Met de boekenrups maakten de kinderen van het tweede leerjaar een uitstap in de wondere wereld van het boek. Boeken om dieren te tekenen, een prachtig geïllustreerd raadselboek over de woning van vele, soms wat vreemde dieren, zelf de tekstballonnetjes van een strip aanvullen, ... We deden het allemaal !
De verschrikkelijke gevolgen van het tragische busongeval nabij Sierre (Zwitserland) slaan de directeur, leerkrachten, leerlingen en het oudercomité van onze school met zeer grote ontzetting en verslagenheid. Het ernorme verlies en leed als gevolg van dit ongeval kunnen in geen woorden uitgedrukt worden. Wij betuigen ons intens medeleven met de ouders en families van alle slachtoffers, met het personeel en de kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee, basisschool 't Stekske in Lommel en het personeel van de busfirma Toptours.
Wij wensen hen
veel sterkte en hopen dat ze steun kunnen vinden bij elkaar en bij de
hulpverleners om deze loodzware beproeving door te komen. Op school werd vandaag een minuut stilte gehouden en in de klassen werd er met de kinderen gepraat.
Ouders die ook hun medeleven willen betuigen
kunnen dit via deze link van het VCOV (koepel ouderverenigingen): www.ouderbetrokkenheid.be.
In onze lessen Wero werken we rond "Oriënteren". Vandaag trokken we op speurtocht in onze gemeente. Met een kaart van Meulebeke en foto's van belangrijke plaatsen of gebouwen probeerden we onze gemeente wat beter te leren kennen. Hierbij nogmaals van harte bedankt aan de opa's en mama's die de kinderen daarbij schitterend hebben begeleid!
Op zaterdag 10 maart hadden we hier in Meulebeke de nationale Smurfendag
Vanaf 14u00 werden de kinderen verwelkomd door talloze smurfen op een kindernamiddag.
De kinderen genoten van een zeepbellenshow onder begeleiding van Pronto.
Na de show efkens bijpraten met een lekkere smurfenaperitief en een koekje...
Vervolgens werden de meer dan 100 kinderen verdeeld in groepen.
De kinderen deden mee aan een workshop met Pronto. Ze leerden hoe ze gigantisch grote bellen konden blazen Kregen ze ook de samenstelling van het bellenwater te horen? Of was dit beroepsgeheim????
Vraag het maar aan jullie kinderen.
Ook de smurfen deden mee (brilsmurf, lolsmurf, boerensmurf, smulsmurf, doktersmurf, potige smurf, sportsmurf, kleursmurf, en natuurlijk grote smurf.
Ze hadden voor de kinderen een parcours klaargemaakt in het genre van binnen de minuut: De kinderen konden gaan bowlen, sjoelbakken, zaklopen, met schoenen naar een tafel trappen, goochelen met balonnen, op een zwevend tapijt vliegen, enz enz. enz.
Om 17u00 was het afgelopen. Voor de meeste kinderen was dit veeeeeeeeeel te vroeg.
Ons project rond sprookjes is afgewerkt. De kinderen brachten heel wat sprookjesboeken mee en leerden zo enkele nieuwe sprookjes kennen. Tijdens het hoekenwerk speelden we een kwartetspel ,een ganzenbord en leerden we zelf een sprookje maken. We konden ook een puzzelen, sprookjes beluisteren , een peperkoekenhuisje en een toverspiegel maken.
Deze namiddag waren we met het tweede leerjaar c even in Afrika. We hebben echte namen van Afrikaanse steden gelezen, in lettergrepen verdeeld en dan hebben we die lettergrepen in een andere volgorde gezet. Op die manier hebben we nieuwe namen voor Afrikaanse steden verzonnen. Daarna hebben we geknutseld met foto's van halve Afrikaanse beelden en tijdschriften. De foto's met stukken van Afrikaanse beelden mochten we naar eigen fantasie aanvullen met onderdelen van mensen, dieren, ... Geniet je mee van de resultaten?
De kinderen van 4B hebben mooie kaarsen gemaakt. Ze hebben hard gewerkt om die kaarsen te maken.
Ondertussen mochten ze ook een lampje laten branden. Twee kinderen konden het lampje laten branden.De kinderen waren allemaal druk bezig. Enkelen moesten een tekst lezen en woorden zoeken met letters diegemengd waren. Het was een leuke namiddag techniek.