Painting History / Schilderen (olie,acryl,aquarel)
Inhoud blog
  • 40 . Heinrich Hertz
  • 41 Heaviside
  • 38 Kirchoff
  • 39 Henry Joseph
  • 42 Fleming Ambrose
  • 43 Lee de Forest
  • 44. BASIC_Progs.
  • 1 Renaissance
  • 4 Dansen in de schilderkunst .
  • 5 Enkele van de honderden vrouwen die schilderden.
  • 6 Kunst bekijken en interpreteren .
  • 7 Impressionisme .
  • 10 Enkele grote meesters v.d. schilderkunst uit de 20igste eeuw .
  • 12 Het expressionisme .
  • 13 Surrealisme .
  • 3 Muziekinstrumenten
  • 8 Schilderkunst in de 18e eeuw.
  • 9 Schilderkunst in de 19e eeuw : De Romantiek .
  • 11 Abstracte Schilderkunst .
  • 14 Dadaisme
  • 15 Erotiek en naakt in de kunst . Deel I
  • 16 Een gering aantal schilderijen van grote meesters
  • 16 20e eeuw schilderijen
  • 18 Cyd Charisse ,danseres
  • 17 Boten en Schepen
  • 19 Jugendstil
  • 20 zonsondergangen / Sunsets
  • 21 Portretten
  • 23 Schelpen,kristallen en fossielen.
  • 22 Paarden
  • 26 Stillevens
  • 25 Landschappen en Maritiem
  • 24 Bloemen
  • 28 Molens en Vuurtorens+Onstaan van aarde en mens
  • 27 Enkele mooie schilderijen
  • 29 Kubisme
  • 30 Schilderijen van aquarel tentoonstellingen
  • 31 Tango + spaans
  • 32 Winter-landschappen
  • 34 cinema-affiches/movie-posters
  • 37 Radio Amateurs
  • 33 Rococo
  • 38 HITLER
  • 36 Fauvisme en Pointillisme
  • 47 Over mijn schilderijen
  • 2 Barok
  • 46 Grappig+mooi+muziek
  • Basic programma's
    Schilderen vanaf 1400 :Grote Meesters
    GEBRUIKSAANWIJZING: daal in de linkse kolom neer tot helemaal onderaan,en klik met de muis op een hoofdstuk dat U interesseert. Op de groene bladzijde die dan verschijnt,klik met de muis op de afbeelding bovenaan links.Dan kunt U een groot aantal schilderijen bekijken.Indien U niet zoudt uitkomen bij Uw keuze in de linkse kolom,daal dan in de hoofdkolom in het midden van de bladzijde naar beneden met de pijltjes uiterst rechts van het scherm,tot het gezochte gevonden is. HOW TO USE THIS SITE : choose a chapter in the left column by clicking on it with the mouse.On the green page which appears.click with the mouse on the image in the left corner above.You will be able to view a great number of paintings.If you would not find immediately the chosen item,then scroll down on the main page until you encounter your preference.
    25-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 Molens en Vuurtorens+Onstaan van aarde en mens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij de afbeeldingen in deze folder , is er bij de molens ,
    slechts 1 watermolen , alhoewel er daarvan in de loop
    van de kunstgeschiedenis , heel wat mooie geschilderd zijn .
    We zullen er nog bijvoegen . Wie de gelegenheid had ,
    een windmolen van binnen te bezoeken en te bekijken ,
    heeft niet alleen het groot molenwiel gezien , om het
    graan te malen ,maar ook het overbrengingsmechanisme
    tussen de as waar de wieken opzitten en de maalsteen .
    Daar zijn heel mooie uitvoeringen bij van conische
    tandwielen ,echte kunstwerken ,gemaakt in hard hout ,
    met grote tanden die in elkaar grijpen .

    Wat de vuurtorens betreft , staan deze ofwel op een pier , zoals
    in Nieuwpoort , of op een soort eilandje in de zee , om minder obstakels
    voor zich te hebben bij het draaiend licht . Dat licht kan een booglamp zijn ,
    vroeger met twee koolstaven , waarvan de punten op een zekere afstand
    geregeld werden zodat er een onderhouden , zeer helle elektrische boog
    kon overslaan . Achter de lichtbron zit er een of andere vorm van parabolische reflector , soms in delen gemaakt , soms uit een enkel stuk .

    De vuurtoren is "het licht in de duisternis " , en in sommige gevallen
    de redder in nood , door de zeelui te orienteren naar de juiste richting.

    De meeste muziek-theaters , de arena’s ,in de oudheid , waren gebouwd
    in de vorm van een parabool,
    omdat wanneer een orkest speelt , of een
    zanger zingt in het brandpunt van de parabool , iedere persoon die in het amphitheater zit , het geluid , de klank , even sterk hoort , hetgeen de hoofd-eigenschap van de parabool is , ook toegepast in auto-phares . De lamp ,de
    lichtbron , in de autolamp , is opgesteld in het brandpunt , en de parabolische reflector maakt dat de lichtstralen er horizontaal ,evenwijdig met het wegdek , uitkomen .

    Parabolische reflectoren vindt men ook in radar-antennen van schepen ,vliegtuigen en afweergeschut in legerapparatuur , alsook in de satellietantenne , die de meesten onder ons geinstalleerd hebben , en in radiotelescopen , waarmee men zeer verre sterrenstelsels kan bestuderen , verder dan het geval is met de gewone telescopen,
    nog uitgerust met lenzen en spiegels .

    Wanneer U voor deze laatste materie belangstelling zoudt hebben , dan kunt U de beschouwingen in de volgende paragraaf misschien verder lezen :

    Over het ontstaan van de aarde en van het leven op aarde .

    Tijdens mijn 21 maanden durende militaire dienst , was ik radar-specialist . Ik werkte dus met apparatuur met klystrons , magnetrons , en draaiende antennen , waarachter een parabolische metalen reflector stond , die dus meedraaide zoals aan boord van schepen .
    In die tijd was ik geabonneerd op Philips Technisch tijdschrift , waarvan ir. Gradstein in
    Eindhoven , de hoofd-redacteur was . Na mijn legerdienst , ben ik , samen met een groep entoesiasten , een tijdschrift beginnen uitgeven over het zelf uitzenden van televisiebeelden,
    ATA (Amateur Televisie Associatie) genoemd . Daaraan deden onder andere mee :
    Eric Platteeuw uit Gent , Van Maercke uit Zottegem ,Willy Everaert uit Merelbeke ,
    Maurice (met zijn baard ) uit Sint Maertens Lathem ,enz. Via dit tijdschrift kwam ik
    in aanraking met ir.Gradstein , omdat ik hem gevraagd had zekere Philips artikels over
    televisie , in ons tijdschrift te mogen opnemen. Ik stuurde hem telkens de publicaties ,
    en van dan af ,nodigde hij mij regelmatig uit naar Eindhoven .
    Zelf heb ik trouwens nog gewerkt voor Philips op de Haarmanweg in Terneuzen , Zeeuws Vlaanderen , en ook voor de kleurentelevisie-fabrikant Barco in Kortrijk . Toen ir. Gradstein
    met pensioen ging , nodigde hij mij uit , om zelf hoofd-redacteur van Philips Technisch
    Tijdschrift te worden . Ik zei dat de verhuis naar Eindhoven mij te zwaar viel en hij was
    daarover zeer teleurgesteld . Van die weigering heb ik nog steeds spijt . Het tijdschrift is
    samen met ir.Gradstein verdwenen en heeft opgehouden te bestaan .
    Ik kende ook ir.Valeton, de baas van de Philips fabriek die microfoons en luidsprekers
    maakte in Breda , en de Philipsfabriek op de ring in Leuven ,waar ik na studies ( in de
    ingenieurs-wetenschappen ) aan de universiteiten te Gent en te Leuven , een tijdlang
     lesgegeven heb.

    Ik reed met camions van Philips Leuven ( nu verdwenen) naar hogescholen in Vlaanderen , waar ik aan de studenten in de elektronika , Philips- komponenten zoals transistoren , weerstanden , kondensatoren , printplaten , transformatoren , en dergelijke , gratis uitdeelde . In die tijd gaf ik ook les aan de Jules Jourdainschool in een straat recht tegenover de beurs in Brussel , de Rijke Klarenstraat , in het kader van een door Philips -Evere , georganiseerde cyclus over kleuren-televisie en digitale technieken . Daar kwamen ook werkkrachten van MBLE in de statiestraat te Anderlecht naar luisteren , een fabriek die samenwerkte met Philips . Bij MBLE-Philips had ik zelf ook nog kursussen gevolgd , en ik had ook goede kontakten met ingenieur Boes van CBRT op de industrieweg te Brugge ,nog een ander bedrijf dat samenwerkte met Philips , zoals de lampenfabriek van Philips in Turnhout.

    In Eindhoven kende ik in het Natlab op Strijp II , doctor Tan , die zich bezighield met de ontwikkeling van onderwater-kleuren-camera’s , en toen reeds van glasvezel -communicatie , en beeld-telefonie , dus zoveel jaren geleden , ver vooruit op hun tijd . Bij Philips in Eindhoven , werkte ook doctor Vanderpol , een geleerde van wereldformaat , die zich ook bezighield met ultra-hoge-frekwentie-technieken en parabool-antennen . Een eminente Nederlandse sterrekundige , professor Van Oordt had via radiotelescopen , ( zoals deze die in Engeland staat in Rodrell-bank , maar de Hollanders hebben ook een reeks radiotelescopen , zoals deze die in Chile op de hoogvlakte staan ,waar de hemel altijd onbewolkt is) , het firmament met zijn miljoenen sterrenstelsels ,gedurende jaren bestudeerd , en hij kwam tot het besluit ,dat de oorzaak van alles wat er bestaat in het heelal , een reusachtige waterstofgenerator is , die kontinu en onophoudelijk , waterstof in de ruimte spuwt , waaruit alle sterren,planeten en sterrenstelsels ,samen met steengruis en stof in de ruimte , door samentrekking , ontstaan zijn .Met gewone telescopen en vooral met radio-telescopen , neemt men ook waar , dat 99,99 procent , van alles wat er bestaat , waterstof is . Waterstof zendt een straling uit op een golflengte van 21 centimeters , dus op een ultra-hoge frekwentie , maar men heeft nog steeds de boodschap niet kunnen ontcijferen , die daarin vervat zit.

    Door zelfontbranding ontstaan er zonnen , zoals onze zon , en professor van Oordt (nu overleden) zei dat hij al minstens 3000 zonnestelsels gevonden had door zijn waarnemingen , met er ronddraaiende planeten , waarop leven heerste , zoals het onze op aarde .

    Ook eenvoudige statistiek bevestigt dit , dat wij niet de enigen zijn , die leven in dit heelal.
    In de miljoenen sterrenstelsels met triljoenen sterren , kan het niet anders , of er zijn duizenden planeten zoals de aarde , om niet te zeggen honderdduizenden , waar leven op heerst .
    Het enige wat ons scheidt , zijn de kolossale afstanden , waarbij bijvoorbeeld het licht van verafgelegen sterren ons slechts na honderdduizend jaar bereikt . Als men dan nog eens
    nagaat dat het licht zich  voortplant met een snelheid van 300000 kilometers per sekonde,
    realizeren we ons met grote moeite de kolossale uitgestrektheid van het heelal en van de ruimte rondom ons . 
    Geleerden vragen zich af , waar het heelal eindigt , en of het wel eindigt ,ofwel , of het  
    helemaal geen grenzen heeft ? Waar ligt dan de verklaring van die toestand ?
     De afstanden , in lichtjaren uitgedrukt , tussen de sterrenstelsels en de planeten waar leven
    op is , is zo groot , dat we elkaar nooit zullen kunnen bereiken of ontmoeten .

    Leven onststaat door zonnestraling die water treft en beroert . Plaatsen we een kom water
    buiten , dan zitten er na enkele weken microscopisch kleine diertjes is , algen , en als men
     voldoende lang wacht , kleine waterdieren.
    Hetzelfde met kunstmatige meren , waar bijna onmiddellijk vissen ,waterplanten en waterlelies en watervogels en trekvogels in verschijnen .
     De zon is onze levensschepper en onze   levens-in-stand-houder.

    Wanneer de zon 14 dagen zou uitdoven , en dat staat ons na enkele honderden miljoenen jaren onomstootbaar te wachten , dan sterft alle leven op aarde , omdat er geen zuurstof meer geproduceerd wordt door de bomen . Alle leven in de zee vervriest , omdat buiten het
    water ,de aarde afkoelt tot min 273 graden Celsius .Geen enkele zonnestraal dringt nog
    door .Het is pikdonker ,want ook de maan krijgt geen licht meer van de gedoofde zon.
    De Indianen in Amerika hadden dus de enige juiste godsdienst : ze aanbaden de zon , en als een familielid stierf , werd het op een draagberrie , op vier houten palen , met het gezicht naar de zon gelegd . Ook 1 enkele Farao in Egypte ,heeft alle goden afgeschaft en de zon tot enige juiste god verheven .

    De aarde is een uitgestoten stuk van de zon , volgens de opzoekingen in "Scientific American " ,waar men spreekt over "the big cigar " , dit wil zeggen een grote uitstoot van zonneplasma in de vorm van een soort grote sigaar , die zich dan opgerold heeft tot een bol met een straal van 6300 kilometer , onze huidige aarde . Dit was een gloeiende massa , die men nu nog terugvindt in de kern van de aarde , met gloeiend ijzer , dat door de rotatie van de aarde,zelf wentelend om de zon , gevangen door de aantrekkingskracht van de zon , het magnetisch veld van de aarde opwekt . Rond de gloeiende kern zit er nog een laag van de oorspronkelijke waterstof .
    De zon zelf staat ook niet stil ,maar beweegt zich op een spiraalvormige baan naar het
    centrum of de kern van het melkwegstelsel , dit is een verzameling van miljoenen sterren .
    De zon bevat miljoenen tonnen waterstof die opbranden onder meer tot helium , maar bevat verder allemaal dezelfde 111 elementen als de aarde , die we vinden in de tabel van Mendeliev . Of juister uitgedrukt , de aarde bevat juist dezelfde elementen als haar moeder , de zon , hetgeen zeer eenvoudig door spectroscopisch onderzoek kan aangetoond worden . De aarde is dan gedurende miljoenen jaren niet alleen afgekoeld ,maar het heeft honderdduizenden jaren onophoudelijk geregend om de aarde voor twee derden te bedekken met oceanen . Hoe die regen ,( dus dat water H2O , een verbinding van waterstof met zuurstof) ,in die tijd is ontstaan , daar is men nog niet helemaal uit ,want vanwaar kwamen de kolossale hoeveelheden zuurstof , die zich door blikseminslagen verbonden met de kolossale hoeveelheden waterstof . Tenslotte is er aan de oppervlakte van de aarde een gestolde korst gevormd uit silicium-dioxide .
    Een echte zuurstof-atmosfeer waarin men zou kunnen ademen en leven , was er toen
    nog niet ,want er waren nog geen bomen die door zonnestraling zuurstof en chlorofil
    konden produceren .De laag gas rond de aardbol bestond uit moerasgas of methaan ,
    CH4 . Daaruit blijkt dat koolstof ( C ) ook aanwezig was en een belangrijke rol
    gespeeld heeft.

    De eerste dieren die in de zee ontstonden , naast de amino-zuren en de micro-organismen , waren de sponsen en de kwallen .
    Dus vrij elementaire strukturen . Ze zijn ontworpen , zoals alle verder leven op aarde en in het heelal ,door de intelligentie die zit in de quarks , in elk waterstof-atoom , dat bovendien bestaat uit een negatief geladen elektron , de vrouw , draaiend rond een positief geladen proton , de man . De schepping is dus het resultaat van een man-vrouw kombinatie ,zoals die ook in veel sterrengroepen voorkomt onder de vorm van een "dipool " .

    De scheppings-intelligentie , is dan gaandeweg ,steeds gecompliceerder modellen gaan ontwerpen , ontwikkelen en opbouwen , volgens de geleerden , "basis-pakketten " , waaruit door kleine veranderingen in de genen-struktuur , andere soorten ontstonden , dus verschillende soorten vlinders (want insecten waren ook bij de eerst ontwikkelde ) , vissen , later vogels , enz . Alles wat toen tot stand gebracht is , plantte zich nog voort via eieren , noch zo’n fantastische uitvinding . En alles ontstond in de zee , ook bij het later ontwerpen van de zoogdieren en 63 miljoen jaren geleden de eerste mens , sommigen zeggen slechts 3 miljoen jaar geleden , met in de baarmoeder van de vrouw ,de nabootsing van de zee , door het vochtwater waarin elke baby zich ontwikkelt . We zijn dus nog steeds allen , van de eerste tot de laatste , in de zee geboren .

    Nabootsing ,dit  heet ook simulatie ,  is een techniek die door wetenschappers en ingenieurs , gebruikt wordt om bijvoorbeeld een nieuw model van motor uit te denken , zoals de wankelmotor , die , vooraleer hij gebouwd wordt , eerst grondig theoretisch getest wordt op computers , zoals een toekomstige piloot eerst leert vliegen op een vliegtuigsimulator op de grond . In het museum van Bernissart , kan men de skeletten van Iguanodons bekijken , die 20 meter lang waren , en 7 meter hoog . De handen aan hun voorpoten , zien er precies dezelfde uit als de onze , met dezelfde kootjes-struktuur , behalve dat ze 1,5 meter lang zijn .
    Het is duidelijk dat de reusachtige Iguanodons , de mammoet’s , de vogels met een vleugelslag van 12 meters , allen voorbeelden zijn van eerst gesimuleerde modellen ,waarop de creator de goede werking getest en gekontroleerd heeft , steeds verbeteringen aanbrengend , in 600 miljoen jaar tijd ,(waterstof vergaat niet en heeft het eeuwig leven ) tot de werking voldoende goed was , om tot het ontwerp en de bouw van kleinere modellen over te gaan . Dat is misschien , hetgeen Mandel ,en Charles Darwin , "de natuurlijke evolutie "
    van alle wezens genoemd heeft , maar er is helemaal geen natuurlijke evolutie , maar wel
    steeds verbeteringen aangebracht met ontwerp-technieken , door het super-genie , de
    intelligentie in waterstof , die trouwens in gebonden toestand (elke mens bestaat voor 80
    procent uit water ) , in elk van ons aanwezig is en in elk ander levend wezen . Dit is de
    vorm die "monitoring " van op afstand toelaat , door modulatie van de zonnestralen ,
    over hetgeen de mens allemaal doet in zijn leven , om daaruit te leren .

    Het verschil tussen dier en mens , is dat het dier kolossaal geprogrammeerd is ,
    om bepaalde taken tijdsgebonden uit te voeren , terwijl de mens veel meer
     "vrijheidsgraden " heeft , waardoor hij/zij bijvoorbeeld de buurman om het leven
     kan brengen. Een wild dier doet dat enkel om aan eten te geraken , en een
    roofvogel om dezelfde reden , of helemaal niet ,zoals de gewone vogels ..
    .paarden ...koeien ...ga zo maar door .

    Van spontane aanpassingen en veranderingen kan er helemaal geen sprake zijn . Elk van onze ogen bijvoorbeeld , bestaat uit 60 miljoen kegeltjes en staafjes , met minuscule zenuwdraden verbonden met onze hersenen , om zowel gevoelig te zijn voor lichtintensiteit als voor kleur .Het is dus een minutieus ontwerp dat minstens 1 miljard jaar in beslag genomen heeft , om dat op punt te stellen .
    De Chinese doctor-doctor in de dierengeneeskunde ,Mei Wu , zei mij dat onze huid ,van een hand bijvoorbeeld , bestaat uit 4 goed bij-elkaar passende boven elkaar gestapelde lagen . Dit is allemaal minutieus uitgedacht en getest ,en helemaal niet tot stand gekomen door "evolutie ".   Ik heb trouwens veel geleerd van Mei Wu .
    De grootste humoristen , zijn degenen ,die indertijd beweerd hebben , dat alles ontstaan
    was door "toeval ".

    Het mensdom is , zoals men vooral in Afrika kan zien , aan het uitsterven door Aids.
    Dat is geen toeval .Naar onze mening is er reeds een  ontwerp-pakket klaar, dat
    de mens zal vervangen , een volgende intelligenter soort mens ,die niet meer
    driedimensionaal , maar vier-dimensionaal zal kunnen waarnemen  ,met een baby-
    draagtijd van 18 maanden in plaats van 9 maanden , om niet terug het fenomeen
    te moeten meemaken van de huidige overbevolking van de wereld .
    In de middeleeuwen , waren er nog maar 500 miljoen mensen op aarde .

    Alles is bovendien aan de tijd gebonden , door de rotatie van de aarde om de zon .
    Het is deze omwenteling , die het begrip "tijd " voortbrengt , en het scheppend element
    in waterstof , heeft alles aan de tijd gekoppeld . Denken we ook aan de waterstof-atoom-
    klok , die de meest preciese tijdbepaler is , die we kennen op aarde . Als ik in de
    Caraibische zee rondzwem , bij een water- temperatuur van 32 graden Celsius , dan zie ik
    niet alleen witte haaien en prachtige grote gele vissen met blauwe strepen , ( U kunt gratis
    tropische vissen bekomen in de universiteit van Leiden , Nederland , waar men ze kweekt
    en op overschot heeft ) , maar ook koralen ,als ik diep genoeg duik . Bij bijvoorbeeld
    koralen , komt de tijd-programmering op een fantastische manier tot uiting . Over een
    afstand van 5000 kilometer , langs de oceaan-kusten , worden er op hetzelfde ogenblik ,
    tot op de sekonde na , duizenden kilo’s eieren uitgestoten , en tegelijkertijd duizenden kilo’s
    zaad of sperma ,dat deze eieren bevrucht .Ook alle mogelijke soorten bloemen gaan op
    hetzelfde ogenblik open .

    Tijd-programmering speelt dus een kolossale rol , in het leven van alle dieren , en ook de
     temperatuur binnen de eieren . Men heeft door telemetrie , dat is meting op afstand ,
    vastgesteld , dat de temperatuur binnen de eieren van de Adelaide Penguin , konstant
    op 27 graden behouden lijft , wanneer de vrouwelijke Penguin , afgelost door de mannelijke ,
    daarop zit te broeden . Deze soort onderzoekingen past in het kader van de "Cybernetica ".
    De winterslaap van de beer is nog zo’n fenomeen .

    De dieren en insecten hebben een ingebouwde klok , kijk naar het ontstaan van de vlinders
    met de prachtige motieven op hun vleugels .Want dat moet ook gezegd worden , de creator,
    het scheppend element , is een echte kunstenaar-kunstenares , met een fantastisch oog voor
    mooie motieven en kleuren , bijna steeds symmetrisch , zoals het systeem van de celdeling
    om tot een lichaam te komen , dat ook binair of twee-tallig is . Ook onze twee ogen , twee
    oren , twee handen ,enz. getuigen van dit symmetrie-concept , nogmaals een bewijs dat de
    creator , die bestaat uit een dipool , dus een twee-systeem , zichzelf hier heeft nagebootst .
    .
    Omdat het water , dus de gebonden waterstof , na onze dood , ook nog aanwezig is in de
    beenderen van de gestorven mens , is het aan te raden , deze niet te cremeren of op te
    branden , want dan is het scheppend element voorgoed uit ons verdwenen .Wat de
    duitsers in de concentratie-kampen deden in de verbrandings-ovens , was dus het
    totaal voor eeuwig wegwissen van de mens .
    Daarom ook balsemden de Egyptenaren hum mummies om ze toch een vleugje hoop
    op een "eeuwig leven" te geven .
     
    Op sterk-water of in de formol , heb ik een groot aantal foetussen gezien aan de Penna
    University in Philadelphia , toen ik daar een zomer-kursus  "solid state physics" volgde .
    Daar heeft men ook aangetoond , (en dat stemt overeen met de hierboven aangehaalde
    ontworpen pakketten , waar slechts weinig hoefde aan veranderd te worden om een nieuw
    wezen te vormen ) dat in het beginstadium van de groei , een groot aantal wezens ,
    bijvoorbeeld de eerste zes weken in de baarmoeder , volkomen identiek zijn .
    Men ziet bijvoorbeeld geen verschil tussen een mens , een aap en een varken .
    Het is trouwens geweten van dokter Barnhard ,de zuid-Afrikaan ,die hart -
    transplantaties deed , dat het hart van een varken , precies hetzelfde is ,als dat van
    een mens . Het is pas na de groei in de tijd , weeral de tijd die daaraan gekoppeld is ,
    dat de verschillen tot uiting komen .
                     Terloops : aan de Penna univ. hadden ze ook een echte Egyptische mummie .
    Vandaag , in 2005 , doet een groep astronomie aan diezelfde universiteit opzoekingen
    omtrent het gedrag van "zwarte gaten", dat zijn speciale sterren , die over duizenden
    jaren, miljoenen sterren opslorpen en daardoor een zodanig grote energie verwerven
    dat ze aan beide zijden van hun massa een sterk gebundelde energiestraal beginnen
    uit te zenden , een soort licht dat miljoenen kilometers ver in het heelal reikt , en nieuwe
    sterren doet ontstaan.

    Ziedaar , geachte lezer(es) , stof om over na te denken .

    25-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (17)


    24-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 Bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bloemen schilderen , is vooral een onderwerp , dat
    vrouwen aantrekt .Dit ziet men niet alleen vandaag
    gebeuren in de diverse verenigingen en clubs van
    schilders en tekenaars , maar ook in de loop van
    alle voorgaande eeuwen .

    Bloemen worden ofwel geschilderd in verband met een
    stilleven , ofwel in de natuur als deel van een groter schilderij ,
    ofwel fragmentarisch ,met uittreksels en close-ups gecentreerd
    op enkele bloemen , of op details van bloemen , takken ,
    struiken en bladeren .

    Ook in de geneeskunde en in de wereld van de apothekers , de
    drogisten en de plantkundigen , werden natuurlijk hele collecties
    van bloemen aangelegd en getekend met uitgebreide referenties
    en catalogen ernaar.

    Vergeten we niet dat er een bloementuin is , verbonden aan de
    universiteit te Gent , een botanique te Brussel , een bloementuin
    in de koninklijke serres te Laken , en  nog een grote bloemenverzameling dichtbij Brussel , ik meen te Wemmel .

    En klikt U eens op de link 
    http://www.natuurlijkerwijs.com/tuinen.htm
    om een groot aanbod van bloementuinen te zien in Vlaanderen en Nederland.
    In Nederland bewonderen we de vele tulpen en andere bloemen in Kruidhof.
    Een andere volgt nu , en wanneer die niet in het groen zou oplichten,dan kunt U hem kopieren in de adreslijn van Uw browser en op OK klikken :
    http://share.shutterfly.com/action/welcome?sid=8AbOWjVm4cOGEq
    Verder , zijn hier in Vlaanderen vele tuinliefhebbers , die bv.
    in Kalmthout hun inkopen doen , in het arboretum , waar
     
    ook heel wat te zien en te beleven is .

    24-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (16)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 Landschappen en Maritiem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de hierbijgaande folder , staan er meer dan 
    860 schilderijen , vooral in olieverf-en aquarel
     -
    uitvoeringen .Door elkaar , zonder echte ordening,
     
    staan schilderijen over landschappen-allerhande ,
    vermengd met maritieme afbeeldingen , d.w.z. veel
    schepen , havens ,en afbeeldingen , die ook zouden
    kunnen geklasseerd worden bij de rubriek "17  boten
    en schepen", die U eveneens in de linker kolom van deze bladzijde vindt .

    De schilderijen kunnen zonder twijfel dienen als inspiratie voor landschap -schilders  en voor degenen die , zonder zich naar de haven  te begeven ,
    thuis of in een atelier , ook al eens een schip of boot op canvas of op papier willen zetten . 


    Men kan schilderen op papier of op doek (canvas ) .Niet alleen voor aquarel bestaan er speciale papiersoorten , maar er
    zijn er ook die geprepareerd werden om er met olieverf of met acryl op te  schilderen , bijvoorbeeld van het merk  Schoellershammer . 

     

    24-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (2)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 Stillevens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de hierbijgaande folder zijn stillevens afgebeeld , die zowel geschilderd zijn in olieverf als in aquarel .Wanneer U ze zult bekeken hebben , zult U het mij eens zijn , dat dit prachtige voorbeelden zijn , om ons aan te zetten ook eens een stilleven te schilderen , het mag ook in acryl zijn , of met pastelkrijtjes getekend en afgewerkt .

    In dit laatste geval is het best  ,  over het afgewerkt stuk , een
    kleurloze vernis te spuiten , bijvoorbeeld uit een metalen haarlak-     
    bus of een andere goede-kwaliteit spray , die de kleuren niet dof maakt .

    Uit de schilderijen kunnen we leren , hoe we voor-en -achtergronden kunnen voorstellen , en met welke kleuren . Vaak is het ook niet gemakkelijk een  tafelkleed voor te stellen met al zijn plooien en vouwen , met de juiste licht-en donker schakeringen .

    Sommige  schilderijen uit de folder gaan ver terug in de tijd ,
    andere zijn van recenter datum . We hopen dat U de handtekeningen of de namen van de  schilders kunt lezen .

    Bekijkt U ook  deze schilderijen op de volgende URL :
    http://share.shutterfly.com/action/welcome?sid=8AbOWjVm4cOGEI
    Indien deze URL niet oplicht in het groen onderstreept, kopieert U
    hem dan in de ledige adreslijn van Uw browser , en klik OK

    24-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (4)


    23-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 Paarden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de afbeelding om meer dan 250 schilderijen van
    paarden te bekijken . Indien de Link niet onmiddellijk
    opent , klikt U dan dan op de volgende , daar staan er
    ook 192 schilderijen van paarden op :
    http://share.shutterfly.com/osi.jsp?i=EeANnLRqzcOHDpY

    In 1930 bestond er in elke gemeente slechts 1 auto . Alle
    vervoer gebeurde met paarden , en voor die tijd natuurlijk
    ook . Een paard trok een karrestel , waarop een reservoir
    lag , waaruit de man die er mee rond kwam , petroleum 
    tankte voor de huisvrouwen die hem in de (gekasseide)
    straat , met een metalen kannetje stonden op te wachten
    voor de petroleum-lampen en het petroleum-vuurtje .
    De schepen werden langs de vaart getrokken door 1 of 2 paarden , die op een speciale wegel liepen die daarvoor op de weg langs het kanaal aangelegd was . Ook de paarden-koersen zijn toen ontstaan op de hippodroom in Oostende , alsook het wedden op deze paarden ,bereden door bekwame jockey's .

    Paarden zijn prachtige dieren , en dankbare onderwerpen om te schilderen .
    In de hierbijgaande folder die U kunt bekijken door op de afbeelding te
    klikken ,staan paarden , geschilderd door een groot aantal auteurs . Soms
    kan men de naam of de handtekening lezen op het schilderij, soms niet ,
    of er wordt verwezen naar een site .

    Bij uitzondering staan tussen de schilderijen een gering aantal foto's .
    Er is een foto bij , genomen in Bobbejaanland , waar ik ook eens zelf opsta ,
    met een lichtgroene trui en daarboven een grasgroene jas,in gezelschap van
    een Chinese vriendin (Xiao),en waarbij ik een paard met wit-grijze schimmel-
    kleur streel. In Bobbejaanland , nu blijkbaar overgekocht door een spaans
    bedrijf , waren toen de familieleden  van Bobbejaan Schouppe , verwoede
    paarden-liefhebbers , met een stal en weiden met een aantal prachtige
     raspaarden en veulens .Er staat nog een andere foto op ,van een andere
     Chinese vriendin , Mei Wu , in een trui met oranje motieven en een lange
    beige broek aan , die eveneens een paard streelt . Deze foto is genomen
    in Wallonie , op de weide van een kasteel .Hier in Antwerpen wonen in
    de Chinese wijk rond het centraal station , 7000 Chinese families .

    Maar Xiao en Mei Wu waren Chinese jonge vrouwen , die hier vanuit China
    met een studiebeurs kwamen studeren aan de universiteit RUCA ( nu
    opgeslorpt in U.A ) . Beiden hadden reeds een diploma , behaald in China ,
    en beiden hebben hier nog twee jaren doorgebracht met te studeren voor een aanvullend diploma , de ene P.A.M. , de andere dierengeneeskunde . Beiden
    zijn geslaagd . De Chinezen zijn goede en toegewijde studenten .

    In tal van films , hebben we ook paarden zien optreden als echte intelligente
    acteurs of in de cowboy-films met Gary Grant of de latere president Ronald
    Reagan op hun rug .In de film " My fair lady " met onder meer Audrey Hepburn , zien we een scene , waarbij paarden voorbij het selecte publiek voorbijrennen in Wimbledon,Engeland .

    In de folder staan ook een paar ezels , die we daarbij plaatsten wegens de
    oorspronkelijkheid van de schilderijen .

    23-04-2005, 16:12 Geschreven door Willy
    Reageren (2)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 Schelpen,kristallen en fossielen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de hierbijgaande folder , staan geen schilderijen , enkel foto's . Ik heb ze genomen in een tentoonstellingszaal in een straat achter de Arenbergschouwburg , waarschijnlijk in 2002.Noch van de straat ,noch van de tentoonstel-lingsruimte , herinner ik mij de naam..

    Schelpen, kristallen en fossielen verzamelen is zonder twijfel een boeiende
    hobby . Men vindt er ook talloze boeken over , met boeiende beschrijvingen
    en prachtige kleurenfoto's , onder meer in de bibliotheek van het kultureel
    centrum De Luchtbal , in het Antwerpse.

    Vroeger was er een gebouw dichtbij het kasteel van Schoten , met een
    werkruimte , waar men kon leren kristallen te herkennen en te polijsten .
    Ik heb er onder meer prachtige blauwe robijnen gezien .Spijtig genoeg
    ging men dat gebouw verlaten omdat de gemeente er een andere be-
    stemming wou aan geven , en sedertdien ben ik deze vereniging ,die
    ook een tijdschrift uitgaf ,uit het oog verloren.

    Ook in Wallonie zijn er jaarlijks tentoonstellingen van schelpen , kristallen
    en fossielen . Men moet echter normaal gezien , zo ver niet lopen , om
    ook zeer merkwaardige fossielen uit lang vervlogen tijden te bekijken .
    Op de hierbovenvermelde tentoonstelling heb ik zowel vissen als vogels
    in steen afgedrukt gezien , alsook de voorloper van een trilobiet van
    55000 jaar geleden ,zo'n 40 centimeter lang , en met evenveel poten als de
    trilobiet kevers van vandaag , 1 centimeter groot , die we onder hout in onze
    tuinen aantreffen. Spijtig genoeg zetten ze alle hout om tot houtpulver , en
    zijn dus even schadelijk als houtmijten . Het zijn " opruimers " in de natuur ,
    en dat is niet zo prettig als men bedenkt dat er ook zulke opruimers zijn van kadavers van dieren , vogels en van gestorven  menselijke lichamen .

    In de Vlaamse Jeugdherberg , dichtbij het Bouwcentrum in Antwerpen ,en
    naast de autoweg gelegen , waren er vroeger bijna wekelijkse bijeenkomsten
    van clubleden die schelpen en kristallen verzamelden , alsook kleine fossielen.

    Dergelijke clubs bestaan er ook van vlinderverzamelaars , noch zo'n interes-
    sante hobby , met vlinders in houten kastjes achter glas , waar men niet uitge-
    keken geraakt op de prachtige kleuren van de motieven op hun vleugels .

    De prijzen van schelpen en kristallen varieren vanaf 20 franken tot enkele
    honderden euro 's . Natuurlijk kan men zelf proberen vlinders te vangen ,
    schelpen en kristallen te zoeken , vooral wanneer men in het buitenland
    op reis is . Kristallen vindt men bijvoorbeeld  in rivieren in Brazilie .
    Maar het kan natuurlijk ook dichter bij huis , aan de Belgische kust of
    in het Nederlandse  Kadzand of Scheveningen ........

    23-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (20)


    22-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 Portretten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In deze folder komen achthonderd (800) geschilderde portretten voor , geschilderd door verschillende artisten in verschillende perioden . Ze kunnen dienen als voorbeeld en inspiratie , voor degenen onder ons die zich voor dit luik van de  schilderkunst interesseren , en graag zelf een of meerdere portretten schilderen . En waarom geen zelfportret ? Als voorbeeld kunnen we Rembrandt nemen , die 83 zelfportretten schilderde en etste .

    P.S.  On nog iets meer portretten te  bekijken , klik dan op :
    http://www.photoworks.com/share/shareLanding.jsp?shareCode=A453332BCA8&cb=PW
    alsook
     http://paintinghistory.gfoto.com

    http://www.flickr.com/photos/88317826@N00/sets/434298/
    en ook op de volgende URL
    http://www.mijnalbum.nl/Album=ESHXB7NI

    22-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (5)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 zonsondergangen / Sunsets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu dat de lente er is , en de zomer in aantocht is ,kunnen we ons aan mooie zonsondergangen en zons-opgangen verwachten . De hierbijgaande folder geeft een aantal voorbeelden , die kunnen gebruikt worden om zo'n toestand te schilderen .

    We hebben natuurlijk de verwijzingen naar auteurs en websites , op de afbeeldingen laten staan .

    22-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (11)


    21-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 Jugendstil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jugendstil ,ontmoeten we als kunststijl in de jaren tussen 1880 en 1914 , niet alleen in de schilderkunst ,maar ook in de architectuur , bouwstijlen en dagelijks leven , bv. in gebruiksvoorwerpen voor binnenhuisinrichting

    De Jugendstil of Art nouveau is een kunststroming die tussen 1880 en 1914 op verschillende plaatsen in Europa opkwam, na ,of parallel met het impressionisme. De beweging stond onder verschillende andere namen bekend: de Franse variant als art nouveau van Alphonse Mucha, de Oostenrijkse als Sezession van Gustav Klimt, of de Engelse modern style. Gemeen hebben ze de golvende  lijnen, veelal in de vorm van gestyleerde planten.

    In januari 1896 gaf Georg Hirth, in München, het satirische weekblad Jugend uit. Al in het eerste editoriaal brak Hirth een lans voor de kunstvernieuwing. De term Jugendstil verscheen in een tekst van de revue Insel van Rudolf Schröder, in hetzelfde jaar. In de volksmond werd Jugendstil ook spaghettistijl of style nouille (vanwege de lijnen) of nog style Horta (naar de Belgische architect) genoemd. In 1894 al maakte de style Mucha ophef, naar aanleiding van de expositie van zijn Sarah Bernhardt-affiches, in Parijs.In datzelfde 1896 opende Siegfried Bing zijn Parijse galerij L'Art Nouveau, in de Rue de Provence. De stroming is in Frankrijk ,naar zijn galerie genoemd.

    In 1897 werd Gustav Klimt de eerste voorzitter van de pas te Wenen gestichte Sezession.

    Ondanks de opvallende regionale verschillen zijn er een aantal kenmerken die deze stromingen verenigen: een optimistisch wereldbeeld en geloof in de toekomst, een voorliefde voor het gebruik van nieuwe, moderne technieken (in de architectuur bijvoorbeeld grote glasoppervlakken), een afkeer van symmetrie , en een voorkeur voor bloem- en vogelmotieven .

    De stroming kende een korte maar hevige bloeitijd. In West-Europa was de stijl ruim voor 1910 al verleden tijd, in het Oosten kon ze wat langer overleven.

    De Jugendstil manifesteerde zich vooral in gebruiksvoorwerpen : glaskunst, sieraden, meubels , architectuur en de schilderkunst.

    GroterJugendstil is in vrijwel alle Europese hoofdsteden en ook in de provinciesteden te vinden ,alsook in de Nieuwe Wereld, bijvoorbeeld in Chicago.

    Wenen, Praag, Brussel en Riga mogen de hoofdsteden van de Jugendstil worden genoemd.

    Schilderkunst

    Schilders die zich lieten inspireren door de Jugendstil waren:

    in Frankrijk: Henri de Toulouse-Lautrec, Alphons Mucha

    in Oostenrijk: Gustav Klimt

    in Nederland: Jan Toorop

    in België: Henry Van de Velde

    in Duitsland: Otto Eckman, Franz von Stuck


    http://www.flickr.com/photos/88317826@N00/

    Door op de hierbovenstaande URL te klikken , kunt U tussen de schilderijen welke zichtbaar worden ,zelf eens uitzoeken of daar ook nog Jugendstil bijzit.

     

     

     

    21-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (4)


    20-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 Boten en Schepen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik met de muis op de afbeelding voor een snel doornemen van schilderijen van boten en schepen.

    Mijn schippersfamilie lag ,wanneer we niet aan de vaart waren , in de Strassburger dock te Antwerpen . Meestal kregen we op de beurs , voor onze twee rijnkassen , den Bob IV en den Bob V , een kolenlading ,zwavellading , ijzererts ,oud ijzer , enz. mee naar de verbrande brug in Hasselt of naar een bestemming in Frankrijk , Nederland  of het ruhrgebied in Duitsland.. Van de kolen mocht volgens de wet  en volgens een overeenkomst met de opdrachtgever  1 procent verloren gaan , en dat was voldoende om er dag en nacht mee te stoken in ons Kupperbusch stoofje ,dat in de keuken stond , net naast de ingang voor de achteronder ,waarin we sliepen in ingebouwde alkoof-bedden . Er lagen ook veel geillustreerde tijdschriften ,waarin we voor het inslapen ,lagen te lezen.

    Het waren toen koude winters , waarbij het soms min 40 graden vroor en alle kanalen dichtvroren , ook het kanaal Gent-Terneuzen in Zelzate , waar we soms lagen ,en met de slede en de schaatsen op het ijs gingen spelen dat 10 tot 20 centimeter dik was . Die koude toestanden bestaan al tientallen jaren niet meer . Spijtig ,want alle muggen vroren dood .

    In Antwerpen kapten we met een bijl , de in het ijs vastgevroren eenden en ganzen los , niet om ze op te eten , maar om ze te verzorgen ,want de beesten waren uitgeput van de honger .

     In het begin werd het schip getrokken door een of twee paarden . Later installeerden we een dieselmotor .De verlichting werd gedeeltelijk,verzorgd door nikkel-cadmium batterijen ,die Walter , een van mijn kozens soms overboord smeet als ze uitgeput waren . Dat vond ik een verspilling en een watervervuiling. De oom van Alida , de echtgenote van Walter , had een graanzuiger in de haven van   Antwerpen. De laatste keer dat ik dat reuzenschip met al zijn installaties bezocht ,lag hij ziek te    bed met een stoflong van al dat overgepompt graan. Hij is daaraan gestorven.

    We kochten toen ook onze eerste radio ,op een dikke ,platte " pil " , die naast de radio lag , en later natuurlijk op de nikkel-cadmium batterijen     De verlichting werd aanvullend verzorgd door gezellige petroleumlampen , ook vooraan , in de woonst van de zetschipper die we als hulp in dienst hadden .

    In Antwerpen gingen we alle weken ,samen met de familie van de zetschipper , minstens twee keren naar de cinema . Toen was er overvloed van keuze in de vele cinema's in de stad.

    Iedereen aan boord kon goed zwemmen ,want we beseften dat dit nodig kon
    zijn in noodgevallen . Toen ik nog zeer klein was , had mijn moeder mij over-
    boord gesmeten , zeggend  " hij moet zo snel mogelijk leren zwemmen zoals
    zijn broers".
    Ik was toen bijna verzopen.
    Dat dit alles nuttig was , is achteraf gebleken , toen bij het laden van ijzererts ,
    de kraanman niet oplette , en het midden van het schip , met alle luiken open ,
    had volgestouwd . Het schip is toen in het midden doorgebroken en gezonken . Weken lang heeft het toen in de droogdok in Antwerpen gelegen , om de twee helften terug aaneen te lassen en te riveteren . De verzekeringen hebben bijna
    alles betaald , en alhoewel dit jaarlijks een zeer kostelijke grap was , is geble-
    ken dat het geen luxe was , bij meerdere verzekeringen een polis te betalen .
    Het is inderdaad zo,dat geen enkele verzekering het risiko wil nemen , een
    schip volledig te verzekeren .

    Als klein manneken stond ik op de achterplecht , toen mijn nonkel Raymond , de broer van ons ma riep " Willy ,laat eens het anker neer " . Terwijl de ankerketting afrolde , kreeg ik de kapstan waaraan het hele geval vasthing , door wegslaan , op het hoofd tegen de slaap . Ik ben toen als een steen tegen het achterdek gevallen en kwam een kwartier later weer bij . Toen ik de ogen opende stond heel de familie met angstig doodsbleek gezicht over mij gebogen , met de uitroep " oef , hij leeft nog ".

    Sedert die klop op mijn hoofd , ben ik beginnen schilderen ,eerst olie , dan acryl , dan aquarel en pastel . Het aantal afgewerkte tekeningen en schilderijen bedraagt op dit ogenblik meer dan 200.

    Willy /Schoten.

    <>P.S. de voorbije 15 jaren schilderde ik aan 7 kunstacademies in het Antwerpse
     en stelde tentoon in het Kasteel van Schoten , de Abdij van Hemiksem , te
    Brussel ,het OCMW te Merksem en in diverse kulturele centra en kastelen van
    de randgemeenten rond Antwerpen . Zowel olieverf , acryl ,aquarel , als pastel .



     

    20-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (2)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 Cyd Charisse ,danseres
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie de bekende amusements-films en musicals gezien heeft met Fred Astaire en Gene Kelly ,heeft daarin onder de vele getalenteerde danseressen , Cyd Charisse zien optreden.
     
    In de hierbijgaande folder , die U kunt bekijken door met de muis op de foto te klikken ,zitten behalve een aantal schilderijen over dansen,ook foto's en  een paar affiches van  Cyd Charisse in speelfilms ,vooral met Fred Astaire en Gene Kelly,zoals we die zien uithangen op de voorgevel van de bioscopen die zo'n film vertonen , en aan de ingang bij het loket en binnen in de zaal .

    Dat is ook artistenwerk en in Antwerpen kennen we zelfs verzamelaars van dergelijke affiches , en we kunnen ze ook bewonderen in de inkomsthal van cinema Metropolis .

    Danskunst gaat samen met schilderkunst en met muziek , het is een goed bijeen-passend trio.

    Bij het verdwijnen van filmsterren zoals Fred Astaire ,Gene Kelly en hun vrouwelijke partners ,hebben we naar mijn gevoel , veel verloren.

    Willy / mei 2005
     __________________________________

    20-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (1)


    18-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 20e eeuw schilderijen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik met de muis op de hiernaaststaande afbeelding om een aantal schilderijen van 20-eeuwse schilders te bekijken .

    De nummers van de schilderijen stemmen overeen met de tekst  die staat onder de rubriek in de linkerkolom :
     
    " 10 Enkele grote meesters van de schilderkunst uit de 20-igste eeuw " .   
     
     Dus het lezen van die tekst is aan te raden bij het bekijken van de schilderijen .

    De kombinatie van deze tekst en deze schilderijen vindt U ook op mijn website :

    http://PaintingHistory.250FREE.com

    Veel kijkplezier toegewenst.

    18-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (2)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 Een gering aantal schilderijen van grote meesters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Enkele schilderijen van Laermans ,Marc Eemann , Kees van Dongen (83) ,
    Derain (88) ,Fauvist , blue ,Fernand Leger (schilderde ook "de accordeon" ),
    nacht ,Pissarro.

    Klik met de linker muisknop op de afbeelding ,
    links van deze tekst hiernaast . Dan zult U
    met de pijl onderaan rechts, zes
    schilderijen van 20-eeuwse schilders
    kunnen overlopen en bekijken.

    Mijn dank voor deze tip aan Olga ,van
    Olga-Art .

    18-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (1)


    17-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 Erotiek en naakt in de kunst . Deel I
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vooraleer te klikken op de afbeelding ,a.U.b. ,leest U de hieronderstaande inleiding :

    Geachte lezer   /    lezeres ,

    Wanneer U vroeger door Uw ouders of één of andere godsdienstleraar zoudt ingeprent  zijn , dat naakt " verkeerd , slecht en vulgair  is " , dan vraag ik U met aandrang de hierondervolgende tekst en vooral de daarbijgaande afbeeldingen van schilderijen over te slaan . Er staan andere hoofdstukken genoeg op deze site , die ,naar onze bescheiden mening , het lezen en bekijken waard zijn .

    Wij menen  , dat de belg en de Vlaming gematigd genoeg is ,en vooral rijp en volwassen genoeg is ,om het begrip "naakt en erotiek" op een objektieve en evenwichtige wijze te benaderen . Het is alleen voor deze laatste kategorie van personen dat dit hoofdstuk met zijn twee delen aan tekst en afbeeldingen bedoeld en bestemd is .

    Het aanbod
    Naakt in de schilderkunst
    : vanwege de uitgebreidheid van het onderwerp , is het gesplitst in twee delen , zowel wat de tekst als de schilderijen betreft . Als de auteur (hij/zij) het schilderij gesigneerd had ,hebben we dat natuurlijk laten staan,zoals ook eventuele referenties naar een website .       
    Als U klikt op de afbeelding ,kunt U om te beginnen 275 schilderijen bekijken.

     Het aanbod van schilderijen over het onderwerp " naakt en erotiek " is zo groot ,dat het moeilijk is een keuze te maken uit de duizenden schilderijen ,zowel geschilderd door mannen als vrouwen in de loop der voorbije eeuwen ,en dan vooral vanaf het impressionisme , zonder enkele honderden megabytes opslagruimte op de PC te overschrijden.

    Bedenken we bijvoorbeeld , dat Modigliani , om maar één schilder te noemen ,meer dan 1000 olieverf - naakten schilderde en meer dan 400 aquarel-naakten . Sommigen doen niets anders,ook vandaag . Zonder namen te noemen ,kan men schilderessen en schilders aantreffen ,die bijvoorbeeld slechts twee onderwerpen schilderen : bloemen en naakt . Als men vraagt waarom , dan is het antwoord :        " omdat dit onderwerpen zijn die altijd verkopen ..... " . Een andere reden dat er in de loop der tijden zoveel naakt is geschilderd , is natuurlijk dat men in elke kunst-academie met een vijfjarige opleidings-cyclus ,vanaf het derde jaar tot en met het vijfde jaar voortdurend (verplicht...) naakt schildert ,naar levende modellen die meerdere dagen/avonden van de week komen poseren . Zo verzamelt elke schilder-in-spe ,in feite een ganse reeks naakt-schilderijen en tekeningen ,van deze laatste soms drie tot vijf per sessie ,in de verschillende houdingen van het model ,dat geen uren ononderbroken kan stilzitten en verschillende poses aanneemt .

    Het is duidelijk dat ,wat onszelf op deze site betreft , het hier gaat over aanvaardbaar naakt en erotiek , in de aard van wat men aan de academie
    doet ,die niet aanstootgevend zijn en als kunst voor iedereen acceptabel
    zijn .
    En eventueel ook in de aard van hetgeen de Kamasutra toont , de Indische
    naakt-bijbel met erotische tekeningen en schilderijen , evenals de Japanse voorstellingen in dezelfde zin , en de muur-en wandschilderingen in het na
    de verwoesting , terug zo goed mogelijk gerestaureerd en terug opgebouwd
    Pompei in Italie. Voegen we hier nog de mooie voorstellingen aan toe , op
    teruggevonden Egyptische vazen en ceramiek van meer dan   3000   jaar
    geleden .      In deze vier vernoemde gevallen , wordt de "gemeenschap"
    tussen man en vrouw voorgesteld in verschillende houdingen ,>>>>> dit
    als verwittiging  voor alle duidelijkheid ....
    ___________________

    Naakt en erotiek in de schilderkunst . Deel I .

    Naakt , ( en dan vooral naakte vrouwen ) is zonder de minste twijfel ,het onderwerp dat het meest geschilderd is in de loop van de kunst-geschiedenis.

    Men heeft  allerlei voorwendselen gezocht om de vrouw zo naakt mogelijk voor te stellen : eerst de godinnen uit de oude mythologieën ,vaak in gezelschap van een of andere god ,vervolgens de ‘ heilige maagden ‘ , dan de vrouwen in de oosterse harems ,vrouwen die een bad aan het nemen waren ,vervolgens de drie ‘ gratieën ‘,of ‘venussen ‘ ; vroeger zelfs drie naakte ‘ heksen ‘ ; de twee oude mannen die de jonge (naakte ) vrouw begeren en lastig vallen , en ga zo maar door. Een mozaïek , opgegraven in Volubilis , een vroegere Romeinse stad in hetgeen nu centraal Marokko is , stelde een naakte vorstin voor in een boot , geroeid door drie naakte meisjes , terwijl rondom de boot 4 naakte nimfen dartelden.(vondst overgebracht naar Tanger) . Zo zijn er tal van andere mozaïeken gevonden in Sicilië ,Andalusia , Cordoba , de Griekse eilanden...

    Het klikken op de volgende Link geeft toegang tot  nog eens 325 of 600 schilderijen volgens de  keuze die U maakt op de  bladzijde die verschijnt .
    Klik na een der twee afgebeelde mogelijkheden gekozen te hebben,op "view",en daarna op een icon van een schilderij op de bovenste lijn die zichtbaar wordt .Daarna kunt U met  de pijltjes werken:rechts om naar de volgende schilderij te gaan en links naar de voorgaande.Indien U een snelle  browser heeft ,kunt U op de tweede lijn hieronder klikken , die de 600 schilderijen opent ,maar dat zal enkel goed lukken met een recente PC met zeer snelle processor.

    http://www.photoworks.com/members/index.jsp?key=bill7432&cp=shr_pg_bill7432

    http://www.photoworks.com/photo-sharing/shareSignin.jsp?shareCode=A7DC3D2BCB0&cp=ems_shr_alb_pml&cb=PW
    of indien deze Link te traag oplaadt,probeer dan de volgende:

    http://www.photoworks.com/util/slideShow2.jsp;jsessionid=0C64C0429FFE715282C837BA8D2736FE?stackID=37327608&cp=ems_shr_alb_pml&cb=PW&guest=true&toh=&svr=pw-web2
    Indien U deze schilderijen met een betere kwaliteit wilt bekijken ,dan kunt U klikken op de zes volgende Link's .In de eerste en de tweede zitten er 100 schilderijen alsook in de vierde en zesde . In de derde en vijfde zitten er 40 schilderijen .Dus alles samen de 480 eerste schilderijen uit de vorige Link.

    http://community.webshots.com/album/371772704XsKPBB
    http://community.webshots.com/album/371762479Rymsvt
    http://community.webshots.com/album/371779281fobsmm
    http://community.webshots.com/album/371796792nqLsEv
    http://community.webshots.com/album/371826172SSWQYs
    http://community.webshots.com/album/371813636iUbNaY


    Wanneer U op de volgende Link  klikt , kunt U nog eens 398 andere schilderijen bekijken :
    (eerst zal U rechts gevraagd worden naam en e-mail in te vullen,maar als U geen interesse heeft in de desbetreffende site, kunt U daar elke lijn willekeurig invullen met een willekeurig email adres met bv. als paswoord blablabla  en dan zult U op een werkelijk interessant aantal schilderijen terechtkomen,nochtans ook soms  vrij expliciet zoals sommige afbeeldingen uit de "kamasutra-indische sex-bijbel ".

    http://www.clarkcolor.com/thumbnailshare/AlbumID=251226898/a=27250852/t=27250852


    De mens verschilt slechts 2% of minder ,van sommige aapsoorten . Deze en
    andere dieren lopen altijd naakt , of althans beschermd door een pels ,een
    beharing , een vacht ,een gevederte , een pantserplaat , enz . Maar elk dier
    loopt met de geslachts-organen bloot , door iedereen te bekijken .

    De mens loopt bijna altijd gekleed . Godsdiensten hebben ons ingeprent dat naakt lopen verkeerd is. Ze hebben ons opgezadeld met allerlei onterechte vooroordelen , daarbij gesteund door moralisten . In het bijbelverhaal over Adam en Eva ,moesten deze na het eten van de verboden appel ,hun naaktheid bedekken en er zich over schamen .

    Miljarden mensen heeft men op deze wijze gestresseerd en psychisch mishandeld door hen onnodige schuld-gevoelens in te prenten ,als ze iets " verkeerd" deden , doordat er naaktheid aan te pas kwam.Aan naakt is men de betekenis gaan toekennen van " verleiding ", reden waarom bijvoorbeeld in de islam,de vrouwen hun gelaat moeten bedekken , of nog veel verdergaand , met de " burka " hun ganse lichaam ,en zich nooit in badpak mogen vertonen , terwijl de mannen met deze zelfde religie volop  het vrouwelijk (bikini-) naakt kunnen en mogen bekijken  ,dat in onze zwembaden elke zomer aan hen vertoond wordt . Omdat ze daar blijkbaar niet tegen opgewassen zijn ,werd het  zwembad van Brasschaat daarvoor gesloten.Dus het naaktbegrip heeft ook nog de discriminatie van de vrouw opgeleverd .

    De bijbel redeneert ook zo , want als Bathseba een bad neemt in de harem , dan gluurt de koning met een begerig oog , door een spleet in het gordijn,naar haar bekoorlijk lichaam , en dat zal verstrekkende gevolgen hebben .

    Gaan we nochtans verder in de geschiedenis terug , naar de vôôrbijbelse perioden ,dan zien we " schaamteloze " voorstellingen van vrouwenlijven ,met althans naar onze smaak , overdreven vormen ,zoals wanstaltelijk gezwollen buiken , borsten en billen,hetgeen er op wijst dat het hier niet te doen was om de voorstelling van ‘ schoonheid ‘ , maar van het voortplantings- en-vruchtbaarheids- ideaal , zoals trouwens ook de reuzenpenissen , die in allerlei gebruiksvoorwerpen zoals keramische potten en houten versieringen verwerkt waren . De betekenis was : " laten we ons voortplanten , laten we baren en laten we daardoor werkkrachten voortbrengen om voedsel te ontginnen en te oogsten , anders verhongeren we " . Het ging dus over het voortbestaan van het ras , de clan , de stam , het volk . De reden hiervoor was ook dat men in die tijd niet lang leefde , door allerlei ziekten waarvoor geen geneesmiddelen bestonden , en geen dokters om ze voor te schrijven en toe te dienen.Iedereen stierf rond 20-jarige leeftijd , denken we bijvoorbeeld in een latere periode aan de Egyptische Farao Toutenchamon , op nog vroegere leeftijd gestorven, 19 jaar,alhoewel nu schijnt bewezen te zijn door scanning van de beenderen van zijn mummie ,dat hij vermoord werd door een rivaal , die zijn echtgenote wou , hetgeen ook nog gelukt is . Hij trouwde met Toet’s weduwe en werd zelf Farao.

    Men is een schoonheidsbeginsel beginnen vastknopen aan naakt , in de Griekse en Romeinse tijd , waarbij men geen onderscheid maakte tussen mannen-en vrouwen-lichamen .Bij de ene (wand-) schilder ( in Pompei ) wordt Andromeda keurig gekleed en Perseus geheel naakt voorgesteld , en bij de andere ( in het Palazzo Vecchio te Florence) Andromeda geheel naakt en Perseus gekleed. De man werd kompleet met zijn geslachtsdelen voorgesteld en schaamtegevoel daarover was geen onderwerp waar drukte werd over gemaakt

    Later werd Napoleon als naakte held afgebeeld en Goethe , Beethoven en Victor Hugo , prijken op een voetstuk buiten , als naakte standbeelden .De illustere figuren hebben geslachtsdelen van beperkt formaat , in tegenstelling tot goden en veldheren uit de Griekse periode met een mannelijkheid in erectie , die soms vanonder een tuniek uitkomt en een hengst jaloers zou maken .In die Grieks-Romeinse tijd kon een heer van stand , ook zijn vermaak zoeken bij slavinnen , en het is misschien daardoor ,dat gaandeweg de artistieke smaak , de vrouw mooier is gaan vinden dan de man .Homerus sprak bij herhaling over de godin van de liefde Aphrodite " met haar mooie billen " . Mooie en grote borsten komen pas later in de mode .

    De Romeinen hebben het ook heel gewoon gevonden , net zoals de Indiërs ,om       " de geslachtsdaad "    af te beelden op allerlei keramische vazen en op olie-lampjes ,op medailles ,en op huishoudelijke voorwerpen. Vaak komen taferelen voor ,waarin de naakte vrouw voorgesteld wordt ,begeerd door een vriend van haar echtgenoot , die juist afwezig of op reis is.Het gevolg is dat hier en daar ( niet alleen door de koningen van onze huidige landen) onechte dochters    "geproduceerd werden" . In feite werden in de Arabische Moslim-landen dergelijke toestanden vermeden door de man toe te laten , officieel met meerdere (4?) vrouwen te huwen .Dat lijkt ons zeer positief om " onechte " verhoudingen te vermijden.
    Het belgisch Personen-en Familie-Recht , onderwezen in de Faculteit van de Rechten aan onze universiteiten , heeft ook trachten tegemoet  te komen aan de sukkelaars , jongens en meisjes , die als "bastaard" uit zo een "onechte" relatie geboren worden , door hun meer rechten  te geven .Sociaal en menselijk , zeer verdedigbaar .En waarom moet een weerloos kind in sommige gevallen opgroeien , zonder zijn/haar vader te kennen ?

    Ook het naakt samenzijn van lesbische vrouwen werd meermaals geschilderd .Kan men aan dit alles aanstoot nemen wanneer het de dagelijkse realiteit is , waarvoor sommigen vroeger de ogen sloten , en anderen deze toestanden dan weer openbaarden ?

    In de christelijke kunst ,maken de traditionele naakten ,plaats voor naakte 
    " martelaars" . Opeens is naakt onzedig , een "zonde des vlezes " en dus verderfelijk .Een lichaam kan niet " zuiver " zijn ,tenzij door volledige "kuisheid ".
    Voor het overschilderen van voorstellingen , bestemd voor kerken,werden schilders aangesteld , die naakte geslachtsdelen moesten wegwerken ,door er ‘bedekkingen‘ over te schilderen .Teruggevonden kopieën van de oorspronkelijke werken , tonen deze onzin aan .

    Het psychisch onheil dat de katholieke kerk door haar "naakt is onkuis ,slecht en verderfelijk " bij jong en oud heeft aangericht , kent geen weerga , door het opwekken van gezondheidsschadende schuldgevoelens .  De kruistochten grepen  deze motieven aan ,om inboorlingen in andere ‘ontdekte’ landen en continenten uit te roeien als " naakte goddelozen en zondaars " .   Deze overweging geldt ook vooral  voor de spanjaarden ,die  na de ontdekkingsreizen van Christophorus Columbus , ganse kulturen in Zuid-Amerika vernietigd hebben.  Per dag werden soms 2000 inboorlingen vanop het paard (paarden bestonden niet in Latijns Amerika , ze werden ingevoerd) met het zwaard afgeslacht. Hun vrouwen waren    " dankbare naakte oorlogstrofeeën" , en al de prachtige gouden kunstvoorwerpen die de Spanjaarden buit maakten , werden tot goudstaven hersmolten voor de toenmalige heerseres , de koningin van Spanje. Op die manier is prachtig kultureel mondiaal kunst-erfgoed ,voor eeuwig verloren gaan .

    Naakt moest bedekt worden , eerst door een vijgenblad , daarna door lendendoeken of andere verzinsels in tekstiel . Of de naakten moesten achter één of andere struik in de natuur staan , anders riskeerden ze " de hel".

    Gelukkig zijn er kunstenaars die zich in de loop der tijden aan al deze zinloze conventies niet gestoord hebben, beginnend met Michelangelo , Leonardo da Vinci en vele anderen na hen , die realistisch ,weergavegetrouw en ongeremd wilden schilderen en beeldhouwen .   De vele kulturele revoluties , hebben de mens gaandeweg bevrijd van het juk van kerk en moraal-predikers . Er zijn nochtans nog genoeg personen die in de kerkelijke regels-voorschrijvers- en heersers blijven geloven , dat hebben we gezien bij de begrafenis van de paus in Rome en alles wat daar rond draaide .De vrijdenker laat zich niet meer onderdrukken door al degenen die door al hun opgelegde beperkingen , in feite alleen uit zijn op het uitoefenen van macht .  " Gehoorzaam aan de door mij opgelegde regels ,anders zult ge " boeten " . De juist gestorven paus bezocht zes keren Mexico. Waarom? Nog niet zolang geleden moesten de Mexicanen  bij het luiden van een of andere kerkklok , op hun knieën geknield in de straat gaan zitten , en een kruis slaan.Deden ze dat niet , dan werden ze door kontrolerende politie en soldaten met de kolf van het geweer tegen de grond geslagen. Dit zijn geen verzinsels , ik verbleef onder meer in Mexico , Cuba en Bolivië . Men heeft aan de bevolkingen in alle Zuid-Amerikaanse landen ,
    met bruut geweld , doding , foltering en uitroeiing , de zogezegde  " christelijke moraal en waarden "  opgedrongen , met al de daarbij horende schuldgevoelens ten aanzien van "naakt".

    De heksenvervolgingen in de jaren 1600 tot 1800 zijn een ander goed
    voorbeeld van hoe godsdiensten de oorspronkelijke menselijke waardigheid
    kunnen vernietigen , in dit geval door het vermoorden door verbranding en verdrinking ,van een ontieglijk aantal onschuldige vrouwen , soms naakt
    geschilderd op een bezemsteel vliegend ,of in gezelschap van een ‘duivel '. 
     
    De hooggeplaatste vertegenwoordigers van de kerkelijke inquisitie woonden
    met sadistisch genoegen de zelf-uitgedachte procedures bij ,waarbij
    spiernaakte vrouwen in diepe onder-grondse kelders gemarteld werden ,
    tot ze "bekenden",met de vuurdood tot gevolg .Ook daar bestaan schilderijen 
    over , niet alleen van de verbrandings-of verdrinkings-dood ,maar van
    vrouwen die aan koorden onderste boven ,naakt aan balken opgehangen
    werden en tegelijkertijd gegeseld, of naakt op houten tafels liggend , aan
    handen en voeten gebonden, met draaiwielen ,de ledematen uitgerokken
    werden tot de spieren scheurden, terwijl via een grote trechter in hun mond,
    water uit een grote kruik gegoten werd , tot hun maag barstte .Er werd
    trouwens voldoende hard op de gezwollen buik geslagen , om dit proces
    te bespoedigen en te doen slagen . Over deze wreedheden,begaan door
     "christenen", bestaan er voldoende gedetailleerde getuigenissen en
    beschrijvingen in oude geschriften , die deze toestanden voor waar gebeurd , staven .

    Gaandeweg hebben de schilders , naakten in alle mogelijke omgevingen voorgesteld , niet alleen tussen bloemen , of in een bad , of voor een spiegel ,of gedeeltelijk gekleed zoals " naakt in een pels " door Rubens , viool of piano spelend ,naakten op een fiets of op de rug van een paard , en bv. door Delvaux , in een spoorwegstation. Waarom niet ? De tijd is voorbij dat naakt een "mysterie" was , ergens verborgen in een kamer achter gordijnen.

    Einde van het eerste deel .

    Bekijkt U ook  ,door hierop te klikken :   
    http://www.gfoto.com/UserAlbum.asp?uid=DF9FAF073AC34021818154E9105C9D9C&alid=74393
     nog eens 150 schilderijen.Dat maakt in totaal in dit hoofdstukje ,ongeveer 8000 schilderijen van naaktfiguren .

     

    17-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (3)


    15-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 Dadaisme
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik met de muis op de hiernaast staande afbeelding
    om een aantal Dadaisme-schilderijen te bekijken.
    Indien de oplading te traag zou verlopen,
    klik dan op de alternatieve Link :
     http://www.shutterbook.com/albums/willyacke/8953//
     
    Dadaisme of de absolute onzin , vertrekkend van tabula rasa. (na 1917)

    ---------------------------------------------------------------------------

    Sommigen wilden komaf maken met de voorgespiegelde ideale toestanden van vaderlandsliefde , moed , opoffering , godvruchtigheid ,nationalisme , kapitalisme,die allen in diskrediet vielen , door een revolte tegen deze gevestigde waarden.

    Dada is de revolte van de ongelovigen die menen dat ze helemaal aan niemand een "staatsburgerlijk goed gedrag " verschuldigd zijn .Het is een protestbeweging zonder een bepaald programma,zonder discipline en moraal ,waarbij men de burgerlijke facade met de konventionele maskers wil doen vallen .De mensen zijn skeptisch geworden ,en niet meer geneigd in oorlogen ,waarvan ze er al genoeg gezien hebben , te gaan vechten en te sneuvelen voor idealen waarmee ze niets te maken hebben,en waar ze toch de zin niet van verstaan.

    Ze houden onder meer in 1921 een internationale expositie ,het "salon Dada "  in Parijs en Zürich , waar voor het eerst ook ‘ collages ‘ te zien zijn , een soort bijeengeplakte ,gemonteerde totaalkunst van onder meer Max Ernst .Men kan aan sommige dada -artisten sensatielust en twijfel verwijten ,en een primitieve verhouding tot de omringende werkelijkheid .Er is wel een sociaal en ideologisch engagement ,een revolutionair subjectivisme ,een metafysische greep naar het irrationele .

    Duchamp is waarschijnlijk de meest bekende schilder uit het dadaisme ,samen met Picabia .

    166          167          168          169            170



     

    15-04-2005, 20:48 Geschreven door Willy
    Reageren (4)


    14-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 Abstracte Schilderkunst .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Abstracte schilderkunst 1910 -1970

    ------------------------------------------

    Abstract betekent het verlies van de stoffelijkheid .Abstractie kan alleen nog maar een produkt zijn van de geest , geen voorstelling meer van een werkelijk tafereel .De abstracte schilderkunst begint in 1910 en hecht meer waarde aan een innerlijke belevenis dan aan de omringende wereld .De abstracte schilderkunst toont een uitgesproken neiging tot reductie en vereenvoudiging .Gecompliceerde ensembles zijn verdwenen .
    In sommige gevallen doet de voorstelling denken aan de uitvergroting van een detail uit een schilderij of uit een of andere struktuur .Het is geen toeval dat abstracte kunst opgekomen is na de psycho-analyse en het onderzoeken door de psychologie , van het onderbewuste als recentere tak van de wetenschap , het irrationele boven het instinctieve .

    Vasili Kardinski had in Moskou rechten en economie gestudeerd en vluchtte uit Rusland voor het Stalinisme,vervolgens uit Duitsland voor Hitler.Kardinsky wordt in Frankrijk genaturaliseerd ,en weigert nog menselijke scenes af te beelden.
    Hij schrijft een boek " Über das Geistige in der Kunst " ,waarin hij stelt dat de mensen dusdanige positivisten zijn , dat ze enkel erkennen wat meet-en weegbaar is ,en de rest voor gevaarlijke onzin houden .Als ze de wereldse-tafereel-titel van een schilderij niet in het werk herkennen ,doordat het zeer "onduidelijk " is ,zijn ze pijnlijk teleurgesteld .

    129 Mondriaan Boomstudie 1913         130         131

    Voor Kardinsky was de muziek ,zoals deze van Igor Strawinsky ,een voortdurende bron van inspiratie .Aan de hand daarvan kultiveerde hij in zichzelf het spirituele , de verinnerlijking .In 1912 publiceert hij te München het boek " Improvisaties " waarin hij schrijft " dat hij tot het inzicht gekomen is dat de schilder moet emanciperen van de rechtstreekse afhankelijkheid van de natuur , en zijn geest moet kultiveren , onafhankelijk van het ontvangen van uiterlijke en uitwendige indrukken .Weten en kunnen zitten reeds binnenin ons ". Hij gaat , eveneens te München, naar de ten-toonstellingen van ‘ der blaue Reiter ‘met onder meer schilderijen van Arnold Schönberg , die daarna alleen nog muziek zal componeren en spelen .In 1914 komt het tot een scheiding tussen hem en Gabriele ,een schilderes die in der blauwe Reiter exposeerde ; hij keert terug naar Rusland en huwt er de generaalsdochter Nina Andrejevskaja.Hij geeft les , richt 32 musea op in gans Rusland,wordt vice-president van het College voor Schone Kunsten , en hoogleraar aan de universiteit van Moskou. In deze stad leefde toen ook Kasimir Malevitsj die enkel schilderde met de grondelementen cirkel , vierkant,driehoek en kruis ,en schreef " dat hij zich daarbij innerlijk losmaakte van elke sociale en materialistische tendens , want elk sociaal gevoel komt voort uit honger.Gewone kunst wordt dus voortgebracht door de maag,
     terwijl abstracte kunst wordt voortgebracht door het verstand " .Malevitsj werd in 1919 professor aan de academie voor beeldende kunsten te Moskou .

    132                133

    Gemeenschappelijk aan alle abstracten , zoals ook Mondriaan , is dus ,dat ze in feite een wereld wensen zonder natuur , dat is in lijnrechte tegenstelling met de impres-sionisten , die ze ,zoals Kardinsky, beschouwden als vijanden.Ze geven wel benamingen als "boom" , "landschap" ,enz. aan hun schilderijen , maar men ziet enkel driehoeken,rechthoeken,cirkels,streepjes ...geschilderd met een beperkt kleurenpalet ,fundamentele kleuren , praktisch zonder mengingen.

    In het ‘Musée d’ Art Moderne’ te Parijs vindt men abstracte schilderijen van de Tchecoslovaak Kupka (1958) en van de fransman Delaunay ,van Pollock en Gorky.

    134 ....tot. ...150

    14-04-2005, 20:13 Geschreven door Willy
    Reageren (1947)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9 Schilderkunst in de 19e eeuw : De Romantiek .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Romantiek.Verlengstuk van de 18e eeuw tot in de eerste helft van de 19e eeuw .

    -------------------------------------------------------------------------------

    De klassieke kunst is gehecht aan de vorm , de romantische kunst aan expressie en sterke kontrasten zoals de moord op Marat , door Louis David (1748 -1825) . Zijn schilderijen zijn nauw verbonden met het toenmalig maatschappelijk leven .Antoine-Jean Gros schildert kleurrijk na spontane hartstochtelijke opwellingen ,met composities die een dramatische indruk nalaten . Zijn onevenwichtig gevoelsleven speelt hem trouwens dermate parten ,dat hij in 1835 zelfmoord pleegt . Ingres (1780-1867) is ook inpasbaar in deze periode , door het introduceren van " deftig naakt " , zoals zijn baadster van 1808 en het Turkse bad van 1863 .

    184       185       186        187

    De Romantiek valt in feite samen met gebeurtenissen in de 18e eeuw ,met schilders zoals Prud’hon (1758-1823) , die sterk beïnvloed wordt door de ideeën van zijn tijd , namelijk gevoel ,emotie en de expressie daarvan ,d.w.z. menselijke gevoelens vertolkend , daarbij echter de zoetigheid vermijdend. Zelfs als hij dramatische thema’s behandelt ,doet hij dit nog met een ondertoon van melancholie, zachtheid , zelfs sentimentaliteit ,in tegenstelling tot de smakeloze voorstellingen uit andere vorige tijdsperioden.

    De schilders David (Fr) en Goya (Sp) behoren tot dezelfde groep als Prud’hon. Goya,geboren 1746 , buigt zich over een lijdende mensheid , gekwetst in ziel en lichaam. Hijzelf wordt in 1792 doof .In zijn schilderijen legt hij zijn angsten ,
    tragiek en nachtmerries neer ,na de mystieke ,zowel geklede als naakte ‘ Maja ‘ geschilderd te hebben .De esoterische schilderijen van William Blake (1757 -1827) zijn uitvindingen van de geest .

    188      189      190      191      192

    Eugéne Delacroix schildert met hartstocht natuurgetrouwe taferelen ,zoals " de dood van Sardanapal " en " de sultan van Marokko " . De felheid van indrukken , soms tot het overdrevene toe , wordt gangbaar .Deze buitensporigheid vindt men ook in de literatuur en in het toneel terug van Victor Hugo en Shakespeare , die er niet meer voor terugdeinzen gevechten en zelfs misdaden op het toneel voor te stellen , maar dan wel op een dergelijk spectaculaire manier als in vorige eeuwen ondenkbaar was .

    De zintuigen worden geprikkeld en de fantasie aangewakkerd.De beeldspraak
    en de symboliek van de vorige eeuwen worden vervangen door het gebeuren
    zelf,bijvoorbeeld bij het uitbeelden van moordpartijen of , het met behagen voorstellen van het doodschieten van mensen,een gevolg van negatieve sociale toestanden. ( onder
    andere :Goya).Er wordt op een vurige manier geput uit onbarmhartige bronnen van inspiratie.De tragiek van deze gespannenheid ,
    waarin de schilders zichzelf met passie storten ,is,dat een aantal van hen ,en
    niet alleen de hierbovenvermelde Gros , op jonge leeftijd sterven , door
    zelfmoord te plegen.
    De spontane , hartstochtelijke krachten die ze in zichzelf voelen opwellen en
    die ze met scheppingsdrang en ongekunsteldheid vertolken in hun schilderijen ,
    worden hun eigen ondergang .Ze beelden hartverscheurende tonelen af , waarin schipbreukelingen op een vlot elkaar opeten .
    ( " la méduse " door Géricault ).Ze hebben zich gewaagd aan improvisaties die uit de hand gelopen zijn . Door reizen naar landen zoals Marokko , Turkije ,Algerije ,e.a. , wordt ook het " oriientalisme " geboren , waarin de exotische romantiek van taferelen in zonnige straten en rijke interieurs van de moslim-landen , en toestanden in harems , wordt voorgesteld .
    De sultan die slechts te kiezen heeft uit zijn 250 vrouwen en hen bekijkt terwijl
    ze aan het baden zijn in zijn luxueuse paleizen,doet de verbeeldingen op hol slaan .

    193       194       195      196      197      198      199      200

    Als een gevolg van het slechts aanwezig zijn van 1 enkele man in een dergelijk gezelschap ,schildert Gustave Courbet in 1866 , twee lesbische vrouwen  , goed      " lijfelijk " aanwezig , en tederheid suggererend als gevolg van eenzaamheid en het ontbreken van een natuurlijke partner .
    Courbet voert daardoor ook oppositie tegen de zeden-prekerij van de bourgeoisie onder Louis-Philippe.
    Millet revolteert ook tegen deze hogere klasse door de gewone werker voor te stellen , bv. in zijn "drie vrouwen op het veld" . Millet is zelf in 1814 uit boerenouders geboren .
    Daumier ,van arme afkomst ( zijn vader was glasbewerker ) ,schildert in 1857 "
     de prentenverzamelaar " ,
    en kan door zijn spontane techniek reeds beschouwd worden als een voorloper van de moderne kunst .Hij maakte ook gravures .

    201    202     203     204     205    206    207   208   209 210 211 212 213 214 215

     

    14-04-2005, 20:04 Geschreven door Willy
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 Schilderkunst in de 18e eeuw.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Schilderkunst van de 18e eeuw

    --------------------------------------------

    Deze eeuw kenmerkt zich door rationalisme onder Lodewijk XIV in Frankrijk . Daarna weet dit land zich onder het imperialisme van Napoleon ,als kulturele macht in Europa te handhaven .Boucher schildert allegorieën en Watteau (1684-1721) , pastorales .

    Fragonard (1732-1806) schildert " galante " onderwerpen ,die door sommigen als ‘decadent ‘ ervaren worden , zoals " de twee vriendinnen " .Maar zowel Fragonard als Boucher(1703-1770) , zeggen dat ze schilderen volgens " de essentie van de latijnse geest en opvattingen " .

    Jean-Etienne Liotard (1702-1789) schildert portretten. Chardin (1699-1779) schildert huishoudelijke taferelen. In de letterkunde gaan Voltaire (romantisch) , Diderot (dramatisch), - Kant- , de meer materialistische weg op in hun schrijven .

    115          116         117            118           119

    Engeland , is de gezworen vijand van Frankrijk maar heeft schilders zoals Thomas Gainsborough (1727-1788) [die schilderde in de stijl van Rubens die hij bewon-derde], die ook in Frankrijk gegeerd zijn .In het engelse karakter steekt door de humor , ook een sterk kritische zin , die soms in de schilderijen tot uiting komt .

    Duitsland en Oostenrijk hebben juist een dertigjarige oorlog en een Turkse invasie achter de rug. In Italië hebben Canaletto (1697-1768)’s schilderijen over Venetië opgang gemaakt.Sommigen verwijten hem ,dat hij teveel details weergeeft in zijn stadsgezichten .Guiseppe Crespi (1665-1747) schildert met een diep menselijke realistische stijl ,zoals "de vrouw aan de afwas ".

    De bescheiden Piero Longhi (1702-1785) schildert met glans en kleur,sober maar nooit hoogdravend .

    120          121          122           123

    In Engeland verdient William Hogarth , van eenvoudige afkomst ,geld met portret-schilderen met een goede clair-obscur techniek. Reynolds (1723-1792) schilderde 2000 portretten ,de meesten in een voortgezette-barok-stijl  .   Dat Reynolds zo produktief was , verklaart men door de grote reislust van deze schilder die verbleef in Portugal , Gibraltar,de Balearen , Rome (-> 2jaar) ,Florence,Parma.... In de Italiaanse steden behield hij een onuitwisbare herinnering aan het coloriet van Veronese , Titiaan en Coreggio.

    In de meeste andere landen sluimert de kunst of staat ze ,zoals in Rusland en Skandinavië nog in haar kinderschoenen of wordt er te sterk beïnvloed door het buitenland , zodat iedere eigen nationale kunst-ambitie verlamd wordt .

    14-04-2005, 20:02 Geschreven door Willy
    Reageren (1)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 Muziekinstrumenten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03 Muziekinstrumenten in de schilderkunst.
    ----------------------------------------------------
    Klik met de muis op de afbeelding om 100 schilderijen
    te bekijken .

    De muziekgeschiedenis verloopt parallel met de
    geschiedenis van de schilderkunst ,met juist dezelfde
    jaartallen en dezelfde perioden , zoals de Renaissance ,
    de Barok ,de Romantiek , enz .

    Sommige schilders waren verslaafd aan muziek , en in die eeuwen dan vooral aan klassieke muziek ,en dat is goed te zien aan de schilderijen in de bijgaande foto-map met dezelfde naam . De schilderijen zijn niet genummerd en ook de perioden zijn niet vermeld . Muziekinstrumenten zijn reeds voorgesteld geweest in bijna archeologische tijden , zoals bijvoorbeeld bij de Egyptenaren .

    In de moderne tijden hebben kubisten zoals Braque en Picasso ook muziek-instrumenten geschilderd . Braque bijvoorbeeld : de viool , de guitaar , de  klarinet , het orkest (met 3 man) ,en enkele instrumenten samen . Picasso schilderde onder meer ‘de viool ‘. Muziekinstrumenten vinden we bijgevolg voorgesteld in alle tijdsperioden en in alle stijlen .

    Muziek verzacht de zeden ! ( Willy Acke )

    P.S.

    Jarenlang heb ik de Jazz-bands en hun concerten geschilderd in Antwerpen : tientallen: In :

    1)Café Hopper , DeWaelplaats ( schuin tegenover het Koninklijk Museum)

    2)in de cafetaria (CAMU) van het hierbovenvermeld museum. Daar werden sommige van de door mij gemaakte schilderijen gedrukt en aan de wand uitgehangen of gegeven aan gegadigden en liefhebbers.

    3)Café De Muze , dichtbij de Grote Markt

    4)Café Buster op een hoek van een straat die uitkomt op de Grote Markt

    5)Pianobar , Grote Markt

    6) Arenberg Schouwburg

    7)Dockx Hotel , Noorderlaan , schuin tegenover cine-complex Metropolis

    8)Rataplan in Borgerhout

    9) Hotel De Roos (nu:Jachthotel?) niet ver van de grote markt ,waar op de eerste   verdieping de Spaans-Belgische vereniging vergaderde en voordrachten gaf.

    10)enkele andere , in randgemeenten rond Antwerpen,waar concerten in open lucht   gegeven  werden op pleinen in Wilrijk ,Hoboken,Deurne,Stuyvenberg,om      er maar enkele te noemen .In Deurne bijvoorbeeld schilderde ik mijn muzikale vriend ( ik speel zelf piano als beginneling) , de Argentijnse guitarist Carlos Diaz ,die  toen begeleid werd door Mieke , die dwarsfluit speelde . (onder meer Braziliaanse samba's van  Jobim ,prachtig ).

    Ik schilderde steeds in gemengde techniek , dit is vooral met acrylverf omdat die snel droogt , gekombineerd met aquarelverf , gouache , en in water oplosbare olieverf . Het komt er namelijk op aan snel te werken ,want de orkesten spelen ( op de meest diverse uren beginnend , soms 10u30 's morgens , 13u of 16u 's middags , 20 u of 22u 's avonds .Het aantal uren dat ik soms tot 2 uur 's nachts geschilderd heb , is niet meer te tellen ....) slechts twee uren ,met een onderbreking van 20 minuten . De afgewerkte schilderijen gaf ik in praktisch alle gevallen gratis weg aan de orkestleider , en ze werden dan op de website van het orkest gezet , of gedrukt op de cover van hun CD's.
    Ik heb van hen ook een massa CD's gratis gekregen : tientallen .
     Die orkesten waren duo's , trio's ,quattuors , quintetten ,sextetten. Deze laatste , soms nog met een zangeres erbij ,was het maksimum dat ik aankon ,om er nog een afgewerkt schilderij van te kunnen maken op die beperkte tijd . Vergeten we niet dat ik alle personen eerst in snelle potloodschets teken , samen met hun instrumenten , en aan elk een bepaalde plaats toeken op het schilderij , zodat ze er nog allen goed uitkomen. Dan wordt het moeilijk vanaf 4 personen en meer,om het schilderij nog behoorlijk af te werken.

    Tot slot is nog te vermelden , dat het niet evident is , te schilderen in een drankgelegenheid. Er is wat goede wil nodig vanwege de uitbater , om dit te dulden,verdraagzaamheid vanwege het aanwezig publiek ,alsook een portie aanpassingsvermogen vanwege de schilder . Alhoewel ....sommigen mij aanspreken in de straten , in supermarkten , in café 's ,personen die ik mij nauwelijks herinner ,die zeggen " Ah Willy , ik heb u weer zien schilderen ,in ...... en het was de moeite van het bekijken waard " . Zo ziet men maar ....

    Door de wegenwerken ,niet alleen op de Antwerpse ring ,maar overal tegelijk ,ook in alle randgemeenten , zijn deze aktiviteiten de voorbije maanden stil gevallen . Ik schilder voorlopig nergens meer , omdat ik er niet meer geraak , tenzij   met veel moeite ,tijdsverlies , gevaar op de weg , en als men ergens aankomt is er nergens parkeerplaats en mijn krijgt er nog een boete  bovenop , als men zijn auto  ergens probeert te zetten. Het wordt hoog tijd , dat we al de gemeenteraden en stadsraden die voor deze chaos zorgen , er bij de volgende verkiezingen buiten stemmen en eruit schoppen.          En door al dat gedoe , verliezen de uitbaters en kleine     zelfstandigen , klanten die niet meer tot bij hen geraken . Zo is het  hierboven vermelde café Buster op de grote markt , nu gesloten en bestaat niet meer.

    14-04-2005, 19:23 Geschreven door Willy
    Reageren (17)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 Surrealisme .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Surrealisme : 1930 tot 1960 met onderbreking 1939 - 1945

    ----------------------------------------------------------------------

    In de jaren 1930 kende de mensheid een krisis door de grote werkloosheid .

    Deze toestand verbeterde er niet op , door de uitvinding van een ganse reeks machines , die weliswaar het arbeidsproces lichter maakten , maar deze mechanisering veroorzaakte nog meer werklozen.De angst voor ‘de machine’ en de ‘vertechnisering ‘ groeide alom .In het dagelijks leven werd iedereen ermee geconfronteerd : telefoon , elektrisering der spoorwegen , ontstaan van voorheen niet bestaande telecommunicatie-middelen , radio en televisie , renwagens , auto’s (vóór 1930 was er 1 auto per gemeente ...) ,vervanging van de paarden.De vooruitgang in  de natuurwetenschappen ,verdrong in de geesten , het vroegere religieus en meta-fysisch denken door een strikt positivistisch denken en gedragspatroon , en een materialistisch wereldbeeld .Deze veranderingen grepen ook in op de privacy van de gezinnen thuis ; het gehele dagelijkse leefpatroon werd anders . De oorlog van 1914-1918 , de Russische revolutie van 1917 hadden nog diepe sporen nagelaten , met toestanden die geschilderd werden door post -expressionisten zoals Otto Dix , George Grosz en Käte Kollwitz . Op de kunst-scene uitte het wegvallen van het geestelijke , het menselijke ,zich door een reaktie die een nieuw bewustzijn trachtte in het leven te roepen ,een symbolisme ,een ersatz als vervanging van het onmenselijk geworden puur realistisch-plat-materialistisch leven ( Karl Marx ), namelijk , het sur-realisme ,waarvan gezegd werd , dat ook het onderbewustzijn betrokken werd bij het voortbrengen van kunst .Men wil de psycho-analyse , op kreatieve wijze beoefenen zoals beschreven door André Breton en anders dan dat Sigmund Freud dit doet in de periode 1918-1921 .

    Men kan stellen dat het surrealisme zijn bloei gekend heeft in de periode tussen 1920 en 1940 ,met als wens ,het leven na de eerste wereldoorlog te veranderen. Breton,die in 1916  werkte in een ziekenhuis ,(en daarna nog medische studies deed en arts werd),wordt beïnvloed door de ideeën van een psychiater-neuroloog , en schrijft in 1928 een boek over de poëtische kracht van de waanzin ,nadat hij gewonde frontsoldaten gezien en verpleegd had , die gek werden , of een leven lang getraumatiseerd bleven ,verscheurd door hetgeen ze meegemaakt hadden.Breton schrijft poëzie en gedichten over hetgeen hijzelf en de verpleegden in hun dromen hebben gezien ,afschuwelijke , verwarde beelden , die hij begint te schilderen .In 1975 wordt hierover een boek gepubliceerd : "la naissance de l’aventure surrealiste ". Daarin verheerlijkt Breton ook de communistische ideeën van  Trotsky , zonder twijfel als reaktie op de rol van de duitsers in wereldoorlog I .

    Hij was lid van het comité des "Antifascistes "zodat sommigen het surrealisme ook zien als "Art Révolutionnaire ". Als voorlopers en wegbereiders van het surrealisme , vermeldt men Gustav Klimt , Kardinsky , Pablo Picasso , Paul Klee , Marc Chagall en Giorgio de Chirico .

    151    152     153    154     155    156    157    158    159    160    161    162 163Dali       164       165

    14-04-2005, 00:00 Geschreven door Willy
    Reageren (22)


    Archief per week
  • 02/02-08/02 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 26/04-02/05 2004
  • 19/04-25/04 2004
  • 12/04-18/04 2004

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!