In "Het Volk van 04-01-2007 verscheen een artikel waarin wordt uitgelegd hoeveel gezinnen er gemiddeld uit een sociale woning worden gezet op jaarbasis.Enkele cijfers die mij opvielen :het gaat om ongeveer 0,8procent van de sociale huurders,989 in totaal . In 90 procent v/d gevallen gaat het om wanbetaling.106 gevallen hadden een andere reden .883 waren dus effectief wanbetaler. 1/3 vertrekt nadat de s.h.m. dreigde naar de vrederechter te stappen. 1/3 vertok nadat de vrederechter de s.h.m. gelijk had gegeven 1/3 vertrok nadat de deurwaarder effectief was ingeschakeld. Tot voor kort ging het zelden om allochtone gezinnen. Met deze cijfers in het achterhoofd (0,8%) lijkt het onwaarschijnlijk dat de oorsprong van de financiele problemen van de s.h.m.'s aan wanbetaling ligt, zoals de directeurs van die maatschappijen zo graag beweren.Stellen dat deze cijfers op verzinsels berusten gaan ook niet op,want ze komen van de minister van wonen zelf (Marino Keulen).Het is eenvoudig om altijd maar naar de Waalse regio te wijzen, om zo de eigen tekortkomingen te verdoezelen.Een strengere financiele controle van de SHM. dringt zich hier op.De vraag is ook nog wat gaat dat fameuze nieuwe sociale huurbesluit opleveren??? De vraag hiervoor komt grotendeels van de huisvestingsmaatchappijen die niet al te florissant gedijen. Afwachten is de boodschap,misschien gaan we de Walen nog dankbaar zijn dat zij zo moeilijk deden over de passage in de wooncode met betrekking tot de taalbereidheid. Robert.
In Genk mocht er een nieuwe convenant tussen huurders en sociale huisvestingsmaatschappij "Nieuw Dak" getekend worden. Voor de huurders gebeurde dit door de HAR(de huurdersadviesraad). In deze convenant staat er wat door beide partijen als basis voor een vruchtbare samenwerking nodig is.Na de officiele plichtplegingen volgde er nog een leuke avond met een hapje en een drankje.
2 boerinnen gaan op een tweedaagse cruise over de Noordzee. Ze worden welkom aan boord geheten door een officier in gala-uniform."Welkom aan boord ,dames". "Dank u wel,kapitein". "Ik ben de kapitein niet mevrouwtje,ik ben de dekofficier".antwoord de man. "Wel,wel ze hebben hier ook aan alles gedacht" ,zegt de ene boerin tegen de andere.
Een lekkende kraan verliest op een half uur ongeveer 1 liter water. op een uur is dat plusminus 2 liter. op 24 uur betekend dit een verlies van 48 liter. Weet je nu ook hoeveel dat op jaarbasis is??? Nee? 17.000 liter. Toch wel de moeite om het leertje in je kraan tijdig te vervangen,niet?
Wie dacht dat het om een aprilgrap ging kwam bedrogen uit.Het was wel degelijk reëliteit Dat de Gentse organisatoren uit moesten wijken naar een grotere lokatie,bewijst alleen maar dat Vlaanderen zich bewust begint te worden van de" hiaten" binnen de sociale huisvesting. Niet minder dan 210 deelnemers boden zich aan,tel daarbij het feit dat het zaterdag was en dat de paasvakantie begon,dan kan je alleen maar vaststellen dat de tekortkomingen binnen deze sector voelbaar beginnen te worden.Vooral als men deze tekortkomingen weer maar eens op de gewone burger wil verhalen.Wie heeft er immers nog niet de druk gevoeld van alsmaar stijgende huurprijzen,energieprijzen en nu ook de prijzen van het water?Het is alsof de overheid een wedstrijd heeft uitgeschreven om de meest belachelijke termen en redenen te vinden om de prijzen maar te verhogen. Belachelijk??Ja ,ware het niet dat het onze geldbuidel minder ten goede kwam.Het stukje besteedbaar inkomen wordt alsmaar kleiner en kleiner.Hoe anders verklaar je het succes van prijskanonnen als Aldi en Lidl??? Mensen hebben gewoon niet méér te besteden.Men zoekt altijd maar oplossingen bij de kleine huurders,zou het niet beter zijn om de financiële (wan)toestanden bij huisvestingsmaatschappijen door te lichten, Moeten kaderleden wel zo veel verdienen??Moeten zij met zulke grote auto's rondrijden??Worden alle beschikbare materialen wel op de juiste manier aangewend??Vragen waarop wij als VIVAS antwoorden willen krijgen,door die vragen aan de verantwoordelijke te stellen.Het zou te simpel zijn om een wooncode en een huurbesluit te veranderen als men de verkeerde ingesteldheid van sommigen prominenten binnen de sector niet uitroeit. VIVAS vraagt klaar en duidelijk stel orde op zaken en vooral blijf die orde dan behouden zoadat niet altijd de sociale huurders voor financiële miskleunen moeten opdraaien. ROBERT