Welkom op 9 december 2010 in de zoetste stad van het ganse land.
10-12-2010
Dit is het einde, dit doet de deur dicht.
Dit is het laatste berichtje dat op deze gelegenheidsblog zal
verschijnen. Want haar doel, het bezoek van de mailgroep reizen aan
Tienen omkaderen, ligt nu achter ons
Ondanks de barre
weersomstandigheden hoop ik dat de meeste deelnemers een aangename dag
in de suikerstad hebben doorgebracht. Ik zelf heb er hoe dan ook van
genoten. Ik krijg er zelfs terug goesting in om mijn oude hobby van
stads- en streekgids terug van onder het stof te gaan halen.
Wegens
horeca technische redenen moesten we de groep spijtig genoeg beperken
tot maximaal 35 deelnemers. Hierdoor hebben we heel wat leden van de
mailgroep noodgedwongen moeten ontgoochelen. Indien gewenst en bij
voldoende interesse kunnen we volgende herfst een tweede sessie
organiseren. De hiervoor geïnteresseerden kunnen dit al kenbaarmaken bij onze mentor Gretl (zie bijlage).
Nog
vele zoete groetjes uit Tienen, prettige kerstdagen en misschien tot
bij een volgende uitstap van de mailgroep reizen naar één van de
talrijke mooie bestemmingen waar ons kleine landje toch zo rijk aan is.
De liefhebbers van het oplossen raadseltjes kunnen eens naar Tienen afzakken om de "Mithras-mysteries" te ontsluieren. Met de fiets of met de auto kunnen jullie in Tienen opzoek gaan naar het mysterie van Mithras.
Want in Tienen is een geheim genootschap opnieuw actief geworden.
Ongeveer tien jaar geleden vonden archeologen sporen van de mysterieuze Mithras cultus. Ontraadsel de "Mithras-mysteries" en vind het magische voorwerp dat jouw
team de hoogste rang in de hiërarchie van de ingewijden geeft.
Schrijf in, zoek mee en win met je team een 'Romeins
weekend'!
Meer informatie over deze mysteries kunnen jullie vinden op de volgende internetlink
Nog tien toeristische tips voor een toekomstig bezoek aan Tienen
Ik heb getracht jullie één en ander te vertellen over Tienen, haar verleden, haar heden en ook een beetje over haar mogelijke toekomst.
Volledig was mijn relaas uiteraard niet. Nog heel wat interessante onderwerpen zijn links blijven liggen. Bijvoorbeeld een prachtige fietstocht of busrit waarbij ik jullie al fietsend of al rijdend zou kunnen uitleggen waarom Tienen de poort van Haspengouw genoemd wordt. Ik zou jullie kunnen laten zien waarom de Romeinen ons vruchtbare land als snel ontdekt hebben en het ook ontgonnen (ontbost) hebben. Kortom er is nog heel wat meer over Tienen te vertellen doch dat zal voor een andere keer zijn.
Er zijn meerdere dagen te vullen met het Tiens verhaal zonder dat jullie je ook maar één minuut zullen vervelen. Om al een idee te hebben wat er allemaal in Tienen mogelijk is op toeristisch vlak heb ik hierna een internetlink geplaatst met "Tien Tiense Toeristische Tips" ook wel eens de vier "T's" genoemd.
Alle Tienenaars en ook ikzelf hopen dat wij jullie in de komende jaren nog eens mogen ontmoeten in onze zoete stad om al deze andere facetten te komen ontdekken.
Van Tienen naar Leuven hebben jullie tussen 18:00 en 20:00 niet minder dan zes treinen. De trein vertrekt in Tienen om 18:04, om 18:10, 18:50, 19:04, 19:10 en 19:50 (zie tweede bijlage) Ook de volgende paar uren (tot 10:00) blijft dezelfde frequentie nog gewaarborgd
Van Tienen naar Brussel hebben jullie tussen 18:00 en 20:00 vijf treinen. De trein vertrekt in Tienen om 18:10, 18:50, 19:10, 19;50 en 20:10 (zie eerste bijlage) Ook de volgende paar uren (tot 10:00) blijft dezelfde frequentie nog gewaarborgd
Vanuit Leuven en Brussel zijn de meeste andere stations van het land vlot bereikbaar.
In het zwembad kunnen diegenen die dat wensen een lichte maaltijd gebruiken. Leden die hiervoor interesse hebben dienen hun bestelling dan wel direct door te geven aan de obers direct na aankomst in de cafetaria van het zwembad. Zo kan het personeel nog alles op tijd klaar maken want we blijven daar slechts één uur.
Ook
in het station is er 's avonds mogelijkheid om een broodje (2,70 tot
3,5) en een drankje te verorberen of mee te nemen op de trein. Diegenen die hiervoor interesse zouden hebben gelieve dit 's morgen kenbaar te maken. Zodoende kunnen de uitbaters van het stationsbuffet 's avonds alles snel klaar maken.
Op onze wandeling van het station naar de suikerfabriek zullen we voor een groot deel het traject volgen waar aan het begin van onze jaartelling de
Romeinse weg van Boulogne-sur-Mer naar Keulen liep. (zie tweede bijlage) Waar deze Romeinse heirweg een rivier kruiste ontstonden handelsnederzettingen die door de eeuwen uitgroeiden tot de huidige steden. Daar waar de Romeinse weg bijvoorbeeld de Zenne dwarste is Brussel ontstaan. Waar de Dijle de weg kruiste ontstond Leuven en waar de Grote Gete over het traject van de Romeinse weg stroomde is Tienen ontstaan.
Tot
op de dag van vandaag is de traject van de Romeinse weg nog duidelijk in het stratenpatroon van onze stad
te onderkennen, wat nog maar eens een bewijs is van de hoge ouderdom van
de suikerstad. (zie eerste bijlage)
Dus gesp
jullie sandalen (caligea) dicht, trek uw maliënkolder (lorica hamata) aan, sla uw borstharnas (lorica segmentata) rond uw karkas,.zet jullie helm
(cassis) op het hoofd, neem uw schild (scutum) mee en trek uw riem
(balteus) aan, want morgen gaan we de Romeinen achterna.
Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (2)
De treinreizigers vanuit Leuven zorgen best dat zij bij
de les zijn als hun trein het station van Tienen zal binnen rijden. Enkele
honderden meters voordat de trein het station binnenkomt best eens goed naar rechts
kijken.
U zult daar een heuvel zien liggen die de Wijngaardberg
genoemd wordt. Nu ligt op deze heuvel het industrieterrein Grijpenveld en is volgebouwd met industriële gebouwen. Doch zes eeuwen voor de geboorte van Christus was hier de eerste prehistorische
Tiense nederzetting uit de IJzertijd. Hier stond dus de wieg van de eerste Tienenaar.
Als hulpje heb ik een luchtfoto toegevoegd met de aanduiding van het treintracé en de omcirkelde Wijngaardberg. De wieg van de eerste Tienenaar is net niet te zien op deze luchtfoto.
Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (1)
Vermoedelijk zullen de meesten leden van de mailgroep toekomen in Tienen met de trein
die vanuitLeuven zal komen.Enkele kilometer voordat de trein het station van Tienen zal binnen sporen, zullen jullie vlak voordat de trein door Kumtich
(deelgemeente van Tienen) rijdt aan weerszijden van het spoor een hoge aarden talud
zien liggen.
Hier werd in 1837 de eerste spoorwegtunnel op het
Europese vasteland gebouwd. De ingenieurs hadden blijkbaar toen de techniek van de tunnelbouw nog onvoldoende onder de knie want de tunnel heeft het
slechts een paar jaar volgehouden. Mogelijk door de trillingen van de voorbij denderde
treinen stortte de tunnel een paar jaar na zijn voltooiing reeds in. Na de
instorting van de tunnel en het ruimen van het puin kozen de spoorbazen hier niet
meer voor een tunnel doch voor een open spoorbedding.
Om alles wat aanschouwelijker te maken heb ik in bijlage een luchtfoto toegevoegd met de aanduiding van de juiste locatie waar de tunnel ooit geweest is.