NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    12-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orgelmuziek

    Het is niet de tijd van het jaar, maar toch dit orgelstukje voor de drieëenheid: Sancta Trinitas.
    3 zelfstandige stukjes die 1 geheel vormen en een onderlinge band hebben.

    Bijlagen:
    Sancta trinitas.pdf (525.9 KB)   
    Sancta Trinitas.wav (8 MB)   


    15-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE PHAEDRA – CD, IN FLANDERS’ FIELDS 97

     

    Phaedra 25 jaar

    Dit jaar blaast het platenlabel Phaedra 25 verjaardagskaarsjes uit.

    In de loop van die kwarteeuw verschenen onder de naam Phaedra Classics een 40-tal CD’s met muziek van internationaal befaamde componisten, uitgevoerd door Vlaamse uitvoerders.

    In de reeks In Flanders’ Fields verschenen bijna 100 CD’s met muziek van Vlaamse toondichters. In principe van componisten die werkten tussen 1830 en 1950, maar af en toe kleurde samensteller Luc Famaey wat buiten de lijntjes. Zo werd ook al eens muziek van modernere componisten (bv. Piet Swerts en Johan Duyck) of van de barokcomponist Willem-Gommaar Kennis opgenomen en uitgebracht.

     

    Jubileumuitgave

    Voor deze jubileumplaat werd geopteerd voor operamuziek en liederen van Lodewijk Mortelmans, August De Boeck en Peter Aerts.

    Lodewijk Mortelmans (1868-1952) was een van de eerste oud-leerlingen van Benoit die de Prijs Van Rome won en later zijn leermeester zou opvolgen als conservatoriumdirecteur.

    Hij schreef interessante orkestwerken (In Memoriam; Helios; Morgenstemming…) en pianomuziek maar is vooral gekend als liederencomponist. Hij slaagde er perfect in tekst en muziek tot een psychologische eenheid te verwerken. Een schoolvoorbeeld is ‘Als de ziele luistert’, op tekst van Guido Gezelle. Hier wordt het lied gebracht door sopraan met orkestbegeleiding. Eveneens het lied ‘Ellen, een Lied van de Smart’ (voor tenor en orkest) beantwoordt aan die kenmerken. Een zeer aangrijpend lied. Vreemd dat Mortelmans zelf uitdrukkelijk de uitvoering ervan verbood.

    Zijn enige opera ‘Kinderen der zee’, op tekst van Rafaël Verhulst, werd gecreëerd in 1920.

    Het verhaal behandelt een dramatische en noodlottige liefdesgeschiedenis. Mortelmans’ muziek ademt de invloed van Wagner met leidmotieven, een rijke, afwisselende, beweeglijke en volle orkestklank en veel tragiek en zwaarmoedigheid.

    De opera werd bij de première niet erg gunstig ontvangen en Mortelmans verbood nadien verdere opvoeringen. Zo wordt de cd bijna een florilegium van verboden vruchten….

    Hij maakte er echter wel een suite van met een selectie van vocale en instrumentale stukken.

    Uit die suite horen we op de cd enkele aria’s en duetten met verve vertolkt door sopraan Liesbeth Devos, tenor Peter Gijsbertsen en bas-bariton Werner Van Mechelen.

    De Würtenbergische Philharmonie Reutlingen staat onder de leiding van Dirk Vermeulen.

    Ook August De Boeck (1865-1937) kennen we als virtuoos toondichter van symfonische muziek (Symfonie in G; Dahomese Rhapsodie; Nocturne…), cantates en liederen. Vooral zijn liederen op Franse teksten oogstten internationale lof. Maurice Ravel vond ze even mooi als de liederen van Gabriel Fauré. ‘C’est en toi, bien aimé’ bewijst dit ten volle.

    Maar net zoals Mortelmans waagde De Boeck zich aan het operagenre. Vijfmaal zelfs. Twee sopraanaria’s, uit La route d’ Emeraude / Francesca en Winternachtsdroom illustreren de veelzijdigheid van de Merchtemnaar die telkens de juiste toon wist te vinden om de bij wijlen passionele emoties uit te drukken. De Boecks opera’s hebben een onmiskenbare invloed van Wagner, maar hebben ook een veristische inslag in die zin dat de melodieën nooit een zuiver esthetische functie hebben, maar steeds gebruikt worden om een landschap, een gebeurtenis of de gevoelens van een personage uit te beelden of op te roepen.

     

    Peter Aerts

    Bij het grote publiek is Peter Aerts (1912-1996) wellicht minder bekend. Dus is het zeer lovenswaardig dat de cd ook een stuk van deze componist aanbiedt.

    Aerts volgde pianolessen bij zijn tante Jozefa Aerts, studeerde notenleer bij Karel Candael, Hendrik Van Schoor en Jan Broeckx en volgde lessen compositie, harmonie en orkestratie bij o.a. Lodewijk Ontrop, Jef Schampaert, August Baeyens (zelf een leerling van De Boeck) en Edward Verheyden. Om den brode studeerde hij tussendoor voor tandtechnicus.

    Hij werkte als begeleider nauw samen met Jef Van Hoof en werkte bij het NIR en VLANARA. Hij was ook koordirigent.

    Aerts componeerde als laat-romanticus met wat modernistische inslag een zeer gevarieerd oeuvre bijeen van liederen, missen, kamermuziek, orkestwerken, piano- en beiaardcomposities, koormuziek en zelfs een opera.

    Verschillende werken werden bekroond met provinciale of andere prijzen.

    Peter Gijsbertsen vertolkt op deze cd het uitdrukkingsvolle lied ‘In Flanders’ Fields’ op de gekende oorlogsverzen van John McCrae.

     

    Lyriek ten top

    Deze cd bevat niet meteen de meest opgewekte of lichte muziek. Alle composities bevatten een pathetiek, een vol emotioneel lyrisme met een wijd gedragen melos, een breedvoerige melodieuze en bij wijlen tragische, getourmenteerde en melancholische  dramatiek.

    De solisten zingen zeer spanningsvol, genuanceerd, beweeglijk en soepel.

    Het orkest begeleidt accuraat en veelkleurig.

    Orkest en soli zijn heel goed in harmonie en balans waardoor de tekstverstaanbaarheid zeer groot is en de begeleiding toch zeer levendig en haarfijn tot haar recht komt.

    Warm aanbevolen voor al wie houdt van romantische opera en liederen.

     

     

    Peter Leys

     ________________________________________________

    Phaedra

    In Flanders’ Fields 97

    92097

    Arias and Orchestral Songs by Lodewijk Mortelmans, Peter Aerts, August De Boeck.

    Liesbeth Devos (sopraan), Peter Gijsbertsen (tenor), Werner Van Mechelen (bas-bariton);

    Würtenbergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk Vermeulen.

    € 21 (per post) of € 13 (download)

    http://www.phaedracd.com


    11-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Platenlabel Phaedra op Klara n.a.v. 25 jaar Phaedra

    Zaterdag aanstaande op Klara vanaf 15 tot 18u 

    heel wat over Phaedra cd tgv 25ste verjaardag.

    Gesprekken met Jozef de Beenhouwer, Liesbeth Devos, 

    Dirk Vermeulen en Luc Famaey

    En verder nog Vlad Weverbergh en Bart Tijskens over Vlaamse muziek

    w.o. werk van Tobi en Emmanuel Durlet.

    Presentatie: Nicole van Opstal

    Hierna de volledige playlist:

     

    13 januari 2018 van 15:00 tot 18:00

    15:00 - 16:00

    • Jef van Hoof2. Scherzo uit Symfonie nr.2 in As0:04:51Janacek Philharmonic Orchestra Ostrava o.l.v. Ivo VenkovPhaedra 92067
    • Piet SwertsPrélude: Le jardin à Giverny0:04:17Russell Hirshfield, pianoPhaedra 92095
    • Victor Vreuls3. Simple et calme uit Pianotrio op.10:09:16I Giocatori Piano TrioPhaedra 92080
    • Wolfgang Amadeus MozartIII Menuetto uit Klarinetkwintet in A groot, KV 581 /Stadler Quintett0:04:50Vlad Weverbergh, bassetklarinet; Terra Nova CollectiveEigen beheer
    • Henri Joseph TobiNr. 4 uit Zes trio's voor klarinet, viool en b.c. op.10:08:53Vlad Weverbergh, klarinet; Katalin Hrivnak, viool; Edouard Catalan, cello; Luc Vanvaerenbergh, pianoforte; Terra NovaVlad records VR-009
    • Robert SchumannThema en variaties op een origineel thema in Es, WoO 24 /Geistervariationen0:13:05Jozef de Beenhouwer, pianoPhaedra 292037

    16:00 - 17:00

    • Richard StraussStändchen op.17 nr.20:02:25Peter Gijsbertsen, tenor; Jozef de Beenhouwer, pianoPhaedra PH 292035
    • Robert SchumannArabeske in C, op. 180:07:11Jozef de Beenhouwer, pianoPhaedra 292037
    • Lodewijk MortelmansEllen (een lied van de Smart)0:11:04Peter Gijsbertsen, tenor; Die Wurttembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk VermeulenPhaedra 92097
    • August de BoeckRecitatief en Cantilene van Francesca (uit La route d'Emeraude)0:04:08Liesbeth Devos, sopraan; Die Wurttembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk VermeulenPhaedra 92097

    17:00 - 18:00

    • Lodewijk MortelmansAls de Ziele luistert0:03:30Liesbeth Devos, sopraan; Die Wurttembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Dirk VermeulenPhaedra 92097
    • Joseph Haydn
    • 2. Allegro di molto uit Symfonie nr.49 in f La passione0:04:27Prima La Musica o.l.v. Dirk VermeulenEufoda 1320
    • Joseph Ryelandt2. Andante uit Strijkkwartet nr.2 in f0:07:39Spiegel StrijkkwartetPhaedra 92055
    • Emmanuel DurletSonate nr.9 in g voor viool en piano (naar Willem Gommaar Kennis)0:09:35Eliot Lawson, viool; Kiyotaka Izumi, pianoZedclassics ZED 17002
    • Emmanuel DurletSonate nr.6 in F voor viool en piano (naar Willem Gommaar Kennis)0:09:17Eliot Lawson, viool; Kiyotaka Izumi, pianoZedclassics ZED 17002
    • Lodewijk MortelmansLyrische pastorale voor hoorn en orkest0:07:38Diechje Minne, Hoorn; Filharmonie Hradec Kralové o.l.v. Herman EngelsPhaedra 92096


    10-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A SYMPHONY OF TREES OP EEN PHAEDRA CD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    In 2017 herdachten we de Slag van Passchendaele.

    Dat was een uiterst bloedige, gruwelijke en vrij zinloze slag die 100 jaar geleden uitgevochten werd in de Ieperse Salient.

    Om die verjaardag met de gepaste luister te herdenken schreef Piet Swerts (°1960) een koorsymfonie op teksten van de Engelse soldaat-dichter-componist Ivor Gurney (1890-1937).

    Swerts hoeven we nauwelijks nog voor te stellen.

    Deze Limburgse musicus geniet internationale faam als componist, pianist en dirigent. Hij is professor aan het Leuvense Lemmensinstituut en is door het grote publiek gekend dankzij werken zoals ‘Zodiac’ (opgelegd vioolconcerto voor de Elisabethwedstrijd) en ‘Rotations’ (opgelegd pianoconcerto voor diezelfde wedstrijd).

    Ivor Gurney kwam in 1917 aan op het Ieperse front.

    Hij was zeer geschokt door het oorlogsgeweld en de nefaste invloed ervan op het landschap. ‘Een verschrikking’, zo schreef hij in zijn gedichten. De natuur en de bomen waren een vaste inspiratiebron voor zijn compositorisch en poëtisch oeuvre. Vandaar dan ook de titel ‘A symphony of trees’.

    Hij dichtte zowat 50 stukken over Ieper.

    De boom wordt gebruikt als een metafoor van alle menselijke emoties.

    Er werden daarnaast enkele gedichten van vrouwelijke dichteressen (Charlotte Mew en Margaret Postgate Cole) gebruikt om ook het vrouwelijke element in dit oorlogsdrama aan bod te laten komen.

    Piet Swerts leerde de gedichten van Gurney kennen via Piet Chielens, de conservator van het In Flanders Fieldmuseum in Ieper. Het was ook Chielens’ idee een groots muziekwerk te laten creëren n.a.v. 100 jaar Passchendaele.

    Piet Swerts bestudeerde dit thema gedurende 7 jaar en nam 2 jaar om deze koorsymfonie te componeren.

    De compositie bestaat uit 19 delen waarin koor, orkest en solisten elkaar spontaan afwisselen, aanvullen en ondersteunen.

    Het werk start met een sterke opener van het orgel die dan overgaat naar koor en orkest. Daarna treedt er een grote verstilling op.

    De symfonie eindigt met een trage maar grootse climax. En zo vormt het hele werk een grote spanningsboog zonder dipjes maar met een sterke structuur.

    Viermaal gebruikt Swerts het gedicht ‘Memory, let all slip’ als ankerpunt, leidmotief in dit meer dan 83 minuten durende opus.

    Vier orkestrale interludia brengen rust en sfeer en maken de overgang tussen de verschillende delen.

    Het gebruik van de hoorn in ‘Interludium I’ en het daaropvolgende ‘Klaaglied’ verwijst duidelijk naar de bossen en de heuvels van Ieper.

    Interludium II is een duidelijke verwijzing naar het beginthema.

    Na de krachtige intro en het intieme Klaaglied horen we het boeiende lied ‘The silent one’ waar de tenor geregeld ostinaatgewijs bijgetreden wordt door het koormotief ‘the silent one’.

    De dreigende doodsklok is constant aanwezig zonder opdringerig te worden. Allemaal voorbeelden van een doordachte structuur en beschrijvende sfeerschepping.

    In 2015 werden 138 bomen, olmen, geplant als herinnering aan de Ieperboog. Ook hiernaar verwijst de symfonie.

    Het getal 138 speelt bij Swerts een sleutelrol in de compositie. 1 – 3 – 8. Constant hanteert de toondichter deze hele en halve toonafstanden en combineert hij – naar het voorbeeld van Fauré’s Requiem - mineur- en majeurakkoorden om de gewenste tragische, droevige, klagende, berustende en bij wijlen heroïsche klanken te bekomen.

    Bij het componeren heeft Piet Swerts opvallend veel rekening gehouden met de akoestiek van de Ieperse Sint-Maartenskathedraal waar de creatie plaats vond. Hij koos resoluut voor een grote koorbezetting (348 zangers) met jeugd- en kinderkoren naast gemengde koren, een groot symfonisch orkest, twee orgels (het kathedraalorgel en een orkestorgel) en twee zangsolisten (sopraan en tenor).

    De wereldcreatie vond plaats op 15 september 2017. Op 16 september volgde een tweede uitvoering.

    Beide concerten werden opgenomen en de voorliggende Phaedra-cd is een combinatie van beide performances.

    Het Symfonieorkest Vlaanderen, de sopraan Lee Bisset, de tenor Thomas Blondelle en de 11 koren stonden onder leiding van David Angus.

    Om het koor extra tot zijn recht te laten komen werd geopteerd voor een U-opstelling rond het orkest. De kinderkoren zongen nu eens boven op het oksaal en dan weer beneden. De trompettist – een directe verwijzing naar The Last Post – speelde vanuit een nis boven het orkest. De hoornist en paukenist waren apart opgesteld.

    Omwille van de galm gebruikte de componist slechts één snel deel. De rest is breder en trager.

    Uiteraard zijn er schoonheidsfoutjes – onvermijdelijk in een live-uitvoering – maar deze gaan ongemerkt aan u en mij voorbij. Koren, soli en orkest kwijten zich zeer goed van hun taak. Het geheel klinkt zeer homogeen en gedisciplineerd, stemmig, sereen, wrang en stil waar het moet en krachtig en stoer waar het mag.

    50 jaar na Brittens War Requiem, 100 jaar na de horror in en om Ieper en ongeveer 150 jaar na Benoits De Oorlog hebben we opnieuw een machtige en eigentijdse oorlogs- en vredescompositie. Van een Vlaams componist!

    Schitterend gecomponeerd door Piet Swerts, voortreffelijk uitgevoerd door David Angus en de zijnen, technisch vakkundig geregistreerd en aantrekkelijk uitgebracht door Luc Famaey en heel zijn Phaedra-ploeg. Meer dan zomaar een aanrader….

    Luisteren en genieten! Hopelijk komt de wereldvrede vanzelf mee….

     

    A symphony of trees

    An homage to Ivor Gurney and Ypres

    Piet Swerts

    In Flanders’ Fields 98 

    www.phaedracd.com

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homage aan Jef Tinel

    Op zondag 4 november 2018 organiseert Paul De Maeyer met de orgelvereniging De Principaal een homage-orgelconcert rond Jef Tinel. Om 16 uur in de Gentse Augustijnenkerk (Sint Stefanuskerk in de Sint Magrietstraat nabij het Gravensteen).

    Organist-componist-pedagoog-dirigent Jef Tinel (1885-1972) was na WO II decennialang organist in deze Gentse Augustijnenkerk.

    Het Forrestorgel zal bespeeld worden door de Nederlandse organist Ad Van de Wege (1955).
    Hij is momenteel organist van de Sint-Barbarakerk in Maldegem, waar Jef Tinel begin vorige eeuw zijn carrière begon. Een fijn toeval.

    Meer info via: http://www.deprincipaal.be/De_Principaal/


    09-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laudamus te - Benedicimus te - Adoramus te -Glorificamus te - Gratias agimus tibi

    5 werkwoorden uit het 'Gloria'.
    Wij loven u, wij prijzen u, wij aanbidden u, wij verheerlijken u en zeggen u dank.
    5 orgelstukjes....

    Bijlagen:
    Adoramus te.pdf (34.1 KB)   
    Adoramus te.wav (7.9 MB)   
    Benedicimus te.pdf (32.8 KB)   
    Benedicimus te.wav (7.6 MB)   
    Glorificamus te.pdf (29.8 KB)   
    Glorificamus te.wav (6.7 MB)   
    Gratias agimus tibi.pdf (36 KB)   
    Gratias agimus tibi.wav (8 MB)   
    Laudamus te.pdf (37.5 KB)   
    Laudamus te.wav (8 MB)   


    01-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de eerste dag van het nieuwe jaar....

    .. hebben we een klein orgelstukje voor je klaar!

    Transitio.

    Bijlagen:
    Transitio.pdf (29.2 KB)   
    Transitio.wav (7.6 MB)   


    27-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna Nieuwjaar....

    Alvast nu al de beste wensen!

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=0pAIlsEOwOE   


    23-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstconcert door Gaudeamus in Sinaai

    Op vrijdag 22 december om 20 uur woonden we in een zeer goed gevulde Catharinakerk van Sinaai een zeer sfeervol kerstconcert bij.
    Het mannenkoor Gaudeamus bracht een originele keuze uit het rijke kerstrepertoire.
    Zo konden we geboeid luisteren naar het Gregoriaanse 'Puer natus', maar ook naar het eeuwenoude 'O Kerstnacht, schoner dan de dagen', het Russisch-orthodoxe 'Otsje Nasj' of 'O blijde nacht, o lang verwacht'.
    Voor vele Sinaaienaren zal het wellicht een verrassing geweest zijn dat er werk van Tinel op het programma stond, maar deze keer niet van hun grote dorpsgenoot Edgar. Neen, in dit concert werd een bewerking van een oud - Nederlands kerstlied (Ic heb geiaecht) van diens neef en leerling Jef Tinel (1885-1972) gebracht. Een rustige en stemmige driestemmige bewerking. Heel net, zuiver en mooi vertolkt door het mannenkoor. Achteraf hoorden we kenners zeggen dat deze wat verwaarloosde toondichter meer aandacht verdient. Hopelijk komt die aandacht dan ook.
    Een andere kennis van Edgar Tinel was Jaak-Nicolaas Lemmens. Van hem zong het koor een vrij geritmeerde 'Salve Regina'.
    Gaudeamus is een grote (vrienden)groep die heel verfijnd en gedisciplineerd musiceerde onder de zeer muzikale en bekwame leiding van Raf Vandermeulen. Hij slaagde er in het koor heel genuanceerd en toonvast te laten zingen. Mooi opgebouwde crescendi en decrescendi die zeer natuurlijk klonken. Een goed verstaanbare dictie en een heel homogene klank. 

    Het koor werd zeer vakkundig begeleid door organist Nicolas De Troyer. De Troyer heeft als organist een drukke agenda in Hamme, Antwerpen en Brussel en is bovendien nog leraar in allerlei muziekdisciplines.
    Hij soleerde in werk van Brahms en Boëly. 
    Zowel in het solowerk als in zijn begeleidingen liet hij alle facetten van het mooie romantische kerkorgel horen aan de hand van een fijne en soms verrassende registratie.

    De revelatie van de avond was de 15-jarige Jolien D'Hooghe. Met een glasheldere en zuivere sopraanstem zong zij vlekkeloos Max Regers 'Maria's wiegelied' en Ennio Morricones 'Nella Fantasia', een gekende melodie uit The Mission. 
    Samen met het koor vertolkte ze 'Komt herders', 'Komt, verwondert u hier, mensen' en Preud'hommes 'Susa Nina'. Heel mooi was haar dialoog in het refrein: zij zong de Susa-Nina - melodie terwijl het volledige koor op de achtergrond 'Stille Nacht' liet horen. Een geslaagde compositie van Armand Preud'homme die zeer goed tot haar recht kwam in deze uitvoering.

    De afstand koor - orgel leidde soms wel eens tot een ongelijkheid, maar het werd telkens vlot bijgewerkt en rechtgetrokken.

    De kerstsfeer werd nog extra aangewakkerd door het doedelzak- en hakkebordspel van Roeland Segers en de vlotte en poëtische presentatie door Georges Van Damme.
    En natuurlijk konden we als publiek meezingen in klassiekers zoals 'Nu zijt wellekome', 'Maria die zoude naar Bethlehem gaan' en 'Kom allen tezamen'.

    Een glaasje met hartelijke babbel sloot dit gevarieerd, sfeervol en mooi verzorgde concert af.
    Het kan Kerstmis worden.....

    In de bijlage een klankfragment van het lied van Tinel en Preud'homme.

    Bijlagen:
    Ic heb geiaecht - Gaudeamus.wav (6 MB)   
    Susa Nina (Gaudeamus + Jolien D'Hooghe).wav (7.5 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse kerstmuziek op Youtube

    Op zoek naar kerstmuziek van Vlaamse toondichters?

    Dan is deze link iets voor jou...

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=IE6HnFqF1J8   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op naar Kerstmis

    In de aanloop naar Kerstmis presenteren we u een orgelstukje:
    'Transeamus in Bethlehem' (Laten we oversteken naar Bethlehem).

    Fijne advent verder!

    Bijlagen:
    Transeamus in Bethlehem.pdf (48.4 KB)   
    Transeamus in Bethlehem.wav (8 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op naar Kerstmis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ...even mijmeren bij de kerststal.

    Aanbidding, adoratio.......

    Als bijlage de partituur én een klankbeeld.

    Bijlagen:
    Adoratio.pdf (29.5 KB)   
    https://www.youtube.com/watch?v=dcjVScjnxL8&feature=youtu.be   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een orgelstukje dat hopelijk wat licht brengt in de donkere nacht....

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=BILVJ37-Gas   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kerstliedje voor deze dagen.....

    Klik op de link...en volg de ster.

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=06qlJCr9phU   


    22-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Driekoningen-zingen in de Lage Landen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onlangs heeft de vereniging VVLL een boek uitgegeven over de traditie Driekoningen-zingen in de Lage Landen.
    Deze vereniging, het Verbond Volkscultuur in de Lage Landen (VVLL), is een verbond van (grotendeels) niet-gesubsidieerde volksculturele verenigingen in Vlaanderen en Nederland. Tot in 2016 luidde de naam werkgroep Volkscultuur van het Algemeen-Nederlands Verbond (ANV) vzw, kortweg ANV-werkgroep Volkscultuur.
    Na de integratie van de vzw ANV in het ANV naar Nederlands recht, moest de algemeen-Nederlandse werkgroep zelfstandig voortwerken en een nieuwe naam kiezen, omdat het ANV naar Nederlands recht al jaren niet meer met permanente werkgroepen werkt.

    Het nieuwe boek is niet zomaar een boek:  het heeft de ambitie om de grote algemeen culturele en muzikale rijkdom van de Driekoningentraditie in Vlaanderen en zuidelijk Nederland onder de aandacht te brengen van het ruime publiek, het verenigingsleven, de koren, en, via de jeugdbewegingen en het onderwijs, de kinderen en jongeren.
    Daartoe hebben ze een veelzijdig geheel samengesteld:  een historische duiding en een volksculturele situering (twee inhoudelijk rijke verhalen, geschreven door externe deskundigen, met illustraties in kleur), een liederenschat (86 Driekoningen- en Nieuwjaarsliederen, opgenomen met tekst en muziek), een register met een 150-tal liederen, en een bijgevoegde dvd-rom waarop de Driekoningenzangers van volkskunstgroep De Kegelaar (uit Wilrijk) 15 Driekoningenliederen en 5 Nieuwjaarsliederen zingen.

    Het boek wil op die manier de koren, algemeen culturele verenigingen en individueel belangstellenden ook materiaal aanreiken om zelf de traditie van het Driekoningen-zingen mee voort te zetten. 

    Dankzij zijn grote liederenschat (met muzieknotering) is dit boek voor uw (jeugd- en kinder)koren een ideaal werkinstrument om zelf aan Driekoningen-zingen te doen, of om het al gekende liedjesrepertoire fors uit te breiden.

    En misschien wilt u zelf ook wel een exemplaar van dit unieke boek.

     

    Praktische gegevens:  het boek is een uitgave van het Verbond Volkscultuur in de Lage Landen (VVLL), telt 178 pagina's, plus ingevoegde dvd, en kost 25 euro (plus 5 euro verzendingskosten binnen België).
    Het boek is niet verkrijgbaar in de boekhandel, maar wel door overschrijving van het genoemde bedrag op het rekeningnummer BE61 4393 1379 7117 (IBAN) (BIC : KREDBEBB), met vermelding Boek 3KZ.

    Verzending gebeurt in een luchtbellenomslag, om het boek met dvd intact bij de besteller te krijgen.

     

    Als bijlagen bezorgen we u de complete cover en de inhoudstafel.

     

    Bij voorbaat van harte dank voor al uw inspanningen voor het in ere houden en stimuleren van de mooie traditie van het Driekoningen-zingen!

     

    Met hoogachting en vriendelijke groet,

     

    Michel Backaert,                                           Tony Vaessen,

    secretaris                                                       voorzitter

    Bijlagen:
    Boek 3KZ, cover.pdf (1.3 MB)   
    Boek Driekoningen zingen, Inhoudstafel, plus inhoud dvd.docx (15.6 KB)   


    02-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melodie in de dorische toon

    Een orgelstukje in de oude kerkmodus: Dorische toonaard.
    De Dorische toon is de toonladder van re, zonder si mol, of een mineurtoonaard met verhoogde sext.

    Bijlagen:
    Melodie in de dorische toon.pdf (29 KB)   
    Melodie in de dorische toon.wav (8 MB)   


    26-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klara's Top 100

    De Klara's Top 100 editie 2017 zit er op.
    De absolute winnaar is dit jaar Pergolesi met zijn Stabat Mater.
    Bach is terug.

    Natuurlijk hadden we graag meer Vlaamse componisten in de Klara's Top 100 gezien.
    Mortelmans op plaats 74 en Benoit op plaats 42, goed is het niet.
    Waar bleven de stemmers voor Blockx, De Boeck, Tinel en Verschraegen?
    Maar het zij zo. Het publiek heeft beslist.

    We hebben alvast twee fijne dagen met heerlijke muziek gehad.
    Hopelijk horen we in de toekomst naast de terechte winnaars van de Top 100 ook geregeld nog eens de suggesties uit de lijst van de 1000...


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feestelijke orgelmuziek van Jef Tinel

    Stilaan naderen we de kersttijd.
    Organisten pakken dan graag uit met feestelijke orgelmuziek.
    Misschien vinden ze wel iets in deze werkjes van Jef Tinel die zelf organist was en dus wist wat organisten graag speelden....

    U vindt hierbij de partituren en een link naar Youtube waar u de werkjes kan beluisteren.

    Bijlagen:
    Cibavit.pdf (2.7 MB)   
    Fuga en fughetta voor orgel.pdf (8 MB)   
    Ite missa est (Pasen).pdf (4.1 MB)   
    Jubilate.pdf (2.8 MB)   
    Postludium.pdf (5.9 MB)   
    https://www.youtube.com/watch?v=erzu5J3K1gM   
    https://www.youtube.com/watch?v=gZt8h3ujHDI   
    https://www.youtube.com/watch?v=HDQrtYjlXaA   
    https://www.youtube.com/watch?v=InwiEGYupBo   
    https://www.youtube.com/watch?v=OIb3aCwC1D4   
    https://www.youtube.com/watch?v=pXtwn8FmyXs   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tinel versus Tinel en tijdgenoten

    VZW Tinelmuseum Sinaai organiseerde op 25 november in Sinaai een koorconcert.

    Het kamerkoor Terpander bracht muziek van Edgar Tinel, Jef Tinel, Jules Van Nuffel, Camil Van Hulse, Peter Pieters en Felix Mendelssohn.
    Organist Koen Maris vertolkte de Improvisata van Edgar Tinel en pianist Stefan Van Landeghem soleerde met werk van Brahms en Liszt en begeleidde het koor. Puike prestaties en leuke afwisselingen of adempauzes tussen de koorzang.

    Een mooi gevulde Catharinakerk woonde het interessante concert bij. Want inderdaad, zoals woordvoerster Nelly Maes terecht opmerkte, de muziek van de Tinels e.a. waren ver te zoeken in de Klara's Top 100 die net dat weekend luisteraars aan de radio kluisterde.
    Jammer, want de uitgevoerde muziek is interessant, hoogstaand en verdient alle aandacht.

    Terpander bracht een selectie uit Edgar Tinels Adventsliederen, Marialiederen en Geestelijke gezangen. Alle op tekst van Guido Gezelle.
    Het koor voldeed fijntjes aan alle hoge vocale eisen die Tinel aan de zangers stelt. Zelfs een kamerkoor is perfect in staat om deze romantische muziek alle eer en recht aan te doen.
    Het koor toonde een mooie sonoriteit, juistheid van intonatie en zangerigheid.
    Dirigent Godfried Van de Vyvere haalde alle finesses uit de partituur en loodste de uitvoerders feilloos doorheen de uiterst genietbare uitvoeringen.

    Boeiend was de confrontatie van Edgar Tinels muziek met die van zijn neef, petekind en leerling Jef Tinel. Diens heldere, sobere en sfeervolle O salutaris hostia was een aangename kennismaking met het oeuvre van deze  - helaas te vaak vergeten - begaafde toondichter. Zeer net en stemmingsvol vertolkt door het koor.
    Daarnaast stonden nog enkele componisten op het programma die verband houden met Edgar Tinel en het Lemmensinstituut: Jules Van Nuffel en Peter Pieters.
    Ook Sint-Niklazenaar Camil Van Hulse werd in het concert ten gehore gebracht. Zijn Hear my prayer, O Lord was een geslaagde overgang van het (laat-)romantische van de Tinels en Van Nuffel naar de eigentijdse Pieters. The sick Rose is duidelijk een wedstrijdstuk waarin heel wat technische snufjes en moeilijkheden verwerkt zijn zonder dat de genietbaarheid voor de luisteraar verloren gaat.

    Het concert eindigde met een briljante uitvoering van Hör mein Bitten van Mendelssohn.
    Mendelssohn was een inspiratiebron voor Edgar Tinel. En zo was de cirkel rond.
    Anne Van Ballart nam de solopartij voor haar rekening en ging moedig het 'gevecht' met het koor aan. Al was het gelukkig meer een dialoog dan een gevecht. 

    Een concert dat, om alweer Nelly Maes te citeren, hopelijk elders hernomen wordt want het publiek heeft recht om deze muziek te leren kennen en waarderen.
    En meteen een grote pluim voor de organisatoren, programmasamenstellers én niet in het minst voor de uitvoerders.
    Nog van dat, graag!

    Bijlagen:
    flyer kl TERPANDER.pdf (649.3 KB)   


    22-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bundeltje voor klavier

    We probeerden in 7 eenvoudige en korte stukjes enkele stemmingen / gevoelens te verklanken.

    1) Inleiding
    2) Berusting
    3) Verwondering
    4) Herinnering
    5) Opluchting
    6) Bange verwachting
    7) Verblijden

    Het geheel noemden we 'Stemmingen'.

    Bijlagen:
    1. Inleiding.pdf (23.5 KB)   
    1. Inleiding.wav (4.8 MB)   
    2. Berusting.pdf (30.4 KB)   
    2. Berusting.wav (8 MB)   
    3. Verwondering.pdf (32.1 KB)   
    3. Verwondering.wav (8 MB)   
    4. Herinnering.pdf (29.1 KB)   
    4. Herinnering.wav (8 MB)   
    5. Opluchting.pdf (24.7 KB)   
    5. Opluchting.wav (4.2 MB)   
    6. Bange verwachting.pdf (40.4 KB)   
    6. Bange verwachting.wav (8 MB)   
    7. Verblijden.pdf (40.7 KB)   
    7. Verblijden.wav (8 MB)   


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ)
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (SVM)
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van JEF TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • PETER LEYS op Soundcloud

  • Website LODEWIJK MORTELMANS
  • Website AUGUST DE BOECK
  • Youtubekanaal PETER LEYS
  • Website LUDO CLAESEN
  • Website JAN VAN DER ROOST
  • Website EDGAR TINEL
  • Koor en Stem - Vlaams Brabant
  • Website EMMANUEL DURLET

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!