In 1953 brachten de legers van het warschau pakt een tender uit voor een licht tereinvoertuig voor het leger. de skoda 973 ( 4x4 ), met de bijnaam babet ( na een musicalfilm waarin de auto voorkwam ), slaagde met vlag en wimpel voor de tests van het leger het beklimmen van geulen en het rijden door Tjechische moder en Oost-Duits zand. de firma begon met de voorbereidingen voor massaproductie,maar moscou besloot dat de Gaz/uaz in productie zouden worden genomen ondanks het feit dat ze slechter presteerden in ruig terein ,waar gebleken was dat ze logger en langzaamer waren . van 1952 tot 1956 werden meer dan 30 exemplaren gebouwd van met canvas overtrokken staf-en verbindingsvoertuigen,met permanente achterwielaandrijving en voorwielaandrijving als optie.
ze waren voorzien van 1491cc 4 cilindermotor 52pk bij 4200t/p min, en 90km/u,een vierversnellingsbak met synschronisatie van de derde en vierde versnelling,een tussenbak en een hulpversnellingsbak. de differentielen met een mechanische kogelvergrendeling zijn een Tsjechisch patent. het differentieel achterin heeft cardanremmen . de wielen waren onafhankelijk opgehangen aan een trapeziumvormige torsiestaaf. de auto was 350cm lang , 424 breed, 452cm hoog, hij woog 1190kg, het laadvermogen was 500kg, hij had een bodemspeling van38cm,een waaddiepte van 60cm, een klimhoek van 100% en vrijloophoeken van 55°& 55°.
Reacties op bericht (0)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek