 

In Ath komen we aan op spoor 2; op spoor 1 staat een redelijk stipte IC naar Moeskroen. De reden voor die omwisseling is me niet duidelijk; wel duidelijk is dat we als eerste binnenkomen, vóór het treindeel uit Geraardsbergen, dat dus met vertraging rijdt. We zullen Ath verlaten met 6 minuten vertraging. Ik vrees dat de puber met trendy brilletje op het platform nog meer vertraging zal optekenen: nog maar net heeft de trein aangezet of de jongeman stormt naar de TBG, typische reflex van een verdwaald reiziger. Te veel aandacht voor zijn meisje dat op het perron verbouwereerd staat te wuiven, en te weinig voor de spoorwijziging. Met wat geluk kan hij vrij snel uit Silly terug.

Eigenaardig genoeg blijven we onze 6 minuten vertraging tot Halle houden. Daar valt op hoe slecht de IR's van en naar Binche het weer doen. Die uit Binche rijdt met een fikse vertraging, die naar Binche is gewoon afgeschaft. Ik merk bij mezelf stilaan een verregaande gelatenheid rond die vertragingen. Vroeger kon ik me daar echt druk over maken omdat ik het als een levenstaak beschouwde om met mijn eigen cijfers in discussies aan te tonen dat het allemaal nog wel meeviel. Nu zwijg ik zedig over mijn resultaten, die na elke uitstap nog wat negatiever kleuren. En ik vrees vooral dat mijn gelatenheid stilaan ook het personeel in de greep krijgt…

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/kuurne/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 13 juni 2024 - Lanklaar
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele

    Archief per maand
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!