de wereldkampioen Vervecken ging als eerste het veld in. maar aan het einde van de openingsronde had Nijs het commando overgenomen. al van begin was duidelijk dat de bande keuze heel belangrijk was. Nijs had gekozen voor het grove tube. Verschillende renners hadden voor een andere tube gekozen en moesten regelmatig wisselen dat hier duidelijk in het nadeel was. met in de tweede ronde weer een tussen sprint. moest Nijs wel in de aanval gaan die met overtuiging de 3 punten binnen sleepte en zo in de top van het klassement komt. met Stybar voor 2 en Groenendaal met 1 punt was alles verdeeld. Sven houde de benen stil en de rest kon terug aanpikken. maar lang duurde het niet lang want de vogel was weer gaan vliegen. alleen Stybar kon nog even volgen maar hij kon niet vol houden. Niels organiseerde de tegen aanval maar kreeg geen steun van Lars, Wellens en Stybar. Hij gaf aan de laatste passage de bruin aan en was overduidelijk terleurgesteld. Lars Boom kon in de sprint Stybar voor blijven. Bart Wellens werd vierde juist voor Niels Albert. Nijs staat nu met 11 punten voor op Wellens in de GVA trofee.
De wedstrijd werd voor de tweede keer georganiseerd door Fidea-baas Hans Van Kasteren. Vorige winnaar Bart wellens kon dit niet herhalen en plaatste zich derde.
Al van de start ging Lars Boom fors door. Nijs nam al snel over het kop en op kousevoetjes weg te rijden. Op een afgereden maisveld was niet veel mogelijk om voorbij te steken. Het zag er weer naar uit dat Sven een eenmanshow ging opvoeren. Niels Abert was er echter niet mee akkoord en ging in de achtervolging. Door een schuiver met een lekke band kon Niels erop en erover gaan. op de achtergrond kon Wellens zich manuveren naar de derde stelling en proberen naar Nijs te rijden maar strande op een 10seconden die hij niet meer dicht kreeg. Het tweetal kwam terug samen en wederom ging de beslissing vallen in de laatste ronde. Op de laatste berg trok Nijs alle registers open en Niels kraakte door de inspanningen van het begin. Bart Wellens werd derde. zo dat een volledig Belgisch podium werd.
stand in de Superprestige 1. Sven Nys 74 punten 2. Bart Wellens 64 3. Zdenek Stybar (Tsj) 54 4. Niels Albert 50 5. Richard Groenendaal (Ned) 43 6. Klaas Vantornout 37 7. Wilant van Gils (Ned) 33 8. Erwin Vervecken 31 8. Thijs Al (Ned) 31 10. Kevin Pauwels 26
De fransman Francis Mourey was de grote pechvogel van de wedstrijd. Al van de eerste meters ging de Franse Kampioen er van door. voor dat iedereen het besefte had hij 20 seconde op de eerst volgende renners Sven Vanthourenhout, Erwin Vervecken en Klaas Vantornout. Bart Wellens had zo als vele keren een slechte start. Na de 2de ronde kon Nijs aansluiting maken met de drie achtervolgers. Mourey kon zelf zijn voorsprong uitbouwen tot 40 seconde op zijn eerste achtervolgers Sven Nys en Sven Vanthourenhout. Erwin Vervecken moest lossen door een lekke band en Vantornout viel in een glibberige bocht. Halvewege de wedstrijd moest Sven Vanthourenhout Nys laten wegrijden die de achtervolging heeft in gezet naar Mourey maar die was nog niet uitgeblust en bouwde zijn voorsprong zelfs terug uit. Daar kwam met grote kracht de Belgische Kampioen Wellens aansluiting maken met de UCI-leider Sven Nijs. zo kon de jacht beginnen op Mourey maar in eerste instantie zonder resultaat. Mourey leek op weg naar zijn eerste wereldbekerzege van het seizoen. Tot het noodlot toesloeg voor de Fransman die met materiaalpech -versnellingsapparaat in het achterwiel moest verder lopen. een nieuw duel tussen Nys en Wellens kon beginnen.
De beslissing viel in de slotronde door... materiaalpech van Wellens. Ook de Kempenaar zag zijn versnellingsapparaat naar de knoppen gaan. Zo won Sven Nys alsnog zijn derde wereldbekerzege van het seizoen, voor Bart Wellens en een sterk teruggekeerde Klaas Vantornout. Erwin Vervecken en Richard Groenendaal maakten de top vijf vol. Sven Vanthourenhout werd zesde, de onfortuinlijke Fransman Mourey nog zevende.