Inhoud blog
  • Practisch ouderschap
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Opvoedingsondersteuning
    De startpagina voor opa's en oma's die hun eigen kinderen willen steunen bij de opvoeding van hun kleintjes
    21-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Practisch ouderschap

    Als psycholoog heb ik vaak te maken (gehad) met kinderen die hun ouders voor allerlei problemen stelden. Dat waren dan problemen op school, maar ook thuis. Die problemen hadden eigenlijk altijd te maken met het gedrag van die kinderen.

    Als ik daar dan indook, kwam ik vrijwel altijd uit op het feit dat kinderen met hun lastige gedrag "ergens" op uit waren. Ze wilden er iets mee bereiken.
    Die doelen van hun gedrag zijn uitgebreid beschreven door Rudolf Dreikurs, een Oostenrijks/Amerikaans psychiater. Deze man was een fervent aanhanger van de befaamde psychiater Alfred Adler, een tijdgenoot van de heer Sigmund Freud.

    Hoewel hij een aantal jaren tot de Wiener Kreis heeft behoord, heeft Adler zich daarvan afgescheiden toen hij vond dat de theorieën van Freud toch wat al te éénzijdig gericht werden op de kinderlijke seksualiteit en het slachtofferschap dat daaruit voortsproot.

    Adler legde daarentegen veel meer de nadruk op de rol van de sociale gemeenschap waarin het kind zich ontwikkelt en op zijn overtuiging dat kinderen daar een enorme invloed van ondergaan. Hij was er vooral van overtuigd dat kinderen zelf hun gedragspatronen "kiezen" waarmee ze hun wereld tegemoet treden.

    De eerste sociale gemeenschap is voor het jonge kind het gezin waarin het wordt geboren. Voor een kind is het van het grootste belang dat het het gevoel heeft dat het deel uitmaakt van dit gezin, en dat het een eigen onvervreemdbare plaats heeft in dit gezin.

    Het gevoel "erbij te horen" is daarom van het cruciaal belang. Veel van de gedragsproblemen die ouders met hun kinderen ervaren, zijn terug te voeren op de onzekerheid  en de twijfel bij kinderen over het feit of ze er werkelijk bij horen.

    Adler en Dreikurs zeggen dan ook dat storend gedrag een uiting is van die twijfel en dat een kind meent dat het zijn plaats alleen maar kan veiligstellen door zich te gedragen zoals het doet.

    Adler kreeg in de jaren 20 van de vorige eeuw veel bekendheid in Oostenrijk door het oprichten van vele adviesbureaus waar ouders zich konden laten voorlichten over de aanpak van hun kinderen. Het nazi-regime heeft er destijds voor gezorgd dat al die bureaus zijn verdwenen mede omdat Adler van Joodse afkomst was.

    Dreikurs heeft na WO II  in de Verenigde Staten de draad weer opgepakt en via vele publicaties de psychologie van Adler nieuw leven ingeblazen. In de ogen van zowel Adler als Dreikurs (en  anderen) mocht psychologie niets iets zijn voor de "happy few" die zich financieel kon veroorloven psychologische hulp te zoeken. Waar Freud zich met graagte bewoog in de kringen van de welgestelden, zocht Adler juist de vergaderruimten van Weense koffiehuizen op om voor een breed publiek zijn kennis over te dragen en te demonstreren.

    Dreikurs heeft in vele publicaties geschreven over het practisch nut en de practische toepasbaarheid van de "Individuele Psychologie", zoals Adler zijn theorie had genoemd.

    De waarnemingen die Dreikurs deed bij het gedrag van kinderen brachten hem er uiteindelijk toe het gedrag van kinderen onder te brengen in een viertal doelen die kinderen met hun gedrag proberen te bereiken.

    De eerste doel is AANDACHT.
    Natuurlijk heeft elk kind aandacht nodig. Maar in dit geval gaat het om het soms vrijwel onophoudelijk opeisen van aandacht. Dit gedrag is storend, in die zin dat het kind ertoe overgaat als de situatie juist ander gedrag vereist.
    Stel, u zit een brief te schrijven, en uw dochtertje vraagt of u met haar wil spelen. U zegt haar dat u bij haar komt zodra u de brief af heeft. Daarop is uw dochtertje even stil en vraagt u niets, maar na 3 minuten komt ze weer bij u met dezelfde vraag. Deze actie herhaalt zich nog enkele malen. Wellicht raakt u lichtelijk geïrriteerd en vindt u eigenlijk dat uw dochter u even met rust had moeten laten.

    Gedragingen die hier onder kunnen vallen zijn:
    - claimend gedrag
    - steeds om hulp vragen
    - charmes gebruiken
    - steeds maar "gevatte"antwoorden geven
    - de ander almaar willen "behagen"
    - het "lievelingetje" spelen
    - u zover krijgen dat u het kind almaar ergens aan moet herinneren
    - clownesk gedrag

    Het is bij dit doel net alsof het kind ervan overtuigd van het volgende credo "alleen als ik voortdurend aandacht opeis, heb ik het gevoel dat ik gezien word en dat ik van belang ben".

    Dreikurs noemt een dergelijk credo de "privé logica" van het kind, en in die zin is het logisch dat het kind van alles uit de kast haalt om aandacht te krijgen. Wat het "uit de kast" haalt, ligt aan de creativiteit van het kind. Het "kiest" als het ware die gedragingen die hem naar zijn mening nader tot zijn doel brengen

    Het tweede doel is MACHT.
    Hoewel het willen uitoefenen van macht op allerlei manieren tot het doel van kinderen kan gaan behoren, (ouders oefenen vaak op een te stevige manier macht uit ten opzichte van hun kinderen) komt het vaak voor dat het zichtbaar wordt als de behoefte aan AANDACHT niet vervuld wordt, naar de mening van het kind. Dat kan ook gebeuren als u bozig gaat reageren op het aanhoudend gejengel om aandacht.
    In die gevallen gaat het kind uit een ander vaatje tappen en probeert het via boosheid zijn ouders zover te krijgen dat deze het kind zijn/haar zin geven.

    Macht wordt zichtbaar door de volgende gedragingen:
    - koppigheid
    - mokken
    - dwarse onwil
    - verzet
    - "ja" zeggen "nee" doen
    - weigeren op verzoek iets te doen
    - almaar "vergeten"

    De privé logica hier lijkt te zijn :
    "ik tel alleen maar mee als het mij lukt jou te laten doen wat ik wil".


    Het derde doel is WRAAK.

    Het vierde doel is HET ETALEREN VAN ONVERMOGEN


    21-08-2008 om 00:00 geschreven door Leo Paul

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://blog.SeniorenNet.be/praktisch_ouderschap

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://blog.SeniorenNet.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het SeniorenNet-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    SeniorenNet-team

    16-08-2008 om 20:54 geschreven door

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!