Inhoud blog
  • Voordeel
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • De tijd vliegt en kruips als een luis (peter)
        op
  • Wegwijzers (boedhafreak)
        op
  • Goeiemiddag Anita (Peter)
        op
  • Goeiemiddag Peter (AnitA)
        op
  • Eet, drink en wees vrolijk!
    Een interessant adres?
    Kind van God
    Werkend aan een paradijs op aarde...
    23-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Beste bezoeker,

    De naam van dit blog is "Kind van God".Dit omdat ik het een mooie vizie vind dat we allen kinderen van God zijn en dus één grote familie.
    Maar ook omdat ik als student aan de Brahma Kumaris Spirituele Wereld Universiteit een "Brahma kumar" word genoemd.  Zoon (kumar) van De Schepper (Brahma betekent schepper). Kumari  betekent dochter.

    De bedoeling van dit blog is niet zozeer om propaganda voor deze school te maken alswel om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van het bestaan ervan, U als bezoeker te informeren over dit fenomeen. En er dan van gedachten over te wisselen.

    Zelf ben ik er nogal op uit om mensen te vinden die geïntresseerd zijn in de geschiedenis van de mensheid, geen onbelangrijk aspect van de leer van de Brahma Kumaris (BK).

    Hun officiële website is www.bkwsu.org.

    Er zijn echter ook nederlandstalige sites te vinden.

    Vredevolle groeten,
                                        Peter

    23-08-2007 om 07:54 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordeel

    Er is voordeel voor jou in elke situatie. Als dat zo is dan zou je moeten leren het te zien.


    Brahma Kumaris

    22-08-2007 om 21:51 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    GA HEEL DIEP IN DE OCEAAN VAN LIEFDE

    Spirituele liefde en onthechting gaan hand in hand
     
     
     
    Goddelijke liefde is de sleutel tot alle bereikingen
     
     
    Liefde en overgave is de basis voor alle bereikingen
     
    Transformeer alles in een krachtig vuur van yoga



    02-05-2007 om 20:29 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Over God

    Op de space van 'Waarheid zoeken' lees ik: "God maakte ons zoals we zijn". Zoals ik het leerde zijn we eeuwig en altijd zielen. Die hoeven dus niet gemaakt te worden. Wanneer we de zielewereld verlaten zijn we zuiver en perfect. Zoals een kind dat netjes aangekleed wordt door de moeder en dan het huis verlaat om te spelen zo hebben wij ook ons huis verlaten. Welgemanierd aanvankelijk bleven we een hele tijd zuiver en gezond. Door het spelen en ravotten raakten we steeds meer besmeurd en onze zeden verwilderd. Na vele incarnaties zijn we in het heden beland, vol met gebreken. Door de tijd opgelopen, zeg maar. Niet door God gegeven. God geeft enkel het goede.
    "Hij geeft ook problemen", lees ik verder. Niet hij geeft die. Onze ondeugden veroorzaken die. Met name lust, agressie, hebzucht, binding en ego zorgen voor alle problemen die er zijn. God kan die niet geven want Hij heeft die ondeugden niet. Hij is altijd vrij ervan en zuiver. Hij wordt de Zuiveraar genoemd. Herinner Hem en je wordt zuiver.

    02-05-2007 om 20:17 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Oordelen

    Gisteren schreef ik een reaktie op mijn item "Zakenman" omdat Julie een vraag had bij 'de kracht van oordelen'. Vandaag las ik verder in het boek "De zetel van de ziel" van Gary Zukav en kwam meteen een stukje tegen over oordelen. Deze coïncidentie zet me er toe om dat stukje hier over te nemen. Het begint op p. 32.
     
     
    Aangezien wij niet weten wat er geheeld wordt door elke interactie - welke karmische schuld er afgelost wordt - kunnen we niet oordelen over wat we zien. Als wij b.v. 's winters iemand op straat zien liggen slapen, weten wij niet wat er door die ziel ingelost wordt. Wij weten niet of die ziel zich in een ander leven heeft opgehouden met geweld en er nu voor heeft gekozen om die dynamiek vanuit een totaal verschillend standpunt mee te maken, b.v. als voorwerp van liefdadigheid. Wij kunnen op de situatie van die mens heel goed met barmhartigheid  reageren, maar het past ons niet de situatie oneerlijk te vinden want dat is niet zo.
    Sommige persoonlijkheden zijn egoïstisch, vijandig en negatief maar zelfs dan kunnen wij niet goed weten hoe dat komt. Dat blijft voor het oog verborgen. Dat betekent niet dat wij negativiteit niet kunnen herkennen als we deze zien, maar we kunnen er niet over oordelen. Dat is niet aan ons. Als wij tussenbeide komen in een ruzie of een gevecht past het ons niet de betrokkenen te veroordelen. Van één ding kunnen we zeker zijn: iemand die geweld gebruikt lijdt veel pijn, want een gezonde en evenwichtige ziel kan een ander mens geen kwaad doen.
    Wanneer wij oordelen creëren we negatief karma. Oordelen is een functie van de persoonlijkheid. Wanneer wij van een andere ziel zeggen: 'Zij is waardevol', of 'Hij is waardeloos', creëren we negatief karma. Eveneens wanneer wij van een handeling zeggen: 'Dit is goed' of 'Dat is verkeerd'. Dit betekent niet dat wij niet moeten handelen op een manier die past bij de situatie waarin wij ons bevinden.
    Als onze auto b.v. aangereden wordt door een andere en de bestuurder van de andere auto is dronken, is het terecht dat hij door de rechter verantwoordelijk wordt gesteld voor de reparatiekosten van onze auto. Het is terecht dat hem in geval van dronkenschap verboden wordt te rijden. Het is niet terecht dat wij ons bij onze handelingen laten leiden door gevoelens van verontwaardiging, van rechtvaardiging on van rancune. Deze gevoelens zijn het gevolg van oordelen die wij over onszelf en anderen hebben, evaluaties waardoor wij ons superieur aan een ander achten.
    Als wij op grond van deze gevoelens handelen maken wij niet alleen onze karmische verplichtingen groter, maar zijn wij ook niet in staat ons van deze gevoelens bewust te worden en ervan te leren. Gevoelens zijn zoals we zullen zien het middel om te ontwaren welke dynamiek de ziel probeert te genezen en een mogelijkheid om te zien hoe de ziel zich uitdrukt in de fysieke materie. De weg naar je ziel gaat door je hart.
    Als wij het gezichtspunt van de ziel  willen innemen moeten wij het oordelen nalaten, zelfs over die zaken die ons onbeschrijfelijk erg toeschijnen, zoals de wreedheid van een inquisitie of een holocaust, de dood van een baby, het langdurig lijden van een kankerpatiënt of een levenslang ziekbed. Wij weten niet wat er door dit lijden wordt geheeld, noch de details van de energetische omstandigheid die daarbij in balans wordt gebracht. Wij mogen zeker het mededogen voelen dat zulke omstandigheden in ons oproepen en er ook naar handelen, maar als we zover gaan dat we over deze gebeurtenissen en degenen die erbij betrokken zijn gaan oordelen, creëren we negatief karma dat in balans gebracht moet worden, waarbij wij zelf tot die zielen zullen behoren die betrokken willen zijn bij de omstandigheden die daarvoor nodig zijn.
    Als wij niet oordelen, hoe kan er dan gerechtigheid zijn?
    ...
    Wat is niet-oordelende gerechtigheid?
    Niet-oordelende gerechtigheid is een vorm van inzicht waardoor je alles in het leven kunt zien zonder daarbij negatieve emoties te hebben. Niet-oordelende gerechtigheid ontslaat je van de plicht rechter te spelen, waartoe je jezelf had aangewezen, omdat je weet dat alles gezien wordt - niets ontgaat de wet van karma - en dat schept begrip en mededogen. Niet-oordelende gerechtigheid betekent de vrijheid om te zien wat je ziet en te ervaren wat je ervaart zonder daar negatief op te reageren. Je kunt op die manier het zonder belemmering stromen van de liefde van het Universum, waar onze fysieke werkelijkheid deel van uitmaakt, rechtstreeks ervaren. Niet-oordelende gerechtigheid vloeit op natuurlijke wijze voort uit het begrijpen van de ziel en hoe zij zich ontwikkelt.
    Zo is ons evolutionaire proces dus opgebouwd: de voortdurende incarnatie en reïncarnatie van de energie van de ziel in de fysieke werkelijkheid om haar energie overeenkomstig de wet van karma te helen en in balans te brengen. ...
     
    De wet van karma werkt als een feilloos oordeel. Beter kunnen wij het niet doen. Dus waarom zouden we het nog doen? Wel, elke beslissing die we maken gaat vergezeld met een oordeel: wat is de beste keuze die ik kan maken? Het is deze kracht om de beste beslissingen en keuzes te maken die we gebruiken in Raja Yoga. Niet om te véroordelen maar om te beoordelen.

    02-05-2007 om 20:10 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    omgaan met emoties

     

    Wanneer de energie van ons bewustzijn buiten onze controle is, is de geest geagiteerd. We zijn emotioneel. De oplossing is te onthechten van de innerlijke stormen, een stap achteruit te doen en toekijken hoe de orkaan passeert. Onthechte observatie trekt de energie die de emotie nodig heeft om zichzelf in stand te houden er van weg. Wanneer je naar je eigen woede kijkt dan sterft ze. Als je je er niet van onthecht en ze niet observeert… dan zal ze je meester zijn. Vandaag is de dag om positieve, onthechte observatie te beoefenen en elk met emotie gevuld moment is de gelegenheid. Dit is het ‘echte’ werk. Het werk van diegenen die meester zijn van hun eigen bewustzijn. Ben jij een meester of een slaaf?

     

    De engelse versie is van www.relax7.com

    28-02-2007 om 11:22 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thought for Today
    True Peace
    True peace can be experienced only when we stop giving and taking sorrow. In order not to give sorrow we need a clear heart that has no ill feelings and for not taking sorrow we need a big heart that can tolerate and help other souls to get over their weaknesses.
    Brahma Kumaris

    29-01-2007 om 07:12 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachte voor vandaag
    Some grin and bear it; others smile and do it.

    Sommigen schikken zich in het onvermijdelijke, anderen doen het met de glimlach.

    23-01-2007 om 14:31 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Kosmisch Bewustzijn door dr. Richard Bucke 1901
     
    De voornaamste karakteristiek van kosmisch bewustzijn is, zoals de naam al aangeeft, een bewustzijn van de  kosmos; dat wil zeggen, van het leven en van de ordening van het universum. Te zamen met dit  bewustzijn van de kosmos ontstaat een intellectuele verlichting of verheldering, die op zich genomen het individu al op een ander vlak van bestaan zou plaatsen - hem bijna tot een lid van een ander ras zou maken. Daaraan wordt toegevoegd een staat van morele verheffing, een onbeschrijfelijk gevoel van exaltatie en vreugde; en een bezield raken met een zedelijk besef dat zowel voor het individu als voor de mensheid even treffend is en nog belangrijker  dan de verhoogde intellectuele kracht. Hiermee gaat een besef gepaard dat een gevoel van onsterfelijkheid genoemd zou kunnen worden, een bewustzijn van eeuwig leven; niet een overtuiging dat hij dat zal hebben, maar het bewustzijn dat hij dat al heeft.
    Uit Klaas Vaak van E.T.A. Hoffmann
     
    Bestaat er een duistere macht die zo door en door vijandig en verraderlijk een koord in ons binnenste legt, waaraan zij ons vervolgens vastbindt en meetrekt op een gevaarlijk, verderfelijk pad dat wij anders nooit zouden hebben betreden?... Als er zo'n macht bestaat, moet zij in ons dezelfde gestalte aannemen als de onze, en eigenlijk met onszelf samenvallen, want alleen op die manier geloven we in haar en geven we haar de ruimte die ze nodig heeft om haar duistere werk te volbrengen. Maar als we voldoende gezond en door de genoegens van het leven gesterkt verstand bezitten om die vreemde, vijandelijke invloed telkens als zodanig te onderkennen en met kalme tred voort te schrijden op het pad dat we door onze aanleg en roeping gekozen hebben, dan gaat die griezelige macht ten onder in haar vergeefse worsteling om de gestalte aan te nemen die niets anders dan ons eigen spiegelbeeld behoort te zijn. Ook staat het vast dat die duistere psychische macht, als we ons eenmaal door onze eigen schuld aan haar hebben overgegeven, vaak ook vreemde gestalten bij ons naar binnen trekt die de buitenwereld op ons pad zet, waardoor wij zelf de geest tot leven wekken die, naar wij in wonderlijk zelfbedrog menen, uit die gestalte spreekt. Het is het fantoom van ons eigen ik en de innige verwantschap ermee en de diepe inwerking ervan op ons gemoed werpen ons in de hel, of heffen ons op naar de hemel...
    GELOOF
     
    Een vriend vraagt me naar de definitie van 'geloof' die wij, de Brahma Kumaris, zouden hebben.
    Wel, euh...,ik weet niets van zo'n definitie. Stel die vraag eens aan één van de centra's van die school, zou ik zeggen.
    Zelf wil ik wel een poging doen om tot mijn definitie te komen.
    Ik ben een liefhebber van taal en vrijheid en zo wens ik woorden te benaderen.
    Ik vind geloof een 'raar' woord. Niet in de betekenis van 'zeldzaam' maar van eigenaardig, tricky, dubbelzinnig en dubieus  zelfs.
    als stam lijkt dat woord 'loof' te hebben. Ik loof, prijs iets. Ik loof wat ik geloof. Mijn geloof is dat waar ik achter sta.
     
    Ja,
     
    Geloof is dat waar je achter staat.
     
    Dat vind ik momenteel de eenvoudigste en dus de beste definitie.
    Het is een korte maar een korrekte, vind ik.
    Want al wat onder die vlag verkocht wordt heeft niets met dat woord te maken maar met cultuur.
     
    Ik heb niet de indruk dat bij de Brahma Kumaris veel over geloof gesproken wordt. Maar wat wil je, als God zelf regelmatig op bezoek komt in je organisatie, dan hoef je niet veel te geloven, dan weet je en ik hou vééééééééééél meer van weten dan van  'geloven omdat je kennis mist'. En dit is weer zo'n culturele betekenis van 'geloof', ik moet zeggen, dé betekenis waarmee ik gewoonlijk te maken krijg en waardoor ik eigenlijk een afkeer van 'geloof' heb gekregen. Dat men veel gelooft en niet gelooft, bij de Brahma Kumaris, dat wel. Ik vind dat het veel geloof vraagt van studenten om mee te kunnen gaan in sommige leringen. Toch voor mij, van oudsher een ongelovige (in de culturele zin dus).
     
    Toch wil ik besluiten met - al heeft het dan wat een verschaalde bijsmaak gekregen - "Loof De Heer".
    Loof onzen Baba (Papa).
     
    Peterbol

    16-01-2007 om 12:48 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (4)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    TIJD
     
    Ik droomde dat ik langzaam leefde...
    langzamer dan de oudste steen...
    Het was verschrikkelijk: om mij heen schoot alles op, schokte of beefde,
    wat stil lijkt. 'k Zag de drang waarmee
     de bomen zich uit de aarde wrongen
    terwijl ze hees en hortend zongen;
    terwijl de jaargetijden vlogen
    verkleurende als regenbogen...
    Ik zag de tremor van de zee,
     zijn zwellen en weer haastig slinken,
    zoals een grote keel kan drinken.
    En dag en nacht van korten duur
    vlammen en doven: flakkerend vuur.
    - De wanhoop en welsprekendheid
    in de gebaren van de dingen,
    die anders star zijn, en hun dringen,
    hun ademloze wrede strijd...
    Hoe kon ik dat niet eerder weten,
    niet beter zien in vroeger tijd?
    Hoe moet ik het weer ooit vergeten?
     
    M. Vasalis

    16-01-2007 om 12:45 geschreven door Peter De Lathouwer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 20/08-26/08 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!