STOOM
Van treinen en schepen, en in de Fabrieken, deze site worft geregeld aangevuld.
11-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Tubize No 1627
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Deze Belgische 0-4-0 locomotief werd gebouwd door Tubize in 1911. Onder de naam Brigitte deed ze dienst bij een Luikse kolenmijn. De machine startte haar toeristische carrière bij de voormalige MSTB in Vilvoorde. Deze vereniging staakte de activiteiten in het begin van de negentiger jaren. Tubize werd door het Stoomcentrum overgenomen, maar wordt niet gebruikt voor de treindienst naar Eeklo wegens het ontbreken van een doorgaande luchtrem. Toch kan deze kleine dame een grote show opvoeren als ze ter gelegenheid van een evenement rangeert te Maldegem, goederentreinen verzorgt of reizigerstreinen opduwt.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- FRED
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Fred was sinds jaren de belangrijkste locomotief van het Stoomcentrum. Het is een typisch Engelse 0-4-0 zadeltanklocomotief, in een fris blauwe uitmonstering. De machine werd gebouwd in 1925 door Avonside en kreeg het constructienummer 1908. De locomotief werd naar het Stoomcentrum overgebracht en reed haar eerste meters in België in 1991. In 2002 ondergaat ze na 10 jaar dienst een tussentijdse maar omvangrijke herziening.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Met de stoomtrein door het Meetjesland

De gegevens van de treinen in Maldegem komen van de site
http://www.stoomcentrum.be/


Vindt het fantastisch om te zien, te fotograferen en een rit mee te maken, maar daar blijft het verder bij.
Maar geniet wel.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- TKh 5387 "General Maczek"
Klik op de afbeelding om de link te volgen






De 0-6-0 TKh 5387, gebouwd in 1959 door Chrzanow voor de 'Cementownia Saturn' te  Wojkowice, Polen, werkte daar tot 1990 als rangeerlocomotief. In datzelfde jaar kreeg de loc een nieuwe binnenvuurkist, werd de onderkant van de romp vernieuwd samen met een deel van de vlampijpen. Daarna bleef ze nog 18 maand in dienst tot een dieselloc haar diensten overnam.

In 1994 werd ze dor de NLR(Northampton & Lamport Railway) gekocht en samen met de OL 49-12 te Pyskowice gerestaureerd. Het bovendeel van de cabine werd voor die gelegenheid vernieuwd. Ze nam trouwens deel aan het vermaarde transport naar België samen met de Ol en de TKp's. Doch wegens een warmloper was het voor haar na 150km voorbij. De loc werd een kleine maand later per vrachtwagen naar Engeland gebracht, werd verder afgewerkt en kwam medio 2000 in dienst. Daar ze voor de NLR in overtal was werd ze gedurende 2 jaar verhuurd aan de GCR en na een aantal laatste diensten voor haar thuishaven werd ze eind december uitgerangeerd.
 
Een tip van de penningmeester en een aantal telefoontjes brachten de Vooriztter, bijgestaan door Daniël Veirman, Graham Morris als onafhankelijk specialist en keuringsbedrijf SFP ter plaatse. De loc werd nagezien en is, ondanks het feit dat ze bijna 10 jaar in weer en wind staat(sommige verenigingen hebben zelfs geen loods!à, in vrij goede staat. Ze kan met weinig werkzaamheden voor 1 seizoen in dienst en krijgt in de komende winter nieuwe vlampijpen en een aantal steunbouten.
 
De vroegere naam Northampton werd herdoopt in General Stanislaw Maczek naar de bevelhebber van de eerste Poolse pantserdivisie die de Maldegemse streek in 1944 bevrijdde.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- 0-8-0 TKp6281
Klik op de afbeelding om de link te volgen




De Poolse 0-8-0 TKp6281 werd gebouwd door Chrzanow in 1963.  Zij werd naar België gebracht in het transport met de OL49-12. De locomotieven uit de TKp serie hadden als bijnaam Slask en werden speciaal gebouwd voor industriële lijnen. Na haar aankomst in Maldegem in 1996 startte een grondige, langdurige restauratie. In 2002 kwam de locomotief als nieuw uit de werkplaatsen van het Stoomcentrum om Fred bij te staan in de treindienst naar Eeklo

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM-TKp 6281
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Deze majestueuze Poolse ex-PKP 2-6-2 stoomlocomotief werd in Maldegem ondergebracht door z'n Engelse eigenaars van de European Locomotive Preservation Society. De machine werd gebouwd door Chrzanow in 1952

 Locomotief en tender wegen meer dan 144 ton in rijvaardige toestand, de snelheid ligt rond de 100 kilometer per uur.

10-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste begin
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Stoom, wat weet ik nog van vroeger?
Op 10 minuten van waar wij woonden,
Was de achterkant van het station, waar ook een NS werkplaats was.
Dus er was altijd veel drukte,
Reparatie's, opknappen, proefdraaien, als jong kereltje keek je je ogen uit.
Kwam maar niet op het terrein, kon je goed op je donder krijgen.
Het was een andere tijd,
Een paar honderd meter verder wasd een spoorwegovergang,
waar ook een spoorbrug was, dus als je bij de werkplaats weggejaagd was, ging je daar spelen. Zeker als ze aan het rangeren waren, stond je in het stoom.
De tijd ging sneller dan je besefte, en thuis komend, telaat, kreeg je weer op je donder.

Maar die stoompluimen, je vergeet ze nooit
.

09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoom, wat zegt het mij.

Stoom, niets speciaal, maar zodra je het ziet, is de aandacht toch getrokken.
De kracht, de machtige machine's, de man werkend met zwart gezicht,
onder het zweet, de warmte, wat het is, ik weet het niet, maar het blijft trekken.


08-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Vergroten
De foto's aan deze zijde zijn te vergroten door er op te klikken,
Omschrijvingen zijn uit folders of van Internet.

21-06-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goes -Borsele
Klik op de afbeelding om de link te volgen



Archief
  • Alle berichten

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gastenboek
  • Stoom Trein
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • groetjes uit vlaams brabant
  • stoom
  • Hallo,

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!