Veluwefietstocht2009
van Breskens via de Veluwe naar Eupen
09-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 Dag 3 Vuren - Otterlo

03 Dag 3 Vuren - Otterloxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

7h00 iedereen is al wakker. Het is heel fris en vochtig in de booggewelfkamer.

We haasten ons en houden het ochtendritueel heel kort.

We moeten naar buiten om een 10-tal meter verder in de sanitaire vleugel te geraken. Het water is ijzig koud en iedereen komt een beetje rillend terug binnen. Wat zijn we toch verwende watjes geworden, lacht Jacques.

Hij heeft gelijk, hoe was het wel vroeger, in onze jeugdjaren!

Buiten is het zeer fris en er hangen mistsluiers rond het fort. We zijn alle zes ongewoon stil, zouden we nog een beetje last hebben van ons uitzakkertje van gisterenavond misschien?

Terwijl we inpakken en de kamer opruimen haalt Hugo, die al een poosje klaar is, de fietsen uit de stalling. Zou Ben al klaar zijn met het ontbijt?

Antoine is stiekem gaan loeren en bevestigd ons, dat de tafel klaar staat en wij kunnen gaan eten. We zijn heel blij wanneer we ons kunnen opwarmen in de kantine waar iedereen zich tegoed doet aan de warme koffie.

Onze vriend Ben is heel nieuwsgierig welke fietstocht wij uiteindelijk maken. We blijven nog wat kletsen met onze gastheer maar onze tijd is beperkt want we willen absoluut om 8h30 vertrekken. Afrekenen, nog een foto en daar gaan we dan. We worden geestdriftig uitgewuifd door de olijke Ben Spee. Het verblijf op “Fort Vuren” zullen wij nooit meer vergeten. Wat een plezier hadden we hier!

We rijden terug richting Gorinchem langs het water. Aan de overzijde ontwaren we het “Slot Loevestein”. Een indrukwekkend middeleeuws militair kasteel, heel strategisch gebouwd daar waar Maas en Waal samenkomen. Dit versterkte kasteel maakte ook deel uit van de Waterlinie en was gedurende een deel van de 80-jarige oorlog een staatsgevangenis.

We vorderen met een strak tempo maar voor Hugo, onze diesel gaat het te vlug. We moeten onze snelheid wat temperen. Van Gorinchem rijden we naar Arkel en Meerkerk dwars door de Betuwe. Dit gebied kennen wij als fruitstreek en van de fameuze Betuwelijn. Deze betwiste spoorlijn loopt vanaf de Rotterdamse haven naar Duitsland. Hij is 160 kilometer lang, en uitsluitend voor

goederenvervoer.

Het is een echt rivierenland gelegen tussen de Waal en de Lek. Voor ons echter een zalig fietsgebied met heerlijke vergezichten over de weidse vlakten. In Vianen moeten we over de Lek, een zeer druk vaarwater waar we eventjes willen op adem komen.

Langs het Lekkanaal fietsen we naar Nieuwegein en Oudenrijn. In de verte zien we de stad Utrecht liggen. Niemand van ons is er ooit geweest, hoogtijd om deze grote stad eens te bezoeken. We weten wel dat het een universiteitstad is met een zeer grote kerk de “Dom van Utrecht”. Heel gemakkelijk geraken we bij het historisch centrum en rijden recht naar de Dom.

De monumentale toren staat los van de kerk. Blijkbaar is het gedeelte tussen kerk en toren ooit weggeblazen door een tornado. Op de straatstenen zijn de contouren van het verdwenen gedeelte uitgetekend. Tot onze grote verbazing is deze Dom nu een protestantse kerk. We moeten echter toegeven het is er binnen sober en heel mooi. We zijn alle zes heel tevreden dat we dit historisch gebouw bezocht hebben. Iedereen heeft grote dorst en het is bovendien hoog tijd voor ons dagelijks aperitiefje. Tussen de trosjes toeristen door fietsen we naar de zonnige terrasjes aan de grachten. Uiteraard zijn er Japanners vlijtig kiekjes aan het nemen.

Bij de Vismarkt vinden we, op een brug over een gracht, enkele tafeltjes vrij.

Wanneer we willen bestellen moeten we ons verplaatsen. Men kan enkel alcoholvrij drinken…….Onze jeugdige buren tonen ons hun glas melk….Niks voor ons dus. Enkele meter verder vleien we ons dan maar neer op een terras voor stoere fietsers en bestellen zes Westmalle's, laat ons maar genieten aub.

We doen middaginkopen en geraken nadien als bij wonder gemakkelijk uit het stadscentrum. We rijden op een onvoorstelbaar mooi breed afgescheiden fietspad richting Bunnik. Elk om beurt nemen we de leiding en in sneltempo bereiken we het bos Austerlitz. Een picknickbank op een open plaats doet ons bruusk remmen, dat is de plaats om te middagmalen.

We houden het kort en zetten koers naar Maarn. We blijven minstens 10km een spoorlijn volgen tot Overberg. Dan buigen we af naar Ederveen en komen heel vlug in Ede aan de Paasberg. Ede ligt aan het uiterste zuidpuntje van de Veluwe.

We weten dat het nu niet ver meer kan zijn naar Otterlo.

We vinden een knooppuntpaneel en moeten door een prachtige bosdreef naar nr. 64 in Drieberg. Het is volop genieten van de Veluwe bossen en via Mossel komen we in Otterlo. Onze overnachtingplaats is gemakkelijk te vinden we volgen de plaatjes naar camping Beek en Hei.

Om 17h30 komen we toe op de camping. Het is een kleine natuurcamping, ietsjes buiten het dorp in een groen bosrijk gebied. De camping ligt tussen het natuurreservaat “Planken Wambuis” en de “Hoge Veluwe”.

We worden hartelijk ontvangen door de beheerder en kunnen onmiddellijk beschikken over twee trekkershutten.

Er zijn enkele onberispelijke sanitaire blokken dichtbij. We zullen vlug een douche nemen, een lijntje spannen en onze kledij te drogen hangen in het flauwer wordend zonnetje. Ondertussen doen Pol en Jacques ontbijtinkopen in het nabijgelegen dorp.

We krijgen honger en besluiten naar het centrum van Otterlo te wandelen. Langs een zanderig pad komen we in het verrassend klein centrum. Het lijkt eerder doods. Na een poosje vinden we een restaurant op een wat drukkere steenweg. Dorst en honger drijven ons binnen. De jeugdige uitbaters lijken van Indonesische afkomst maar zullen ons een stevig souper klaarmaken, beloven ze. We willen alvast starten met een drankje.

Door het lange wachten blijft het niet bij eentje. Toch zijn we heel tevreden. Voor een prijsje hebben we degelijk gegeten.

We worden moe, hoe kan het ook anders, na onze late zware avond van gisteren en de lange ritten. We willen vroeger in de slaapzak kruipen. Slenterend gaan we naar onze camping en in recordtempo liggen we…….te snurken!