Zelfrijdende auto's een uitkomst voor senioren of niet?
Inhoud blog
  • Wat als iedereen opeens elektrisch zou rijden?
  • Alles over de DOT code
  • Energielabel auto’s
  • Een volledige gids over microplastic, fijnstof en autobanden
  • Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Alles over de ontwikkelingen van de zelfrijdende auto.
    31-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat als iedereen opeens elektrisch zou rijden?

    Het klinkt als een soort droom: iedereen in een elektrische auto. Het lijkt nu nog toekomstmuziek, maar die dag komt een keer. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als iedereen opeens elektrisch zou gaan rijden? Welke impact heeft dat op het milieu en de maatschappij? Ik moet erbij zeggen dat ik blij ben dat Tesla inmiddels een milieuvriendelijke stof heeft bedacht om het milieubelastende lithium uit de accu’s te kunnen vervangen. En nu alle EV’s een actieradius van minstens 600 kilometer hebben, zijn waterstofauto’s niet langer meer populair.

    Ik droom even hardop….

    Minder CO2-uitstoot en de gevolgen voor mens en planeet

    Als ik vandaag wakker word in een wereld waarin iedereen elektrisch rijdt, dan kan het zomaar zijn dat mijn COPD-klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen CO2 of andere broeikasgassen uit. En dat is gunstig voor onze planeet, waar al jarenlang veel te veel CO2 de lucht in wordt geblazen. Ik kan letterlijk weer opgelucht ademhalen en hoef niet bang te zijn dat Zandvoort aan Zee door de klimaatverandering ineens achter een dijk komt te liggen. CO2 staat namelijk bekend als de grote veroorzaker van de temperatuurstijging op aarde, waardoor ons klimaat verandert. Dit broeikaseffect wordt in de EU voor ruim 25% veroorzaakt door de broeikasgassen die het verkeer uitstoot. Maar nu dus niet meer!

    Ik ben blij met de schonere lucht en hoef me geen zorgen te maken dat mijn huidige garderobe niet meer voldoet omdat Nederland een tropisch klimaat krijgt. De ANWB becijferde dat de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto. Nu we dus allemaal onze benzineauto hebben omgeruild, krijgen de ijsberen weer ijs om op te wonen en kan de aarde weer wat afkoelen.

    Het is weer stil op straat

    Vanmorgen werd ik wakker, niet van het lawaai, maar van de stilte in mijn straat. Een elektrische auto maakt namelijk een licht zoemend geluid, wat je bijna niet hoort. De dieselauto van mijn buurman, die altijd met een ronkend geluid om 5 uur ’s ochtends optrok, staat nu op de schroothoop. Ik heb mijn buurman nog nooit zo blij gezien. “Niemand moppert meer dat mijn auto zo’n lawaai maakt” legt hij glunderend uit. De sfeer in de straat is er enorm door verbeterd. Hij rijdt nu gewoon om 5 uur ’s ochtends naar zijn werk, zonder iemand wakker te maken. En hij wordt ineens overal op de koffie gevraagd. Mijn oordopjes voor het slapen gooi ik in de prullenbak. Die heb ik niet meer nodig.

    Als ik mijn tuin in loop, hoor ik ineens weer het gefluit van vogels. Voorheen werd dit overschaduwd werd door het lawaai van startende en optrekkende auto’s. Ik wist niet dat die vogels zo hard konden zingen. Ach ja, een kwestie van wennen. De geluidsschermen langs de snelweg kunnen in ieder geval afgebroken worden en het woord “verkeerslawaai” verdwijnt uit de dikke van Dale.

    Ik wil de straat oversteken, maar dan hoor ik piepende remmen. Oef, dat ging maar net goed. Ik schrik natuurlijk, want ik ben gewend dat een auto geluid maakt. Elektrische auto’s zijn zo stil dat ik extra goed moet uitkijken. Door de voorruit zie ik mijn overbuurman achter het stuur zitten. “Gelukkig stopte mijn auto vanzelf door het voetgangersdetectiesysteem” zegt hij. Ach ja, voor hem was het ook nog vroeg….

    Er is ineens meer energie nodig. Hoe wekken we die energie op?

    Omdat nu iedereen massaal in elektrische auto’s rijdt, zijn er ontzettend veel laadpalen nodig. Ik zie bij elke voordeur in de straat een oplaadpaal staan en heb er zelf ook eentje. Ik wil mijn auto natuurlijk kunnen opladen, waar en wanneer ik wil. Het gemeentebestuur was bang dat er gevechten zouden ontstaan bij de oplaadpunten die de afgelopen jaren al waren geplaatst. De burgemeester besloot toen om alle inwoners een eigen laadpaal te geven. Een fantastisch besluit. De stroom In de wijk wordt nu collectief opgewekt met zonnepanelen en het is genoeg om alle auto’s op te laden. Grote accu’s in de grond maken de opslag van energie mogelijk, zodat ook ’s winters iedereen gewoon de auto kan gebruiken.

    Bij supermarkten, kantoren, sportscholen, zwembaden en pretparken kan ik gewoon mijn auto opladen terwijl ik boodschappen doe of ga sporten. Er zijn genoeg laadpunten voor iedereen.

    Garages kunnen meer auto’s onderhouden

    Vandaag moet de auto naar de garage. Ik moet even denken hoe ik daar ook al weer het snelste heen rijd, want ik kom er veel minder vaak dan vroeger. Waar mijn benzineslurper elk jaar een APK moest en minimaal twee keer per jaar een beurt, hoef ik nu voor regulier onderhoud maximaal één keer per jaar naar de garage. Ik zoef er geluidloos heen. Het is helemaal niet druk. Dat komt doordat het onderhouden en keuren van EV’s veel efficienter kan dan die oude CO2 uitstotende monsters. Ik drink een kopje koffie en haal herinneringen op met de garagehouder. Hij heeft veel meer tijd voor een praatje, omdat veel van het onderhoud geautomatiseerd is. “Het was even een overgang”, vertelt hij. “Maar ik ben er nu zo blij mee: ik kan veel meer auto’s per dag aan met minder personeel. En ik heb bijna nooit meer gedoe over de hoogte van een factuur. Alles is veel transparanter. Dat is goed voor iedereen.” Ik vraag hem of mijn banden al aan een wissel toe zijn. EV’s zijn iets zwaarder dan benzine- en dieselauto’s en ze trekken veel sneller op, waardoor de banden harder slijten. De garagehouder verzekert me dat deze nog wel een jaartje meekunnen. “En als ze aan vervanging toe zijn, dan leg ik er die nieuwe onder. Die zijn 100% recyclebaar en produceren zelfs zuurstof.” Na een half uurtje kletsen is mijn EV weer helemaal klaar voor een nieuw jaar.

    Minder ongelukken

    Mijn buurmeisje vertelt enthousiast dat ze vandaag haar eerste rijles heeft. “Ik mag in een elektrische auto!” roept ze blij. En het is ook nog haar favoriete merk. Rijles wordt alleen nog maar gegeven in elektrische auto’s. “Nu hoef ik van het CBR eindelijk niet meer te kiezen tussen automaat of geen automaat” zegt ze opgelucht. Weer een zorg minder. “Met dit rijbewijs mag ik in elke elektrische auto rijden en dan leer ik ook hoe de rij-assistentiesystemen werken.” “Ja,” denk ik bij mezelf, “dat is handig als je buurvrouw ineens oversteekt”. Elektrische auto’s hebben slimme systemen aan boord, zoals voetgangersdetectie en waarschuwingssignalen. Als een voetganger je niet hoort aankomen, dan waarschuwt de auto jou en de voetganger. Ik vraag mijn buurmeisje welke auto ze straks wil kopen zodra ze haar rijbewijs heeft. “Een Tesla natuurlijk!” roept ze uit. Domme vraag.

    Elektrische auto’s zijn goedkoper geworden

    Ik kan me nog herinneren dat elektrische auto’s vele tienduizenden euro’s moesten kosten. Ik beschouwde ze daardoor altijd een beetje als auto’s voor de elite. Maar toen ik vanochtend met mijn auto bij de garage was voor de onderhoudsbeurt, kreeg ik de schok van mijn leven. De prijzen waren meer dan gehalveerd. Mijn garagehouder legt uit: “Mensen lopen hier de deur plat voor een elektrische auto. De vraag naar EV’s is zo groot geworden, dat autofabrikanten snel hun fabrieken hebben uitgebreid. Ik moest wel even wennen, want daardoor ontstonden allerlei nieuwe merken waar ik nog nooit van had gehoord.” Hij vindt het wel jammer dat hij nu niet zoveel meer verdient aan de verkoop van een auto, maar aan de andere kant verkoopt hij er nu veel meer. En dat compenseert genoeg.

    In mijn straat lopen ook nog wat autodeelprojecten. Mijn overbuurvrouw doet enthousiast mee. “Ik wilde wel een elektrische auto, maar de fabrikanten hadden leveringsproblemen en ik vond ze toch nog te duur. Dus toen onze benzineauto het begaf, ben ik dit deelproject begonnen.” Als ik haar vraag of het een succes is, kan ze dat beamen. “Er doen 8 huishoudens mee. Het is super handig, gezellig en je hoort nog eens wat. Maar nu moet ik naar school om de kinderen op te halen. Doei!” zegt ze. En ze zoeft weg met haar elektrische minibus.

    Ik ben blij dat iedereen nu elektrisch rijdt. Er is veel veranderd. De lucht is schoner, ik kan de vogels veel beter horen fluiten, het humeur van mensen in mijn straat is verbeterd en het is lekker stil in de straat. Wie profiteert hier nou eigenlijk niet?

    31-03-2021, 10:23 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:elektrisch rijden
    28-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles over de DOT code
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat betekent de DOT code?

    De DOT-code is een alfanumerieke tekenreeks in de zijwand van de band die de herkomst en de leeftijd van de band weergeeft. DOT is een afkorting voor Department of Transportation (DOT) en deze code wordt toegekend door het Amerikaanse ministerie van Transport, en wordt wereldwijd gebruikt. Een band met een DOT code is door dit Amerikaanse ministerie getest op veiligheid. 

     

    Direct na het DOT symbool staat er de code van de fabriek waar de band geproduceerd werd en daarna productiedatum. De laatste vier cijfers geven de productiedatum aan. De eerste twee cijfers geven de week aan waarin de band is geproduceerd en de laatste twee het productiejaar. Bijvoorbeeld als een band geproduceerd is in week 23 van 2010 dan eindigt de DOT code van deze band met de code 2310.

    Wat zegt de DOT code over de leeftijd van de band?

    Per land (in Europa) heb je andere regels wat betreft de leeftijd waarna een autoband niet meer verkocht mag worden. Elk land heeft daarom ook zijn eigen regels. In Europa bepaalt de ETRTO (Europese Organisatie voor Banden en Velgen) wanneer banden als nieuw mogen worden beschouwd. Het vonnis hierbij is dat banden als nieuw mogen worden beschouwd 5 jaar na de productie. Een band die als nieuw verkocht wordt kan nog minimaal nog 5-6 jaar veilig worden gebruikt. Zorg ervoor dat als je een band koopt, dat deze wordt verkocht door een specialist, die de band op de juiste manier heeft opgeslagen.

    Het nut van de DOT code

    Zoals je hebt kunnen lezen is de DOT code belangrijk om te zien waar de band is geproduceerd en hoe oud de band is. Dit zijn belangrijke factoren bij het open van een nieuwe band. Je wilt natuurlijk niet met een band rijden die binnen Europa niet als veilig beschouwd wordt. Zorg er daarom voor dat als je een band koopt dat je deze koopt bij een goede bandenfabrikant en dat de band voorzien is van een DOT code. Mocht er geen DOT code op de autoband staan dan kan het zijn dat je te maken hebt met Aziatische banden. Deze worden binnen Europa vaak niet als veilig gezien.

     

    Mocht je na het lezen van dit artikel geïnteresseerd zijn in de DOT code op jouw banden en wil je deze controleren, vergeet dan niet om jouw reservewiel ook even te checken! Deze wordt namelijk vaak vergeten, maar ook deze band moet veilig (en jong) genoeg zijn om je zonder problemen naar de dichtstbijzijnde garage te brengen. 

    Tot slot

    Gebruik je jouw autobanden (bijvoorbeeld bij het wisselen van winterbanden naar zomerbanden) een tijdje niet, zorg ervoor dat je de autobanden in een zwarte zak bewaart zodat er zo min mogelijk UV-straling aan te pas komt. Probeer zoveel mogelijk lucht af te zuigen, bijvoorbeeld met een stofzuiger, voordat je ze dichtknoopt.

    Bewaar de banden los van de grond, het liefst op een bandenrek, in een koele (tussen -5°C en + 25°C), droge (maximale luchtvochtigheid van 70%) en schone omgeving. Hierdoor blijven jouw autobanden in topconditie!

     

    28-01-2021, 14:37 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:autobanden, DOT, DOT code, banden,
    30-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Energielabel auto’s

    Energielabels zijn overal terug te vinden. Van de koelkast tot de waterkoker. Tegenwoordig zijn auto’s ook voorzien van een energielabel. Maar waar dient het energielabel bij de auto voor en wat kan je erop aflezen?

    Waar bestaat het energielabel uit?

    Het energielabel van de auto bestaat zoals alle energielabels uit 7 labels van A tot G. Of een auto tot A of G behoort hangt af van vier verschillende factoren:

    • Het verbruik in liters per 100 kilometer.

    • Het verbruik in aantal kilometers per liter.

    • De klasse zuinigheid.

    • De CO2-uitstoot.

     

    Alle energielabels voor de auto’s worden op dezelfde manier berekend dus het is een prima manier om verschillende modellen aan de hand van deze labels te vergelijken. De zuinigste auto’s vallen onder het label A en de minst zuinige onder klasse G, maar wat betekent het nu als een auto onder A of G valt?

     

    • A: minimaal 20% zuiniger dan de gemiddelde auto van vergelijkbare grootte

    • B: 10 tot 20% zuiniger

    • C: maximaal 10% zuiniger

    • D: maximaal 10% minder zuinig

    • E: 10 tot 20% minder zuinig

    • F: 20 tot 30% minder zuinig

    • G: minimaal 30% minder zuinig

     

    De auto’s die onder A tot en met C vallen zijn dus altijd zuiniger dan andere modellen van dezelfde klasse (want de auto is zuiniger dan de gemiddelde auto van vergelijkbare grootte). D of lager betekent dus dat de auto minder zuinig is dan de gemiddelde modellen.

    Dus met een A, B of C-label zit je altijd goed?

    Deze labels kloppen over het algemeen, echter worden de waarden van deze labels bepaald in een lab. Aan de hand van testen wordt vastgesteld hoe zuinig een auto is en hoeveel CO2 deze uitstoot. Echter, komen deze testen niet overeen met hoe er echt met de auto wordt gereden. Het is daarom belangrijk om bij het verbruik te kijken naar verschillende factoren zoals:

    30-10-2020, 10:49 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een volledige gids over microplastic, fijnstof en autobanden

    Microplastics

    Microplastics zijn kleine deeltjes plastic tussen de 1 en 5 mm groot. Volgens het RIVM worden microplastics als ingrediënten in producten gebruikt, ontstaan ze door het uiteenvallen van zwerfafval en tijdens de productie en het gebruik van kunststof producten. Deze microplastics kunnen via het afvalwater dan in ons oppervlaktewater terecht komen.

    In Nederland komt elk jaar zo’n 17.300 ton aan microplastic vrij uit autobanden (autobandenslijtstof) volgens het RIVM. Dit is dus een goede kilogram per Nederlander. Dit zijn echter niet de gevaarlijkste deeltjes van microplastic: fijnstof. Volgens een vertegenwoordiger van Vredestein is het overgrote deel van al het bandenslijtstof namelijk groter dan 10 µm en daarmee is het te groot om als fijnstof door het leven te gaan.

    Fijnstof

    Fijnstof varieert in omvang van 10 micrometer (10 µm) tot 1 micrometer (ter vergelijking: een menselijke haar heeft een diameter van ongeveer 70 micrometer). Hoe kleiner een deeltje fijnstof, hoe dieper het in ons lichaam kan doordringen en hoe meer gezondheidsproblemen het kan veroorzaken. Het gaat dan om fijnstof van 2,5 µm tot 1 µm dat niet met het blote oog te zien is. Deze deeltjes kunnen problemen aan de longen en het hart veroorzaken, zoals onregelmatige hartslag, een hartaanval, astma, verminderde longfunctie en andere ademhalingsproblemen.

    Jaarlijks overlijden 11.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van luchtverontreiniging en we leven er gemiddeld negen maanden korter door.

    Fijnstof in relatie tot autobanden

    Het wegverkeer draagt echter nog steeds aanzienlijk bij aan de fijnstof in de lucht, namelijk 10%. Naar schatting ontstaat 45% hiervan door slijtage aan het wegdek, 35% door bandenslijtage en 20% door remslijtage.

    In 2017 werd er in Nederland 40.700 ton fijnstof uitgestoten. Hiervan werd 3,5%, oftewel 1.420 ton aan fijnstof, veroorzaakt door autobanden.

    Veel besproken Engels onderzoek naar bandenslijtage en microplastic

    Een onderzoek van het Engelse onderzoeksteam Emissions Analytics haalde recentelijk het nieuws met het onderzoeksresultaat dat vervuiling door bandenslijtage 1.000 keer erger is dan de uitlaatemissies van een auto. In de publicatie stond dat de banden van de testauto tot 5.8 g vervuiling per afgelegde kilometer veroorzaken

    De Nederlander rijdt gemiddeld 13.000 km per jaar, dus volgens dat onderzoek kunnen we hieruit een totaal gemiddelde afleiden van 75,4 kg bandenslijtstof per jaar. Dat is maar liefst 75 keer zoveel als het onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft berekend.

    Gaan we uit van een levensduur van 40.000 km per band, dan zou een band 58 kg aan vervuiling veroorzaken. Dit is 5 keer zoveel als het gewicht van de zwaarste autoband! Dit is natuurlijk onmogelijk, behalve als de autoband zelf rubber regenereert. In werkelijkheid verliest een zware autoband zo’n 3 kilo rubber voordat deze vervangen moet worden. Dit is 19x minder dan wat het onderzoek van Emissions Analytics heeft berekend. Dat een autoband 1.000 x meer vervuilt dan de uitlaatgassen van een auto, klopt dus niet.

    Waardoor slijten banden sneller en produceren ze meer fijnstof?

    Een onjuiste bandenspanning, niet of te weinig rouleren van je banden, een onjuiste wieluitlijning en een versleten vering veroorzaken allemaal meer fijnstof. Met een correct gebruik en onderhoud van je autobanden voorkom je vroegtijdige slijtage.

    Zowel een te lage als te hoge bandenspanning vermindert de levensduur van jouw autobanden. Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning- het loont dus de moeite om de bandenspanning vaker te controleren

    Ook moet je de banden tijdig onderling omwisselen, zodat de voorste twee banden niet veel sneller slijten dan de achterste twee. De meeste autofabrikanten raden aan om de banden elke 10.000 tot 12.000 kilometer te wisselen. Laat dit jaarlijks doen bij de garage, terwijl je bijvoorbeeld wisselt naar zomerbanden, of wanneer je de olie ververst. Tenslotte zorgen een incorrecte wieluitlijning of een kapotte vering ook voor vroegtijdige bandenslijtage.

    Elektrische auto: een zwaargewicht

    Veel elektrische auto’s met batterijen in de vloer hebben een perfecte 50:50 gewichtsverdeling. Hierdoor hebben alle banden dezelfde hoeveelheid grip en remvermogen hebben waardoor de slijtage gelijkmatiger is. Een bijkomend voordeel is dat de elektrische auto minder fijnstof uitstoot door remmen.

    Door het extra gewicht van de elektrische auto’s moeten de banden een andere bandholte hebben zodat het loopvlak contact houdt met de weg. Worden er geen speciale banden gebruikt dan kunnen de banden maar liefst 30% sneller slijten.

    De inzet van bandenfabrikanten op de elektrische auto

    De grootste bandenfabrikanten zijn al tijden bezig met het ontwikkelen van autobanden voor de elektrische auto. Ze richten zich hierbij op minder rolweerstand en stillere banden. De elektrische auto wint steeds meer terrein en duwt alle bandenfabrikanten in de richting van het ontwikkelen van de meest efficiënte autobanden. Dit zorgt ervoor dat de elektrische auto steeds minder fijnstof produceert tijdens het rijden.

    Tot slot

    Er zijn nogal wat uiteenlopende verhalen over de slijtage aan autobanden. Er wordt op dit moment nog veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen autobanden en fijnstof

    We kunnen wel stellen dat een band maximaal 20% van zijn gewicht verliest voordat deze vervangen wordt. Dit ligt dus tussen de 1,3 kilo voor de lichtste en 3 kilo voor de zwaarste autoband. Dit is wel een groot verschil met de 58 kilo die door Emissions Analytics werd berekend.

    Elke automobilist kan de bandenslijtage verminderen door de banden op de juiste spanning te houden, voor- en achterbanden tijdig te wisselen en ze goed uit te lijnen. Als je daarnaast ook nog een rustige rijstijl hanteert en de auto niet overbelast, dan weet jij zeker dat jouw fijnstofuitstoot tot een minimum wordt beperkt!

    Voor het volledige onderzoek klik hier.

    24-07-2020, 10:57 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?

    Een elektrische auto lijkt de perfecte auto om mee op reis te gaan. De gemiddelde elektrische auto heeft tegenwoordig een aardig bereik, wat tussen de 200 en 400 km ligt, afhankelijk van het model en type auto. Daar kun je dus behoorlijk wat kilometers mee rijden voordat je weer op zoek moet naar een laadpaal.

    Ojee, de laadpaal stress slaat toe

    Maar juist die laadpaal is voor velen een beperkende factor bij het op reis gaan met de elektrische auto. Vaak weet je in je eigen regio wel waar je je auto kunt opladen, maar in het buitenland is dat toch een ander verhaal. Het is daarom belangrijk om vooraf je reis goed te plannen, van laadpaal naar laadpaal. Je kunt dit doen met speciale apps op je telefoon en met navigatiesystemen waarin laadpunten vermeld worden. Zo voorkom je dat je onderweg met een lege accu komt te staan.

    In de file….bij de laadpaal

    Vakantieland Frankrijk heeft op dit moment zo’n 29.000 laadpalen (bornes de recharge). Een groot deel van deze laadpunten bevindt zich rond Parijs en in de grote steden. De laadpalen langs de snelweg zijn populair bij toeristen op doorreis en dat veroorzaakt regelmatig files bij de laadpalen. Het mooiste is het natuurlijk als je onderweg ergens overnacht, waarbij je ’s nachts je auto in de buurt van je hotel kunt opladen.

    Is mijn laadpas ook geldig in het buitenland?

    Dat opladen in het buitenland gaat overigens niet altijd zonder slag of stoot. Het kan handig zijn om niet alleen je eigen laadpas mee te nemen, maar ook laadpassen van andere aanbieders op zak te hebben. In Frankrijk kun je bijvoorbeeld terecht met een Sodetrel pas die je op hun website kunt aanvragen. In het Verenigd Koninkrijk heb je een pas van Ecotricity nodig met een creditcard en een speciale app. In Duitsland zijn vele aanbieders actief en soms is je eigen pas daar ook geldig. Bekijk dit dus goed voordat je je koffers gaat inpakken. In Frankrijk en Italië kan het nog handig zijn om een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen. De Europese standaard is een Type 2-kabel, maar in Frankrijk en Italië komen nog Type 3-stekkers voor. Het zou jammer zijn als je een laadpaal moet overslaan omdat je de juiste stekker niet bij je hebt.

    Nu je weet hoe je de laadstress buiten de deur kunt houden, zijn er nog wat andere punten waarop je moet letten voordat je met je elektrische auto op reis gaat.

    Check je banden voordat je gaat

    Dat een elektrische auto lekker snel optrekt, is geen geheim. Dat je banden daardoor sneller slijten, is meestal wat minder bekend. Bekijk dus voordat je vertrekt of je banden nog fit genoeg zijn om de reis aan te kunnen. Controleer de bandenspanning en pomp je banden op tot de juiste spanning. Met een profielmeter kun je zelf de profieldiepte controleren. De profieldiepte van zomer- en 4 seizoenenbanden moet meer dan 3 mm zijn. Voor winterbanden geldt 4 mm. Zijn je autobanden versleten, laat ze dan vervangen voordat je weg gaat.

    Een grote accu - minder ruimte in de kofferbak?

    Elektrische auto’s rijden op accu’s en die moeten ergens in de auto verstopt worden. Dat gaat nogal eens ten koste van de kofferbakruimte.

    In een Tesla Model 3 heb je 425 liter aan kofferbakinhoud tot je beschikking en dat is vergelijkbaar met de Nissan Leaf die zelfs 10 liter meer biedt, maar groter dan de kofferbak van de Hyundai IONIQ die een inhoud van 350 liter heeft. Als je ervan uitgaat dat een beetje koffer wel zo’n 90 liter inhoud heeft, dan kun je 4 koffers meenemen en dan zit die kofferbak echt vol. Ter vergelijking: in een niet-elektrische VW Golf Variant heb je 600 liter aan kofferbakruimte, dat zijn minstens 2 extra koffers. Het gezegde “travel light” geldt dus zeker voor een vakantie met de elektrische auto.

    Een goede voorbereiding is alles

    Dan is het zover: de dag van vertrek is aangebroken! En ja, op vakantie gaan met je elektrische auto vraagt wat meer voorbereiding dan wanneer je met een brandstofauto op pad gaat, maar het is zeker mogelijk. Heb je:

    • Je route gepland rondom de laadpalen onderweg?

    • Voldoende laadpassen, apps, navigatie en een Type 3-laadkabel aan boord?

    • Kritisch gekeken naar je hoeveelheid bagage?

    • Je banden gecheckt?

    Dan staat niets je meer in de weg om op reis te gaan met je elektrische auto en lekker te gaan genieten. Goede reis!

     

    28-05-2020, 15:33 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:elektrische auto, laadpaal, laadpalen, auto, elektrische auto's, auto's
    07-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn zelfrijdende auto’s een uitkomst voor senioren of niet?

    Langzaam maar zeker lijkt de zelfrijdende auto aan de horizon te verschijnen. De komst van de verplichte ADAS-systemen lijkt de laatste stap naar het volledig autonoom rijden – door de auto zelf dus. En in Amerika is ontzettend duidelijk te zien dat er een verrassende groep is onder de mensen die reikhalzend naar deze auto’s uitkijken: de senioren! Voyage is een van de bedrijven die de autonome auto volledig richt op de gemiddelde senior, en ook Google noemt de ouderen een belangrijke focusgroep, vooral vanwege de vele voordelen. Is de zelfrijdende auto een uitkomst voor de gemiddelde senior of kunnen we hier een streep door zetten?

    De voordelen van zelfrijdend auto voor de senior

    Krafcik, CEO van de projecten rond de autonome auto, noemt de senioren (ook zonder rijbewijs) een belangrijke afzetmarkt, omdat deze mensen in hogere mate mobiel willen blijven en jaarlijks veel kilometers afleggen. De hogere leeftijd verhoogt echter het risico op bepaalde aandoeningen en problemen, zoals vertraagd reactievermogen en minder zicht, waardoor het rijbewijs er al snel aan moet geloven. Google gaat er daarmee duidelijk vanuit dat de autonome auto ook daadwerkelijk volledig zelfstandig is, aangezien de eis van het rijbewijs eerst uit de wetten geschrapt moet worden voordat dit ook daadwerkelijk een optie is voor de mensen die het rijbewijs ingeleverd hebben.

    Voyage: de volledige aandacht op The Villages

    Voyage is een Amerikaanse autofabrikant die de senioren zo duidelijk in focus heeft dat het samen is gaan werken met The Villages (een community met 125.000 oudere bewoners). Voyage denkt dat de vraag naar een autonome auto vooral onder deze leeftijdsgroepen interessant is, maar zet hierbij ook direct in op een deeleconomie om de kosten voor het autobezit hiermee laag te houden. The Villages stond daarnaast direct open voor de voorstellen van Voyage, waar elders minder positief gereageerd werd.

    Op dit moment wordt getest met zes prototypes die voorzien zijn van een begeleider, die registreert en eventueel ingrijpt wanneer de zelfrijdende auto niet doet wat deze moet doen.

    Transitieproblemen, hoe zit het daar eigenlijk mee?

    Jongeren hebben minder problemen met technologische aanpassingen, veranderingen en volledig vertrouwen op dingen waarvan zij de werking niet kennen of uit kunnen leggen. Bij de oudere generatie is dat in veel mindere mate het geval. Senioren zijn gewend te werken met gereedschappen en machines waarvan zij de werking wél kennen en waarbij op elk moment ingegrepen kan worden. Overigens willen de ouderen wel graag een testrit maken (70%), maar een autonome aankopen wanneer deze dezelfde prijs heeft als een ‘normale’ auto, dat vindt slechts 30% een strak plan, blijkt uit onderzoek van MIT Agelab samen met The Hartfort.

    Betekent dit dat de autonome auto géén optie is voor de senior over een aantal jaar? Geenszins. Een groot gedeelte van de transitieproblemen gaat zichzelf namelijk oplossen. Dit heeft te maken met de verplichte ADAS-systemen. Verschillende rijhulpsystemen (een pakket van 30 stuks maar liefst), wordt de aankomende jaren verplicht gesteld in nieuwe auto’s. Deze rijhulpsystemen nemen bepaalde handelingen over van de bestuurder, zoals een noodrem of inparkeren, en verzamelen data door middel van sensoren die de bestuurder van relevante informatie voorzien.

    De intelligente voorruit is daarbij slechts één van de vele volgende stappen die op de lijst van ontwikkelingen staan. Daarmee gaan we niet ‘ineens’ naar de zelfrijdende auto toe, maar is het een geleidelijke weg met aanpassingen waarmee de auto steeds meer handelingen over kan nemen.

    De transitieproblemen zullen daarmee flink afgezwakt worden, maar dat betekent niet dat zij geen factor gaan spelen. Het wordt de taak van autofabrikanten en dealers om ervoor te zorgen dat de instap zo laag mogelijk gehouden wordt. Dan kan door een testrit met instructeur aan te bieden, door de knoppen en mogelijkheden zo duidelijk mogelijk te houden en door een uniform systeem te gebruiken bij het opzetten van de ADAS-systemen en de overige toepassingen die moeten leiden naar de autonome auto, zodat alle auto’s op dezelfde manier van de technologie voorzien worden.

    Wordt de zelfrijdende auto een uitkomst voor senioren?

    Jazeker. Wanneer senioren gewoon plaats kunnen nemen in de auto, ook zonder rijbewijs, dan kunnen alle senioren zich gemakkelijk en onafhankelijk verplaatsen. De vraag is of we daarbij afstevenen op het Amerikaanse model, waarbij de auto gedeeld wordt met een aantal personen, of dat de autonome auto betaalbaar genoeg aangeboden kan worden om ook daadwerkelijk een kansrijke speler te worden. Welke optie het ook wordt, de zelfrijdende auto gaat onze levens zeker veranderen.

    07-04-2020, 10:48 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:zelfrijdende auto's, zelfrijdende auto, autonome auto, autonome auto's,
    25-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://blog.SeniorenNet.be/richard_automotive

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://blog.SeniorenNet.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het SeniorenNet-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    SeniorenNet-team

    25-03-2020, 14:31 Geschreven door
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 29/03-04/04 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 26/10-01/11 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!