![takel auto s weg met slachtoffers er nog in](http://s2.gva.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2011/08/31/1964726/takel-auto-s-weg-met-slachtoffers-er-nog-in-id1986905-460x0.jpg)
Mobiliteitsorganisatie Touring stelt voor om in bepaalde gevallen de wrakken van auto's, die bij een ongeval betrokken zijn geweest, weg te takelen terwijl de slachtoffers er nog in zitten. Het voorstel kadert in een reeks van maatregelen waarmee Touring de verkeersellende na ongevallen wil beperken, maar de reacties zijn overwegend negatief.
Volgens Touring is het voorstel uitvoerbaar bij overleden mensen of mensen die lichtgewond zijn en gekneld zitten. "Anders verliezen we telkens heel veel tijd en wordt de snelweg urenlang afgesloten", zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe.
De mobiliteitsorganisatie stelt ook voor om omleidingen over secundaire wegen te vermijden bij ongevallen. "Die gewestwegen zijn niet geschikt om al dat extra verkeer te slikken", luidt het. "Hou de mensen op de hoofdweg waar het ongeval gebeurde, maar zorg ervoor dat de weg daar veel sneller vrijgemaakt is."
Dat kan door bijvoorbeeld de takeldiensten op hetzelfde moment te verwittigen als de politie, "zo win je toch al snel een kwartier."
Menselijk leed
Urgentiearts Luc Beaucourt reageert niet enthousiast op het voorstel. Hij vindt het voorstel zinloos en ondoordacht. "Het medische moet prioriteit krijgen op tijdswinst, het is best het slachtoffer zo snel mogelijk uit het wrak te halen. Anderszijds is het ook zo dat ambulances doorgaans veel sneller ter plaatse zijn dan de takeldiensten. Het menselijk leed moet absoluut voorrang krijgen volgens mij."
Ook ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is niet te spreken over het idee. "Het is begrijpelijk dat een automobilistenverenging zich bezighoudt met de verkeerscirculatie, maar de prioriteit gaat uit naar de zorg en het respect voor de slachtoffers. Bij elk ongeluk zijn er burgerlijke en strafrechtelijke verantwoordelijken aan te duiden door het parket en de deskundigen. Die taak moet primeren op de frustratie van automobilisten." Voor de andere suggesties van Touring staat Schouppe wel open.
Danny Smagghe van Touring benadrukt dat de voorstellen van Touring voor een beter incidentbeheer veel breder zijn dan die ene kleine maatregel. "Wij betreuren het ten zeerste dat dit uit de context werd gehaald en onterecht uitvergroot werd. Wij reiken mogelijkheden aan, niet te nemen of te laten, wel ter bespreking. Niet de takeldiensten beslissen over een dergelijke maatregel, wel de hulpdiensten."
32 miljoen uur in de file
Volgens Touring staan we elk jaar met zijn allen 32 miljoen uur in de file in Belgiƫ, goed voor een verlies van 610 miljoen euro. Een kwart van de filetijd is het gevolg van ongevallen.