https://www.knack.be/nieuws/onderwijs/laten-we-het-onderwijsdebat-niet-verengen-tot-de-thuistaal/article-opinion-1568833.html
OPINIE
Laten we het onderwijsdebat niet verengen tot de thuistaal'
Ergens begin jaren '90 in een secundaire school in Genk tijdens de eerste les Latijn van het schooljaar. Onze leerkracht Latijn begint de les met de vraag: 'Wie spreekt er thuis een andere taal?'. De thuistalen zijn Pools, Grieks, Italiaans, en Frans. 'Maar vier talen', reageert hij enigszins teleurgesteld. 'Dat is jammer want dan kunnen we Latijn met minder andere talen vergelijken'.
(...)
Het waren andere tijden. Tijden waarin thuistalen veel minder een thema waren. Andere thuistalen werden tijdens de les aangegrepen om taalverwantschappen te bespreken en om aan te tonen hoe boeiend talen wel niet waren.
(...)
Laten we pragmatisch zijn
(...)
Wat we al te vaak zien als het over taal en taalonderwijs gaat, is een verkrampte houding waarbij alle nuance zoek is.
(...)
Maar meertaligheid is nu eenmaal een gegeven. Laten we van meertaligheid dus een positief verhaal maken door ook op de troeven te wijzen. Laten we zoals mijn leraar Latijn de thuistalen gebruiken om leerlingen warm te maken voor de rijkdom van talen. Laten we op een pragmatische manier met meertaligheid omgaan, zoals ongetwijfeld al veel leerkrachten dat doen. (...)
******************************************************
Geachte professor Peters,
Het is net essentieel om een goed ontwikkelde moedertaal te hebben.
Maar meertaligheid is nu eenmaal een gegeven.
Laten we pragmatisch zijn.
Wist u dat Esperanto uiterst geschikt is, o.a.:
– als taalbasis (initiatie tot taal, bevorderen van taalbewustzijn, taalinzicht) en als basistaal voor het (tot 30 % sneller) leren van andere talen? (https://www.youtube.com/watch?v=8gSAkUOElsg)
– om taalverwantschappen te bespreken en om aan te tonen hoe boeiend talen wel niet zijn?(https://en.wikipedia.org/wiki/Paderborn_method)
Laten we pragmatisch zijn en laten we vandaag Esperanto, als eerst geleerde vreemde taal in het basisonderwijs, gebruiken om ALLE leerlingen een goed ontwikkelde moedertaal bij te brengen en reeds op jonge leeftijd warm te maken voor de rijkdom van talen én culturen (Esperanto verlaagt de interculturele drempels!) en niet alleen de elite-leerlingen die Latijn leren!
Vriendelijke groet,
Dan Van Herpe
Wouwerstraat 160
2300 Turnhout
******************************************************
Ook Leo De Cooman reageerde op dit artikel.
Geachte professor,
Misschien had u zelf nog geen of weinig contact met Esperanto. Kijk dan eens naar een korte cursus: https://learn.esperanto.com/nl/ Dit is de cursus in het Nederlands. U kan ook een andere taal kiezen op https://learn.esperanto.com/
De principes van de taal staan samengevat op mijn webstek: http://users.telenet.be/griza_leono/Eo_kort.htm
Als men de kinderen op school in contact brengt met Esperanto als eerste vreemde taal, krijgen ze meteen een sterke taalbasis en interesse voor vreemde talen.
Geloof me niet, test het zelf.
Met achting,
ir. Leo De Cooman Stationsplein 12 8770 Ingelmunster
|