Beste bloggers,
In 4A werd er de laatste weken erg veel gewerkt. Zo zijn we bezig met het thema 'Teletijdmachine'. In dit thema werkten we al rond het koningshuis en de stambomen. Nu gingen we nog wat verder. We bekeken sporen uit de geschiedenis: historische sporen, zoals bv. De Menenpoort, het standbeeld van Ambiorix, het stadje Durbuy ... We onderzochten samen één monument. Daarna was het aan de leerlingen. Per twee, of sommige durfden dit ook alleen aan, onderzochten de leerlingen op internet een historisch spoor uit één van de provincies. Daarbij zochten de leerlingen naar de betekenis van het historisch spoor, naar het bijpassend jaartal, naar de ligging ... Daarna stelden de leerlingen in de klas hun historisch spoor voor. Hierbij deden ze al wat ze gevonden hadden uit de doeken. Ook de eeuwenband en de kaart van België gebruikten de leerlingen om alles duidelijk weer te geven.
We maakten ook een schilderwerk van ons favoriete historisch spoor. We mochten wel niet zomaar ons kleurgebruik kiezen. Eerst bepaalden we welke kleuren er pasten bij het spoor. Donkere kleuren voor sporen die verwezen naar iets negatiefs (vb. oorlog met veel gesneuvelde soldaten) en kleuren die vrolijker/levendiger waren voor eerder positieve sporen.
Ze deden dit voortreffelijk, nog eens een dikke proficiat!
Ons hoekenwerk loopt ook verder. We vinden het nog altijd zeer leuk. Af en toe verandert er eens een hoek!
We gaan ook verder met de Franse Taalinitiatie, samen met Cloclo.
|