Inhoud blog
  • Stijn - Op de radio - DM 23 02 2023
  • 'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch' - DM 11/02/2023
  • We moeten terug naar de essentie: eerst de taal - DM 27 08 2022 - Bart Eeckhout
  • Philippe Van Parijs: Taal en Rechtvaardigheid
  • Meer Latijn leidt tot meer welzijn. Zeker op termijn. - DM, 24/06/2022 - pag.22
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taaldemocratie
    Taalkundig-culturele democratie kan slechts gerealiseerd worden door gebruik van een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede (= G.E.N.T.) taal, zoals het Esperanto.
    21-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Esperanto in het Onderwijs? GO!

    Van: "Stephanie Van Campenhout" <Stephanie.VanCampenhout@vlaamsparlement.be>
    Aan: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Verzonden: Maandag 17 oktober 2016 11:40:42
    Onderwerp: RE: Strategie ter verbetering van het leren van talen

     

    Geachte heer Van Herpe,

     

    Dank voor deze bijkomende informatie.

    Intussen kregen wij van het GO! de vraag of zij kunnen beschikken over verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek, dat dit alles onderbouwt. We kregen van u al heel wat info bezorgd (werkplan, applicatieformulier Erasmus+, verwijzingen naar bijdragen in tijdschriften,…) die we ook hebben doorgegeven met uw permissie, maar men lijkt dus wel op zoek naar iets meer dan dat, naar iets dat de voordelen van de implementering van Esperanto in ons onderwijs wetenschappelijk kan onderbouwen.

    Bestaan er zulke studies? Kan u ons de eventuele verwijzingen bezorgen?

     

    Met vriendelijke groeten,

     

    Stéphanie Van Campenhout

    Medewerkster van Kathleen HELSEN

    Vlaams volksvertegenwoordiger – Woordvoerster Onderwijs CD&V-fractie Vlaams Parlement

    Schepen in Herselt

     

    Vlaams Parlement – 1011 Brussel

    T: 02/552.43.18

    Gsm: 0494/98.92.95

    E: stephanie.vancampenhout@vlaamsparlement.be

    www.kathleenhelsen.be

     

    ********************************************************************************** 

    Van: dan.vanherpe@telenet.be [mailto:dan.vanherpe@telenet.be] 

    Verzonden: woensdag 19 oktober 2016 22:04
    Aan: Stephanie Van Campenhout
    CC: Cooman, Leo; Pirlot Germain; Kristin Tytgat; Guy Tegenbos
    Onderwerp: GO!

     

    Geachte mevrouw Helsen, 

    Geachte mevrouw Van Campenhout,

     

     

    Tegemoetkomend aan de vraag van het GO! heb ik, met de hulp van enkele medewerkers uit binnen- en buitenland, volgende gegevens bijeengesprokkeld.

    1/ Het belangrijkste onderzoek naar de propedeutische waarde van het Esperanto dat ooit gevoerd werd, gebeurde door professor Helmar Frank (°1933, + 2013) http://www2.cs.upb.de/extern/fb/2/Kyb.Paed/frank.html  in het Instituut voor Kybernetica van de Universiteit van Paderborn. Het volledige rapport hierover vindt u op http://www2.cs.upb.de/extern/fb/2/Kyb.Paed/loi/inhalt.htm . Het is de tweetalige (Duits-Esperanto) webversie van het boek: Sprachorientierungsunterricht – Lingvo-orientiga Instruado van Helmar G. Frank en Günter Lobin. (zie: https://www.bol.com/nl/p/sprachorientierungsunterricht/9200000040077548/)

    2/ Ook de pagina https://en.wikipedia.org/wiki/Paderborn_method  is interessant in verband met het Paderborn-model. U vindt hier ook een link naar Claude Piron (+ 2008), een Zwitserse psycholoog en schrijver, als vertaler werkzaam bij de VN en de WGO en tevens een autoriteit wat Esperanto betreft. https://en.wikipedia.org/wiki/Claude_Piron 

    3/ In de vorige mail verwees ik reeds naar de tekst van professor Renato Corsetti in verband met het Springboard to Languages project. Ik voeg hem toe als bijlage 1.

    4/ Op de webpagina  http://ec.europa.eu/languages/information/documents/report-civil-society_en.pdf  staat volgend rapport: Policy Recommendations for the Promotion of Multilingualism in the European Union van 09 juni 2011 van het Europees Civil Society Platform on Multilingualism. Ik voeg dit toe als Word-bestand. Bijlage 2.

    De verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek dat de didactische (en andere) mogelijkheden van het Esperanto onderbouwt, bevinden zich in deze tekst. 

    De tekst bestaat uit twee delen: 

    1. Full Version pag. 1-67 
    2. Appendices pag. 3-75

    De belangrijke passages i.v.m. Esperanto heb ik op een gekleurde achtergrond geplaatst. Ik lijst ze voor u op.


    Deel 1: Full Version (pag.1-67) 
    - pag. 26: In: 4.3 English as a ‘lingua franca’, approaches to fair linguistic communication : … and (5) the use of a planned language such as Esperanto.

    - pag. 32: vermelding van EEU - Eŭropa Esperanto-Unio als lid van de Work group on Language Diversity and Social Inclusion;

    - pag. 40: vermelding van EEU - European Esperanto Union - Seán Ó Riain, Jozef Reinvart als lid van de Work Group on Education;

    - pag. 50: The Intercomprehension Approach met als onderdeel: The propaedeutic approach . Hier gaat het over Esperanto als Springboard to Languages;

    - pag. 51: Onder: Additional recommendations for the support of multilingualism wordt als tweede voorbeeld van best practice examplePasporta Servo vermeld.

    Deel 2: Appendices 1-2 (pag. 3-75) 

    - pag. 4-5: een bijdrage van EEU over Linguistic rights for all EU languages; removing discrimination;

    - pag. 6-7: Onder: (6.4) Challenges: English as a lingua franca komen bijdragen van EEU en van EFNIL (European Federation of National Institutions for Language) over o.a.:                     professor François Grin, MEP Gianfranco Dell’Alba en MEP Mauricio Turco;

    - pag. 9: Vermelding van professor François Grin;

    - pag. 9-11: Bibliografische gegevens; in het geel de auteurs die zeker tot het ‘Esperanto-kamp’ behoren of minstens over Esperanto schrijven;

    - pag. 31: over het Grin-report;

    - pag. 32: 3.2 Propaedeutic Approach met op 

    - pag. 33: - 4 Best practice examples
                       Hier gaat het over: 
                             - het Paderborn-experiment van professor Helmar Frank; 
                             - het Springboard to Languages/S2L-project dat onder supervisie van de University of Manchester staat; 
                    - Belangrijke bibliografie;

    - pag 45: In: 6.4.6 Less-Widely Used Languages – spoken and taught gaat het over het toeristische Pasporta Servo;

    - pag.69: Annex 6.5 BEST PRACTICE EXAMPLES handelt over: Springboard to Languages;

    - pag. 72-74: WORKING GROUP ON TRANSLATION AND TERMINOLOGY - Group Members’ Position Papers - Contribution from EEU/European Esperanto Union: Traduttore, traditore?

    Wij hopen, geachte mevrouw Helsen, geachte mevrouw Van Campenhout, dat deze gegevens de vraag van GO! voldoende beantwoorden. Uiteraard blijven wij steeds bereid om bijkomende informatie te verstrekken. 

     

    Vriendelijke groet,

     

    Dan Van Herpe

    Wouwerstraat 160

    2300 Turnhout

     

    *************************************************************************************************

    Van: "Stephanie Van Campenhout" <Stephanie.VanCampenhout@vlaamsparlement.be>
    Aan: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Verzonden: Donderdag 20 oktober 2016 09:13:17
    Onderwerp: RE: GO!

     

    Geachte heer Van Herpe,

     

    Hartelijk dank om deze informatie zo snel en uitgebreid over te maken.

    Ik geef het meteen door aan het GO!

    Ik hoop u zo snel mogelijk verder te informeren inzake de bevindingen van de verschillende onderwijskoepels.

     

    Met vriendelijke groeten,

     

    Stéphanie Van Campenhout

    Medewerkster van Kathleen HELSEN

    Vlaams volksvertegenwoordiger – Woordvoerster Onderwijs CD&V-fractie Vlaams Parlement

    Schepen in Herselt

     

    Vlaams Parlement – 1011 Brussel

    T: 02/552.43.18

    Gsm: 0494/98.92.95

    E: stephanie.vancampenhout@vlaamsparlement.be

    www.kathleenhelsen.be

     

     

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!